Tegen het zingen van een schroef zijn beduidend eenvoudiger oplossingen zoals bijv. het slijpen van een plat kantje aan de achterkant van de bladen (een paar mm breed).
Dat helpt vrijwel altijd.
Sommige schroeven hebben dat zelfs standaard zoals de klapschroeven van Radice en Volvo penta.(zie plaatje)
Maar ook een kleine beschadiging aan de"voorkant"van een schroef kan dat zingen veroorzaken. Had ik een keer na een onzachte aanraking met een flinke kei ( dat kan bij mijn boot vanwege de kimkielen).Maar even (onder water ) wat afvijlen was voldoende om het te verhelpen.
Overigens is een 31 PK motor behoorlijk overgemotoriseerd voor een Westerly berwick die "maar" leeg krap 4,5 ton weegt.
25 PK zou al dik voldoende zijn.
Oorspronkelijk zat er ook een 23 pk in.
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=874
Het zou echter zomaar kunnen dat de schroefmaat inderdaad niet goed is.Want eigenlijk hoor je in dit geval de schroef niet te berekenen op het maximaal toerental of 80% daarvan maar op het toerental wat nodig is voor de rompsnelheid.
Ik schat zo dat dat iets van 70% van maximaal zal zijn.
Weet je de maten van de schroef en de overbrengverhouding van de keerkoppeling en het motortype met de vermogenscurve?.
Dan kun je dat eventueel heel redelijk checken met dit programma:
www.vicprop.com/displacement_size.php
Let wel op de eenheden en de punten i.p.v. de komma's.
Ad