Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat kan er mis zijn met mijn bbm?

Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 05 sept 2013 19:06 #434422

Voor onze reserve zodiac heb ik ook een buitenboord motor aanboord, het betreft een Suzuki 6DF, een 6pk 4 tact die ik in 2008 gekocht heb van de dealer die hem enkele keren als motor tijdens een showcase gebruikt heeft.

We gebruiken die motor bijna nooit, maar ik doe wel jaarlijks wat er mee gedaan moet worden (olie verversen, filter schoon maken, boegie even op poetsen, koelwater kanaal even goed uitwassen etc).
Zo ook dus in afgelopen Mei, en toen vond ik na een half uurtje hard varen dat de motor wat tegen sputterde en smoorde in zijn hoge toerentallen. Toen ik het tankje openmaakte (intern tankje) zag ik dat er allemaal roestschilvers in lagen van het kettinkje waarmee de vuldop vast zit.
Ik heb de motor toen aan de kant gezet met het idee dat het wel een verstopt filtertje of leidinkje zou zijn.

Vandaag het ding weer tevoorschijn gepakt en de hele boel gedemonteerd. Alles schoonmaken, leidingen allemaal losgehad en gespoeld, carborateur open en alle delen schoon gemaakt, tankje gespoeld, filter gespoeld etc. Na een goed uurtje werk was alles weer schoon en gemonteerd. En na een paar keer aan het koord trekken om de leidinkjes weer vol benzine te krijgen liep de motor weer als een zonnetje. Dus even de plas op gegaan om het tankje leeg te varen voor de komende winterberging. Na 20 minuten smoort de motor en slaat zelfs een paar keer af. Een half rukje aan het koord is voldoende om de motor weer te laten lopen, maar met meer dan half gas gaat het fout.

Mijn gedachten waren dus dat ik wat vuil had achter gelaten, dus weer de boel open, spoelen en schoonmaken. Motor liep weer vrij goed, maar binnen een minuut weer terug naar het oude verhaal, boven half gas slaat de motor af, ongeacht of de schroef in zijn werk staat of niet.

Dat laat mij denken dat het eerder een toerental gerelateerd probleem is dan een vermogens gerelateerd probleem. Dus dat ik het eerder in de ontsteking moet zoeken dan in de brandstof toevoer.
De boegie is schoon, en ook met de reserve boegie is het probleem identiek. Ook de bekabeling zit goed en is schoon voor zover ik na kan gaan (de motor zou zo weer terug kunnen de showroom in, zo goed ziet die eruit, met minder dan 20 draaiuren).

Nu weet ik niet heel veel van benzine motoren af, diesels liggen me beter, en zit me dus af te vragen hoe ik kan testen of de ontsteking het probleem is bij de hogere toerentallen? Of zeggen jullie gelijk, oh, dat zou dat of dat kunnen zijn?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 05 sept 2013 19:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 05 sept 2013 19:32 #434438

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Erik, kijk eens aan de binnenkant van de vuldop. Tussen de plaat die kan veren en de onderkant van de dop zit een filterachtig iets, mogelijk kunststof, wat verteert. Laat die troep achter in het tankje. Heb een 4 pk gehad en dat is de geknepen uitvoering van de 6 pk. Deze had ook schilfers daardoor.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 05 sept 2013 19:34 #434439

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
het kan idd aan de ontsteking liggen, maar kan meer zijn....

ik neem aan dat je de distributieriem er niet afgehad hebt? zo ja dan heb je hem waarschijnlijk een tandje te ver staan, tandje terug dus. als het goed is staan er streepjes op het vliegwiel en het nokkenas wiel, die moeten letterlijk op elkaar gericht staan.

symptoom klinkt namelijk als verzuipen, op een manier zoals ook gebeurt als de ontsteking net te laat staat. onverbrande benzine. maar dan moet je ook benzine vlekken omhoog zien komen vanuit de uitlaat

Ik begrijp die gedachte, maar het bijsymptoom daarvan is vanaf moment 1 al niet op toeren komen wanneer de motor in zijn werk gezet wordt. ook afslaan als de motor stationair draait op een lager toerental is een symptoom.

het is een motor met CDI, dus contactpunten opmeten emt een voelermaat en bijstellen is geen optie.

het kan zijn dat de cdi na 20 minuten te warm wordt en vreemd gaat doen. maar eerlijk gezegt geloof ik dat niet want bij een nieuwe start moet het probleem exact hetzelfde aanhouden als het voor het afslaan was.

dat komt dus eerder vanuit het brandstof systeem

het kan de vlotter in de carburateur zijn, heb je die goed terug geplaatst? als die net niet goed omhoog komt sluit ie de brandstof toevoer niet goed af, dan zal de motor vroeg of laat ook verzuipen.

maar het kan ook zomaar het benzine pompje zijn. daar zit vaak toch nog een gaas filtertje in. zoek deze vlak bij de ingang vanaf de tank, die kan ook vol zitten met rommel/roest.
Laatst bewerkt: 05 sept 2013 19:38 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 05 sept 2013 19:50 #434444

hypervisor schreef :
maar het kan ook zomaar het benzine pompje zijn. daar zit vaak toch nog een gaas filtertje in. zoek deze vlak bij de ingang vanaf de tank, die kan ook vol zitten met rommel/roest.
Die heb ik nog niet open gehad, en dat ga ik toch nog maar even doen. Maar dan zou het toerental waarbij de motor afslaat toch lager moeten liggen als de motor in zijn werk staat in vergelijking met in zijn neutraal?

Ik heb de motor net weer koud gestart, en het probleem is gelijk daar. Ik heb de motor, in neutraal, op 50% vermogen laten lopen, en het toerental gaat heel geleidelijk op en neer tussen 50% vermogen en wat ongeveer 25% vermogen zal zijn. Daar blijft het dan een seconde of 5-6, loopt weer omhoog naar het 50% vermogen toerental om daar weer 5-6 seconden te blijven, en dan weer terug etc.

De ditributie riem is er niet afgeweest, dus dat moet allemaal nog goed zitten.

Ik ga morgen eerst die pomp er eens afhalen en goed schoon maken, baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Ik blijf het rare symptomen vinden omdat het niet vermogens afhankelijk lijkt te zijn, maar echt toerental afhankelijk.

@Proost, die kraag heeft de dealer indertijd al voor me vervangen toen ik hem van hem kocht, voor een hoogwaardigere die niet in zou scheuren.
Nu komt deze motor slechts een uurtje per jaar buiten, dus zonlicht doet evengoed al niet veel op dat rubber denk ik.


Iets anders waar ik ook net achter kom, bij een koude start heeft hij langer de choke nodig, en de choke lekt ook wat benzine. Daar moet ik dus ook even de bron van zien te vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 05 sept 2013 19:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 05 sept 2013 20:08 #434446

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Lijkt op een brandstoftekort. Bij lage toeren is er nog voldoende brandstof, bij hogere toeren kan niet aan de vraag worden voldaan en smoort de motor.

Onderdruk in de tank (ontluchting dicht)? Verstopte sproeier? Hangende vlotternaald?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 04:23 #434498

[edit] Sorry ik schreef dit en lees nu de andere replies pas (Kwamen eerste keer niet op in mijn browser...??) . Het op en neer gaan van het toerental wat jij beschrijft is typisch voor valse lucht in de carburateur. Hij is uit elkaar geweest dus ik denk dat er ergens een pakking lekt. Valse lucht na de choke (bv bij aanhechting aan het blok) kan idd ook leiden tot de noodzaak voor meer choke, want dan is het mengsel te arm.
De standaard manier om dit te checken is een spuitbus ether (start pilote) te kopen en die aan de buitenkant langs de carburateur te sproeien, lang pakkingen etc. Zorg dat het mengsel niet in de luchtinlaat komt. Als bij sprayen opeens het toerental omhoog gaat zuigt de carburateur dus ergens valse lucht aan
[edit]

Het klinkt mij ook als brandstof tekort, zeker omdat het ontstaan is na vuile tank. Het feit dat het na 20min gebeurt is relevant

Systematisch te werk gaan:
1) Weet je zeker dat de tankontluchting (meestal klein dopje op benzineddop) open staat en niet verstopt is? Dat geeft exact aan wat jij zegt, gaat eerst goed (nog lucht in de tank) maar tank zuigt langzaam vaccuum en krijgt dus langzaam minder benzine.
Als hij afslaat loopt er weer lucht in (tank is nooit helemaal luchtdicht) en doet hij het weer even. Hoe minder gas (minder benzine nodig) hoe minder het probleem.

2) Op het moment dat hij afslaat de leiding lostrekken bij carbiurateur en gewoon kijken hoeveel benzine eruit komt, jampot eronder, moet gewoon goed lopen.

3) Gevoelige plekken van de carburateur zijn de sproeier en de vlotternaald zitting. Goed doorblazen met perslucht. En vlotternaald controleren, moet goed schoon zijn (eventueel met 000 staalwol schoonmaken).
Hoe heb je de sproeiers schoongemaakt? Let op, sproeiers eigenlijk nooit 'doorprikken' (grote kans op opruimen of bramen) maar doorblazen met perslucht.

4) Iets anders wat kan gebeuren is dat de vlotter lekt. Deze loopt dan langzaam vol benzine en gaat zinken, dan verzuipt hij na een tijdje gebruik. Makkelijk te controleren door vlotter los te maken en te schudden.

In ieder geval kan een zeer klein deeltje in de carburateur al voor problemen zorgen. Bij twijfel (hoe zit de carburateur er van binnen uit? Mooi schoon? Of aangeslagen?) alles uit elkaar halen en bij een motorhandel of zo even ultrasoon laten reinigen, kost 25 euro of zo, en dat is echt de allerbeste manier om alles schoon te krijgen.

succes,
Bas
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 04:29 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 04:25 #434500

100% zeker een verstopte sproeier.

zoets ook ooit eindeloos gehad met een Tomos-je met metalen tank.
Carburateur helemaal schoongemaakt, sproeiers doorgeblazen, en een plestik tank gekocht. Probleem weg.... was allemaal heel kleine roestdeeltjes (wegens condens in de metalen tank).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 04:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 04:42 #434506

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
Ik heb dezelfde soort problemen gehad met een yamaha 8 pk 4 tact
toeren niet oppikken, afslaan, niet harder lopen als half gas etc etc
na een hoop gezeur bleek het een vuiltje in de stationair sproeier te zijn
kennelijk komt er toch vuil door de filters

ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 08:58 #434607

Zorg dat je schone en niet te oude brandstof hebt. Benzine is heel gevoelig voor verouderen, dus nieuw seizoen: nieuwe brandstof.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 13:39 #434749

Brandstof is schoon en nieuw, die gooi ik gewoon in de auto aan het einde van een reis, en ik koop nieuwe net voor ik weer vertrek, en ik laat de motor altijd leeg lopen voor deze de berging in gaat.

Maar het probleem is inmiddels verholpen, toch nog wat fijnstof achter de sproeier gevonden. De buurjongen van 14 is nu het tweede tankje aan het leeg varen en die heeft de lol van zijn leven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 06 sept 2013 13:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat kan er mis zijn met mijn bbm? 06 sept 2013 13:45 #434753

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
mooi dat het opgelost is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl