Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mariner 8pk 2 takt probleem.

Mariner 8pk 2 takt probleem. 29 aug 2013 18:35 #431827

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Onze mariner buitenboordmotor had een probleem, hij wilde namelijk niet stationair lopen, een los geschoten kogeltje in het veertje van de choke. Nu heb ik om dit te ontdekken de carburateur uit elkaar gehaald.
Nu loopt de motor weer stationair, hoera.

Maar nu komt het, hij heeft nu ineens last van backfire, hij plopt, vermindert in toeren, maar herpakt zichzelf weer. Dit doet hij in het algemeen met meer gas, maar soms ook stationair.

Bougie's ook vervangen, en ook de oude geprobeerd, het probleem blijft.
De stelschroef voor mengsel, stond op 1 1/4 uitgedraaid, dit heb ik na het uit elkaar halen wederom gedaan.

Wie heeft er een idee, want dit had hij met het choke probleem dus niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 30 aug 2013 06:03 #431941

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Te arm mengsel waardoor af en toe een verbranding wordt overgeslagen.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 30 aug 2013 08:08 #432005

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Zie hier in een filmpje:

Zou het ook kunnen dat door het uit elkaar halen van de carberateur een pakking beschadigd is, het ziet er niet zo uit, maar ik snap echt niet goed waar het anders aan liggen kan.

Mengsel ook rijker gemaakt, geen verschil. Bij het choken tijdens het lopen verzuipt hij overigens, dus zoveel te weinig kan hij ook niet krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 30 aug 2013 12:07 #432109

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Heb net maar een nieuwe pakkingsset voor de carburateur besteld. Ik vermoed dat hij idd te weinig brandstof krijgt door aanzuiging van valse lucht.

Zijn er overigens meer mensen met dit type motor?
Daarover namelijk een vraag, de variant van Mercury heeft aan de knop aan de voorkant een stangetje zitten wat ze fast-idle-lever noemen. Mijn motor heeft deze dus niet. Is dit een verschil tussen Mercury en Mariner?

Het gaat dus om onderdeeltje E

http://ww2.justanswer.com/uploads/oldnewenglandmarine/2012-03-19_124755_carbrem2.jpg[/img[img size=400]ww2.justanswer.com/uploads/old...55_carbrem2.jpg[/img
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 12:10 door Gaia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 30 aug 2013 16:47 #432209

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
Hoi,

Ik heb vrijwel dezelfde motor gehad, een mercury 9,9 met zelfde euvel, balletje van de choke in het veertje gedrukt.
Kogeltje plons overboord bij losnemen van het afdichtdekseltje in de carb.

Ik heb toen een carb revisie setje besteld, incl choke gedeelte, hierna liep die weer prima.
Heb echter later nog eens een defekte cdi (ontstekingskastje) gehad, dan sloeg deze zo nu en dan een vonk over.
Meet ook de bobines door, zitten er als het goed is 2st op, moeten ongeveer de zelfde waardes hebben.
Een sterk afwijkende bobine kan ook een haperende vonk veroorzaken.

Maar zoek niet te meteen te ver, begin bij de carberateur, daar is ook het probleem begonnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 05 sept 2013 14:00 #434343

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Nou carburateur gereviseerd, het maakte geen verschil, hij ploft nog steeds.
De wikkelingen van de bobine zijn ongeveer gelijk, het lijkt mij dan ook meer een probleem met de cdi, maar is dit niet een beetje een raar toeval?

Bij de terugslag plof komt er dus een stoot rook onderwater, maar ook een klein beetje rook uit het blok, onder de carburateur.
Laatst bewerkt: 05 sept 2013 14:20 door Gaia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 10 sept 2013 14:30 #436048

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
De rook die onder aan het blok eruit kwam bleek een gescheurd slangetje te zijn. Wat is de functie van deze twee slangetjes die uit het blok komen en op de carburateur aangesloten zijn?

Nog een aantal testen gedaan en als je choked loopt hij wel goed zonder terugslag. Dus dan toch geen elektronisch probleem?

We hebben een tijdje geprobeerd en een aantal keer deed zich de volgende situatie voor. Na het dichtdrukken van de choke ging de motor rustig lopen. Daarna hoorde je dat hij heel langzaam wat sneller ging lopen, en dan ineens weer de terugslag plof.

Al de mengsel schroef zover open gedraaid dat hij verzoop, op het plof gedrag had dit geen invloed.

Ik wacht nog op de gouden hint!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 13 sept 2013 17:30 #437622

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ik krijg de indruk dat de timing van de ontsteking niet goed staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 13 sept 2013 17:40 #437628

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
En hoe kan je dit instellen of checken? Hij heeft elektronische ontsteking, regelen deze het niet zelf? Ben dus ook opzoek naar een werkplaatsboek.

En het gekke is dus dat hij soms als een zonnetje loopt, en dan ineens gaat het mis. Maar met choke heeft hij weer nergens last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 13 sept 2013 17:50 #437634

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
kan heel goed dat dat niet goed staat, maar deze motor heeft een CDI ontsteking welke direct op het vliegwiel zit, daar is niet veel aan af te stellen. natuurlijk kunnen het de bobines zijn, die zal je idd moeten doormeten, maar dat resulteert niet in een backfire, dan mis je gewoon een hele slag.

ik denk dat de carburateur ergens valse lucht trekt, en het mengsel hierdoor te arm is. dat zou idd ook een van de slangen die op de carb zitten kunnen zijn.

busje remmenreiniger halen en tijdens het draaien voorzichtig even spuiten op de aansluitingen van de carb, gaat de motor sneller draaien - lek gevonden
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 17:51 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 14 sept 2013 04:31 #437692

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 648
Geen remmenreiniger? Flesje deo werkt ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 14 sept 2013 13:02 #437866

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Een lek bij de carburateur lijkt me echt sterk omdat ik deze net geheel gereinigd heb, en voorzien van nieuwe pakkingen.

Zou het eventueel ook kunnen dat er vanaf de benzinetank lucht meekomt? Oftewel kan ik die punten ook allemaal geen checken? Dus daar alle slangen aansluitingen etc.? Er lekt zichtbaar dus absoluut niets.
Ik was nu al zover om te gaan proberen de slang van de benzinetank rechtstreeks op de carburateur te zetten, helaas is dit een andere maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 15 sept 2013 12:23 #438240

  • Gaia
  • Gaia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Vandaag geprobeerd

Tijdens draaien in het balletje knijpen (Misschien lekke terugslagklep in balletje: Geen verschil
Filter nagekeken: 100% schoon
Carberateur met remmenreiniger behandelt: Geen verschil in toeren.

Optisch zijn er ook geen lekken zichtbaar. Zelf bij met druk op het balletje knijpen lekt hij nergens benzine.

Wel vind ik dat hij wat veel olie in het water achterlaat.
Bougie's waren nat, maar verder geheel schoon.

Het verder uitdraaien van de mengselschroef maakt overigens weinig verschil, bij dichtdraaien kapt hij ermee.

Ik blijf het zo raar vinden dat hij het met choken niet lijkt te doen. Waarom? Of valt het niet meer op omdat je minimaal half gas moet draaien (Anders verzuipt hij)

Als je een tijdje met choke aandraait en hem dan dichtgooit blijft hij het vaak enkele minuten goeddoen.
Soms loopt hij stationair zonder problemen. Dan ineens is het daar ook weer 4 keer achter elkaar raak.

Kan het dan misschien toch een flippende CDI zijn?
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 12:23 door Gaia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 10:33 #513147

  • martins
  • martins's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Wij hebben 100% het zelfde probleem als Gaia:

Bij lage toerentallen "ploft" de motor. Er komt dan rook + olie/benziner uit zowel de uitlaat als onder het vleigwiel. Bij hogere toerentallen loopt alles perfect.

Gaia heeft het probleem nog niet op kunnen lossen. En ik ook niet. Hierbij nog een keer het filmpje van Gaia.

Na 19 sec begint de motor te "ploffen".

Zou ik (en Gaia) een nieuwe onstekingsunit moeten kopen?

Fijn als jullie raad weten!
Hartelijke groet, Martin (Neptune 22)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 11:15 #513160

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij Mercury was in het verleden een veiligheidsschakelaar gemonteerd. Deze kwam in werking wanneer het staartstuk omhoog ging en schakelde de motor uit. Dat gebeurde uiteindelijk ook op momenten als de motor niet omhoog kwam. Met veel toeren had je kans dat de motor door bleef draaien maar met weinig viel deze gewoon uit. Leuk als je op het IJsselmeer zat met je boot. Destijds was het een kantelkwikschakelaar en dat heeft me veel zoektijd opgeleverd. Na veel zoekwerk naar onderdelen op microfoto's heb ik deze gevonden. Heel eenvoudig, zo vernieuwd en geen problemen meer.

Kijk eens of deze kantelzekering nog goed werkt wanneer de schakelaar nog van toepassing is. Elektrische schema even nalopen voor de plaats.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 12:07 #513176

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als ik naar het filmpje kijk en luister slaat er gewoon wat door bij een bepaald toeren tal,daar door rook onverbrande benzine olie
Bougie kap ???
Als het een te arm mengsel is zou hij zeker niet vol gas lopen
Bij een bepaald toeren tal trilt er iets ,zijn alle verbindingen wel vast
Hen je bij de demontage van de carabateur per ongeluk geen stekkertje half losgetrokken of zo iets ????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 15:19 #513247

  • martins
  • martins's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
dag Proost,
Dan voor je meedenken. Ik heb geprobeerd wat er gebeurt als ik zelf even kort op de stop-knop druk. In dat geval komt er geen olie uit de uitlaat.
Of heeft de kwikschakelaar een andere functie dan de stop-knop?
Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 15:25 #513252

  • martins
  • martins's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dag Zeiloor,

Ook jij bedankt voor het meedenken.
Alle elektriche verbindingen zijn goed. Ook geen oxidatie (op de plekken die ik kon controleren).

Ik weet niet hoe oud de bougie-kap en kabels zijn. Voor de zekerheid kan ik in het donker natuurlijk eens kijken of de vonken op een andere plek ontsnappen dan in de bougie.
Zelf heb ik echter niet het idee dat het komt doordat hij een vonk overslaat. Het toerental zakt zo diep. En wat verklaart in dat geval dan de rook/olie die onder het vliegwiel vandaan komt?
Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 08 mei 2014 16:29 #513276

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Dat zou ik inderdaad doen in het donker laten draaien dan zie je zeker iets als er iets doorslaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 09 mei 2014 06:58 #513410

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
martins schreef :
dag Proost,
Dan voor je meedenken. Ik heb geprobeerd wat er gebeurt als ik zelf even kort op de stop-knop druk. In dat geval komt er geen olie uit de uitlaat.
Of heeft de kwikschakelaar een andere functie dan de stop-knop?
Martin

Het doel is uitschakelen, net als stopknop. Maar als de kwik in de schakelaar "verdeeld" is kan je intern sluiting krijgen waardoor het snelle "stops" achter elkaar creƫert. Laat de motor eens met een beetje kracht vanuit de opklapstand terug vallen en zie of het effect heeft op het lopen als de storing zich voor doet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mariner 8pk 2 takt probleem. 09 mei 2014 09:41 #513462

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Lis-jolle schreef :
Heb echter later nog eens een defekte cdi (ontstekingskastje) gehad, dan sloeg deze zo nu en dan een vonk over.
Die electronische ontsteking van de Mercury/Mariner 9.9 is inderdaad een zwak punt. Jaren geleden had ik ook zo'n motor en heb ik tijdlang ontstekingproblemen gehad. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk bleek vervangen van de CDI de oplossing. Ik heb overigens geen idee of de 8 pk dezelfde ontsteking heeft. Misschien is er destijds alleen in een bepaalde serie een krakkemikkige CDI ingebouwd. Mijn motor stamde uit 1989.

Het is natuurlijk wel een vingerwijzing dat de genoemde problemen optreden na het demonteren en weer terugzetten van de carburateur. Ik zou inderdaad in eerste instantie in die richting zoeken, wat TS ook gedaan heeft.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl