Saeftinghe schreef :
Happybuccaneer,
Bij mijn weten is elke generator van een koelfan voorzien. ben er nog nooit eentje tegengekomen zonder.
En de sleepringen (niet de collector van een DC generator), die zijn inderdaad niet echt helemaal 100% zeker vonkvrij, maar probreemloos te gebruiken op schepen.
Hoe worden dan die sleepringen/borstel dan afgesloten (gasdicht!!)?
Bij mijn weten zijn er genoeg auto alternators zonder koelfan maar goed dat is niet de issue.
Ben het nog even wezen nakijken en voor bezine motors moeten de alternators voldoen aan de Marine SAE J1171 specificaties. Dus vonkvrij en dat kan per type/fabrikant verschillen hoe ze dat oplossen maar het komt erop neer dat ze getest worden in kamer met een explosief mengsel.
Diesel motors daartegen hoeven niet voldoen aan de Marine SAE J1171 standaard. Dit is dus een tegenargument voor de eis voor een explosieveilige alternator. De expert kan dit genoemd hebben vanwege zijn kennis wat betreft bezine motors.
Tja dat je twee jaar na dato komt met versleten koolborstels en een verbrande collector lijkt mij typisch geval van verzaking van onderzoekplicht van de koper. Neem ook aan dat er niet bewust verzwegen is dat de koolborstels/collector versleten waren. Het ankerlier zal zeker nog gewerkt hebben toen de boot verkocht werd.