Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Saildrive manchet en type

Saildrive manchet en type 22 dec 2013 11:59 #469460

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Deze winter heb ik als prioriteit op mijn eindeloze lijst van klussen de saildrive staan.
Afgelopen seizoen kwam ik er achter door het overlopen van de olie uit de saildrive dat de keerring lek is. Dus wil ik deze gaan vervangen, dit onderwerp is veelvuldig hier langs gekomen en met de diverse beschrijvingen die er gepost zijn kom ik daar hopelijk wel uit.

Omdat ik dan toch bezig ben wil ik ook de manchet vervangen.

Nu heb ik twee vragen.

1) Welk type saildrive heb ik? Ik vermoed een 110S dit omdat het er op lijkt dat deze vaker icm. een MD17C werden uitgeleverd. Maar het zou ook een 120S kunnen zijn. Raar genoeg zit er geen type plaatje op.

2) Ik heb zitten kijken naar de motor steunen, om de motor naar voren te schuiven. Maar het ziet er naar uit dat ik voor de achterste steunen het interieur moet slopen. En dan heb ik het nog niet eens over de ruimte die er niet is om naar voren te schuiven.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook het staart stuk kan los maken via de buitenkant (inbus). Zonder staart zou het mogelijk kunnen zijn om de gearbox weg te schuiven van de motor. Bij de inbus voor het staartstuk zou ik makkelijk bij kunnen ligt niet zo diep.

Foto's zeggen wat meer:

a) type saildrive:

Bijlage WP_20131222_12_20_37_Pro.jpg niet gevonden



b) onderkant van de saildrive:

Bijlage WP_20131222_12_27_02_Pro.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 12:11 #469464

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik ga ook het manchet wisselen dit voorjaar en heb een vp2003 met een 120s. Wat ik altijd begrepen heb en daar maakt type etc niet zo veel uit dat de motor naar voren moet om zodoende je as tussen sd en motor ruimte geven en dan de achterzijde dus waar de sd tegen de motor zit op te takelen zodat je ruimte krijgt om je sd er af te tillen. Maar misschien is dit niet generiek maar waarschijnlijk weet Fer wel raad. Heb je ook foto's hoe je motor "ingebouwd" is ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 12:17 #469466

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
svalk, inderdaad dat heb ik ook begrepen. Maar mijn idee is als je het bovenste deel naar achteren kan schuiven dan komt hij ook los van de motor. Dit kan normaal niet mand dan het staartstuk in de weg zit. Maar als je die twee al van elkaar haalt dan heb je dat probleem wellicht niet.

Een foto van de situatie zal ik zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 12:21 #469468

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Voor zover ik kan zien de foto's lijkt je sd niet op die van mij in ieder geval. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 12:28 #469470

Het is in ieder geval een 110S.
Alleen mis ik op de eerste foto de achtersteun van die saildrive.
Die heb je er zeker afgehaald voor de demontage?
Hier kun je trouwens de werkplaatshandboek vinden en de beschrijving van de membraanvervanging.
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...TdjMzU4YTFlNWM2/edit

Bijlage 110s_seal_2013-12-22.pdf niet gevonden


Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 12:36 #469473

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ja mooi he ad die achterste steun heeft er ook nooit opgezeten. Direct achter de saildrive zit normaal een accubak. Er zijn ook geen voorzieningen gemaakt voor deze steun.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:16 #469477

Hè???
Nooit gezien hoor , een saildrive zonder die achterste steun.Aan die steun zit normaal zo'n speciale VP motorsteun en die zit vast op twee gaten in de saildrivefundatie .
Bij jou bungelt de saildrive dus achteraan de motor. Lijkt me niet echt goed. :unsure:
Dit riekt naar DHZ gerommel... :ohmy:
Dan zit de motor zeker vast met 4 steunen i.p.v. , zoals normaal met een saildrive , met twee steunen vooraan de motor en eentje achteraan de saildrive.
Daarbij zorgt de achterste aan de saildrive er vooral voor om de saildrive in langsscheepse richting op zijn plaats te houden.
Zo niet is er echt iets goed fout tenzij de motorsteunen geschikt zijn om ook de langsscheepse krachten op te nemen. Anders komen die krachten op de membraan en dat kan nooit goed zijn.
Maak anders eens een foto van de motoropstelling.
Welke motor zit er trouwens aan?
Ad

Bijlage Saildrive110S.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 22 dec 2013 13:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:26 #469479

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Hoi Ad,

Ik begrijp je verontwaardiging. Maar deze situatie zit al zo vanaf de bouw 32 jaar geleden.
Daar heb ik wel vertrouwen in.

De motor zit inderdaad met 4 steunen 2 voor en 2 achter.
Er zit overigens een MD17C in.

