Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10

Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 01 sept 2013 16:34 #432846

Mijn motor doet dit jaar niet wat een motor moet doen. Nl. starten, lopen en blijven lopen. Na eerst brandstofproblemen gehad te hebben was mijn probleem opgelost dacht ik. Heb er inmiddels 50 motoruren opzitten, zonder 1 problemen. Af en toe bij volgas wat witgrijze rook, maar niet altijd dus en alleen bij volle belasting.

Vanmiddag aardig in problemen gekomen. Na mooie zeiltocht aangekomen in de havenkom bij de Blocq. Motor gestart en zeilen laten zakken. Motor draait langzaam, grootzeil naar beneden. Ik drijf wat af naar lagerwal, wil bijsturen.Geef gas bij, motor reageert daar niet op. Korte tijd later slaat motor af. Snel nieuwe startpoging, maar zonder resultaat. Toen naar voren. Anker uitgegooid. Dat pakt niet gelijk, maar 1,5 m voor de keienoever lig ik stil. Windkracht 5 lagerwal en het roer raakt een keer de grond. Reddingdienst heeft me weggehaald. ik was solo, kon niet de fok bakhouden, aan het roer zitten en anker ophalen.

Maar goed, de motor doet het nog niet. Er zit wel brandstof in. Hij stopte voor mij zonder aanwijsbare reden. Bij het bekijken van de motor bleek er bij het kleppendeksel en zo te zien ook bij andere pakkingen.Ik weet niet of ik daar de oplossing moet zoeken of dat er ook nog andere opties zijn. Ik heb nog geen filters nagekeken etc.. Er zat wel brandstof in de tank.

Ik zal zo paar foto's plaatsen.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 01 sept 2013 17:35 #432883

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Vuil in de tank wat losgeschud is en daardoor dichte brandstoffilters of water in het systeem zijn mogelijkheden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 01 sept 2013 18:14 #432898

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Is er in het laatste stukje tekst iets mis gegaan?
Wat bleek er bij het bekijken van het kleppendeksel of is dat op je foto's te zien?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 07:18 #433059

De foto's van de motor, met de zweetsporen van de olie. Ik ga vandaag in ieder geval ook eerst het brandstofsysteem nog maar eens controleren.





en dit was de strandingssituatie,de keien waren echt dichtbij, lagerwal, windkracht 5

Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 07:25 #433060

Dat was zeker op het randje zeg.

Naast een brandstof probleem, zou het ook een lekke koppakking kunnen zijn.

Een compressie test kan uitsluiting geven

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 09:12 #433118

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
betekent dan die brij rond het kleppendeksel automatisch ook dat de koppakking kapot is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 09:16 #433120

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Niet noodzakelijk. Veel hangt ervan af of die olie er al langer zat. Als het echter iets is, dat plotseling is opgetreden, dan is er meer aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 09:43 #433137

Ik weet niet hoe lang het er al zit. Het zat er begin dit jaar niet of in ieder geval niet in die mate. Heb dit jaar in het begin de nodige brandstofproblemen gehad, maar dacht dat ik het lek boven had. Inmiddels ca. zeker 50 tot 60 motoruren achter de rug, zonder enig probleem.

Omdat er meer "drab" op het motorblok zat dan begin van het seizoen, dacht ik inderdaad ook richting koppakking etc. Maar het was ook weer niet zodanig gisteren, dat je zou zeggen het is echt verse olie op het blok van die dag of de laatste dagen.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 13:47 #433250

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Kolibri800 schreef :
Ik weet niet hoe lang het er al zit. Het zat er begin dit jaar niet of in ieder geval niet in die mate. Heb dit jaar in het begin de nodige brandstofproblemen gehad, maar dacht dat ik het lek boven had. Inmiddels ca. zeker 50 tot 60 motoruren achter de rug, zonder enig probleem.

Omdat er meer "drab" op het motorblok zat dan begin van het seizoen, dacht ik inderdaad ook richting koppakking etc. Maar het was ook weer niet zodanig gisteren, dat je zou zeggen het is echt verse olie op het blok van die dag of de laatste dagen.

De "drap" die je ziet is hooguit smeerolie die tussen de pakking van je klepdeksel doorkomt. Niets om je druk over te maken.
Koppakking openbaart zich op andere manieren, b.v. water in je carter, roetaanslag op je motor, herrie in je motorcompartiment!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 13:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 14:06 #433258

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Als het niet vers is, dan is het gewoon wat zweten door de pakking van het kleppendeksel. De koppakking zit nog een verdieping lager. Een motor valt ook niet zomaar stil als de koppakking begint te lekken. Ik denk dat je eerder in de richting van de brandstoftoevoer moet gaan zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 14:47 #433271

Een lekker koppakking betekend niet per definitie dat er ook water in het carter komt.(hangt er vanaf waar die door is )

Zoals al vaker gezegd, je zult op onderzoek moeten gaan. Ik zou eerst de boel goed schoonmaken om te kijken of het idd de kleppendeksel pakking is of toch een koppakking.
Overdruk op het carter tgv een lekke koppakking kan ook lekkage veroorzaken van het kleppendeksel
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 14:47 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 15:27 #433299

Ik denk dat ik gisteren te bezorgd geweest ben voor grotere schade. Vanmiddag bezig geweest met het branstofsysteem en de motor loopt weer. Ga deze week nog een keer de tank demonteren en de brandstofleiding tussen tank en Delphi groffilter zien door te blazen of te vervangen.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 02 sept 2013 20:04 #433438

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Bij demontage & montage van dat Delphi filter de O-ringen zorgvuldig plaatsen! Dat wil nog wel eens voor problemen zorgen, als eea niet goed gemonteerd wordt.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 03 sept 2013 08:05 #433524

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Vervang het Delphi filter voor een Separ filter !! Ben je van een GROTE bron van lucht ellende af. Plaats op de filter uitgang een Vacuummeter kan je ZIEN dat de filter doorlaat minder wordt.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 03 sept 2013 14:55 #433671

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Een Separ filter doet niets bij een zeer kleine brandstof opname betreffende een Yanamar 1GM10.

Dit kan wel werken met een externe pomp waar je de diesel brandstof mee rond pompt!
Speciaal circuit aan leggen met een paar afsluiters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 07 sept 2013 06:36 #434860

Filters allemaal vervangen. Tank wederom schoongemaakt. Een deel van de brandstofleiding kan ik niet zo goed bij, maar wel volledig doorgeblazen. Nieuwe brandstof erin en alles draait weer als vanouds. Hopelijk blijft het nu wel goed gaan.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 07 sept 2013 06:46 #434861

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Met een schoon brandstof systeem van tank t.e.m. motor moet het goed gaan. Mooi dat je het weer aan de gang hebt gekregen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 07 sept 2013 07:29 #434872

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
dehler schreef :
Een Separ filter doet niets bij een zeer kleine brandstof opname betreffende een Yanamar 1GM10.
Je bedoelt dat de centrifugaal werking van de separ niets doet bij dergelijke lage brandstof rondgang. Dat klopt. Blijft wel dat een Separ filter een véél betere constructie is waar veel minder snel lucht bij de brandstof kan komen dan bij het delphi filter. En daar heeft popye het over.
De 'gewone' filter van separ doet het ook gewoon goed bij lage brandstofflow.
Laatst bewerkt: 07 sept 2013 07:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe problemen Yanmar 1GM10 09 sept 2013 11:39 #435399

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kolibri800 schreef :
Filters allemaal vervangen. Tank wederom schoongemaakt. Een deel van de brandstofleiding kan ik niet zo goed bij, maar wel volledig doorgeblazen. Nieuwe brandstof erin en alles draait weer als vanouds. Hopelijk blijft het nu wel goed gaan.

ik hoop het ook voor je maar zou toch in in de winterstof eens alle O-ringen (aluminium) eens vervangen en kijk ook eens naar de slangen en klemmen. Dit preventief vervangen is meestal geen overbodig luxe en kost niet zo veel.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl