Mijn boot van 37 voet is uitgerust met een Volvo Penta MD2030 D BT en een Saildrive MS25S-A. Wanneer de motor boven de 2000 tpm gaat voel ik overmatige trillingen aan het stuurwiel. Op dat ogenblik wordt er gevaren aan iets meer dan 5 knopen. Eerst dacht ik dat het kwam van overmatige aangroei op de schroef als gevolg van langdurig stilliggen. Dat bleek het niet te zijn.
Er zouden, volgens mij, 3 andere oorzaken kunnen zijn( maar vul gerust aan of help er te elimineren zou ik zeggen).
- De schroef is uit balans. Ik zie er niets verkeerd aan maar dit lijkt me een materie te zijn waar details een belangrijke rol in spelen. Zou een schroevendokter dit kunnen uitsluiten? Kent iemand specialisten ter zake (omgeving Zeeland/Brabant).
- Speling op het roer. Dan denk ik aan de lagers. De boot staat nu op het droge maar ik voel nauwelijks speling aan het roer. Wanneer ik het vergelijk met de andere boten die in de winterberging staan dan zit er bij de meeste meer beweging. In 2010 ( de boot was toen 7 jaar) is er een nieuwe lager van ertalyte geplaatst. Een andere mogelijkheid is de overbrenging tussen roerkoning en stuurwiel. Dit is een constructie van Jefa met stangen. Op zo een systeem zit minder rek dan een overbrenging met kabels. Wanneer bij elke overgang een paar millimeter speling zit moet dat wel te voelen zijn wanneer er veel turbulentie is rond het roerblad. Is er dan niets aan de hand? Dit kan ik eventueel onderzoeken door volgend jaar eens met de noodhelmstok te varen.
- De silentblocks zijn versleten. In dat geval, zou ik denken, moeten de trillingen zeker ook in de kuip te voelen zijn. Dat is niet het geval. ( De motor heeft vermoedelijk 700 draaiuren)
Ik ben benieuwd welke bijkomende inzichten het forum hierover heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
15 dec 2013 08:03 #467286
Motor rubbers of onbalans/beschadiging balden in de schroef.
Schroef bladen controleren bij schroeven boer.
Schroef as lager speling controleren.
De Motor rubbers checken op scheuren of los zitten.
Met een kleien koevoet of banden wipper kijken of er beweging zit in de motor steunen.
Motor naar schroef alles controleren losse bouten/moeren.
Flex koppeling controleren.
resonantie gaat toch het roer niet aan het trillen krijgen?
ik denk dat je het echt onder de boot moet zoeken, beschadiging van de schroef of het roerblad.
als het niet overgaat , is het mogelijk om het roer een "beetje" ongelijk te maken. proberen met een heel klein stripje.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......
ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
15 dec 2013 12:49 #467350
In welke richting zijn die trillingen? In de stuurrichting? Of in de buigrichting van het stuurwiel?
In het ene geval kun je denken aan een eigenfrequentie van het roerblad of de aandrijving tussen wiel en roerblad. Dit is alleen op te lossen door een andere schroef met een ander aantal bladen.
In het andere is het een eigenfrequentie van het stuurwiel zelf en de ondersteuning. Dit los je op door dempend materiaal ergens tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
15 dec 2013 13:05 #467355
resonantie gaat toch het roer niet aan het trillen krijgen?
En waarom niet?
Resonantie brengt alles wat eenzelfde eigenfrequentie heeft of onder/boven harmonische aan het trillen.
En dat kan vanalles zijn dus ook een roer.
Al een vrij geringer kracht kan daarmee grote verwoetingen aanrichten.
Heb ik zelf als eens in de praktijk meegemaakt met het in resonantie komen van een staalconstructie door een draaiende machine.
16mm bouten braken af en eer kwamen scheuren in stalen 00mm DIN balken . Daar was het een onder harmonische .
Probleem is destijds opgelost m.b.v. ingewikkelde computersimi=ulatie bij Technofysica (www.technofysica.nl/Dutch/index.htm )die ook bij de grote vaart jongens niet onbekend zal zijn .
Later hebben ze ook een ander probleem bestudeerd en verholpen wat je zelfs in hun referentielijst kunt zien(Je weet wel waar ik gewerkt heb )www.technofysica.nl/Dutch/referenties.htm
Leuke website trouwens als je er wat meer van wilt weten.
En uiteraard kent iedereen de beruchte brug in Amerika.Maar dat is een beeeetje erger dan in dit geval.
Allemaal eigenfrequentie.
Vandaar dat het alleen bij/rond een bepaalde frequentie op zal treden en dus in dit geval bij bijv. 2500 of 300 rpm weer zou moeten zijn verdwenen.
Want uiteraard wil ik niet beweren dat zoiets hier de oorzaak is.
Ad
Laatst bewerkt: 15 dec 2013 13:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
15 dec 2013 21:22 #467483
@ Dehler
je opmerking
"Schroef as lager speling controleren." en "Flex koppeling controleren" lijken me niet van toepassing voor een saildrive.
Maar de suggestie"De Motor rubbers checken op scheuren of los zitten.
Met een kleien koevoet of banden wipper kijken of er beweging zit in de motor steunen." is zeker nuttig.
@Ilex
Volgens de werf is er meer aan de hand dan alleen schroefwater maar ze hebben geen pasklare verklaring. Ik kan me ook niet herinneren dat dit bij andere boten waarmee ik heb gevaren, in die mate voorkwam.
@Yellow Boat.
Het gaat niet over in nog hogere toerentallen. Het voelt inderdaad aan als de vibraties van een boot die planeert.
@ Sietse-ten
Het roerblad is gaaf. Wat bedoel je met een strip aanbrengen? Waar, hoelang, in welke richting, van welk materiaal en waarom?
Indien de oorzaak resonantie zou zijn dan moet dat overgaan wanneer de motor/schroef meer toeren draait. Of vergis ik me?
Ik ben geneigd te denken in de richting van schroef of silent blocks. Is er een betrouwbare schroevenfirma in het zuiden.
Kunnen silent block na 700 uur het al begeven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
15 dec 2013 21:31 #467486
wanneer je niets kunt vinden, ik bedoel al die andere tips, zou je een strip, kunstof of metaal, met een sikaflex lijm of iets dergelijks kunnen plakken terhoogte van de schroef.hoeft echt niet dikker te zijn dan een paar mm.
werkt het niet haal je die er met een paar keer duiken ook weer af.
onderweg bij iemand gedaan, daar werkte het.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......
ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
16 dec 2013 07:39 #467527
Of het roer is te mooi . Ik bedoel dat het te scherp is aan de achterzijde.
Er wordt wel eens gedacht dat dat beter is maar dat is kennelijk niet zo.
Een te spitse achterkant kan overmatige turbulenties veroorzaken achteraan het roer.
Plat kantje aan de achterkant schuren ( 5-10mm) kan misscien helpen.
Iets dergelijks komt je ook wel bij schroeven tegen alleen is daar de trillingfrequentie natuurlijk veel hoger vanwege de hogere watersnelheid langs de bladen .
En helpt het niet kun je het ook vrij simpel weer scherper maken met een beetje epoxy.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 07:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Trillingen boven de 2000 tpm
16 dec 2013 09:22 #467566
Wat bij mij in mijn gedachten komt is het zogenoemde kritisch toerental.
wat is het toerenbereik van die motor? gaan de trillingen over boven een bepaald toerental?
en nu ga ik dat alweer tegenspreken, want terug lezend begrijp ik dat dit probleem recent ontstaan is en niet er altijd al geweest is? klopt dat?
Dat zou in mijn ogen duiden op slijtage of speling op een overbrenging ergens.