Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reserve motor

Reserve motor 14 sept 2013 14:13 #437899

Ik beschik over een 4 pk mariner buitenboord motor, en ook over een buitenboord motorsteun. Nu zat ik eens te denken...

Ik kan de bbmotorsteun achter aan de zwemtrap bevestigen. In dat geval zou ik in geval van motorpech, of als de motor in de antivries staat, toch vooruit kunnen komen.

Maar... mijn boot is 37 voet en weegt 7 ton. Krijgt de motor er uberhaupt beweging in, of is het zinloos. Het zou alleen maar zijn om een haven in of uit te varen.

Wie kan er iets zinnigs over vertellen voordat ik de hele constructie ga maken?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 14:18 #437900

dont try it at home.

ik heb in de san blas eilanden mijn 16 ton stalen collin archer met een drie pk op de spiegel van de bijboot naar de ankerplaats gebracht.
was ongeveer 10 mijl, bootje langszij. o.k. ging niet hard, geen stroom en weinig wind, anders had ik el gezeild.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 14:18 #437902

Makkie, alleen niet zo hard. Wel een werkschroef er onder.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 14:20 #437903

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ach, je kunt jouw boot ook met 1 MK (menskracht) gemakkelijk verplaatsen, dus waarom niet met 4 PK! Het wordt pas wat anders bij wind en golven, dan richt je op zo'n boot met 4pk niet zoveel uit.
Als je het toch zou doen, dan zou je er een werkschroef op kunnen zetten, dan heeft het iets meer effect.
Maar uh, waarom zou je je deze moeite op de hals willen halen?

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 14:20 #437904

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284

34 ft, 6,5 ton was prima vooruit te krijgen met 4pk en werkschroef. Alleen, hard gaat het niet, tot stilstand krijgen duurt ook even in de achteruit (motor omdraaien gaat veel beter) en in enige golfslag redelijk nutteloos. Maar je komt met motorpech en windstile wel uit de vaarroute en thuis. Bij wel wind hijs ik liever een zeil :)

Wij hadden hem er aan hangen omdat we een flink stuk over kanalen moesten gaan varen met een vage diesel die 4 jaar had stil gestaan. Maar uit eindelijk heeft de BBM er alleen voor de show aan gehangen.

Bedenk ook dat je diep moet gaan. Zie de constructie onder het zwemplateau. De motor is een langstaart...
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 14:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 15:11 #437922

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sea Force One schreef :
Ik beschik over een 4 pk mariner buitenboord motor, en ook over een buitenboord motorsteun. Nu zat ik eens te denken...

Ik kan de bbmotorsteun achter aan de zwemtrap bevestigen. In dat geval zou ik in geval van motorpech, of als de motor in de antivries staat, toch vooruit kunnen komen.

Maar... mijn boot is 37 voet en weegt 7 ton. Krijgt de motor er uberhaupt beweging in, of is het zinloos. Het zou alleen maar zijn om een haven in of uit te varen.

Wie kan er iets zinnigs over vertellen voordat ik de hele constructie ga maken?

Schatting is dat je zonder wind en golven ongeveer de halve rompsnelheid haalt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 16:10 #437937

Wow, dat valt me dus helemaal niet tegen. Ideaal om de haven uit te komen komende winter. Aangezien ik niet iedere keer de hele dieselmotor opnieuw van antivries wil voorzien, kan ik zo mooi blijven zeilen komende winter.

Iemand een idee wat een werkschroef kost, en zijn dit universele dingen, of per merk afhankelijk?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 16:38 #437943

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Sea Force One schreef :
Wow, dat valt me dus helemaal niet tegen. Ideaal om de haven uit te komen komende winter. Aangezien ik niet iedere keer de hele dieselmotor opnieuw van antivries wil voorzien, kan ik zo mooi blijven zeilen komende winter.

Iemand een idee wat een werkschroef kost, en zijn dit universele dingen, of per merk afhankelijk?

Voor een noodoplossing ga je toch geen andere schroef monteren? Dan maar wat minder efficiency,als het maar vooruit komt toch?

Maar mocht je het echt willen: over het algemeen komt een grotere diameter en grotere spoed het koppel ten goede (en neemt de maximale snelheid af). Wat optimaal is voor je boot kun je uit (laten) rekenen. Er zijn calculators online beschikbaar.

Hier een schatting met wat gegokte invoer voor jouw 37 voeter + motor. Zie vicprop.com/:
Waterline length in feet: 32 feet
Beam at the waterline in feet: 9 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 2 feet
Vessel weight in pounds: 13000 lbs
Engine Horsepower: 4 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 4 HP

Engine R.P.M. (max): 2500 RPM
Gear Ratio: 2.15:1
Shaft R.P.M. (max): 1163 RPM

Number of shaft bearings (per shaft): 4
Desired speed in Knots: 3 knots
Horsepower Calculations

This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).

Total available horsepower at the engine(s): 4 HP
Total available torque ft/lbs at the engine(s): 8 ft/lbs
Horsepower loss of 3% per gearbox: - 0.1 HP
Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 0.2 HP

Total horsepower available at the propeller(s): 3.6 HP
Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 16 ft/lbs
Speed & Power Calculations

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.58 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 28.4 HP

Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 3 knots speed: 2 HP
Estimated maximum speed with existing 4 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 3.93 Knots

Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 12.5 X 7.4
3 Blade 11.9 X 7.3
4 Blade 11.2 X 7.1

De vraag is alleen of zo'n grote schroef er wel onder past, je zit toch met de afstand tussen de as het anti-cavitatieplaatje als maximale schroefdiameter.

Tot slot: ik weet niet hoe je spiegel er uit ziet, maar heel makkelijk in het gebruik is zo'n constructie niet. Prima voor nood, maar om het nu in de winter echt te gaan gebruiken.. Ik heb ook zoiets geklusd ooit, een keer geprobeerd en daarna snel onderin de bakskist gelegd voor als de nood echt aan de man is ;-)

Je buitenboordmotor moet namelijk heel laag hangen en dat betekent dus dat je op de meeste schepen vrij halsbrekende toeren moet uithalen om hem te bedienen. Iemand op het zwemplateau zetten met die taak (als je dat hebt) is een optie, maar echt handig is het allemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 16:39 #437944

even terzijde, hier in spanje ben je verplicht een tweede voortstuwing te hebben. meestal gelden de zeilen als een voortstuwing, maar niet in elke provincie. een motorboot heeft dus altijd een extra motor(tje) bij zich.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 16:54 #437946

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
werkschroef is voor zo'n motor een heel beperkt begrip.
- de beschikbare keuze is doorgaans zeer beperkt
- de uit het voorbeeld berekende schroef past niet, de diameter is veel te groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 14 sept 2013 17:06 #437950

persoonlijk zou ik niet gaan knutselen aan de boot maar als het noodzakelijk is de motor aan de bijboot en die langszij. het gaat zo langzaam dat je alle tijd hebt om een en ander te regelen.
alleen als je het op regelmatige basis gaat gebruiken is het een andere zaak.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 05:31 #438073

Sneller als met Vicprop maar wat minder nauwkeurig gaat als volgt.
Het benodogd vermogen gaat met de snelheid in verhouding tot de rompsnelheid met ongeveer de macht 2,3.
Rompsnelheid 3,5 pk/ton nemen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 06:49 #438100

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Het schroefas toerental klopt niet in de berekening, die is 2500 RPM, het motor toerental is 5000 rpm.

Dit verklaard meteen, de veel te grote schroef diameter die uit de berekening komt.

Het maximum wat er tussen kan aan diameter is zonder op te meten niet meer dan een 7 inch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 07:16 #438112

Ach , zoveel is het verschil tussen een werkschroef en een normale schroef nou ook weer niet hoor.
Alleen heeft die werkschroef een groter rendement maar meer als 15% (absoluut) scheelt het niet.
Normaal is het rendement van een goed gedimensioneerde schroef iets van 65% en lager dan 50% is al erg weinig.De rest is slip.
Dat is dan op de snelheid mischien een procent of 9 .
Zul je amper merken.Of je nou 3 knopen of 2,7 knopen vaart.
Je kunt met een werkschroef uiteraard niet het bechikbare motorvermogen verhogen.. :lol:
Nee , als je een buitenboordmotor als reserve gebruikt zou ik me om dee schroef niet veel zorgen maken.
Bovendien , als je die normaliter ook voor de bijboot gebruikt is het al helemaal niet handig om er een werkschroef op te zetten.
Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 07:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 08:35 #438146

Dank je wel. Zoals ik al schreef wil ik het voornamelijk gebruiken om in de winter de haven in en uit te komen, en als de wegneembare constructie lukt, kan ik het natuurlijk ook in geval van nood gebruiken.

Ik ga er mee aan de slag, en laat de werkschroef maar voor wat hij is.

Dank jullie wel allemaal
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 08:57 #438157

Op mijn boot heeft een vorige eigenaar er een hele mooie steun op gemaakt die normaal als gewone bewaarsteun dient maar , helemaal naar beneden, meteen als noodaandrijving geschikt is.
Ook het overtillen in mijn bijboot gaat zo erg makkelijk wat bij mijn hoge vrijboord bvan 1 meter wel fijn is.
Helaas zijn die types wel erg duur (minstens ca. €500 tot 6pk tot €800 tot 10pk bij Prasolux).
www.prasolux.de//index.php?opt...=view&lang=en&id=284
Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 10:02 #438178

Inderdaad een puike oplossing! Ik heb de volgende constructie bedacht. Hoop dat het duidelijk is.



Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 10:03 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 10:30 #438193

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Dat gaat niet werken, als je nu achteruit slaat trekt je schroef je hele constructie uit het water.

Bekijk tevens eens de bouten en moeren van je zwemtrap en vervolgens de ophangen van je bbm. Dan snap je wel waarom je zwemtrapje hier niet voor geconstrueerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 10:56 #438202

Och , dat gaat best wel hoor. Het was de oplossing die ik op mijn vorige boot had ( nooit echt gebruikt trouwens).
Een klein ( 2-3 pk) motortje zal de boel er echt niet vanaf trekken en uiteraard moet je de zwemtrap tegen opklappen kunnen borgen.
Maar daar is allemaal wat op te verzinnen met een beetje inventiviteit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 11:23 #438213

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik vraag me wel af hoe je je motor gaat bedienen als die zo achterop de spiegel van een kajuitjacht hangt. Als het een vaste opstelling is regel je een gashendel dicht bij je stuurwiel/helmstok, maar volgens mij wil jij het alleen voor in de winter. Hoe zie je dat?

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 11:30 #438218

Dat is uiteraard niet makkelijk maar als thuiskomertje bij uitval van de hoofdmotor en geen wind gaat dat best wel hoor.
Echt manouvreren gaat sowieso niet, bovendien hebben die kleintjes zelden een keerkoppeling.En uitzetten is een kwestie van twee draadjes doortrekken of gewoon het ,op open motorboten eigenlijk verplichte, dodemanskabeltje gebruiken.
Je kunt uiteraard ook er wat op verzinnen maar dat is niet bij alle buitenboordmotoren even gemakkelijk.
Bovendien wil je hem normaal kunnen gebruiken op je bijboot ( ik wel tenminste).

Problemen zijn er immers om te worden opgelost!
Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 11:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 12:14 #438234

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Yellow Boat schreef :
Een klein ( 2-3 pk) motortje zal de boel er echt niet vanaf trekken

Ik denk dat het je nog aardig zou tegenvallen. Hang je motortje maar eens aan een bootje, bevestig een touw aan de spiegel, en ga jij hem op de steiger maar eens tegenhouden.... Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 12:31 #438245

Een motortje achterop zal normaliter duwen en niet aan de zwemtrap trekken.
De kracht is trouwens hooguit iets van 40-50kg en die houden twee M6 of M8 boutjes met gemak.
Kun je trouwens hier nalezen ( in de tabel , niet op de grafiek)
www.suzuki.nl/nmg/up/ZwfxugvIa...itenboordmotoren.pdf
Kun je ook berekenen met de formule 1 Pk = 75 m*kg/sec en het schroefrendement.
Uiteraard moet je even naar de bevestiging van de zwemtrap kijken want die wil op den duur nog wel eens slijten zoals ik al een keer , bijna gelukkig, met een nat pak moest bekopen toen ik in mijn bijboot stapte.
Trouwens , meer kracht dan de meeste mensen wegen komt er sowieso niet op.
Ad
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 12:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 18:18 #438394

snelem schreef :
Ik vraag me wel af hoe je je motor gaat bedienen als die zo achterop de spiegel van een kajuitjacht hangt. Als het een vaste opstelling is regel je een gashendel dicht bij je stuurwiel/helmstok, maar volgens mij wil jij het alleen voor in de winter. Hoe zie je dat?

Erik

Zie de paarse pvc buis in de afbeelding. Om het gashandvat heen.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reserve motor 15 sept 2013 20:21 #438443

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het lijkt mij best een haalbaar experiment. Zelfs in het 2pk motortje van onze bijboot zit verbazend veel kracht, ik heb met de bijboot wel eens tegen de 4 ton+ zware il Cigno geduwd en die kon ik gemakkelijk met een klein vaartje vooruit duwen (al duurt het even voor je op gang bent). Dus met 4pk kan je echt wel wat doen.

Enkele aandachtspunten: hoe schakel je de motor in en uit zijn werk (ook achteruit?), borging zwemtrap tegen opklappen, borging houten plaat op zwemtrap, dodemansknop-op-afstand (je moet de motor vanuit de kuip kunnen uitschakelen lijkt me) en wellicht een borglijntje tussen hekstoel en motor mocht de steun toch minder sterk zijn dan gedacht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 20:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl