Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Elektrisch brandstofpompje

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 16:21 #460843

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Proost schreef :
Je Hardi pompje nr. 13312 "duwt" 0,15 bar en "zuigt" 0,8 bar. Daarmee zou je toch uit de voeten kunnen als het goed geplaatst is.

0,8 bar zuigdruk zou een zuighoogte betekenen van 8 meter. Wel veel! En een pershoogte van 0,15 bar of wel 1,5 meter. Wel weinig!
Ik denk dat het andersom moet zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 nov 2013 16:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 16:21 #460844

BartWNL schreef :
Ik zou voordat je een elektrisch pompje instaleert wel even kijken of je een overloop op je dagtank hebt, terug naar de tank waar je het uit pompt.

Je zal maar in een onbewaakt ogenblik vergeten dat je de pomp ingeschakeld hebt en de tank stroomt over, heel kuip vol met diesel.

Bart

mmmm klinkt als een ervaringstip :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 16:27 #460850

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
douwe schreef :
Proost schreef :
Je Hardi pompje nr. 13312 "duwt" 0,15 bar en "zuigt" 0,8 bar. Daarmee zou je toch uit de voeten kunnen als het goed geplaatst is.

0,8 bar zuigdruk zou een zuighoogte betekenen van 8 meter. Wel veel! En een pershoogte van 0,15 bar of wel 1,5 meter. Wel weinig!
Ik denk dat het andersom moet zijn.

Sorry. Nulletje vergeten, dus verkeerd. 0,8 bar moet zijn 0,08 bar. Al met al toch een overbrugging van 2,3 meter.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 16:54 #460860

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Proost schreef :
douwe schreef :
Proost schreef :
Je Hardi pompje nr. 13312 "duwt" 0,15 bar en "zuigt" 0,8 bar. Daarmee zou je toch uit de voeten kunnen als het goed geplaatst is.

0,8 bar zuigdruk zou een zuighoogte betekenen van 8 meter. Wel veel! En een pershoogte van 0,15 bar of wel 1,5 meter. Wel weinig!
Ik denk dat het andersom moet zijn.

Sorry. Nulletje vergeten, dus verkeerd. 0,8 bar moet zijn 0,08 bar. Al met al toch een overbrugging van 2,3 meter.

Klinkt beter. Dat pompje heeft idd.een persdruk van 1,5 bar
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 17:26 #460875

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
1,5 bar is meer dan voldoende voor een opvoerpomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 17:46 #460887

Even wat orde scheppen in de getallen cq specs van het Hardi pompje 13312.
De specs zoals fa. Hardi opgeeft zijn als volgt:
Suction head, 1 meter
Pressure: 0,15 bar (is ca. 1,4 mtr)
Delivery: 100 ltr/min.
Zelf vind ik dat met deze specs op de rand zit van het werkingsgebied, daarbij moet ik het pompje dan wel plaatsen in de bilge. Een beetje lekkende membraam van de pomp geeft dan al problemen.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 25 nov 2013 19:18 #460940

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Esperance schreef :
Even wat orde scheppen in de getallen cq specs van het Hardi pompje 13312.
De specs zoals fa. Hardi opgeeft zijn als volgt:
Suction head, 1 meter
Pressure: 0,15 bar (is ca. 1,4 mtr)
Delivery: 100 ltr/min.
Zelf vind ik dat met deze specs op de rand zit van het werkingsgebied, daarbij moet ik het pompje dan wel plaatsen in de bilge. Een beetje lekkende membraam van de pomp geeft dan al problemen.

Arjen

Die dingen hebben een flinke opbrengst en zoveel heb je niet nodig. Je maakt je eigenlijk druk om niets. Garantie van opbrengst had je kunnen krijgen bij een nieuwe pomp. Gewoon dat ding plaatsen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 26 nov 2013 10:39 #461093

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
douwe schreef :
Proost schreef :
douwe schreef :
Proost schreef :
Je Hardi pompje nr. 13312 "duwt" 0,15 bar en "zuigt" 0,8 bar. Daarmee zou je toch uit de voeten kunnen als het goed geplaatst is.

0,8 bar zuigdruk zou een zuighoogte betekenen van 8 meter. Wel veel! En een pershoogte van 0,15 bar of wel 1,5 meter. Wel weinig!
Ik denk dat het andersom moet zijn.

Sorry. Nulletje vergeten, dus verkeerd. 0,8 bar moet zijn 0,08 bar. Al met al toch een overbrugging van 2,3 meter.

Klinkt beter. Dat pompje heeft idd.een persdruk van 1,5 bar

Oh nee :blush: . 0,15 bar. Ofwel 1,5 mtr opvoerhoote.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 10:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 26 nov 2013 11:04 #461103

Esperance schreef :
Even wat orde scheppen in de getallen cq specs van het Hardi pompje 13312.
De specs zoals fa. Hardi opgeeft zijn als volgt:
Suction head, 1 meter
Pressure: 0,15 bar (is ca. 1,4 mtr)
Delivery: 100 ltr/min.
Zelf vind ik dat met deze specs op de rand zit van het werkingsgebied, daarbij moet ik het pompje dan wel plaatsen in de bilge. Een beetje lekkende membraam van de pomp geeft dan al problemen.

Arjen

Staat er inderdaad "suction head " en niet "NPSH" of "net positive suction head"?
Meestal wordt dat laatste nl bedoeld en dat is de minimale druk boven de druk waarbij de vloeistof zou gaan koken.
Bij diesel zal dat bij 20 graden een absolute druk van enkele tientallen millibars zijn , bijv. 20 Millibar.
Dat betekent dan een minimum aanzuigdruk van 0,02 Bar + 1 meter dus ongeveer 0,1 Bar absoluut.
Dan zou die pomp kunnen aanzuigen vanaf maar liefst 9 meter onder de pomp.
Heelaas zijn er nog al wat leveranciers van dit soort pompen die niet eens weten wat er met NPSH wordt bedoeld en er dus "suction head" van maken.Zelfs sommige van mijn (ex) collega's hebben daar soms moeite mee :ohmy: :lol:
Echter , alleen "suction head" is een vrij zinloos getal aangezien de hoogte waarover je een vloeistof kunt aanzuigen ook afhangt van de dampdruk van die vloeistof dus ook de temperatuur.Immers , een kokende vloeistof kun je überhaupt niet meer aanzuigen van onder een pomp , welk type dan ook.
Vandaar de kreet "net positive suction head" wat de benodigde absolute druk is boven de dampspanning van de vloeistof bij een heersende temperatuur.
Hier nog wat meer daarover:
www.pumpschool.com/applications/NPSH.pdf
Ik zag op de Hardi website inderdaad alleen "suction head" staan maar dat zegt dus helemaal niks!www.hardi.de/verge.htm
Daarmee kunnen ze bij wijze van spreken ook bedoelen een minimale hoogte boven de aanzuig van de pomp (hoewel dat niet zo waarschijnlijk is uiteraard).
Maar je zou ze uiteraard een mailtje kunnen sturen met wat vragen daarover.

Grappig trouwens dat het hier bedoelde pompje staat onder "Electric fuel pumps for carburettor" maar dat er toch bij staat dat ze geschikt zijn voor diesel :huh: :unsure: :lol:

Ad
Laatst bewerkt: 26 nov 2013 11:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 26 nov 2013 12:55 #461127

Diesel heeft 15% meer opvoer hoogte en aanzuig hoogte in vergelijking met water door verschillende karakteristieken van de vloeistof (waaronder soortelijke dichtheid)

Dus als jullie 1,5m. hoogte verschil uitrekenen voor water, dan is het voor dieselolie al 1.75m.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 26 nov 2013 13:33 #461141

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Erikdejong schreef :
Diesel heeft 15% meer opvoer hoogte en aanzuig hoogte in vergelijking met water door verschillende karakteristieken van de vloeistof (waaronder soortelijke dichtheid)

Dus als jullie 1,5m. hoogte verschil uitrekenen voor water, dan is het voor dieselolie al 1.75m.

Daarom wordt de opvoerhoogte ook altijd opgegeven in Meters Waterkolom ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 26 nov 2013 13:37 #461144

Klopt, maar als het kritisch is wat hoogte betreft met Water, dan zou het best kunnen dat het met diesel WEL lukt. Vandaar dat ik het toch maar even aanhaal :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 28 nov 2013 11:24 #461777

Dank aan allen goede opmerkingen, het gaf mij het idee dat toepassing van het pompje misschien toch mogelijk is. Dus een provisorische proefopstelling op de boot gemaakt. En inderdaad ik kon tot 2 meter hoog (de slang was niet langer!) boven de tank nog diesel oppompen.
Dus ik ben er uit, dit pompje ga ik inbouwen.
Nogmaals dank aan alle @meedenkers.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 13:16 #472880

Het projectje elektrische dieselpomp vandaag afgesloten. Het resultaat wil ik jullie niet onthouden. De foto's laten zien zoals het gemonteerd is in de bakboordskist. Vlak naast het dagtankje. Het pompje kan direct aangestuurd worden op Hand. Maar ook Automatisch dwz instelbare tijden van 1,5 min tot 12 min. Parallel hieraan zit de handpomp met een wegneembare handlle.
Het werkt naar alle tevredenheid.
Nu nog alleen uitvinden hoe ik knappe tekst plaatjes kan maken

Arjen


Laatst bewerkt: 04 jan 2014 13:18 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 13:55 #472881

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Esperance schreef :
Het projectje elektrische dieselpomp vandaag afgesloten. Het resultaat wil ik jullie niet onthouden. De foto's laten zien zoals het gemonteerd is in de bakboordskist. Vlak naast het dagtankje. Het pompje kan direct aangestuurd worden op Hand. Maar ook Automatisch dwz instelbare tijden van 1,5 min tot 12 min. Parallel hieraan zit de handpomp met een wegneembare handlle.
Het werkt naar alle tevredenheid.
Nu nog alleen uitvinden hoe ik knappe tekst plaatjes kan maken

Arjen



Heel goed! Jammer dat je er niet een laag en hoog niveau sensor bijgemaakt hebt in de tank. Dan zou de pomp de tank automatisch op peil houden
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 14:39 #472887

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
Dan zou de pomp de tank automatisch op peil houden

> en bij een lekkend slangetje...
vul maar in.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 14:50 #472890

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Voor letters, kan je daar niet een Dymo lettertang voor nemen?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 15:01 #472892

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
sy helios schreef :
Dan zou de pomp de tank automatisch op peil houden

> en bij een lekkend slangetje...
vul maar in.

Als je 12 minuten automatisch pompt geeft dat hetzelfde effect als er een slang lekt of eraf ligt.
Evenals de pomp op hand zetten en vergeten dat je hem bijgezet hebt. Dan hoeft de slang niet eens te lekken en heb je de boel aan dek en in het water liggen.

Was getekend: Een ervaringsdeskundige :blush:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 jan 2014 15:07 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 15:11 #472894

Eerlijk gezegd vindt ik de teksten met een Dymo-tang net niet netjes genoeg.
Wanneer ik op de dagtank vaar wil een moment hebben om het niveau visueel te controleren. Dus af en toe even checken hoever het niveau gedaald is (peilglas). Ervaringsgewijs is dat om de twee uur is. Uiteraard is het een optie om te automatiseren, vooral ook door mijn achtergrond (M&R). Maar wanneer je teveel vertrouwt op de techniek kun je van de koude kermis thuiskomen. Dan merk je dat, wanneer de pomp uitgevallen is, als de motor uitvalt. En natuurlijk is er wel weer een low-low alarm te maken!
Dus is dit naar mijn idee het meest optimale.

Arjen
Laatst bewerkt: 04 jan 2014 15:18 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Elektrisch brandstofpompje 04 jan 2014 16:50 #472937

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ga voor nette teksten eens bij een graveerder langs. Die maakt resopal plaatjes in alle maten en kleuren. Iedere ijzerboer heeft wel een adres daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl