Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2001 impeller/huis

Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 18:14 #431394

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
[/URL]http://[/img] [/URL]http://[/img] [/URL]http://[/img]

Iemand een idee of de kam versleten is van het impellerhuis?
Iemand een idee of de deksel te ver is ingesleten van het huis?

Probleem is een Hoog temp alarm na ongeveer 10 minuten vol gas varen.
Water uit uitlaat is grijs, zit bezinksel van roet in.
Type motor, Volvo Penta 2001, direct gekoeld.
Alle rubber slangen van koelwater vervangen, saildrive is vrij van schelpjes.
Persoonlijk denk ik aan slecht impellerhuis of een motor vol met troep in het koelgedeelte ( kalk ed)
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 18:19 door Basnic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 18:25 #431398

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Die kam is vrijwel volledig versleten.
Ook het plaatje omdraaien (verf eraf schuren)

Lees dit draadje:

www.zeilersforum.nl/index.php/...rm?limit=25&start=25
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 18:28 door Faran. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 18:28 #431401

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Ik zag laatst een foto van Fer, deze kam was behoorlijk groter. Ik dacht misschien van een grotere/zwaardere motor?
Tnx...Draadje ken ik, vandaar ook deze foto's.

Dit is maar een 9pk 1 cilinder.
Hopelijk heb je gelijk, ben ik eindelijk van dit probleem af.
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 18:30 door Basnic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 21:02 #431442

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Faran schreef :
Die kam is vrijwel volledig versleten.
Ook het plaatje omdraaien (verf eraf schuren)

Lees dit draadje:

www.zeilersforum.nl/index.php/...rm?limit=25&start=25

Of onderdeelnummers:

833416 Pump Cam (EUR 26,86)
804693 Screw (EUR 1,13)
833992 Pump cover (EUR 23,35)
833994 Gasket (EUR 3,15)

De cover kun je inderdaad eventueel glad schuren (wordt 'ie dunner, maar dat maakt op zich niet uit) of omdraaien. Die schroef heb je nodig! Het is geen metrische draad, en je schroef is samen met de cam afgesleten en dus veel korter (en te kort) geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 21:07 #431446

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De deksel ziet er niet best uit en kan je omdraaien in de meeste gevallen.

Ga geen deksel kopen bij VP , ik kan deze misschien leveren als ik het juiste type in huis hebt.

Koste zijn. 15 euro plus verzending

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 21:21 #431449

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Fer schreef :
Ga geen deksel kopen bij VP , ik kan deze misschien leveren als ik het juiste type in huis hebt.

Koste zijn. 15 euro plus verzending

Dat is dus evenveel als origineel ;-)

Maar @Basnic: die foto waar je de impeller erin hebt zitten, heb je die genomen nadat de pomp had gedraaid en je hem open had gemaakt? Of heb je die impeller er zelf zo ingezet? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die namelijk verkeerd om zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 21:24 #431450

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Uhmm die is 23.35 :P

En verzending is ook niet goedkoop bij VP

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 21:25 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 28 aug 2013 21:25 #431451

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Fer schreef :
Uhmm die is 23.35 :P

Mvg Fer

Ja, maar als jij hem moet opsturen en de TS toch voor de kam naar de VP dealer moet kom je daar dus op een euro ofzo na wel aardig in de buurt...

Ik heb zelf dat kapje vorig jaar gewoon even met de bandschuurmachine wat dunner gemaakt trouwens. Maar dan moet je wel zorgen dat 'ie perfect vlak is, en even nabewerken met wat fijner papier.

Dit jaar heb ik toevallig ook de voorste keerring en direct ook de kam+schroefje vervangen van mijn pomp (op een 2002, maar dat is exact dezelfde pomp). Vandaar dat ik alle onderdeelnummers nog paraat had ;-)
Laatst bewerkt: 28 aug 2013 21:28 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 04:39 #431476

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Als je er met VP onderdelen helemaal niet meer uit komt, dan is het handig te weten dat de VP200x impellerpomp origineel bij Johnson vandaan komt, met artikelnummer 10-24178-2 (ook 10-24707-01).

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 05:50 #431488

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
roelb schreef :
Fer schreef :
Ga geen deksel kopen bij VP , ik kan deze misschien leveren als ik het juiste type in huis hebt.

Koste zijn. 15 euro plus verzending

Dat is dus evenveel als origineel ;-)

Maar @Basnic: die foto waar je de impeller erin hebt zitten, heb je die genomen nadat de pomp had gedraaid en je hem open had gemaakt? Of heb je die impeller er zelf zo ingezet? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die namelijk verkeerd om zit.

De foto staat op z'n kop.
Linksboven is de grijze motorsteun te zien, de kam zit aan de bovenkant.

Wat is er eigenlijk mis met een originele VP deksel Fer?

Type motor: VP 2001, 867832
No. 2300030522

Op deksel staat 840557 en 8735
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 05:55 door Basnic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 06:51 #431513

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Te veel ingesleten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 06:53 #431514

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
roelb schreef :
Fer schreef :
Uhmm die is 23.35 :P

Mvg Fer

Ja, maar als jij hem moet opsturen en de TS toch voor de kam naar de VP dealer moet kom je daar dus op een euro ofzo na wel aardig in de buurt...

Ik heb zelf dat kapje vorig jaar gewoon even met de bandschuurmachine wat dunner gemaakt trouwens. Maar dan moet je wel zorgen dat 'ie perfect vlak is, en even nabewerken met wat fijner papier.

Dit jaar heb ik toevallig ook de voorste keerring en direct ook de kam+schroefje vervangen van mijn pomp (op een 2002, maar dat is exact dezelfde pomp). Vandaar dat ik alle onderdeelnummers nog paraat had ;-)

Denk dat zelf beter weet wat ik aan verzendkosten regen, daarnaast kan ik ook de andere onderdelen leveren maar die heb ik niet op voorraad

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 07:06 #431523

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
roelb schreef :
Dat is dus evenveel als origineel ;-)

Maar @Basnic: die foto waar je de impeller erin hebt zitten, heb je die genomen nadat de pomp had gedraaid en je hem open had gemaakt? Of heb je die impeller er zelf zo ingezet? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die namelijk verkeerd om zit.

Puur uit interesse: Maakt dat echt uit hoe je de impellor plaatst? Impellor is toch symetrisch en de schoepjes klappen wel om als je de motor start. UIteraard wel gelijk na montage de motor starten om de schoepjes goed te krijgen...

Of zie ik dit echt verkeerd?
(Dit is overigens een tip van een Vetus monteur en het klonk wel logisch)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 07:22 #431531

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Het maakt niet uit hoe je de impeller er inzet, na een omwenteling staan ze goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 07:50 #431540

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Net ...VP Dealer ( niet die van de foto) gesproken over de telefoon, misschien is de rest ook versleten en vervang je onderdelen voor niets. Een heel impellerhuis kost 517€, pffffff.
Het huis zou versleten kunnen zijn of iets met een as.

Zie net ook onderdeel No.5, een Wear Washer= No.840771, ook belangrijk voor een maximale pomp opbrengst.
[/URL][/img]
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 09:56 door Basnic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 29 aug 2013 08:01 #431547

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Zo te zien sluiten de schoepjes van de impeller nog goed aan op het huis. Als je geen lekkage door het asje hebt (water in de olie of andersom, dan is er niets aan de hand.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 02 sept 2013 13:33 #433245

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Vandaag nieuwe impellerhuis onderdelen vervangen, oude onderdelen zijn toch aardig versleten. Alleen het achterste plaatje in de pomp bijna niet.

Na het vervangen kwam er overigens iets meer water uit de uitlaat.
Echter na 8 min. volle kracht weer Hoog Temperatuur alarm.
Als ik mijn hand onder het koelwater hou is de temp niet super warm maar ik zie wel roetdeeltjes in het water. Op naar het volgende punt om aan te pakken dus.

[/URL][/img]

[/URL][/img]

[/URL][/img]

[/URL][/img]

[/URL][/img]
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 13:42 door Basnic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 02 sept 2013 15:01 #433285

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Waarschijnlijk zitten de gaatjes of het gat in onderdeel No. 6 verstopt. Indien dit het geval is gaat bijna al het koelwater door het blok heen zonder te koelen. Een beetje een fragiel ontwerp al zeg ik hetzelf. Zo'n bus No.6 is ook niet de goedkoopste mocht er iets fout gaan met demontage. Volgens mij moet je deze aan de achterkant v/d motor eruit kunnen tikken. Iemand hier ervaringen mee?

Een andere optie is het ontkalken van het KW gedeelte v/d motor, dit kan bij een 2001 via het thermostaat huis neem ik aan? Een wierfilter is niet aanwezig btw. Thermostaat gaat open bij juiste temp.

[/URL][/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2001 impeller/huis 09 sept 2013 12:04 #435410

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je wilt ontkalken moet je het ontkalkmiddel door de impellerpomp laten opzuigen dus niet via de thermostaat er in gooien. Haal de zuigleiding los en doe deze in een emmer en laat de motor even draaien.

Draai de motor wel goed warm voordat je begint.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl