Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelwater

Koelwater 21 aug 2013 08:47 #428609

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Beste mensen,

Gisteren heerlijk op het water rondgedobberd op het Pikmeer met de Varianta.
Op de terug laat op de avond richting werf zou ik voor de ophaalbrug op den knop drukken, keek achterom om gas terug te nemen en zag op dat moment pas dat er weinig of laat ik het zo zeggen druppelsgewijs water uitkomt. O nee . . . . . Impeller? . . . Of . . .

Info tav. de bb-motor
Honda
7,5 Pk
4-takt
Langstaart
Bouwjaar ong. begin jaren 80

Kunnen jullie hier iets over zeggen?
Stel dat het wel de Impeller zou zijn, moet de motor echt losgekoppeld worden?
Ik hoor het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 08:49 #428611

kijk eerst eens of je met een paperclip oid het gaatje kan doorprikken. er kan wat vuil in zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 08:54 #428613

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Keeszeiler,
Kan ik straks wel even doen, wil weer gaan varen, mooi weer hier in Grou.
Dus een paperclip, prikken en afwachten maar.

Is het verstandig de motor te gebruiken als het euvel niet verholpen word?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 08:58 #428614

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik heb hetzelfde euvel ook gehad met mijn Mariner, hij gaf amper een straaltje, toen ik de impellor gedemonteerd had bleek deze nog geheel intact te zijn.
Heb toen van alles geprobeerd, maar het euvel doet zich nog af en toe voor.

Er zit gewoon ergens een brok vuiligheid wat de waterdoorgang van het controle straaltje blokkeert. De rest van het koelwater komt elders je blok uit en niet alleen via dat straaltje.

Als het euvel niet verholpen is door de paperclip zou ik toch de impellor na gaan kijken. Je kan de boot dan laten kranen om niet de boel los te hoeven koppelen, dan kan je op de kant de lower unit onder de motor uit halen om de impellor te doen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 09:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 09:26 #428633

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Maar de vraag kan de motor alsnog gebruikt worden . . . Of wordt het oververhit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 09:35 #428639

Heb ook zo'n Honda gehad. Gebeurde wel eens dat het slangetje vol zat met een soort mini-mosseltjes of iets.

Kap even eraf halen, slangetje eraf halen en doorblazen wil ook wel eens helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 11:05 #428669

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Mooi, mooi, man, dus even geen Beerenburgje nemen voor het blazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 11:13 #428671

En niet op je vrouw mikken als je het slangetje doorblaast. :whistle:

Een paar scheldkanonnades later waren alle mosseltjes weer uit haar haar. :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 21 aug 2013 12:03 #428696

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Wij hebben dezelfde BBM achter onze boot hangen.
Het koelwater wordt onderin aangezogen door een soort filtertje heen dat bestaat uit fijn gaas.
Gaatjes in het gaas kunnen dichtzitten door vuil.
Ik zou de BBM zeker niet gebruiken zonder of met te weinig koeling; Dan weet je zeker dat er iets kapot gaat.
Om de impeller te vervangen moet je het staartstuk verwijderen en daarvoor de schakelhendel bovenin de BBM losmaken.
Zie bijgaand draadje: www.zeilersforum.nl/index.php/...taartstuk-demonteren

Grt. Hans

Edit: Koelwaterinlaat in groen.

Bijlage:

Bestandsnaam: BF75koelwa...laat.pdf
Bestandsgrootte:191 KB
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 12:22 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 22 aug 2013 11:56 #429115

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Omega,

Bedankt voor de tekening kan hier goed uit de voeten. Alleen jammer dat motor er nog achter hangt. Zal toch een dagje over moeten slaan, motor eruit en onderzoeken, Ik dacht met mijn simpelheid de motor omhoog te klappen en het onderste gedeelte losdraaien en dan kan ik erbij, dus niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 22 aug 2013 18:39 #429306

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Demontage van het staartstuk gaat inderdaad niet zo eenvoudig, helaas.
Stuur me even een PM met je email-adres.
Dan stuur ik je een link om het service-manual te downloaden.
Daarin staat een duidelijke beschrijving hoe je de impeller kan controleren/ vervangen.

Grt. Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 01 sept 2013 17:31 #432880

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Hans,

jaaa. .. . na een verdiende vakantie weer bezig met de Honda B75 koelingprobleem.

Motor staat nu in de garage zodat ik beter erbij kan.
Vervolgens PDF handboek B75/B100 erbij gehaald en stap voor stap demonteren.


Gelukkig hoef ik het staartgedeelte niet helemaal eruit te halen, staartstuk had voldoende ruimte om makkelijk bij de "impeller" bij te kunnen.

1. Gedemonteerd, maar zag dat de impeller het nog intact is.
2. Metalen water aanvoerbuisje met een flexibele draad (voor electra draadtrekken) schoongetrokken, maar geen buil te zien.
3.plastic en rubberslangetjes gedemonteerd, schoongeblazen, maar geen vuiltje te zien.

Vraagstelling:
Ik zag wel dat het rubberen ring (seal ring) gebutst, droog en versleten is.
Aanname:
het zou kunnen zijn dat water niet verder naar boven gepompt kan worden?

Opm.:
koelwaterinlaat, volgens het handboek zou officieel hier een gaas inzitten, maar dit is niet meer aanwezig?
Nodig of niet!
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 02:04 door Edr. Reden: tekstaanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater 13 sept 2013 05:57 #437281

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Vervolg perikelen rondom de waterkoeling van m'n Honda BF75
Ten eerste dank voor de begeleiding, advies en geduld van Omega.

Stap voor de handleiding doorgenomen en voorzichtig toch voor mijn gevoel als leek de waterkoeling te volgen.

Het staartstuk en middenstuk voorzien van afdichtingsringen en de nodige rubbers.
dus dit gedeelte is klaar. Motor gestart geen resultaat water komt druppelgewijs uit de afvoer.

Tja nu het grote werk dan maar. Hoogstwaarschijnlijk moet het aan de thermostaat liggen. Samen met Omega en een "open minded" botenbedrijf in Akkrum, waar ik mijn onderdelen hebt gehaald ga ik aan de slag.
Het bedrijf geeft zoveel informatie en advies jaaaa ik mag zelfs meekijken in de catacomben van een heuse Honda techniek. In korte tijd ontzettend veel gezien, geleerd en gedaan.

Voorzichtig te werk hoor ik op de digitale achtergrond, wees voorzichtig met het losdraaien van de boutjes.
Met enig gekraak enal slippend de eerst bout losgedraaid, o ja eerst maar vol spuiten met kruipolie. De tweede, derde en de rest met pijn en moeite losgedraaid.
Blij dat alle bouten los zijn.

En nu . . . verrek, de pakkingen zitten behoorlijk vast.
Met een stanly mes voorzichtig ertussen rondom wriemelen en ja hoor het deksel geeft zich gewonnen.

By the way, de carburateur hoeft dus niet losgekoppeld te worden deze gaat in één keer met de dekselplaat mee, dat is mooi meegenomen.

Wat zie ik na demontage zie wil je niet weten, het leek wel een rotsformatie waar je u tegen zegt. De pakkingen kan ik vergeten, moet zowiezo vervangen worden.
De thermostaat was niet te herkennen en her en der in afvoerkanlen ook niet.

Dus grote schoonmaak voorzichtig en beheerst inzetten. Trouwens het ligt toch open en heb bijna alles inten kunnen schoonmaken.
De nieuwe thermostaat gemonteerd, en de pakkingen, man wat is dat mooi.
Alle bouten weer aangedraaid, benzine aangesloten, pompen motor in de watercontainer en starten maar.

Eureka, hij doet het . . . wat een "zeikstraal" komt daar uit, fantastisch, alweer een kleine overwinning in onbekend gebied.

Jammer genoeg heb ik niet een compleet fotoverslag gemaakt, maar het geeft wel een indruk.














Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl