Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20,

Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 07:12 #446978

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Hoi,

mijn projectboot schiet al aardig op. Ik ben er aan toe om de motor in te bouwen. De boot kwam zonder motor, maar met de fundatie van een vp saildrive. Ik wil er graag een compacte fijne yanmar in bouwen. De Fundatie is van polyester, en makkelijk aan te passen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...spear-32-vertimmeren

Van een gepensioneerde dieselmonteur in Goes, heb ik gelukkig voor betaalbare gave motor gekocht, een Yanmar 2gm20. Hier zit echter een keerkoppeling op. Na wat telefonisch contact met een dieselbedrijf bij mij in de buurt, leek het er op dat ik de keerkoppeling er zo af kom schroeven, demperplaat vervangen, en een SD20 op kan schroeven. De verkoper zelf wist het niet zo zeker, maar vond het ook aannemelijk dat het niet veel werk zou zijn.

Hoe dan ook, SD20 van marktplaats geplukt, alle handleidingen uitgeprint (bedankt Fer) en aan de slag. Nu heb ik een aantal vragen;

Waar ik tegenaan loop, is dat de huidige demperplaat prima lijkt te passen op de saildrive, in goede staat is, en dus mijn inziens niet vervangen hoeft te worden. Tenzij er verschil is in dempinggraad? ik kan me voorstellen dat een schroefas meer massa heeft dan een saildrive. Wie kan mij hier meer over vertellen? ik heb gebelt met Dieselpartseurope, maar kreeg niet echt een helder antwoord. Hier de plaat even los van het vliegwiel. Er zit wat licht opp roest, verder gaaf, ook de veren etc.


Na de eerste pasronde, is vooral het vliegwiel te dik/vliegwielhuis te klein. Bij het monteren blijft er ongeveer 4-6 mm ruimte tussen de twee delen van het vliegwielhuis. Het deel van het huis wat bij de saildrive hoort, is inderdaad minder diep dan de van de keerkoppeling die er af kwam. Het verschil zie je hier.


Het vliegwielhuis van de keerkoppeling over zetten op de saildrive kan niet denk ik, de montage is duidelijk anders. Kan ik het vliegwielhuis van de motor vervangen door een diepere?

Of, kan ik zelf een ring maken van staal, kunststof of aluminium, die als een soort 'spacer' dient? Ik heb al zoveel pas gemaakt aan deze boot, dat dit ook wel moet lukken. Zelf kan ik er geen nadeel aan bedenken, misschien jullie wel.

deze twee moeten dus vriendjes worden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 08:07 #446986

Tja , zo simpel is dat allemaal niet.
Welke demperplaat je nodig hebt is één ding maar de aansluiting op de VP saildrive een heel andere. Bijv. ook de spline verbinding ( dat is de as met doie groeven , moet passen en daar heb je soms ( zoals bij Vetus) een verloopstuk voor nodig.
Veel motor leveranciers ( o.a. Vetus , Beta en anderen) leveren daar speciale aanpas sets voor . Of Yanmar dat ook doet weet ik niet.Dat zou je eens moeten vragen bij een dealer of bij Yanmar zelf.
Overigens, weet je zeker dat de fundatie voor een VP saildrive en zo ja voor welke?
Want die ziijn weliswaar bijna hetzelfde maar de nieuwere saildrives hebben meer gaten voor de bevestigingsbouten..

Overigen zit je mogelijk met een ander probleem. Hangt af van het type saildrive.
Als dat een oudere (110S) is heeft die een veel lagere overbrengverhouding(1,66) dan de moderne keerkoppelingen en saildrives.
Dat heeft te maken met de veel hogere toerentallen van de nieuwere motoren t.o.v. vroeger.
Als je motor een hoger toerental heeft ( boven de 3000) zul je bij een 110S saildrive een heel andere schroef nodig hebben dan bij een oudere motor of bij een nieuwere saildrive.
Dus geef eerst eens aan wat voor motor het precies is en wat voor saildrive dan komen we mischien verder.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 08:37 #446998

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Is vrij duidelijk toch?
2gm20 en sd20
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 08:57 #447003

Oeps , even op het verkeerde been door die fundatie van een VP ( waarvan ik me wel afvraag of die SD20 daar op past). :blush: :blush:
In dit geval zou ik gewoon Yanmar zelf vragen en niet de dealer.
www.yanmar.nl/europe/contact.php
Die weten lang niet altijd alles...
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 17:06 #447135

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Waarschijnlijk heb je een SD20 gekocht die op een 1GM10 gemonteerd heeft gezeten.
Bij de 2GM20 steekt het vliegwiel verder uit het huis dan bij de 1GM10 (zie bijgaande foto)
Waarschijnlijk zul je een nieuwe SD20 montageflens voor een 2GM20 moeten kopen, of een vulring van de juiste dikte moeten laten draaien.

Laatst bewerkt: 12 okt 2013 17:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 12 okt 2013 17:24 #447138

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Let er op dat bij montage van de SD20 saildrive in plaats van een keerkoppeling, de vochtsensor die in de voetplaat van de SD20 gemonteerd zit, een stukje elektronica nodig heeft om op je dashboard en alarmschakeling te kunnen worden aangesloten. Yanmar levert die elektronica waterdicht ingegoten in een kunststof blokje, compleet met aansluitdraden.
De vochtsensor zit tussen het dubbele membraan dat Yanmar toepast, en moet een alarm geven als er vanaf de onderzijde een lekkage optreedt.
Laatst bewerkt: 12 okt 2013 17:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 13 okt 2013 07:17 #447248

CeesS schreef :
Let er op dat bij montage van de SD20 saildrive in plaats van een keerkoppeling, de vochtsensor die in de voetplaat van de SD20 gemonteerd zit, een stukje elektronica nodig heeft om op je dashboard en alarmschakeling te kunnen worden aangesloten. Yanmar levert die elektronica waterdicht ingegoten in een kunststof blokje, compleet met aansluitdraden.
De vochtsensor zit tussen het dubbele membraan dat Yanmar toepast, en moet een alarm geven als er vanaf de onderzijde een lekkage optreedt.

Nou dat alarm hoef je natuurlijk niet te gebruiken.
Zou me niet verwonderen als die electronica knap duur is.
Tenslotte is Yanmar de enige met zo'n alarm en werken de oorspronkelijke ( van Volvo penta dus) nog steeds zonder alarm en zonder problemen.
Want ik heb nog steeds nooit gelezen over een gezonken boot door een lek membraan.
En er varen honderduizenden , misschien wel miljoenen jachten op de wereld met een saildrive zonder zo'n alarm.
Of heb ik wat gemist? Dan graag een linkje.

Ik heb zelfs een keer gezien hoe een ca. 34 voet jacht in Naarden aan de takel hing met een sling over de saildrive i.p.v. ervoor of erachter( :evil: ) zonder dat de membraan kapot ging.
Foutje van de kraanmachinist..... :ohmy:

Ik denk eerder dat dat alarm van Yanmar meer dient om meer klanten te trekken.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 13 okt 2013 07:33 #447252

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Mijn Bukh uit 1981 heeft dezelfde sensor en alarm. Volgens manual behoor je dat alarm jaarlijks 2x te testen.


Bijlage:

Bestandsnaam: eigenaarsh...36NL.pdf
Bestandsgrootte:2,026 KB
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 13 okt 2013 07:41 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 13 okt 2013 07:46 #447261

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Yellow Boat schreef :
Ik heb zelfs een keer gezien hoe een ca. 34 voet jacht in Naarden aan de takel hing met een sling over de saildrive i.p.v. ervoor of erachter( :evil: ) zonder dat de membraan kapot ging.

Logisch, het gewicht komt ook niet aan het membraam te hangen maar aan de motorsteunen (of iets anders?).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 okt 2013 07:47 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 03:09 #447601

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Dat schept wat duidelijkheid. Ik weet niet aan wat voor motor mijn seaildrive ooit zat, niet over nagedacht. bedankt Cees

Ik ga vandaag eens contact opnemen met yanmar, of een dealer voor zo´n flens, en eens kijken op marktplaats.

Die watersensor ga ik inderdaad aansluiten. Op welke boot ze wel en niet zitten vind ik niet zo interresant, het is gewoon gezond verstand om een waarschuwing te hebben wanneer er een lek is in de buitenste ring.

De rubber ringen zijn trouwens zo goed als nieuw, en ondanks dat ik bijna alles op de boot aan het vernieuwen ben, laat ik ze zitten.

Bij een goede montage komt alles kracht op het motorblok, en staat er nooit meer spanning op de ring dan de waterdruk + bewegening vd boot in het water.

Ik zoek verder nog een twee schroeven, één klap en één gewoon. mocht iemand zodiets te koop hebben, zal ook bij ´gezocht´ iets plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 06:00 #447623

hoff27 schreef :
Dat schept wat duidelijkheid.

Die watersensor ga ik inderdaad aansluiten. Op welke boot ze wel en niet zitten vind ik niet zo interresant, het is gewoon gezond verstand om een waarschuwing te hebben wanneer er een lek is in de buitenste ring.

Natuurlijk is zo'n sensor een prima ding maar om nu het ook aansluiten van zo'n ding "gezond verstand gebruiken" te noemen gaat misscien wel wat ver.
Immers iedereen die géén Yanmar saildrive heeft heeft ook geen alarmering op de saildrive en ik moet de eerste melding van een gezonken boot door een lekke meembraan ook nog zien.
Yanmar is immers de enige die zoiets heeft en er zijn veel meer merken met saildrives.
Vraag me af waarom eigenlijk?
Overigens heb ik gelezen dat dat alarm vial een Yanmar motorbedieningspaneel wordt bekrachtigd en dat daar ook de alarmering in zit.
Als je dus zo'n paneel ook hebt is het een kwestie van een draadje en dan zou ik zoiets natuurlijk ook aansluiten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 06:28 #447633

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
Natuurlijk is zo'n sensor een prima ding maar om nu het ook aansluiten van zo'n ding "gezond verstand gebruiken" te noemen gaat misscien wel wat ver.
Immers iedereen die géén Yanmar saildrive heeft heeft ook geen alarmering op de saildrive en ik moet de eerste melding van een gezonken boot door een lekke meembraan ook nog zien.
Yanmar is immers de enige die zoiets heeft en er zijn veel meer merken met saildrives. Vraag me af waarom eigenlijk?
Saildrives zonder signalering (bv Volvo Penta) hebben een enkele rubber seal, als daar lekkage optreedt stroomt het water gelijk naar binnen. Zal niet gauw gebeuren, maar VP schrijft wel voor dat je die seal iedere 7 jaar dient te vervangen. En reken erop dat je verzekering de termijn controleert, mocht je ooit door zo'n lekkage schade oplopen.
Yanmar heeft twee seals boven elkaar, de sensor zit ertussen. Dus als de onderste onverhoopt gaat lekken, krijg je een alarm, terwijl de bovenste seal het water buiten houdt. Hoe je het ook bekijkt, dit systeem heeft een veel grotere veiligheidsmarge.
Yellow Boat schreef :
Overigens heb ik gelezen dat dat alarm via een Yanmar motorbedieningspaneel wordt bekrachtigd en dat daar ook de alarmering in zit.Als je dus zo'n paneel ook hebt is het een kwestie van een draadje en dan zou ik zoiets natuurlijk ook aansluiten.
Ad
Dit is volstrekt onjuist. De sensor is niet meer dan twee draadjes, de weerstand is in droge toestand oneindig, en bij contact met water nog steeds hoogohmig. Het Yanmar paneel bestaat uit diodes en gloeilampjes, zeer laagohmig. Om dat te laten functioneren, heb je een versterkertje nodig, dat onderdeel bedoelde ik in mijn eerdere post. Als je handig bent, maak je het zelf.
Laatst bewerkt: 14 okt 2013 06:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 08:45 #447655

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
@YellowBoat, het al dan niet aansluiten van de watersensor is natuurlijk een persoonlijke keuze. De TS is daar vrij helder in. Uiteraard fungeert het membraam ook prima zonder alarm. Ik heb ook gevallen gelezen waar dit alarm storingen gaf en die het daarom permanent uitgeschakeld hebben. Zelf vind ik het toch wel een prettige gedachte dat dit alarm er op zit.

Ook Yanmar stelt dat je het membraam elke 5 jaar moet vervangen. In de praktijk doet niemand dit, en ondanks (of dankzij) dat dit onderwerp regelmatig ter sprake komt op verschillende fora is er niet één geval bekend van een catastrofaal falen van van de afdichting. De algemene teneur is: niet vervangen totdat uit inspectie blijkt dat dit noodzakelijk is. Of voor je gemoedsrust...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 08:54 #447657

Tja , ik heb er nog een al 12 jaar liggen van toen ik de membraan van mijn vorige boot toch maar een heb vervangen.
En die was toen al 13 jaar oud (VP).
Zelfs nu is er nog niks aan te zien en hij hangt gewoon al die tijd al bij mij in de garage.
Zit geen haarscheurtje in en het rubber is nog prachtig soepel en glad.
Ik heb overigens VP Zweden al eens gevraagd wat voor soort rubber het is en welk versterkingsmateriaal erin zit.
Dat omdat ik genoeg van rubberoorten af weet om e.e.a. een beetje te kunnen beoordelen.
Antwoord; weten we niet want ze komen niet altijd van dezelfde fabrikant(?!) En die fabrikanten geven ze heelaas ook niet prijs. :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 11:04 #447684

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
CeesS schreef :
Waarschijnlijk heb je een SD20 gekocht die op een 1GM10 gemonteerd heeft gezeten.
Ik heb nog even zitten kijken naar de SD20 en die lijkt toch maar in één versie te bestaan. Kennelijk is het vliegwielhuis (of het vliegwiel zelf) aan de motorzijde verschillend. Ik zal bij mij aan boord straks even kijken of ik nog iets kan meten of fotograferen op de verbinding met de saildrive.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 14 okt 2013 19:25 #447876

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik heb geprobeerd om een foto te maken van het vliegwielhuis van onze 2GM20FC met SD20. Helaas had ik maar kort de tijd, dus de foto's zijn niet optimaal. Wel meen ik te kunnen zien dat het vliegwielhuis dieper is dan wat er bij jou op de foto staat. Er is zeker geen sprake van een tussenring o.i.d.



NB het bruine goedje op de brandstofpomp is geen roest maar zaagsel, nog van het boren van een gat voor de kabels voor de laadregelaar van het zonnepaneel. Ik zag het nu pas!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 15 okt 2013 19:07 #448178

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Hmm, dat is duidelijk, het huis van het motorblok is anders, en niet het huis van de saildrive. Dat is jammer, want die van de saildrive lijkt me een stuk makkelijker te vervangen. In mijn geval moet het vliegwiel er dus ook af.

Ik denk niet dat het vliegwiel anders is, de motor heeft toch een bepaalde vastgestelde massa nodig denk ik?

Ontzettend bedankt voor de foto's. achteraf is het natuurlijk makkelijk, maar op deze manier begrijp ik het een stuk sneller.

Ik ga een verslag van het in en ombouwen van de motor ook in mijn Spear topic zetten, als vervolg hierop.

bedankt voor de hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 15 okt 2013 19:18 #448180

motor huis is inderdaad anders vlieg wiel niet
een vriend van mij heeft er nog een liggen maar wil hem zelf nog gebruiken :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 15 okt 2013 21:06 #448203

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het is op zich natuurlijk in principe hetzelfde om een dieper vliegwielhuis te monteren of een spacer / opvulring gebruiken. Een nieuw vliegwielhuis kopen lijkt me niet goedkoop,of je moet er toevallig een op MP kunnen vinden natuurlijk. Aan de andere kant is een ring (laten) maken ook best even een klusje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 16 okt 2013 07:40 #448283

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
idd een pasplaat (laten) frezen die er tussen past. maar dat gaat ook in de papieren lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 16 okt 2013 07:55 #448285

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1680
Even een domme vraag. Als de afstand tussen motor en keerkoppeling groter wordt, is dan de uitgaande as van de motor of keerkoppeling nog lang genoeg? Kunnen de bouten waar alles mee aan elkaar gezet wordt deze grotere afstand voldoende opvangen? Daar is ooit over nagedacht, in die setting. Bij veranderende setting zullen er ook langere onderdelen moeten worden gebruikt... Toch?

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van een keerkoppeling naar een saildrive, 2gm20, 21 okt 2013 20:34 #449602

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Dat vroeg ik mij ook even af. Maar omdat de saildrive juist gemaakt is voor een passing op een 'dieper' vliegwielhuis, moet de as van de saildrive precies lang genoeg zijn om goed in de demperplaat te vallen.

Voor de bouten ligt dat anders, als er een tussenring gebruikt wordt zullen er langere bouten nodig zijn. Als het vliegwielhuis vervangen wordt door een diepere versie niet. Maar de bouten zullen niet het probleem zijn vrees ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl