Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo penta md6a motorpaneel en olie

Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 15:49 #448084

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Beste allen,

Wij hebben in onze boot een md6a van volvo penta liggen.

Ik had 2 vragen:
1. Het motorpaneel is stuk , waarschuwingslampjes eruit, toerenteller geeft eender wat aan en tempmeter staat op maximum zelfs als de motor nog niet heeft aangestaan. Ik heb een reservepaneeltje gevonden maar vroeg me af of het niet te maken valt? Enige ideeen?
2. Olie voor motor en keerkoppeling zou sae30 zijn maar die is niet overal te vinden. Iemand een idee welke olie ik in de plaats zou mogen gebruiken? De vorige eigenaar heeft er een busje 10w40 naast staan maar weet niet of dat ok is. Motor loopt wel prima verder en start op eerste slag.

Moesten jullie tijd en zin hebben tips te geven , heel erg welkom.

Mvg kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 16:00 #448088

Heeft Brezan die olie niet? Die heeft echt de gekste soorten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 16:13 #448093

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Beste inderdaad dat zou waarschijnlijk een optie zijn maar ik vroeg me eigenlijk ook af of een modernere olie ook kan. Niet synthetisch uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 16:24 #448094

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
10w40 dekt alle eigenschappen van sae30, zelfs beter, speciaal in de winter.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 17:27 #448127

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dat is te kort door de bocht.
nu ken ik deze motor niet, maar gemaakt voor (destijds) SAE30 kan het (vreemd) genoeg toch een minder goed idee zijn daar moderne olie in te kieperen.

heer Fer weet daar vast meer van :laugh:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 17:29 #448128

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Voor mjn vp md 7a heb ik nieuwe lampjes + lamphoudertjes in verschillende kleurtjes gekocht bij Brezan. Volgens mij gewoon Hella, iets van 6 euro per stuk.

Olie kocht ik bij de volvo penta dealer voor 9 euro per liter. Ook niet echt een werelds hokkend bedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 17:31 #448129

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Nee hoor, niks kort door de bocht. Jaren les in gegeven. Maar ik denk dat we nu het verhaal over de dopes weer krijgen. SAE aanduiding gaat over viscositeits klassen.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 17:42 #448133

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
....het verhaal over de dopes weer krijgen....
... SAE aanduiding gaat over viscositeits klassen.

>hoe bedoel je dit?
en SAE30 gaat toch niet alleen om viscositeit?
betreft per definitie toch een monograde minerale olie?

je wil waarschijnlijk aangegeven dat die 10w40 lekker smeert als het koud is, maar er zijn toch wel heel wezenlijke verschillen tussen deze twee, of niet?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 19:26 #448183

Vroeger met de monograde olien moest je 'zomers een andere olie gebruiken dan 's winters. Dus SAE 30 is een olie voor 's zomers (meestal gebruiken we de boot ook 's zomers). Voor 's winters < 10 grad. zou de specificatie waarschijnlijk SAE 20 zijn. Dit is ook zo voor de MD7A, de opvolger.
Neem je een 10W40 of 15W40 dan dekt deze beide soorten qua viscositeit, zoals Peter ook aangeeft. Beide zijn minerale motorolien.
De andere specificatie is de service die vlgs API gespecificeerd wordt bv SF, SG, etc en CD, CE, CF-4, CG-4. De olie die gebruikt wordt moet altijd een hogere specificatie hebben dan de fabrikant voorschrijft. B.v voorschrift API SG -> olie API SG, SH of SJ, maar wel minerale olie.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 15 okt 2013 21:38 #448207

Heb zelf een VP MD6A gebouwd in 1974 en in '78 gekocht.Het normale onderhoud doe ik zelf. Zoals men hier boven al zegt zijn de lampjes voor het motorpaneel nog wel verkrijgbaar. Begrijp je uitleg over die toerenteller niet helemaal. Leg dat nog eens uit. Over je temp.meter die continue in het rood staat hetvolgende, tik eens flink op het glas (als je dat al niet eens gedaan hebt). Kreeg zelf eens bijna een hartverknettering toen ik jaren geleden hem uit de winterstalling gehaald had en na een half uurtje varen eens op het instumentenpaneel keek,de koelwaterthermometer stond in uiterst ROOD! In al die jaren nog nooit meegemaakt. Alles nagekeken,lang verhaal doch niets te vinden. Toen ik als laatste op de meter tikte viel hij terug in z'n normale stand! Dit alles wel bij een draaiende motor. Nadien nog 2x meegemaakt en iedere keer erop getikt en weer ok.

Ik koop al jaren half synthetische olie 10w40 bij de HEMA en die voldoet bij mij prima. Geen last gehad van opgeloste pakkingen of losgeweekt vuil en meer van dat soort toestanden waar je wel eens over leest.De schaalverdeling in ltrs op die plastic kan is ook wel handig. Kan je precies zien hoeveel liters je erin gemikt hebt!Scheelt je ..tig keer peilen bij het opnieuw vullen van het carter.

Hopelijk werkt die "tiktruuk" bij jou ook :woohoo: .

Groeten,K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 05:07 #448224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
"knuppelinhethoenderhokmodusaan"

Er is inderdaad ongelofelijk veel te weten over olie en er zijn al flink wat termen gevallen. Er zijn mega veel aanduidingen en subtiele verschillen tussen olie, oliesoorten en olie merken. Allemaal doen ze iets goeds voor het gespecificeerde type motor. Bere interessant (meen ik oprecht), maar ook een hele studie. Daarom denk ik dat TS het zichzelf even makkelijk kan maken door olie van Volvo Penta aan te schaffen. Inderdaad iets (enkele euro's voor het hele blok) duurder, maar geen kopzorgen.
"knuppelinhethoenderhokmodusuit"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 05:46 #448242

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Spirit of Mary schreef :
Vroeger met de monograde olien moest je 'zomers een andere olie gebruiken dan 's winters. Dus SAE 30 is een olie voor 's zomers (meestal gebruiken we de boot ook 's zomers). Voor 's winters < 10 grad. zou de specificatie waarschijnlijk SAE 20 zijn. Dit is ook zo voor de MD7A, de opvolger.
Neem je een 10W40 of 15W40 dan dekt deze beide soorten qua viscositeit, zoals Peter ook aangeeft. Beide zijn minerale motorolien.
De andere specificatie is de service die vlgs API gespecificeerd wordt bv SF, SG, etc en CD, CE, CF-4, CG-4. De olie die gebruikt wordt moet altijd een hogere specificatie hebben dan de fabrikant voorschrijft. B.v voorschrift API SG -> olie API SG, SH of SJ, maar wel minerale olie.
gr,
Ger

Let wel op, soms is er olie met de zelfde 'W" aanduiding in minerale of half syntetische kwaliteit.
De 10w40 is meestal een synthetische olie en de 15w40 een half synthetishe olie. Lager dan 10w40 is een synthetische olie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 06:47 #448258

Proost schreef :
Spirit of Mary schreef :
Vroeger met de monograde olien moest je 'zomers een andere olie gebruiken dan 's winters. Dus SAE 30 is een olie voor 's zomers (meestal gebruiken we de boot ook 's zomers). Voor 's winters < 10 grad. zou de specificatie waarschijnlijk SAE 20 zijn. Dit is ook zo voor de MD7A, de opvolger.
Neem je een 10W40 of 15W40 dan dekt deze beide soorten qua viscositeit, zoals Peter ook aangeeft. Beide zijn minerale motorolien.
De andere specificatie is de service die vlgs API gespecificeerd wordt bv SF, SG, etc en CD, CE, CF-4, CG-4. De olie die gebruikt wordt moet altijd een hogere specificatie hebben dan de fabrikant voorschrijft. B.v voorschrift API SG -> olie API SG, SH of SJ, maar wel minerale olie.
gr,
Ger

Let wel op, soms is er olie met de zelfde 'W" aanduiding in minerale of half syntetische kwaliteit.
De 10w40 is meestal een synthetische olie en de 15w40 een half synthetishe olie. Lager dan 10w40 is een synthetische olie.

Er zijn ook olien op minerale basis met viscositeit 10W40. Zeker de 15W40 is heel gangbaar op minerale basis. Ik zou me bij de MD6A zeker houden bij de minerale olie. De motoren van vroeger zijn zeer robuust (lees laag belast) gebouwd. De moderne multigrade olien met de huidig gangbare Service specificatie zijn ruim voldoende voor deze oude motoren. Ik zou echt niet de specifieke monograde olie bij Volvo gaan halen. Echt niet nodig!
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 07:12 #448269

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Voor de echte synthetische smeeroliën is een absoluut schone motor nodig, dus alleen toepasbaar na een revisie en schoonspoelen of een nieuwe motor. De geringste sporen minerale olie verpesten direct het effect van synthetische olie. De half synthetische oliesoorten kun je daarom het beste als mineraal beschouwen. Misschien zijn de toevoegingen synthetisch, vandaar.
Voor de rest is smeerolie net Windows. Zo ondoorzichtig als de p.... :P Maar goed, het werkt.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 10:32 #448323

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
sy helios schreef :
dat is te kort door de bocht.
nu ken ik deze motor niet, maar gemaakt voor (destijds) SAE30 kan het (vreemd) genoeg toch een minder goed idee zijn daar moderne olie in te kieperen.

heer Fer weet daar vast meer van :laugh:[/quote

De moderne olie soorten zijn er echt niet op achteruit gegaan t.o.v. de oudere soorten.
Eerder beter ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 15:28 #448417

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Beste allen,

Hartelijk dank voor de reacties. Aan K! brouwer tikjestruuk -:) nog niet geprobeerd volgens mij doetie gewoon helemaal niets meer of hangt inderdaad de naald vast. Mbt toerenteller, deze wisselt hele tijd van toeren terwijn de motor soepel op hetzelfde toerental blijft staan. Misschien een massaprobleem. De lampjes eens bekijken bij brezan.

Momenteel is er volgens mij halfsynthetische in 10w40 en alles werkt prima en motor start onmiddelijk en geen noemeijl olieverbruik. Ik denk dus dat ik er maar verder mee ga.

Groeten Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 16 okt 2013 22:58 #448530

Hallo Kim,

Als je temp.meter geen electrisch contact meer met de temp.voeler maakt
staat hij op "nul" oftewel geeft niets meer aan,staat dan helemaal links in de hoek. Dus hoop voor jou dat de "tikkentruuk" ook bij jou succes heeft.
Bij mij heeft het al ruim 3x gewerkt B) .

Met de discussie over wel/geen half/heel synthetische olie hetvolgende.

Heb net nog eens de gebruiksaanwijzing op de HEMA oliekan gelezen en men stelt dat het geschikt is voor benzine,diesel en LPG motoren. Ben dus geen waarschuwing tegengekomen dat het niet gebruikt mag worden in
motoren van ...tig jaar oud i.v.m. allerlei problemen ( vul ze zelf maar in). En reken maar dat dat er op zou staan als men alleen maar het vermoeden had dat dit zo zou zijn,dit vanwege de aansprakelijkheid.
Niet voor niets worden/werden de magnetrons in Amerika verkocht met de sticker erop dat ze niet geschikt zijn om je kat erin te drogen.Dit na een claim van een ontplofte kat. :woohoo:

Oh ja,die toerenteller. Lijkt mij een kwestie van "ergens" een slecht contact dus...leef je uit :) .

En die olie van de HEMA gebruik ik al minstens 5 jaar dus niets mis mee.Olie verbruiken doet hij nog steeds niet dus...

Groeten,K.Brouwer
Laatst bewerkt: 16 okt 2013 23:19 door K.Brouwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 17 okt 2013 05:46 #448545

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Even uit de vorige post gegrepen.

"Heb net nog eens de gebruiksaanwijzing op de HEMA oliekan gelezen en men stelt dat het geschikt is voor benzine,diesel en LPG motoren. Ben dus geen waarschuwing tegengekomen dat het niet gebruikt mag worden in
motoren van ...tig jaar oud i.v.m. allerlei problemen ( vul ze zelf maar in)."

Wat een onzin om te beweren dat, wanneer er geen waarschuwing op een gebruiksaanwijzing staat, er ook geen probleem uit voort kan komen.

Het is bekend dat hedendaagse olie in oude motoren voor problemen kan zorgen. Net als oude olie types schadelijk kunnen zijn als er hydraulische klepsystemen in een motor gebruikt worden.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 okt 2013 05:48 door Proost. Reden: schrijffouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 17 okt 2013 05:51 #448548

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
hehe Proost begrijpt het gelukkig wel. ;)
ik had aanvankelijk geen behoefte meer om te reageren op de veronderstelling dat nieuwe olie per definitie beter zou zijn.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta md6a motorpaneel en olie 17 okt 2013 08:44 #448595

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Die SAE aanduiding is alleen en uitsluitend informatie over het gedrag van de viscositeit van een olie. Olie SAE 10W/40 dekt dus volledig de viscositeit van een SAE 30. De aanduiding 10W geeft aan dat de olie ook en zelfs geschikt is voor gebruik bij lagere temperaturen. Om aan de viscositeit dan ook maar direct allerlei andere conclusies te verbinden is helemaal niet aan de orde. Om een aantal factoren te noemen waarop smeerolie voor dieselmotoren ook wordt beoordeeld: Zuurgehalte, ontvlammingspunt, troebelingspunt, vloeipunt, stolpunt, verzepingsgetal, as-,cokes- en lak-gehalte. Geeft een smeerolie bij gebruik klachten, dan moet de oorzaak meestal worden gezocht bij: Overgang naar andere olie of merk, verontreiniging van de olie met resten oude olie, water of resten verbrandingsprodukten zoals o.a. zwavel of fosfor. Ook de ongeschiktheid van een olie kan een rol spelen. Zo kan een hydraulische olie of specifieke compressorolie ernstige vervuiling van een motor veroorzaken als ze wordt toegepast voor de smering van zuigers en zuigerveren.
Aan de beoordeling van smeerolie zit gewoon veel meer vast dan een simpele algemene viscositeitsaanduiding. Om aan een enkel geval, waarin klachten optreden, zonder verder onderzoek, direct en algemeen conlusies te verbinden, gaat veel te ver.
Vr.groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl