Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gebarstenkop

Gebarstenkop 07 okt 2013 17:16 #445159

  • Floris1
  • Floris1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Nou heb ik wel eens op zaterdag barstende koppijn van het harde werken de week daarvoor. Maar dat mijn motor daar ook last van kan hebben? Afijn, het koelwateralarm wat mij al een jaar plaagt en zeker al 100 euro aan een waardeloze monteur en ontkalker heeft gekost, blijkt door een barst in de kop van de motor te komen. Een Yanmar, komt vaker voor zegt de werf. Heeft niks met vorstschade te maken, maar door iets van warme motor en koud buitenwater. Mooie boel, een ontwerpfout noem ik dat. Nu mag ik diep in de buidel gaan taste voor een nieuwe kop, minimaal 1500euro inclusief montage, dat wel.
Heeft iemand toevallig nog een goede kop liggen van een Yanmar 10pk? Of een andere tip? Kan je zo'n scheur repareren? Het is volgens mij gietijzer en ik meende dat het dan einde oefening was. Maar misschien valt dat mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 17:42 #445178

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 211
Om wat voor yanmar motor gaat het? Mocht het om een Yanmar YSE gaan dan heb ik een kop te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 17:51 #445185

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
mwoah als ie dik genoeg is kan je die kop wel (laten) lassen maar je moet hem wel V vormig uitslijpen en dan uitvullen met nieuw materiaal.

hier heb je wel andere speciale electrodes voor nodig maar dat weet de lasser wel.

ma het lassen moet ie afgeslepen en gevlakt worden.
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 17:52 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 18:17 #445201

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je en schuur in je kop heb komen er verbrandingsgassen in koelsysteem en zal deze minder werken of zelf niet, nu is dit bij een indirect gekoelde motor zo gevonden maar bij een directe is dit lastig te consenteren.

Maar goed ik weet dat de meeste yms yse enz vaak de zelfde kop hebben en je kan dus even de koppen naast elkaar leggen om te kijken of deze te gebruiken is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 18:36 #445207

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
idd erg vervelend een gescheurde kop.

heb je een foto? waar zit de scheur precies?

een gietijzeren cylinder kop kan wel gelast worden maar de kop moet wel voorgewarmt worden en daarna met basisch electrodes gelast, hierdoor is er wel zoveel warmte inbreng dat de kop vervormt.


ps beter nu erachter komen, dan heb je nog een hele winter om een oplossing te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 18:46 #445220

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lassen aan een kop word wel gedaan maar niet bij zn kleine , het gat meestal niet goed ivm met slechte kwaliteit gietijzer en dan nog dat de kop te klein is en de spanningen niet aankan die er door lassen in komt.

Som is het wel mogelijk om een soort van krammen te zetten maar ook dit is bij z’n kleine kop vaak niet mogelijk.

Ik zou voor een ander tweedehands kop gaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 07 okt 2013 19:00 #445230

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Floris1 schreef :
Nou heb ik wel eens op zaterdag barstende koppijn van het harde werken de week daarvoor. Maar dat mijn motor daar ook last van kan hebben? Afijn, het koelwateralarm wat mij al een jaar plaagt en zeker al 100 euro aan een waardeloze monteur en ontkalker heeft gekost, blijkt door een barst in de kop van de motor te komen. Een Yanmar, komt vaker voor zegt de werf. Heeft niks met vorstschade te maken, maar door iets van warme motor en koud buitenwater. Mooie boel, een ontwerpfout noem ik dat. Nu mag ik diep in de buidel gaan taste voor een nieuwe kop, minimaal 1500euro inclusief montage, dat wel.
Heeft iemand toevallig nog een goede kop liggen van een Yanmar 10pk? Of een andere tip? Kan je zo'n scheur repareren? Het is volgens mij gietijzer en ik meende dat het dan einde oefening was. Maar misschien valt dat mee?

Om verder geen hoofdpijn te krijgen zou ik in jou geval voor een nieuwe kop gaan!
Een gebruikte is vaak niet zonder reden vervangen en een reparatie wordt,inclusief demonteren en monteren, ook een dure en twijfelachtige operatie!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 19:01 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 11:32 #445456

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Onze Yanmar 1GM10 had twee scheuren in de kop, precies tussen de kleppen.
Materiaalkosten voor een nieuwe kop: €850,-

Wij hebben gelijk het hele blok en keerkoppeling laten reviseren, en waren totaal ongeveer €1700,- kwijt.

Dus €1500,- voor alleen een nieuwe kop vindt ik wat duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 11:36 #445461

Wat dacht je van deze prijs?
Shopping Basket

Continue Shopping

Products
The majority of the products on the Keypart website are in-stock. We will contact you with an expected delivery date if the product you require is unavailable.
Total Price
Stock Code Description Quantity Unit Price Ex VAT VAT Inc VAT
728170-11700 Yanmar 1GM10 Cylinder Head £492.46 £492.46 £98.49 £590.95

Postage & Packing: £17.00 £3.40 £20.40

Order Total: £509.46 £101.89 £611.35


Dus ongeveer €725 bij de huidige koers.
Inclusief verzending naar Nederland bij:
www.keypart.com/yanmar/diesel-engine/1gm10
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 11:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 12:13 #445480

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Dan de vraag: Wat kunnen de oorzaken zijn van een gescheurde kop bij een Yanmar 2gm20.

Met een koude motor vol gas gaan varen?
wie o wie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 12:24 #445487

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Scheuren in een kop krijg je meestal als de koeling niet in orden is, maar ook een constructie fout kan ook oorzaak zijn
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 17:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 13:17 #445523

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
dehler schreef :
Dan de vraag: Wat kunnen de oorzaken zijn van een gescheurde kop bij een Yanmar 2gm20.

Met een koude motor vol gas gaan varen?
wie o wie.

Ja , o.a. Ook het ontbreken van thermostaatklep die er voor zorgt dat koelwatertemperatuur na de kop ong.55 graden bedraagt en niet ijskoud blijft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 08 okt 2013 18:13 #445663

Kop kan ook scheuren door er ineens koud koelwater op te zetten. B.v. koelwaterkraan vergeten open te ze zetten en tien minuten later de kraan alsnog open te zetten. Kop krijgt dan een koude shock en kan scheuren. Het schijnt dat 50% van de gescheurde koppen bij direct gekoelde motoren hieraan te wijten is.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 09 okt 2013 07:05 #445795

johannesw schreef :
Kop kan ook scheuren door er ineens koud koelwater op te zetten. B.v. koelwaterkraan vergeten open te ze zetten en tien minuten later de kraan alsnog open te zetten. Kop krijgt dan een koude shock en kan scheuren. Het schijnt dat 50% van de gescheurde koppen bij direct gekoelde motoren hieraan te wijten is.

Groet, Hans

Mmm, als je de koelwaterafsluiter pas openzet als het temperatuuralarm al is afgegaan an daarvoor eerst naar binnen moet en onder de kap moet duiken zal de kop (of meer) al wel kapot zijn voordat je de kraan opendraait. :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 10 okt 2013 13:29 #446277

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Bij onze 1GM10 was de kop na 20 jaar trouwe dienst ook gescheurd (zie foto), bij dit type komt het vaker voor. De scheur loopt dan van inlaat- naar uitlaatklep, dit is het thermisch zwaarst belaste deel van de motor. Het was in dit geval niet het gevolg van motormishandeling, maar laten we zeggen dat het een zwak punt in het ontwerp van de kop is.
Je kunt voor de reparatie een compleet voorgemonteerde nieuwe kop kopen, ik heb destijds gekozen voor een nieuwe 1GM10 die bij de Yanmar dealers vaak met een verrassend hoge korting te koop is. De oude motor heb ik nog voor € 500,- kunnen inruilen. Je hebt dan voor een betrekkelijk geringe meerprijs alles nieuw, want na 20 jaar is er hier en daar natuurlijk de nodige slijtage opgetreden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gebarstenkop 11 okt 2013 10:12 #446622

CeesS schreef :
Bij onze 1GM10 was de kop na 20 jaar trouwe dienst ook gescheurd (zie foto), bij dit type komt het vaker voor. De scheur loopt dan van inlaat- naar uitlaatklep, dit is het thermisch zwaarst belaste deel van de motor. Het was in dit geval niet het gevolg van motormishandeling, maar laten we zeggen dat het een zwak punt in het ontwerp van de kop is.
Je kunt voor de reparatie een compleet voorgemonteerde nieuwe kop kopen, ik heb destijds gekozen voor een nieuwe 1GM10 die bij de Yanmar dealers vaak met een verrassend hoge korting te koop is. De oude motor heb ik nog voor € 500,- kunnen inruilen. Je hebt dan voor een betrekkelijk geringe meerprijs alles nieuw, want na 20 jaar is er hier en daar natuurlijk de nodige slijtage opgetreden.


Tja , precies zo'n zwakke plek hadden de motoren van de Ford Taunus (van eind 80er begin 90er jaren ) heb ik ooit aan den lijve ondervonden.
Maar die zie je niet zo vaak in boten..... :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl