Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 1GM10 winterklaar maken

Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 08:27 #445848

Goedemiddag,

Volgende week gaat mijn boot het water uit :(
Ik kan nergens goede informatie vinden hoe ik de motor (Yanmar 1gm10)
goed kan afvullen met antivries. (en eventueel spoelen met zoet water)
Dan bedoel ik ook echt het hele blok, ook na de thermostaat (heb ik ergens gelezen)
in het pomphuisje, de afsluiter enz.

Kortom: Hoe krijg ik nu het hele systeem gevuld met anti-vries?

Groeten
Johan Dekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 08:37 #445855

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Motor warmdraaien en dan in de wierpot koelvloeistof gieten

op deze manier is het gehele koelsysteem winterklaar gemaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 08:40 #445857

Bedankt voor het antwoord, maar dat gaat helaas niet door omdat dit type yanmar geen wierpot heeft.

En het zoute water blijft dan ook in het systeem, dat heb ik liever niet.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 08:41 door johandekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 09:21 #445865

johandekker schreef :
Bedankt voor het antwoord, maar dat gaat helaas niet door omdat dit type yanmar geen wierpot heeft.

En het zoute water blijft dan ook in het systeem, dat heb ik liever niet.

Nee , een wierpot hoort ook niet bij een bepaald motortype maar is wel eigenlijk een must voor elke scheepsmotor.

Maar al je geen wierpot hebt of wilt kun je gewoon een T-stuk net na de koelwaterafsluiter zetten en daaraan een afsluiter en een slang tot boven de waterlijn maken.
Flinke trechter erop en je hebt een prima mogelijkheid om de motor te vuillen met antievries.
Is nog veel makkelijker dan via de wierpot .
Kwatie van motor laten lopen met de buitenwaterafsluiter open en dan omschakelen op antivries.

Overigens acht ik het laten warmlopen voor je de ( koude!) antivries erin gaat laten lopen niet zo verstandig omdat dan de motor plotseling koude vloeistof krijgt.
Dat kan schade vroorzaken zoals al in een ander draadje staat .
Beter is dus de motor na het starten meteen (koud) te vullen met koelvloeistof.
Dan moet je bij een direct gekoelde motor wel eerst de thermostaat eruit halen anders gaat de koelvloeistof niet door de motor.

Overigens, gebruik nooit geconcentreerde antivries maar altijd voorgemengde koelvloeistof (of meng de antivries zelf met gedestillerd water).

Nog veel makkelijker is gewoon het buitenwaterdeel aftappen voor de winter.
Dus bij een direct gekoelde motor het hele blok .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 10:27 #445894

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Yellow Boat schreef :
johandekker schreef :
...

Overigens acht ik het laten warmlopen voor je de ( koude!) antivries erin gaat laten lopen niet zo verstandig omdat dan de motor plotseling koude vloeistof krijgt.
Dat kan schade vroorzaken zoals al in een ander draadje staat ....
Ad

Ik heb dit eerder gelezen hier. Leg me dit eens uit.
Normaal zuigt een motor buitenwater (koud) aan om te koelen. Dit koude water zit ook in de motor en blijft daar zolang de thermostaat dicht zit. Er komt geen koud water bij, er gaat geen koud water uit, alleen het water dat IN de motor zit warmt op. De rest van het koelwater loopt via de bypass van de thermostaat rechtstreeks je uitlaat in.

Als de motor op bedrijfstemp komt, opent de thermostaat zich en kan koud water de motor in stromen (of uitstromen naar gelang de constructie. Bij de Yanmars zoals hier, zit de thermostaat voor de uitstroomopening van het blok. De instroom zit waar de slang van de koelpomp op het blok aangesloten is. Hiervandaan loopt een slang naar het deksel van de themostaat.

Er stroomt dus geen koud water het blok in zolang er geen water uit kan stromen.

De thermostaat regelt de temperatuur in de motor door:
Als de motor inwendig te warm wordt; verder openen.
Als de motor inwendig te koud wordt; verder sluiten.

Als dus de motor op bedrijfstemperatuur is, staat de thermostaat altijd een deel open. Een deel van de koelvloeistof komt dus in het blok en een deel gaat langs de bypass.

De monteur die mijn 2GM20 winterklaar maakte, proefde ook de koelvloeistof uit de aftapkraan van het blok; "lekker zoet" was het moment dat hij tevreden was. Hoe oud hij wordt; ik weet het niet :blink:

Kijk maar eens naar de thermostaat en zoek het waspotje waarmee deze de temperatuur voelt.

Als je koelvloeistof in de wierpot mikt, is dit dus even warm (of koud) als de rest van de koelvloeistof.

Kijk ook eens hier:
www.zeilersforum.nl/index.php/...0-thermostaat#402636

Mooi beschreven met plaatjes :woohoo:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 10:32 door Koezt. Reden: add. info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 10:32 #445896

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Yellow Boat schreef :
...
Overigens acht ik het laten warmlopen voor je de ( koude!) antivries erin gaat laten lopen niet zo verstandig omdat dan de motor plotseling koude vloeistof krijgt.
Dat kan schade vroorzaken zoals al in een ander draadje staat .
....
Ad

Dit geldt wel voor bijvoorbeeld een drooggekookte automotor. Hierin staat geen koelvloeistof meer; thermostaat is vol open en de koude koelvloestof loopt dus direct het blok in.
En loopt vlak daarna er waarschijnlijk door de scheuren weer uit :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 11:28 #445913

Maar is het dan niet mogelijk om de motor winterklaar te maken
als de boot al op de kant staat?

Ik moet namelijk naar de kraan varen en dan heb ik geen tijd meer om
op m'n gemak de motor te vullen met antivries. Alleen al niet
omdat dit dan met zout water gebeurd. En dat wil ik niet.

Is er een manier om dit op de kant te doen? (zonder draaiende motor dus)
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 11:30 door johandekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 11:32 #445914

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Als je op de kant staat, kun je de motor gewoon even laten lopen om de antivries erdoor heen te pompen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 11:34 #445916

Maar dan moet wel de thermostaat er uit zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 11:49 #445918

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Yep
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 11:55 #445921

OK. Dat moet geen probleem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 12:31 #445928

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
En eigenlijk voordat je naar de kraan vaart even de motorolie verversen... Hoort naar mijn mening ook bij winterklaar maken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 12:31 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 winterklaar maken 09 okt 2013 12:34 #445929

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Voor dat de boot op de wal gaat eerst motorolie verversen met filter.
De zuren en verbranding resten tijdens het vaar seizoen zijn niet zo best voor een motor, dus verversen.
Boot op de wal.
Thermostaat verwijderen en huis weer terug plaatsen.
Slang afsluiter inkomend buiten water in een grote emmer zoet water hangen.
motor starten en het zoete water door spoelen.
Als er geen water meer aan gezogen word, motor stoppen.
Nu de antivries in de emmer en wederom de antivries door de motor aanzuigen.
Er komt ook wat uit de uitlaat.
emmer leeg dan zit er genoeg in.
Slang afdichten met de hand en weer op afsluiter monteren.
Volgens mij zit er een aftap kraantje aan de zijkant va het blok, bij de peilstok.
Er loopt een dun slangetje naar beneden.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 12:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl