Ik heb een Volvo Penta 2002 met een saildrive 120 s uit 1988 Ik had er over gelezen en afgelopen zomer zat ik op de Waddenzee ineens zonder aandrijving. De motor draaide goed maar er kwam een gierend geluid uit de motorruimte. Ik had al twee keer vastgezeten in het fontijnkruid bij Hoorn en op het Wad heb ik ook een vastloper gehad in de schroef. Hierdoor bleek dat mijn motor van de trillingdempers was afgetrokken.
Nadat door een monteur de motor van de saildrive was losgekoppeld bleek zowel de demperplaat als de splineas van de saildrive versleten te zijn. Of de vastlopers in het fontijnkruid daar debet aan zijn, zal ik nooit te weten komen, maar de as en de starre demperplaat hebben ongetwijfeld een opdonder gehad.
De oude demperplaat zat star op het vliegwiel gemonteerd. Nu is een nieuwe flexibele demperplaat van Volvo gemonteerd.
De splineas is niet vervangen, maar ik heb een gereviseerde schakelkast ( 120 C )op de bestaande saildrive laten plaatsen. Volgens de monteur zijn de tandwielen van een gereviseerde schakelkast beter op elkaar afgestemd.
Jammer dat er nu een hoge toon in de saildrive zit, die ik daarvoor nooit gehoord heb. Het advies is om komende winter het staartstukolie af te tappen en deze op slijtage van metalen laten testen.
Ik ben benieuwd wie dit herkent c.q. ook deze ervaring heeft opgedaan.
eddy