Diesel is in nederland weliswaar meestal een beetje gelig maar in het buitenland soms niet hoor!
Ook groenig komt voor ( Noorwegen bijv. ) en volledig kleurloos (Zweden o.a.) .
En dan heb je nog rode diesel , niet meer in Nederland maar nog wel in Engeland.
Dus niet schrikken als je in het buitenland ineens een rare kleur ziet.
Ook sommige toevoegingen( zoals anti bacterie spul) kunnen wel eens een wat donkerder kleur veroorzaken (zie foto 2 , zonder waterlaag!).
Maar inderdaad , als je twee lagen ziet is de onderste altijd water.
Als dat bijv. één cm is in een paar maanden is het geen probleem en kun je het gewoon aftappen.Een beetje water komt altijd wel eens in de diesel. De waterlaag kan trouwens varieren van kleurloos tot vrij donker bij vuile diesel.
Is het plotseling veel meer , dan moet je op zoek naar de oorzaak want anders kan het , wanneer het filter helemaal vol water loopt, ernstige schade toebrengen aan je brandstofpomp (de hogedrukpomp) en je verstuivers. En dat wordt heeel duur.
Overigen, als je zon blubberlaag ziet als op die foto heb je last van de beruchte dieselbacterie en zul je de tank moeten schoonmaken.
Misschien heeft iemand een foto van een filter met zo'n waterlaagje met schone diesel?
Dan heeft de TS ook een referentie voor een meer normale toestand.
En let op, bij de Lucas/Delphi filters lijkt het of er altijd een waterlaagje in zit maar dat komt door de dikke bodem van de glazen pot(zie nieuw, leeg filter beneden).
Ad