johandekker schreef :
...
Overigens acht ik het laten warmlopen voor je de ( koude!) antivries erin gaat laten lopen niet zo verstandig omdat dan de motor plotseling koude vloeistof krijgt.
Dat kan schade vroorzaken zoals al in een ander draadje staat ....
Ad
Ik heb dit eerder gelezen hier. Leg me dit eens uit.
Normaal zuigt een motor buitenwater (koud) aan om te koelen. Dit koude water zit ook in de motor en blijft daar zolang de thermostaat dicht zit. Er komt geen koud water bij, er gaat geen koud water uit, alleen het water dat IN de motor zit warmt op. De rest van het koelwater loopt via de bypass van de thermostaat rechtstreeks je uitlaat in.
Als de motor op bedrijfstemp komt, opent de thermostaat zich en kan koud water de motor in stromen (of uitstromen naar gelang de constructie. Bij de Yanmars zoals hier, zit de thermostaat voor de uitstroomopening van het blok. De instroom zit waar de slang van de koelpomp op het blok aangesloten is. Hiervandaan loopt een slang naar het deksel van de themostaat.
Er stroomt dus geen koud water het blok in zolang er geen water uit kan stromen.
De thermostaat regelt de temperatuur in de motor door:
Als de motor inwendig te warm wordt; verder openen.
Als de motor inwendig te koud wordt; verder sluiten.
Als dus de motor op bedrijfstemperatuur is, staat de thermostaat altijd een deel open. Een deel van de koelvloeistof komt dus in het blok en een deel gaat langs de bypass.
De monteur die mijn 2GM20 winterklaar maakte, proefde ook de koelvloeistof uit de aftapkraan van het blok; "lekker zoet" was het moment dat hij tevreden was. Hoe oud hij wordt; ik weet het niet
Kijk maar eens naar de thermostaat en zoek het waspotje waarmee deze de temperatuur voelt.
Als je koelvloeistof in de wierpot mikt, is dit dus even warm (of koud) als de rest van de koelvloeistof.
Kijk ook eens hier:
www.zeilersforum.nl/index.php/...0-thermostaat#402636
Mooi beschreven met plaatjes
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)