Duidelijke foto's heb ik niet echt. Zal kijken wat ik hier aan kan doen. Zou toch leuk zijn om een foto reportage te maken van voor en na. Dit omdat de bilge en de bekabeling erg rommelig is. En dan is rommelig een eufemisme. Het is er erg vet en de kabels lopen kris kras.


Bijlage engine.jpg niet gevonden




Bijlage WP_20131216_11_39_10_Pro.jpg niet gevonden



Bijlage WP_20131216_10_46_32_Pro.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 22 dec 2013 13:32 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:34 #469483

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ja, zo te zien heb je helaas niet echt veel ruimte aan de voorkant om naar voren te schuiven of om te kantelen aan achterzijde.Maar zal toch niet de eerste keer zijn dat het manchet gewisseld wordt zeker ? :( :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 13:35 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:37 #469484

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Het interieur is om/op de motor heen gebouwd, met het idee die hoeft er toch nooit uit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:52 #469490

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Als de motor op 4 rubbers staat, geloof ik deze constructie wel. De verbinding tussen motor en SD neemt ook in de originele opstelling behoorlijk wat krachten en momenten op. Die zijn nu een beetje anders, maar er zal geen ordes verschil in zitten.

Overigens zie op de 2 foto van de laatste serie dat de plek voor de achterste motorsteun wel degelijk in het polyester is aangebracht.

Een voordeel zal dit bij het wisselen van de machet hebben: je hoeft de motor niet met houtjes op hoogte te houden tijdens het terug monteren.

In de handleiding zijn op verschillende plekken aandraaimomenten genoemd. Die liggen lager dan ik de schroeven zelf zou aandraaien. Maar vrijwel alle bouten zitten in alu gedraaid. Hou je eraan. Dus leen, steel, of koop een momentsleutel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:52 #469491

Ik heb inderdaad inmiddels gezien dat dat ontbreken van die steun normaal is bij de 3 cilinder en alleen bij de één en twee cilinders is toegepast.
Grappig , weer wat bijgeleerd... :lol:
Ad

Bijlage Volvo-Penta-MD5A-Abbildung.jpg niet gevonden


Bijlage Volvo-Penta-MD11C-Abbildung.jpg niet gevonden


Bijlage Volvo-Penta-MD17C-110S-Abbildung.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 22 dec 2013 14:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:53 #469492

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Botervis schreef :
Het interieur is om/op de motor heen gebouwd, met het idee die hoeft er toch nooit uit ;)

Da's per definitie fout. Maar ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 13:57 #469494

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Joop66 schreef :

In de handleiding zijn op verschillende plekken aandraaimomenten genoemd. Die liggen lager dan ik de schroeven zelf zou aandraaien. Maar vrijwel alle bouten zitten in alu gedraaid. Hou je eraan. Dus leen, steel, of koop een momentsleutel.

Jep! Thnx voor de reminder momentsleutel direct besteld.

Jij hebt het laatst toch ook gedaan de manchet vervangen? Wat denk jij is het haalbaar om zonder de motor te verplaatsen de drive te verwijderen, door eerst het staartstuk te demonteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 14:10 #469499

O ja , momentsleutel.
Pas op met de boutjes aarmee die aandrukplaat van de membraan vastzit.
Koop geen nieuwe bij de bouwmarkt want die zijn vrijwel altijd van de verkeerde , te zwakke , staalsoort.
Moet tenminste sterkteklasse 8.8 zijn anders draai je ze met het juiste aanhaalmoment finaal af.Die uit de bouwmarkt zijn vaak maar 5.6 of 5.8
Staat op de boutkop aangegeven.
Tja , kwam er ooit ook pas na twee boutjes achter en moest de einden er weer uit zien te peuteren. :S
Ad
Laatst bewerkt: 22 dec 2013 14:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 14:14 #469501

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
enne, misschien nog een tip. Koop een goede momentsleutel want ze zijn er in vele prijzen en kwaliteiten en vergeet niet de sleutel te ontspannen na gebruik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 14:16 #469502

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Was het al aan het uitzoeken. Maar een paar nieuwe bij Mulder kosten ook niet de wereld.

Artikel nr. voor de Hex. socket screw 963711 4,72 euro
Artikel nr. voor de ringetjes 804261 1,57 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 22 dec 2013 17:28 #469557

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Aangezien je al een momentsleutel hebt besteld: als dat niet een geijkte is, ijk 'm dan zelf even. Bij mijn ratelmomentsleutel van zo'n 35 euro (Hella geloof ik) zaten er met name in het onderste bereik nog aardige verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 12:22 #474532

Botervis,...even nog een opmerking nav je foto.
Als die zwarte draad iets van een massa aansluiting is,...even op de forum zoeken naar corrosie, potentieel spanningsverschillen materialen oid. Er staat mij iets van bij dat wat jij hebt afgeraden wordt ivm aantasting van je staartstuk. op internet kwam ik hele erge foto's tegen van half opgeloste saildrives als gevolg van anode werkingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 13:00 #474549

Anodes veroorzaken absoluut geen corrosie.Ook niet aluminiumanodes op saildrives i.t.t. wat sommigen denken (de legering van een saildrive is nl edeler als puur aluminium , zink en magnesium ).
Dat wegrotten van saildrives is eigenlijk altijd te wijten aan electrolytische corrosie door lekstromen vanuit de walstroomaansluiting.En dat is iets totaal anders dan galvanische corrosie.
Dat kun je met een anode ook niet voorkomen maar alleen met een galvanische scheiding in de walstroom.
Dat is ook alleen nodig als de boot in de thuishaven altijd aan de walstroom ligt .
Een heel enkele keer kunnen het ook lekstromen zijn van het boordnet als er ergens een plusleiding met bijv. een slechhte isolatie in de bilge ligt en zo stroom lekt naar bijv. de kiel en van daar via het water naar de saildrive en zo terug naar de massa/min.
Maar dat kan eigenlijk niet voor komen bij goed onderhoud. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 13:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 13:55 #474571

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
De Optimaal schreef :
Botervis,...even nog een opmerking nav je foto.
Als die zwarte draad iets van een massa aansluiting is,...even op de forum zoeken naar corrosie, potentieel spanningsverschillen materialen oid. Er staat mij iets van bij dat wat jij hebt afgeraden wordt ivm aantasting van je staartstuk. op internet kwam ik hele erge foto's tegen van half opgeloste saildrives als gevolg van anode werkingen.

Ik zal die zwarte draad eens volgen, geen idee wee deze naar toe gaat. Volgens mij maar ik kan me ook vergissen gaat de draad zelf naar een anode op de romp. Diezelfde anode is ook weer verbonden met een isolator (weet ook niet hoe dat zit). Ik heb nu mooi de kans om alles na te lopen. Overigens heeft de boot 30 jaar op zout water gelegen, en de saildrive heeft nog geen last van corrosie. Dus er zal ook wel iets goed zitten ;)

Bijlage DSC02472.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 14:05 #474577

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Dit weekend ga ik eens proberen, om de saildrive uit de kelder te halen. Alles nogmaals bekeken en het verplaatsen van de motor gaat het niet worden. De twee helften van de saildrive zullen dus gescheiden moeten worden.

De oude accubak is inmiddels al wit.

Bijlage WP_20131222_15_50_36_Pro.jpg niet gevonden



Bilge is schoon en droog, al lekt er regenwater vanaf de achterstag naar binnen dus dat is dweilen met de kraan open. Boiler en bedrading is verwijderd en wat oppervlakten zijn wit geschilderd. Als de saildrive daar weg is kan ik daar mee verder. En kan ik onder de motor ook flink schoonmaken.
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 14:10 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 14:28 #474593

Botervis schreef :
De Optimaal schreef :
Botervis,...even nog een opmerking nav je foto.
Als die zwarte draad iets van een massa aansluiting is,...even op de forum zoeken naar corrosie, potentieel spanningsverschillen materialen oid. Er staat mij iets van bij dat wat jij hebt afgeraden wordt ivm aantasting van je staartstuk. op internet kwam ik hele erge foto's tegen van half opgeloste saildrives als gevolg van anode werkingen.

Ik zal die zwarte draad eens volgen, geen idee wee deze naar toe gaat. Volgens mij maar ik kan me ook vergissen gaat de draad zelf naar een anode op de romp. Diezelfde anode is ook weer verbonden met een isolator (weet ook niet hoe dat zit). Ik heb nu mooi de kans om alles na te lopen. Overigens heeft de boot 30 jaar op zout water gelegen, en de saildrive heeft nog geen last van corrosie. Dus er zal ook wel iets goed zitten ;)

Bijlage DSC02472.jpg niet gevonden


Als dat ding goed zit zols op de handleiding heb je dus keurig een galvanische scheiding in de aardleiding.
Dan kun je daar in ieder geval geen problemen mee krijgen.
Hier kun je er wel meer over vinden:
www.adverc.co.uk/batterymanagement/galvanic-isolation
En hier hoe zo'n ding geinstalleerd moet zijn (wel een nieuwer type).
www.adverc.co.uk/cm/files/pdf/...t%20Instructions.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 14:48 #474595

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Trouwens de aanleiding...


Bijlage WP_20131222_12_12_45_Pro.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive manchet en type 09 jan 2014 15:29 #474615

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
hey dat is een handige manier van laten uitlekken zonder te mossen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl