Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha 8a

Yamaha 8a 08 dec 2013 17:56 #465135

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo,
Ik heb een akeladen 3.0m bootje met een 8 pk 2 takt motor.
Hij start goed koud en warm , maar ik vind dat hij niet in de toeren gaat.
Of is de motor niet krachtig genoeg.
Ik heb de carburator al 2 maal zuiver gemaakt , het kan zijn dat ik iets belangrijk vergeten ben met het kuisen.
Waar ik ook aan gedraaid heb is aan de schroef die via de choke kabel de carburator in gaat , het is een soort stel schroef , wie weet heb ik die verkeerd gedraaid , weet iemand hoe die fabrieks staat?
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 08 dec 2013 20:49 #465221

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Voor een motorbootje van 3 m is dit wel een heel zware motor. Als hij niet op toeren komt ligt het vast aan de afstelling en niet aan de grootte van de boot. Ik had ooit op een bootje van 10 voet een 2,5 Pk Yamaha en die was eigenlijk al te fors.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 08:40 #465333

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Bedankt voor het snelle antwoord , echter het bootje is vrij zwaar bepakt , 2 personen met vismateriaal , 2 stoelen ingebouwd met inox plaat op de bodem en een zware bat voor de elektro motor , kortom schat ik dat er toch wel rond de 220 kg aan gewicht in de boot zit.
Zou dit het probleem kunnen zijn , te veel diepgang van de boot ?
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 09:28 #465350

Heb je al een handleiding?
Vaak staat daar genoeg in om je probleem op te lossen.Hie misschien wel te downloaden mits hij niet al te oud is.
www.yamahaoutboards.com/owner-...urces/owners-manuals
Anders heb je kans dat je hier ergens een werkplaats manual vindt:
search.4shared.com/q/CCAD/1/ya...20outboard?suggested
www.dailymotion.com/nl/relevan...outboard+manualual/1
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 12:54 #465418

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo,
Dank u voor de interesse maar een handleiding heb ik erbij.
Ik zal me meer moeten verdiepen in de carbu denk ik .
Eventueel de pakkingen vervangen enz..
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 15:32 #465483

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
zorazori schreef :
Hallo,
Dank u voor de interesse maar een handleiding heb ik erbij.
Ik zal me meer moeten verdiepen in de carbu denk ik .
Eventueel de pakkingen vervangen enz..
Groeten Marc

Heb je gedraaid op de carburator aan het schroefje waar een veertje onder zit?. Daar stel je wel een en ander mee af.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 16:09 #465494

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hoi,
Ik heb er idd al aan gedraaid pilot screw in die zin van door de gebruikshandleiding de instelling naar fabriekswaarde terug te zetten.
Zou ik dit schroefje ook eens mogen uitdraaien en eens kijken of daar geen vuil achter zit.
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 16:28 #465501

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
zorazori schreef :
Hoi,
Ik heb er idd al aan gedraaid pilot screw in die zin van door de gebruikshandleiding de instelling naar fabriekswaarde terug te zetten.
Zou ik dit schroefje ook eens mogen uitdraaien en eens kijken of daar geen vuil achter zit.
Groeten Marc

Ja, dat zou ik doen, misschien zit de hoofdsproeier er onder en zit die gedeeltelijk verstopt. In dat geval haalt je motortje z,n vermogen niet!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 09 dec 2013 17:08 #465515

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Ok , ga ik zo snel mogelijk doen , nu ben ik benieuwd .
De boot staat niet bij mij , dus moet ik nog geduld hebben tot in het weekend.
Weet er iemand of achter dit regelboutje de hoofdsproeier zit?
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 04 jan 2014 08:21 #472840

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Een motor veranderd niet plotseling van afstelling, als dit wel het geval is komt dit meestal door degene die aan het motortje sleutelt en denkt problemen op te lossen dmv het draaien aan een interessant schroefje ;) .
De 8 A is al een zeer oud motortje en is eigenlijk gewoon een P8 (eerste type 8 pk Yamaha)dus ga uit van ong 40 jaar.
Het zijn goede motoren maar de tand des tijd en gebrek aan onderhoud gaat zijn tol eisen bij de nog draaiende exemplaren.
Toerentalverlies kan meerdere oorzaken hebben,compressieverlies, brandstof/vervuiling maar ook het lopen op 1 cilinder omdat door corrossie water in 1 van de cilinders komt. (kan je zien als 1 van de bougie elektroden wit is ipv bruin, meestal de onderste.
Vervuiling is meestal de oorzaak en vooral bij oudere motoren die allang geen noodzakelijke beurtjes meer krijgen gaat dit op den duur parten spelen, je kan de carburateur ultrasoon laten reinigen, in veel gevallen verdwijnen de problemen als sneeuw in de zon.
Compressieverlies komt door verotte pakkingen, echt lonend is het niet om een blokje open te maken en alles te vervangen. Boutjes, moertjes en onderdelen zijn bros door de tijd en je hebt veel geduld nodig om dit netjes te demonteren met grote kans dat je helicoils moet plaatsen.
Water in de cilinder kan koppakking zijn maar ook verotte koelkanaaltjes of dekplaatjes bij de uitlaat in het blok. (bij dit type al 2 x gezien)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 04 jan 2014 09:50 #472850

  • zorazori
  • zorazori's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dank je wel een fijne uitleg.
Eventueel eens laten ultrasoon zuiver maken van de carbu.
Echter het zou ideaal zijn om de motor eens achter een andere boot te hangen , wie weet zijn we te zwaar en ligt de boot wat die in het water , ik mag ook geen wonderen verwachten van 8pk en dan eentje op leeftijd.
De bougies zijn beide mooi aangetekend , ik verwacht geen water.
Wel zou ik de carburator eens willen voorzien van andere pakkingen.
Een zoeken of ik dit ergens nog kan vinden .
Groeten Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 04 jan 2014 10:42 #472859

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Nee, gewicht zal het niet zijn, misschien eerder een beschadigd schroefblad oid, of een zware werkschroef.
Met 3 pk trok ik mijn houten schouwtje, dat toch leeg al zo'n 150 kg woog, nog in plane. Een Askeladden is nu niet zo beroerd van vorm dat dat niet zou moeten kunnen.
Als je de kans hebt, zou ik even een jong en bekend goedlopend motortje als test achter de Askeladden hangen, dat heeft meer zin dan deze motor aan een willekeurige andere boot hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha 8a 04 jan 2014 12:44 #472874

  • chaea
  • chaea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Pakkingen zijn te bestellen bij Firma Klijzing, www.buitenboord.com.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl