Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wanneer V-snaar vervangen

Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 16:04 #440536

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik heb een Volvo Penta 2002. De v-snaar drijft alleen de dynamo aan. Ik begrijp dat deze vervangen dient te worden als er haarscheurtjes zijn ontstaan.
Maar moet deze ook naar een bepaalde tijd worden vervangen (ouderdom anders dan haarscheuren) ?
Ergste wat kan gebeuren volgens mij is dat deze een keer knapt. Dan wordt de accu niet opgeladen dus dat lijkt me niet zo erg. Ik controleer iedere keer de motorruimte dus zie wel wanneer deze eventueel is geknapt. Uiteraard heb ik een reserve aan boord.
Of zie ik een reden over het hoofd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 16:12 #440544

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
glsf91 schreef :
Ik heb een Volvo Penta 2002. De v-snaar drijft alleen de dynamo aan. Ik begrijp dat deze vervangen dient te worden als er haarscheurtjes zijn ontstaan.
Maar moet deze ook naar een bepaalde tijd worden vervangen (ouderdom anders dan haarscheuren) ?
Ergste wat kan gebeuren volgens mij is dat deze een keer knapt. Dan wordt de accu niet opgeladen dus dat lijkt me niet zo erg. Ik controleer iedere keer de motorruimte dus zie wel wanneer deze eventueel is geknapt. Uiteraard heb ik een reserve aan boord.
Of zie ik een reden over het hoofd ?
Begint er niks te piepen als de de dynamo niet meer laadt?
Er is overigens alles voor te zeggen om de snaar te vervangen vóór hij breekt, want dat gaat meestal gepaard met veel zwart rubberstof, waar je halve motor onder komt te zitten.
Maar ik ben wel benieuwd naar wat iedereen gaat roepen qua vervangen.

Belangrijk is dat de snaar goed op spanning wordt gehouden, maar meer dan één keer naspannen is niet aan te raden volgens mij. In de praktijk vervang ik de V-snaar, die bij mij ook de waterpomp aandrijft, ongeveer om de 350 motoruren. Tenminste, de laatste die ik heb vervangen had er ongeveer zoveel uren opzitten. Hij was tussendoor al eens op nieuw gespannen en stond me nu weer te slap (kon ruim meer dan een cm worden ingedrukt).

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 16:41 #440563

Een v-snaar kun je rustig meerdere malen naspannen. Zolang de zijkanten van de snaar nog in de groef ligt heb je de beste overbrenging. Als de snaar te ver is ingezakt en op de "bodem" rust heb je grote kans dat hij gaat slippen, vervangen dus.

Voor de rest even de v-snaar spanning controleren. Niet te strak want die geeft teveel belasting op je alternator lager en niet te slap anders zal hij gaan slippen cq slijten.

Je zou met een duim (10kg) op het midden ongeveer 1cm moeten kunnen indrukken.
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 16:42 door happybuccaneer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 16:47 #440566

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een goede V-snaar ligt gelijk cq iets onder of boven de poelie rand.
Laten we zeggen 1 mm.
Dit in gespannen toestand.

Slijtage betrefd vooral de zijden van de snaar, en deze zijden zorgen voor de benodigde tractie om het zaakje te laten mee draaien.

Ligt de snaar te diep, of zijn er scheurtjes te zien, vervangen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 17:05 #440573

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Mijn v-riem gaat al iets meer dan 25 jaar mee. Zorg gewoon dat je een reserve bij hebt. Zeker als die alleen de alternator aandrijft, je kan gerust zonder alternator varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 20 sept 2013 17:40 #440592

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vervangen aal het nodig is, dus scheutjes , breken , veel zwarte stof rond de poelies.

Spannen kan meerder malen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 04:52 #440693

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
@Fer
ik dacht dat je bij breken nog niet hoefde te vervangen..
weer wat geleerd B)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 04:54 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 05:04 #440699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
happybuccaneer schreef :

Je zou met een duim (10kg) op het midden ongeveer 1cm moeten kunnen indrukken.

Houdt als standaard regel dat je de snaar net nog 90 graden kan draaien.

@algemeen
Verder gaan snaren, mits goed uitgelijnd jaaaaren mee.

En als ze toch gaan slippen onderweg, helpt beetje hars of zelfs een beetje pure limonade op zuiker-basis.

Je hebt gecharterd of niet :laugh: :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 05:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 05:06 #440700

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
inderdaad
ik denk dat de omstandigheden beter zijn dan in een auto (minder droog en warm) en zowiezo minder draaiuren/jaar
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 06:47 #440718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
WADnWIND schreef :
happybuccaneer schreef :

Je zou met een duim (10kg) op het midden ongeveer 1cm moeten kunnen indrukken.

Houdt als standaard regel dat je de snaar net nog 90 graden kan draaien.
Met name die laatste regel is twijfelachtig. Als de snaar voldoet aan de 1 cm-indruk-regel, dan kan ik de mijne met groot gemak meer dan 90 graden draaien. Ik sta dus wat weifelachtig tegenover dergelijke regels. Het is wel een getande snaar. Misschien gelden daar andere regels voor.
De snaar die ik onlangs vervangen heb, zat er sinds 2009 op; ik maak per jaar tussen de 75 en 100 motoruren.

Maar ik geef toe: ik ben er wat voorzichtiger mee geworden sinds de vorige snaar in 2009 brak, terwijl ik op de Gouwe (STM) voer.
Van het breken zelf merkte ik niks; er begon wat te piepen en op het motorpaneel zag ik dat de accu niet meer werd geladen. Daar schrok ik in eerste instantie niet zo van en omdat aanleggen langs de Gouwe een heikele aangelegenheid is en ik alleen aan boord was, ben ik doorgevaren tot de spoorbrug Gouda, wat nog een uurtje varen was. Aan de wachtsteiger kwam ik er pas achter dat de V-snaar was gebroken, waardoor niet alleen de startaccu niet meer werd geladen, maar ook de waterpomp stilstond.
De motor heeft interkoeling en heeft deze mishandeling overleefd. Glansrijk, voor zover ik kan nagaan, want hij loopt nog net zo mooi als in 2009. Bij 1800 toeren houdt ie het lang vol op die manier, kennelijk.

Toen de vorige brak, had ik de boot nog geen jaar. Hoe lang die snaar er al op zat weet ik dus niet.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:01 #440722

Je ziet toch in één oogopslag wanneer zo´n snaar zo´n beetje aan vervanging toe is.

Vervangen kan iedereen en zo´n snaar kost nu ook weer geen kapitaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:15 #440726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Saeftinghe schreef :
Je ziet toch in één oogopslag wanneer zo´n snaar zo´n beetje aan vervanging toe is.
Ik heb daar nog weinig ervaring mee, eerlijk gezegd. Dit is mijn eerste boot met een inbouwmotor.
Aan de snaar die ik nu vervangen heb, zag ik nog niet zoveel. De snaar die brak heb ik nooit goed bekeken, hoewel ik in de weken voor de breuk wel vaak naar de motor heb gekeken, omdat ik hem niet goed ontlucht kreeg.
Voor hetzelfde geld is het zo dat je eigenlijk al aan de late kant bent met vervangen, als je echt scheurtjes en rafels begint te zien.
Vervangen kan iedereen en zo´n snaar kost nu ook weer geen kapitaal.
Dat was ook mijn redenatie toen ik hem de laatste keer verving. Eén snaar in vier jaar lijkt me nog redelijk betaalbaar..
Overigens vind ik de V-snaar op mijn eigen motor (Mitsubishi-Vetus M3.09) niet echt makkelijk te spannen. Het is lastig om de zaak gespannen te houden, terwijl je de bouten waarmee de dynamo is bevestigd vastdraait. Ik snap niet waarom dat mechanisme niet is uitgevoerd als bijvoorbeeld het kettingspanmechanisme op een huis-tuin-en-keuken fiets. Spannen door aan één of twee moeren te draaien, zodat je daarna met de zaak op spanning de bevestigingsbouten van de dynamo vastzet.
Ik houd me aanbevolen voor voorbeelden van mensen die daar iets op bedacht hebben, of een plaatje van een bestaand (slim) spanmechanisme dat ik zou kunnen kopiëren.

--
stegman
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 07:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:19 #440728

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Foto van de situatie?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:21 #440729

lodewijk stegman schreef :
Saeftinghe schreef :

Overigens vind ik de V-snaar op mijn eigen motor (Mitsubishi-Vetus M3.09) niet echt makkelijk te spannen. Het is lastig om de zaak gespannen te houden, terwijl je de bouten waarmee de dynamo is bevestigd vastdraait. Ik snap niet waarom dat mechanisme niet is uitgevoerd als bijvoorbeeld het kettingspanmechanisme op een huis-tuin-en-keuken fiets. Spannen door aan één of twee moeren te draaien, zodat je daarna met de zaak op spanning de bevestigingsbouten van de dynamo vastzet.

--
stegman

Dat is anders een heel normale contructie hoor.
De constructie met een spanschroef zie je eigenlijk meer bij grote alternators of als DHZ constructie maar nodig is dat echt niet.
Je moet ook niet alle bevestigingen helemaal los maken. Alleen de bout die door de spanbeugel gaat zover losdraaien dat hij nog net aan zit..
De andere bevestigingsbout(en)die door het huis van de alternator gaat gewoon vast laten zitten of hooguit 1/2 slag of zoiets losdraaien zodat ze nog niet los zitten.
Dan kun je door met bijv. een stevige lange schroevendraaier tussen alternator en motopr de zaak prima spannen.Doordat de bouten nog een beetje klemmen blijft de alternator in de gespannen stand staan en kun je de boel weer goed vastzetten.
Zo doe ik dat tenminte al 10 jaar bij mijn Vetus en daarvoor ook bij mijn MD5A.
Ad
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 07:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:32 #440733

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een getande Vsnaar is natuurlijk flexibeler dan een "volle" Vsnaar. De "indruk" methode zou ik hier als voorkeur toepassen. Vlakke riemen worden gespannen door middel van rek metingen, meestal 2%.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:34 #440734

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik span de dynamo dmv gebruik van een hamer met houten steel tussen dynamo en blok. Een hulpje is dan wel handig, of je moet met een tie-wrap de hamer vast kunnen zetten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:35 #440736

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Faran schreef :
Foto van de situatie?
Bij deze.
Boven de dynamo zit de beugel waardoor de spanbout schuift, eronder de bout waaromheen de dynamo 'scharniert'.



--
stegman
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 07:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:41 #440739

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Faran schreef :
Ik span de dynamo dmv gebruik van een hamer met houten steel tussen dynamo en blok. Een hulpje is dan wel handig, of je moet met een tie-wrap de hamer vast kunnen zetten.
Zo doe ik het nu ook. Maar dat betekent in mijn geval dat ik dan nogal wat kracht moet uitoefenen op een gietijzeren appendage van het koelsysteem. Vind ik niet zo'n prettig idee. En inderdaad: je komt eigenlijk een handje tekort om de bout onder de dynamo vast te draaien. De zeskantige kop zit namelijk aan de achterkant.
Die manier van werken leidt er toe dat je weliswaar spanning op de snaar kunt zetten, maar goed doseren/instellen is vrijwel onmogelijk. Een wat meer gecontroleerde methode zou me welkom zijn.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:43 #440741

Das dus exact hetzelfde als bij mijn M2C5.
Zo doe ik dat dus.
Bij auto's met een "klassieke" V-snaar trouwens net zo al zo lang als ik autorij.

Ad
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 07:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 07:53 #440744

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Ik span de dynamo dmv gebruik van een hamer met houten steel tussen dynamo en blok. Een hulpje is dan wel handig, of je moet met een tie-wrap de hamer vast kunnen zetten.
Zo doe ik het nu ook. Maar dat betekent in mijn geval dat ik dan nogal wat kracht moet uitoefenen op een gietijzeren appendage van het koelsysteem. Vind ik niet zo'n prettig idee. En inderdaad: je komt eigenlijk een handje tekort om de bout onder de dynamo vast te draaien. De zeskantige kop zit namelijk aan de achterkant.
Die manier van werken leidt er toe dat je weliswaar spanning op de snaar kunt zetten, maar goed doseren/instellen is vrijwel onmogelijk. Een wat meer gecontroleerde methode zou me welkom zijn.

--
stegman

Als je ergens een stagspanner kunt bevestigen, gaat dat idd gecontroleerder.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 08:07 #440748

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Faran schreef :
Als je ergens een stagspanner kunt bevestigen, gaat dat idd gecontroleerder.
Ik denk aan een spanner die zich afzet tegen het linkeruiteinde van de sleuf in de beugel en de spanbout naar rechts duwt. Met een stukje rondstaf en een paar oogbouten M6, zoals ze ook bij de kettingspanner van een fiets worden gebruikt, is er wel wat te brouwen dat werkt.

Probleem is: je vervangt zo'n snaar te weinig. De drive om een dagje te investeren in een goede oplossing is nèt iets te klein..

Neemt niet weg dat ik de huidige spanner een matig voorbeeld van engineering vind.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 08:10 #440750

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Proost schreef :
Een getande Vsnaar is natuurlijk flexibeler dan een "volle" Vsnaar. De "indruk" methode zou ik hier als voorkeur toepassen.
Die indrukmethode houd ik dan ook maar aan.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wanneer V-snaar vervangen 21 sept 2013 08:15 #440753

lodewijk stegman schreef :
Neemt niet weg dat ik de huidige spanner een matig voorbeeld van engineering vind.

--
stegman

Daar ben ik het op zich wel mee eens maar ken jij een (kleine) scheepdiesel waar het wel met een spanner zit?
Zo ja , dan kun je dat eventueel als voorbeeld nemen.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat al die fabrikanten in al die jaren niks hebben geleerd.
Al bij de oude motoren uit de 60er en 70er jaren zat het net zo.
En zoals ik al schreef , nog nooit een probleem gehad bij het spannen van een V-snaar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl