Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm

Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 21 sept 2013 17:17 #440853

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Vandaag met de kinderen de buitenboordmotor en 'nieuwe' rubberbootje geprobeerd, de Hollandsche IJssel op. Mooi hoor, leuke kleine sluisjes, bruggetjes omhoog, kleine plaatsjes, bocht na bocht.
Buitenboordmotortje is een Evnirude 2.5 2-cylinder 2 takt. Zo'n grijze met een gas-schuif bovenop. Vorige jaren niets dan ellende mee gehad na een beurt; wilde niet starten en daarna niet blijven lopen en 'smoorde'.
Dit jaar zelf benzine gemengd (1:100 en klein beetje olie extra voor de zekerheid) en niet bij de brommertank geweest, tankje schoongemaakt, slangetje van 'choke' vervangen, benzineslang met een "raar plekje" ingekort, en hopen dat het beter gaat.
Er zit een draaiknopje op waarmee je het mengsel rijker en armer kunt maken (voor de stationair?) en een choke knop die je uittrekt. Na heel, echt heel veel proberen nu de stand van die draaiknop gevonden waarbij het goed start en wanneer de motor warm is die ook lekker blijft lopen.
Dan loopt het ook echt heel lekker, 3 uur achterelkaar varen zonder een hikje op 3/4 gas.
Even stoppen en de kinderen een ijsje in Haastrecht.
Om nog het sluisje in Gouda nog te halen zet ik het gas helemaal open en he, dat klinkt anders. Het klinkt metalig, vermogen loopt direct terug en terwijl ik het gas terugdraai houdt ie er helemaal mee op. Niet met een kloink, maar zoals het vorige jaar ook ging: prut prut prut.... Branderig luchtje en een beetje witgrijze rook komt door de kieren van de kap, die ineens ook flink heet is.
Even laten afkoelen en dan nog eens proberen, maar de boel zit muurvast.
Na een halfuurtje afkoelen wil het allemaal wel weer rond, maar start niet meteen, en lijkt het me beter om maar eens goed af te laten koelen, voordat ik het weer probeer.
Koeling is bij deze Evinrude geen straal maar wat 'spray' uit een blokje met meerdere gaatjes, weinig van te zien als het kolkt bij een draaiende motor. Volgens mij was er koelwater.

Het begon direct na het ijsje...
Was dit nu een vastloper, of heb ik een Evinrude met een attitude voor ijs? Volgens mij heb ik geluk gehad dat het weer los zit, of is het waarschijnlijk toch stuk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 21 sept 2013 17:35 #440859

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
bij alle motoren moet het controle straaltje gewoon doorlopen. spetteren is niet goed.

ik denk dat je idd een warmloper gehad hebt.

ik zou beginnen met de impeller te controleren, is die goed (missen geen bladen en zitten geen haarscheurtjes in) kijken of er misschien een verstopping in een slang zit.

ook zou ik de koelkanalen in de motor voorzichtig ontkalken met een motor ontkalker. wordt wel een leuk klusje. want je moet een manier vinden om de ontkalker in het blok te krijgen. emmer onder staartstuk ermee vullen?

ergens op ZF stond een recept met zoutzuur en een of andere teakhout ontgrijzer met oxaalzuur? misschien moet je daar even naar zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 21 sept 2013 17:42 #440860

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Dankje Hypervisor
Dat dacht ik eerst ook, gewend aan een mooie straal van een eerdere Mercury, maar ook na een nieuwe impeller (vorig seizoen) bleef het spray, ook in de handleiding heeft het over spray...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 21 sept 2013 17:46 #440861

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
stationair kan het een beetje druppelen of met korte onderbrekingen er uit komen, maar met iets gas moet het een straal zijn. het heet niet voor niets een controle straal
zie deze video


edit: enkele ouderen hebben een gecombineerde uitlaat en geen controle straal, dan is het wel een spray. maar die hebben geen controle straal
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 17:50 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 06:35 #440938

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Prik dat controle gaatje eens door met een peperclip. Misschien is het gewoon vervuild.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 07:28 #440945

Met die brandlucht die je rook én dat metaalgeluid denk ik eerder aan iets wat losgeraakt is onder het vliegwiel waar de onstekings spoel zit.
Heb je de kap er al afgehaald en gekeken hoe vast dat vliegwiel zit?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 08:24 #440963

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Klinkt inderdaad echt als een warmloper. Het metaalachtige geluid kan de zuiger zijn die je hoort schrapen in de cilinder, omdat ie vastslaat door uitzetting. Ik weet niet of je het voelt met zo'n trekkoord, maar gaat het aantrekken lichter dan voorheen? Met mijn rappe brommertjes van vroeger merkte je namelijk wel dat de compressie minder was na een flinke warmloper. Ik denk een koelprobleem of een te schraal mengsel. Persoonlijk tank ik altijd 1:50. Maar dat komt ook nog uit mijn brommertijd denk ik :)

Edit: en een motor komt meestal weer los na een warmloper, omdat het metaal weer krimpt bij afkoeling.
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 08:28 door Ersten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 14:27 #441077

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die Evinrudes en Johnsons moeten idd allemaal 1:50 gemixt worden.

Er zijn er met een 1:100 sticker, maar daar is OMC op terug gekomen later.

dit ivm roest op de cilinderwand tijdens stilstand omdat de oliefilm die achterblijft te weinig is om dit te voorkomen. voor het draaien is 1:100 geen enkel probleem.

de japanners hebben dat probleem niet. toch kan je die rustig wat rijker smeren.
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 14:29 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 14:44 #441082

  • RemcoVU
  • RemcoVU's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Bij mijn Suzuki 2.2 2-takt zie je ook alleen maar mist en druppels uit de controle-gaatjes komen (geen straal), dat hoort ook zo. Het koelwater loopt met de uitlaatgassen door de staart naar beneden. Halverwege de staart zitten twee gaatjes, daar komt een beetje uitlaat en koelwater uit.
Het is bij zo'n motortje moeilijk om in te schatten of de koeling nog goed genoeg werkt en niet half of helemaal verstopt zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 16:00 #441098

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Die gaatjes in de staart zijn om overdruk in de uitlaat te voorkomen. De koelwater controle straal komt uit het motorblok . Vaak zit er een zoutkristal of een zandkorrel in de nozzle , even door prikken dan.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 16:26 #441112

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
jep alleen verklaart dat de warmloper niet, daarvoor zijn namelijk alle symptomen aanwezig.

en rook onder de kap kan prima, deze motoren hebben nog geen membraankleppen, dus kunnen er best wat uitlaatgassen door de carb naar buiten gekomen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 16:51 #441123

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
hypervisor schreef :
die Evinrudes en Johnsons moeten idd allemaal 1:50 gemixt worden.

Er zijn er met een 1:100 sticker, maar daar is OMC op terug gekomen later.

dit ivm roest op de cilinderwand tijdens stilstand omdat de oliefilm die achterblijft te weinig is om dit te voorkomen. voor het draaien is 1:100 geen enkel probleem.

de japanners hebben dat probleem niet. toch kan je die rustig wat rijker smeren.

Johnson en Suzuki (=Japans) zijn in 4takt dezelfde motoren. In 2takt is me dat niet helemaal duidelijk geworden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 16:54 #441126

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik ben op de hoogte proost, als ik het over OMC heb heb ik het over 2 takt. Suzuki produceert enkel 4 takten voor Johnson en Evinrude. 2 takten worden niet meer gemaakt

verder gooi je bij een 4 takt geen mengsmering
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 16:55 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 22 sept 2013 19:32 #441193

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Volgend weekend maar even een extra klotsje olie in de tank en proberen om 'm weer rustig te laten lopen. Met weinig toeren en iemand voorop kan ik wel zien of er koelwater/spray is.
Met de kap open zie ik niets wat stuk is of te warm is geweest, het trekmechanisme rammelt in ieder geval ook niet.

Als ik het goed heb begrepen kan ik evt wat compressieverlies hebben, maar kan ik met 1:50 gewoon proberen m te te laten lopen.

Tweetakt maakt Evinrude overigens (zelf?) nog wel, opvallend verschil in prestatie met 4takt als je hier kijkt:
www.evinrude.com/en-US/extra/data
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude houdt niet van ijs en krijgt het te warm 13 okt 2013 16:45 #447521

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
Gisteren heb ik het motortje weer aan de praat gekregen. Liep na 1 x trekken meteen weer, met 1:50 (zo'n beetje) in de tank.
Koelwater is nog steeds een spray, dat staat ook in de handleiding, dus dat zal toch wel goed zijn, ik heb in het kanaaltje geprutst, maar er kwam geen zout of kalk uit.
Altijd gedacht dat een vastloper het einde van een motortje was, dat blijkt niet, maar toch maar voorkomen met 1:50.
Bedankt voor jullie tips en hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl