Er is één geval waarbij er water in de tank kan komen wat mij een keer is overkomen.
Als er een tankontluchting op de tank zit en die te laag achterop de spiegel of , erger, aan de zijkant van de boot uit komt is het mogelijk dat daar water door naar binnenkomt bij meer wind en forse golven.
Echter vooral als je in dat weer enige tijd op de motor gaat varen terwijl de tank boordevol zit.
Er kan dan nl onderdruk onstaan in de tank wanneer er doro golven achterop of helling geen lucht de tank in kan. In plaats daarvan wordt er dan water in gezogen.
Precies dat is mij een keer overkomen nadat ik met een net volgetankte dieseeltank bij fore golven (wind tegen ebstroom , vandaar op de motor) uit Esbjerg wegvoer door de geul naar zee.
Na ongeveer 3/4 uur varen stopte de motor na een paar keer hikkekn plotseling en bij controle bleek de hele waterafscheider vol (zee!)water te zitten wat daardoor ook verder naar de motor was gegaan.
Na alles aftappen en spoelen deed de motor (een MD5A) het eglukkig weer en is dat vervolgens de hele vakantie (5 weken!) blijven doen.
Pas het jaar daarop staakte de motor na 6 uur varen op de motor zijn diensten en moest de inspuitpomp gereviseerd worden.
Kostenpost toen (bij Fa. Boer op Norderney) .... DM 1200
Als inderdaad de onluchtingsopening ergens dicht bij de waterlijn zit of laag aan de zijkant dan is het duidelijk een verkeerde installatie en kan de verhuurder je niet de schuld geven.
Wat heelaas ook mogelijk is is dat je bij het aftanken een sloot water hebt binnengekregen uit de dieselvoorraad van het tanktation wat heelaas bij oudere tankstations aan het water wel eens voor kan komen .
Alleen zul je dat moeilijk kunnen bewijzen.
Overigens is het theoretich wel mogelijk om a.h.v. monsters aan te tonen of het water buitenwater is ( waar heb je gevaren op de motor?) of drinkwater.
Maar eigenlijk is dat iets wat de verhuurder zou moeten doen omdat die immers m.i. jouw schuld moet bewijzen.
Trouwens, hoe is die verhuurder er eigenlijk achter gekomen dat er veel water in de tank zit?
Als dat zopveel is dat ook de waterafscheider vol zat moet hij er immers mee gevaren hebben.
Een beetje water ( tot een paar honderd cc. is niet adnormaal en blijft i.h.a. onder de afvoer naar de motor zitten.
Ad