Een motor veranderd niet plotseling van afstelling, als dit wel het geval is komt dit meestal door degene die aan het motortje sleutelt en denkt problemen op te lossen dmv het draaien aan een interessant schroefje
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
.
De 8 A is al een zeer oud motortje en is eigenlijk gewoon een P8 (eerste type 8 pk Yamaha)dus ga uit van ong 40 jaar.
Het zijn goede motoren maar de tand des tijd en gebrek aan onderhoud gaat zijn tol eisen bij de nog draaiende exemplaren.
Toerentalverlies kan meerdere oorzaken hebben,compressieverlies, brandstof/vervuiling maar ook het lopen op 1 cilinder omdat door corrossie water in 1 van de cilinders komt. (kan je zien als 1 van de bougie elektroden wit is ipv bruin, meestal de onderste.
Vervuiling is meestal de oorzaak en vooral bij oudere motoren die allang geen noodzakelijke beurtjes meer krijgen gaat dit op den duur parten spelen, je kan de carburateur ultrasoon laten reinigen, in veel gevallen verdwijnen de problemen als sneeuw in de zon.
Compressieverlies komt door verotte pakkingen, echt lonend is het niet om een blokje open te maken en alles te vervangen. Boutjes, moertjes en onderdelen zijn bros door de tijd en je hebt veel geduld nodig om dit netjes te demonteren met grote kans dat je helicoils moet plaatsen.
Water in de cilinder kan koppakking zijn maar ook verotte koelkanaaltjes of dekplaatjes bij de uitlaat in het blok. (bij dit type al 2 x gezien)