Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe aansluiting dieseltank??

nieuwe aansluiting dieseltank?? 11 dec 2013 06:37 #466029

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
IK heb een mooie RVS dieseltank gekregen die ik wil plaatsen.

De kraan en beluchter aansluiting zitten eigenlijk op de verkeerde plek, de vulopening zit wel goed.
Om de ruimte maximaal te kunnen benutten wil ik de kraan en beluchter verplaatsen en vraag me nu af wat de beste plek is: bovenop, met een langer buisje tot zo'n 2 cm boven de bodem, of juist onderop?
De tank hangt hoger dan de motor en filters.

Gedachtegang is: Bovenop, want bij een lekkage heb je nog kans dat de doorstroming stopt door een luchtbel die het hevelen onderbreekt.
Nadeel: om de doorstroming op gang te krijgen moet je alle luchtbellen er uit krijgen.


Onderop: want dan is de toevoer een stuk makkelijker en kunnen luchtbellen de tank in en verdwijnen. Nadeel: bij een lekkage stroomt de hele tank leeg.

Wat zijn jullie gedachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 11 dec 2013 08:30 #466051

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Onderop heeft als voordeel dat vuil, water, bacterien, schimmels niet in de tank blijven hangen, maar in de waterafscheider en filter terechtkomen en verwijderd kunnen worden. Heeft dan ook eem signaalfunctie dat er iets mis is in je tank. Dat is beter dan rottigheid ongezien in je tank laten doorwoekeren en op een ongelegen moment ontdekken dat je brandstoftoevoer geblokkeerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 11 dec 2013 08:36 #466052

koko schreef :
Gedachtegang is: Bovenop, want bij een lekkage heb je nog kans dat de doorstroming stopt door een luchtbel die het hevelen onderbreekt.
Nadeel: om de doorstroming op gang te krijgen moet je alle luchtbellen er uit krijgen.


Dat voordeel kun je vergeten.
Het maakt wat dat betreft niet uit of de aansluiting bovenop met een dippijp of onderaan zit.
Wet van de communicerende vaten , weet je wel :unsure: ;)

Overigens schijnt de CE tegenwoordig voor te schrijven dat de aansluiting alleen bovenop zit met een dippijp en dat er geen aansluitingen onderaan de tank mogen zitten.
Vandaar dat je die op nieuwe tanks ook (vrijwel?) nooit ziet.
Ook in de Engelse officiele voorschriften voor gas en brandstof aan boord staat zoiets (en nog veel meer nuttigs!)
drive.google.com/file/d/0B0vn-...UEE/edit?usp=sharing
Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 11 dec 2013 11:28 #466124

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Wat je ook doet met aansluiten, zorg voor een mangat. Kan je tenminste schoonmaken indien nodig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 11 dec 2013 11:36 #466126

Proost schreef :
Wat je ook doet met aansluiten, zorg voor een mangat. Kan je tenminste schoonmaken indien nodig.

Dat is het voordeel van veel nieuwere brandstoftanks.
Die hebben vaak zo'n gat van iets van 10-12 cm ( niet nagemeten hoor) bovenin waar je een speciaal deksel op zet met alle aansluitingen inclusief voor niveaumeter.Daar kun je goed met één hand door.
Goed , dan moet je wat meer loshalen als je de tank wilt reinigen maar het voordeel is dat je geen extra gaten nodig hebt.
Ik heb die van Vetus van 42 liter geplaatst als vervanger voor de oude stalen lekke tank. Was wel een klus want de hele achterwand van de kuip moest er voor uitgezaagd worden en na installatie nieuw in vastgelamineerd. :ohmy:
www.vetus.com/media/magentomin...20121107010304_0.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 11:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 09:20 #466416

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Dank voor de antwoorden tot zo ver.

Het gaat om een klein tankje, iets van 25 ltr, die zodanig geplaatst gaat worden dat hij in een zucht uit de boot is te halen. Vandaar dat ik een mansgat niet echt nodig achtte. Je kan de tank namelijk prima vasthouden, schudden, op zijn kop draaien en leeggieten. Zo zwaar is hij niet.
Maak ik een denkfout?

Er is nu al een aansluiting onderop, oei, heel verleidelijk om die te gebruiken........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 09:29 #466421

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
koko schreef :
Dank voor de antwoorden tot zo ver.

Het gaat om een klein tankje, iets van 25 ltr, die zodanig geplaatst gaat worden dat hij in een zucht uit de boot is te halen. Vandaar dat ik een mansgat niet echt nodig achtte. Je kan de tank namelijk prima vasthouden, schudden, op zijn kop draaien en leeggieten. Zo zwaar is hij niet.
Maak ik een denkfout?

Er is nu al een aansluiting onderop, oei, heel verleidelijk om die te gebruiken........
Vorig jaar mijn tank ook uitgebouwd, had zo eenvoudig kunnen zijn, als er niet allehande rommel in de weg zou hebben gezeten.
Zoals bildge pomp, afstandsbediening etc.
Dus in plaats van de aftapbout een kraantje geinstalleerd zodat ik in de toekomst, een van de volgende dagen dus ( brrrr ).
De tank eenvoudig en snel kan aftappen.
Tenminste dat is de bedoeling. En dan 10 liter diesel met anti-rotzooi erin voor de winterperiode. In de lente terug aftappen, en verse diesel erin. ( lang leve de biodiesel :angry: )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 10:08 #466441

Tony2920 schreef :
En dan 10 liter diesel met anti-rotzooi erin voor de winterperiode. In de lente terug aftappen, en verse diesel erin. ( lang leve de biodiesel :angry: )

Waarom dan überhaupt in de winter nog diesel erin?
Kun je hem beter gewoon leeg laten toch?
Trouwens, die bacterien groeien in de winter echt niet erg hard hoor , eerder helemaal niet.
Dat is alleen in de zomer zo en als je de motor frequent gebruikt doordat er (bij de modernere motoren) warme diesel in terug stroomt vanuit de retourleiding waardoor de inhoud van de tank lekker warm wordt voor de bacterien.

Mmm, bedenk net iets :blink: ; misschien zou er een (buitenwater)koelertje in de retourleiding moeten om de diesel weer af te koelen. Zou me helemaal niet verwonderen als die warme retourdiesel een ( misschien wel overheersende?) rol speelt bij dat bacterieprobleem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 16:35 #466592

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dan zouden motoren met de retour naar het filter dus geen probleem hebben... (lijkt me trouwens eenvoudiger om te bouwen dan een koeler voor de retour, maar laat ik FER niet in de wielen rijden. (die heeft sowieso veel meer verstand van diesel dan ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 16:48 #466600

Herman schreef :
Dan zouden motoren met de retour naar het filter dus geen probleem hebben... (lijkt me trouwens eenvoudiger om te bouwen dan een koeler voor de retour, maar laat ik FER niet in de wielen rijden. (die heeft sowieso veel meer verstand van diesel dan ik)

In zoverre klopt dat want ik heb er met mijn MD5A ook nooit problemen mee gehad van 1997 tot 2003.
Maar ja , daarna ook niet met mijn Vetus en die heeft wel een retourleiding.
En desondanks nooit bacteriesludge gevonden.
Afkloppen dus maar ....


Oproep dus:
Wie heeft er ooit met een oude motor uit bijv. de MD serie van Volvo Penta ( die zonder retourleiding) dieselsludge problemen gehad??????
Lijkt me een heel interessante enquete.
Ad
Laatst bewerkt: 12 dec 2013 16:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 18:24 #466624

Yellow Boat schreef :
Overigens schijnt de CE tegenwoordig voor te schrijven dat de aansluiting alleen bovenop zit met een dippijp en dat er geen aansluitingen onderaan de tank mogen zitten.
Vandaar dat je die op nieuwe tanks ook (vrijwel?) nooit ziet.
Ook in de Engelse officiele voorschriften voor gas en brandstof aan boord staat zoiets (en nog veel meer nuttigs!)
drive.google.com/file/d/0B0vn-...UEE/edit?usp=sharing
Ad
Ik heb een nieuwe tank laten bouwen met CE keur en met de 38mm aansluiting onderop. Voorwaarde voor CE was wel direct een kogelafsluiter op deze aansluiting.

Onderop was voor mij voorwaarde om eventuele troep voortijdig te signaleren en af te voeren. Volgens mij heb ik zodoende een zelfreinigend systeem.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 18:41 #466630

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Yellow Boat schreef :
Herman schreef :

Oproep dus:
Wie heeft er ooit met een oude motor uit bijv. de MD serie van Volvo Penta ( die zonder retourleiding) dieselsludge problemen gehad??????
Lijkt me een heel interessante enquete.
Ad

Ik, 4 jaar geleden, MD1B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 12 dec 2013 18:54 #466634

Yellow Boat schreef :
Overigens schijnt de CE tegenwoordig voor te schrijven dat de aansluiting alleen bovenop zit met een dippijp en dat er geen aansluitingen onderaan de tank mogen zitten.

mijn bootje (van 2002) heeft een keurig CE-certificaat, en de 2 aansluitingen van de tank (motor en kachel) zitten onderaan (op de zijkant, dus bijna onderaan).

Moet dan wel een afsluitkraan meteen aan de tank op die leidingen (CE).

Van water of rommel in de tank heb ik nooit last (en ga ik ook niet krijgen ;-) ) dus of het nadelig is dat de aansluiting onderaan zit ivn viezigheid in de tank, daar kan ik niet over meepraten.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 12 dec 2013 18:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 09:21 #466771

Baasklusje schreef :
Van water of rommel in de tank heb ik nooit last (en ga ik ook niet krijgen ;-) )

Hoe weet je dat zo zeker ?
Of heb je een geheim middel wat nog gepatenteerd moet worden? :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 09:22 #466772

ik wéét dat gewoon ;-)

maar ik doe er ook iets voor:
- alleen diesel van langs de weg, nooit tanken aan de waterkant
- tank altijd vol houden
- goede afsluiting van tankdop in de gaten houden
- eenmaal per 3 a 4 jaar de voeler van de tankmeter eraf, en dan kijken of er rommel in zit (nu al 27 jaar niet het geval).

en geen gif of magneten in de buurt laten komen ;-)
en ook geen water uit de afscheider halen, het is er gewoon niet ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 13 dec 2013 09:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 09:24 #466774

Dus je wilt jouw truuks niet delen met het forum?
Tststststs.... :S
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 09:26 #466775

al gedaan!
en waarom heb jij trouwens een cirkelzaagblad als avatar? :lol:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 13 dec 2013 09:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 09:45 #466778

Daarom:

En nee , dat is niet de mijne.
De mijne is nog ouder.... :ohmy:
Nou ja , er zijn er maar iets van 115 gebouwd dus dit is een van de laatsten.
Ad
Laatst bewerkt: 13 dec 2013 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 10:03 #466782

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
De onderste aansluiting zit al op de tank. Ik ga die gewoon gebruiken en de andere afsluiten. Wel zo simpel. Bedankt!

Ik heb een waterscheider/groffilter een stukkie verderop in de lijn.
Daar zitten 4 aansluitingen op, twee "in" en twee "uit". De twee "in" zijn bezet, aanvoer uit de tank (duhhuh) en de retour van de motor. Eén uitgang is er nog over. Daar kan ik toch gewoon straffeloos de kachel op aansluiten?
(Zat in de oude situatie op een eigen filter en eigen tankaansluiting).
Laatst bewerkt: 13 dec 2013 10:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 10:09 #466784

dat zal afhangen van de leidingdiameters, denk ik.
wat je niet wil is dat de motor zoveel diesel door het filter slurpt dat de kachel geen diesel meer krijgt, of zelfs wordt leeggezogen.
Is geen ramp, maar je kachel doet het dan niet als de motor flink draait, denk ik. En als de motor lucht gaat aanzuigen door de kachel heen ben je wel in de spreekwoordelijke aap gelogeerd...

Als je de kachel direct uit de tank voedt is dat risico er niet....

het is ook altijd hetzelfde: nooit iets koppelen dat niet gekoppeld hoeft te worden, ter vermijding van ongewenste interacties....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 13 dec 2013 10:34 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 10:21 #466787

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Wallas beveelt dat in de installatiehandleiding ook aan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 10:24 #466789

het retour olie op het filter, daar heb ik ook mijn twijfels aan. je blijft dan lekker eventuele lucht "rondpompen."

dan kan ontluchten wel eens weer een topic opleveren. retour direct in de tank, je bent nu toch bezig, waarom dan niet direct beter?
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 10:32 #466792

sietse-ten schreef :
het retour olie op het filter, daar heb ik ook mijn twijfels aan. je blijft dan lekker eventuele lucht "rondpompen."

dan kan ontluchten wel eens weer een topic opleveren. retour direct in de tank, je bent nu toch bezig, waarom dan niet direct beter?

Ik meen me te herinneren dat een retour naar het fijnfilter zoals je dat o.a. bij de MD5A ziet niet zo maar naar de tank gelegd kan worden .
Iets met (te weinig?) tegendruk of zo.
Maar daar weet Fer vast wel meer over te zeggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 11:04 #466799

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Wat betreft de retourleiding zijn dat goede tips natuurlijk, maar het functioneerde met de vorige tank zonder problemen. Tijdens de staande mast de hele dag op de motor en geen enkel probleem. (Ook later niet, maar die dag was wel extreem veel motoren).

Het leegzuigen van de kachelleiding.......kan..........maar de tank zit hoger dan het filter dus ik zou denken dat de tank dat gewoon bij kan houden. Eventueel een dikkere leiding van tank naar filter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe aansluiting dieseltank?? 13 dec 2013 14:18 #466857

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
sietse-ten schreef :
het retour olie op het filter, daar heb ik ook mijn twijfels aan. je blijft dan lekker eventuele lucht "rondpompen."

dan kan ontluchten wel eens weer een topic opleveren. retour direct in de tank, je bent nu toch bezig, waarom dan niet direct beter?

Ik meen me te herinneren dat een retour naar het fijnfilter zoals je dat o.a. bij de MD5A ziet niet zo maar naar de tank gelegd kan worden .
Iets met (te weinig?) tegendruk of zo.
Maar daar weet Fer vast wel meer over te zeggen.
Ad

Hebben we het hier soms over een "verstuiver lekleiding".
Daar loopt de druk n.l hoger op dan in het fijnfilter,dus die kan wel op het fijnfilter aangesloten worden.
Een retourleiding terugvoeren naar het fijnfilter heeft geen zin,want de toevoerleiding staat onder dezelfde druk als het fijnfilter. Het fijnfilter is onderdeel van de toevoerleiding. Zit n.l. tussen opvoerpomp en HD brandstofpomp.
Zou je op je systeem een "echte" retourleiding willen aanbrengen dan moet er tussen de HD pomp en de tank ook een veerbelaste klep zitten. Anders is de druk na je opvoerpomp zeer laag.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl