Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg)

Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 08:36 #425227

Achter ons bootje (19f langkieler, 1400kg) hangt een 8pk Honda motor. Ik weet dat is een beetje veel maar dat ding zat er nu eenmaal bij en het start/loopt prima. Nu haal ik de rompsnelheid, ongeveer 5,5knts, bij 3300rpm. Harder wil de motor niet draaien. De Honda levert maximaal vermogen bij 4500-5000rpm en max koppel bij 4000rpm, volgens het boekje. Er zit een standaard schroef onder met een spoed van 9”.Werkt overigens prima voor haven in/uit en op/af tuigen. Normaal vind ik 3,5knts op de motor wel prima. Alleen tegen wind en golven op het Ijsselmeer bij 4bft of hoger haal ik deze snelheid niet meer.
Kortom de motor kan nooit het maximale vermogen leveren. Nu denk ik aan het monteren van een werkschroef. Als ik kijk op de website www.solas-marine.nl zou het terugbrengen van de spoed met 2” het toerental met 1000rpm laten toenemen. Dus met een schroef van 7” zou ik beter uitkomen. Dat zou dus een Solas Amita 3 of 4 met 7” spoed kunnen worden.
Nu kan ik niet alle verbeteringen/verslechteringen overzien, wie kan helpen?
Voordelen van 7” ipv 9”;
Meer vermogen voor stoppen en achteruitvaren.
Langzamer varen bij lage toerentallen, handig met afmeren zonder wind of wachten voor een brug/sluis met een beetje wind.
Hogere snelheid bij veel wind/golven tegen.
Nadelen van 7” ipv 9”;
Hogere toeren, dus meer lawaai bij normale vaart (bij mij dus iets van 3,5knts)

Zijn er nog drie aspecten waarvan ik het effect niet weet.
a. Wat is het effect op het brandstofgebruik bij 3,5knts?
b. Wat is het effect op de weerstand tijdens het zeilen? (motor zit in bun dus schroef altijd in het water)
c. Wat zijn de effecten van een 3 blads of een 4 blads schroef?
Dank voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 08:36 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 09:37 #425245

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Met een werkschroef gaan je toeren nog verder achteruit. Een werkschroef geeft juist meer kracht, vandaar de naam. Het hebben van een werkschroef die voor deze motor voorgeschreven is zou ik wel gewoon prefereren. Minder toeren maar meer stuwkracht!. Gaan experimenten kost je alleen maar €€€.
Heb zelf destijds met gewone en werkschroef de verschillen gemerkt. Ten gunste van de laatstgenoemde.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 12:17 #425302

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
ik heb ooit de 1e 4 takt buitenboordmotor gehad.
dit was de Honda B75/4 in de bun van een Albatros sloep.
was een zeer fijne motor.
standaard zit er een vertraging van 1 op 3 in met een 3 blad werkschroef.

het dus plaatsen van een werkschroef zal dus niets veranderen.
wel kan je uitzoeken of de spoed aangepast kan worden.
een kleinere schroef zou ik niet plaatsen.
met iets minder spoed kan de motor vollast makkelijker op toeren komen en dus in de top van z'n max. vermogen.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 12:23 #425306

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Volgens mij kijk je meer naar het maximale toerental dan naar de prestaties van de combinatie motor-schroef. Als je nu met minder toeren en een werkschroef wel voldoende voortstuwing hebt om meer snelheid te hebben tot aan de rompsnelheid, dan ben je toch klaar!. Dan maar niet op maximale toeren, bespaart ook nog veel brandstof.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 12:33 #425314

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Proost schreef :
Volgens mij kijk je meer naar het maximale toerental dan naar de prestaties van de combinatie motor-schroef. Als je nu met minder toeren en een werkschroef wel voldoende voortstuwing hebt om meer snelheid te hebben tot aan de rompsnelheid, dan ben je toch klaar!. Dan maar niet op maximale toeren, bespaart ook nog veel brandstof.

hier ben ik het absoluut niet mee eens.
een motor zo belasten geeft altijd problemen met de koeling.
kan een dure vast loper tot gevolg hebben.
NOOIT dit zo doen.

de oplossing is het zo aanpassen van de bestaande schroef, dat de motor net z'n max. toeren niet haalt terwijl de boot in de box vast ligt.
dan zal hij vrij varend wel z'n max. toeren halen.
Hanno
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 12:40 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 12:58 #425321

2linkerhanden schreef :
de oplossing is het zo aanpassen van de bestaande schroef, dat de motor net z'n max. toeren niet haalt terwijl de boot in de box vast ligt.
dan zal hij vrij varend wel z'n max. toeren halen.
Hanno
Net even gemeten. In de box haalt de motor 3100rpm.
Gemeten met dit ding:


Verder begrijp ik dat een werkschroef een schroef met een kleinere spoed dan een standaard schroef. Dus minder afgelegde afstand per omwenteling dus meer vermogen (hoger toerental) bij een lagere snelheid
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 13:01 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 14:28 #425360

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ga je gang maar. Niet de minder grote afgelegde afstand maar meer stuwdruk door een groter schroefblad. En daardoor meer weerstand/kracht die de motor moet leveren waardoor dan ook weer het toerental in het geding komt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 15:14 #425388

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hier ook zo'n soort schroef verhaal:'
Ik heb de bf 10 en bf 8. Ronde model. Beide langstaart.
Onder mijn bf 10 zat bij aankoop een 3 blads schroef, ik meen 9x9x9.
Nu is het zo dat de bf10 en 8 dezelfde motoren zijn op de carburateur na. Zij hebben ook dezelfde maat schroef.
De bf 10 maakte achter mijn sloepje (4m) nauwelijks verschil in snelheid volgas met mijn bf8, ik vond dat raar.
Onder mijn bf8 zit een 4 blads schroef 9 1/4 x8. Die schroef wordt op de bf8 en 10 langstaart standaard geleverd, dat wist ik na het raadplegen van de Honda site. Ik heb toen ter experiment de 9 1/4 x8 schroef die onder mijn bf8 zit op de bf 10 gemonteerd (zo een hoort er dus ook op te zitten), het resultaat was behoorlijk meer snelheid, mijn sloepje ging daarmee bijna in plane. Exact ditzelfde op mijn kajuitzeilboot (8m) ook gedaan met de bf 10, hetzelfde resultaat, de boot loopt aanzienlijk harder dan met de 3 blads schroef eronder, echter heeft de 3 blads schroef behoorlijk meer power met achteruit slaan dan de 4 blads. Hij verbruikt ook echt merkbaar meer brandstof dan wanneer ik met de 4 blads schroef eronder vaar. (ik kies maar voor makkelijker snelheid en dan minder power achteruit, en effe zuiniger.)


Tegelijkertijd heb ik die 3 blads schroef toen ter experiment onder mijn bf 8 gemonteerd, met die schroef komt de motor niet meer volledig op toeren in zijn volgas achter mijn sloepje. Dat deed hij wel met de 4 blads 9 1/4 x8 schroef.

Ik heb de bf 8 gewoon met de 4 blads wel eens in mijn kajuitzeilboot gehad, maar daar had hij gewoonweg wat weinig power, daarom hang ik daar de bf 10 maar in.

De 3 blads schroef heeft een heel andere en wellicht lagere spoed dan de originele 4 blads schroef die onder de bf 10 en 8 zit standaard. Misschien is dat een soort werkschroef,

Ik moet er nog een 4 blads schroef bij kopen overigens. Ik ga nog experimenteren of een 4 blads schroef van een kortstaart (heeft een hogere spoed) (9 1/4 x9) meer eindsnelheid geeft.

Misschien kan je wat met dit verslag , in ieder geval betwijfel ik of het raadzaam is een werkschroef te monteren, je haalt dan (denk ik) waarschijnlijk nog minder snelheid dan nu. Maar misschien ligt die snelheid niet veel lager dan nu onder normale condities en kan je TEGEN de wind in wel makkelijker die snelheid benaderen. Maar daar ben ik niet zeker over, er bestaat een zaak in Nederland waar je op locatie schroeven uit kan proberen, je moet wel borg betalen uiteraard. Op die manier zou je het uit kunnen testen wat het beste gaat. Misschien wil een Honda dealer ook wel bereid zijn om dat te doen.


EDIT: Ik heb er nog eens over nagedacht en je verhaal nog eens doorgelezen, ik denk dat je meer spoed moet hebben.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 15:37 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 15:37 #425400

Dank voor het meedenken, ik kom zo wel verder.
Het nut van het meten van max. rpm in de box ontgaat mij bij nader inzien. Het was een kleine moeite om te doen, ik lag voor een brug te wachten. Een schroef moet passen bij motor en boot. Door in de box te meten schakel je de factor boot uit. De motor zal achter elke boot (of aan de steiger gehangen) hetzelfde max toerental halen. Nog voor de duidelijkheid een citaat uit www.solas-marine.nl/vraag-antwoord .

In tegenstelling tot de meeste andere propellers zijn de bladen van de werkschroef niet gecupt, maar vlak uitgevoerd. Gecupte bladen zorgen voor een grotere aandrijf efficiency, maar dat werkt alleen bij vooruit varen. Zodra de motor achteruitslaat, bijvoorbeeld om af te remmen, is de efficiency juist veel lager. Een werkschroef heeft altijd een kleine spoed, voor veel stuwkracht. Dat is vooral nuttig op zware, niet snelvarende boten en pontons. Doordat de bladen vlak zijn is de stuwkracht ook bij het afremmen maximaal aanwezig. Ook dat is weer effectief voor een zware boot. Deze werkschroeven zijn er voor motoren van 8 tot 20 pk (afhankelijk van het merk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 15:38 #425401

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Welk model bf 8 heb je trouwens?

Zo veel is 8 pk niet op een boot van 6 m en 1400 kilo, heus niet ''wat veel of te veel'' zoals je zelf wel ongeveer aangeeft. Nu heb je tenminste wat over.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 15:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 16:09 #425423

Fly-Tour schreef :
Welk model bf 8 heb je trouwens?

Zo veel is 8 pk niet op een boot van 6 m en 1400 kilo, heus niet ''wat veel of te veel'' zoals je zelf wel ongeveer aangeeft. Nu heb je tenminste wat over.

Een BF8B, kortstaart, handgestart in een bun. Prima ding onder de kap is niet te zien dat de motor al enige jaren oud is.

Het is inderdaad zo dat ik "wat over heb" maar dan moet er wel de juiste schroef onder zitten om het vermogen over te kunnen brengen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 16:41 #425455

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waarschijnlijk zit er dus niet de standaard schroef op. Ik kan bijvoorbeeld met mijn motor met de standaard schroef die erop hoort wel bijna z'n max toerental halen achter de kajuitboot, en ook tegen de wind in, wellicht gaat de boot minder hard, maar mijn toerental zakt dan absoluut niet.
Hij brengt gewoon zijn volle vermogen over.
Het is inderdaad zo dat ik "wat over heb" maar dan moet er wel de juiste schroef onder zitten om het vermogen over te kunnen brengen....
In mijn verslagje ook terug te vinden, is een ander type BF8, maar het principe komt op hetzelfde neer. Die kan zijn volle vermogen met de verkeerde schroef, in dat geval die 3blads schroef die er niet standaard op hoort, ook niet overbrengen. De motor maakt niet genoeg toeren.
Die bf 10 van mij krijgt die 3 blads schroef ook niet helemaal op het max toerental die hij wel haalt met de 4 blads, echter heeft die 2 pk meer dan de bf 8, dus kan die de 3 blads schroef wel aan (lees op hogere toeren krijgen), maar ik maak er niet meer snelheid mee.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 16:48 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 18:23 #425538

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Een standaard schroef op een BBM is gekozen voor een groot snelheidsbereik. Als een motor bij vol gas z'n toeren niet haalt op een langzaam varend schip, dan is a) de motor niet in orde of b) de spoed te groot. Ik zou contact opnemen met een dealer. Hij zal ongetwijfeld een meer passende schroef hebben ervan uitgaande dat de motor in orde is.
Een vriend van mij kreeg indertijd van de dealer een tweetal schroeven met kleinere spoed mee om proef te varen. Een kleinere spoed zal een hoger toerental geven en waarschijnlijk beter passen bij de boot. Het lawaai zal ook wat hoger zijn. Je kunt zo zelf uitzoeken wat de plezierigste schroef is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 18:33 #425547

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
keeszeiler schreef :
Net even gemeten. In de box haalt de motor 3100rpm.
Gemeten met dit ding:

is dat zo'n meter die om een bougiekabel heen gaat met een spiraal?, is die wel geschikt voor een 4 takt? naar mijn weten zijn dat 2 takt tellers namelijk.

want als het een 2 takt tellertje is klopt het wel dat je zo weinig toeren meet. dan mag je ze maal 2 doen en dan komt het een stuk meer in de buurt van de werkelijkheid
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 18:42 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 18:46 #425552

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
De tiny tach is gewoon in stelbaar, 1 puls per 2 omwentelingen is daar 1 van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 18:59 #425562

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de getoonde is een chinese kloon van de tiny tach. het is dus geen tiny tach!

volgens de reviews van dit ding is de handleiding erg onduidelijk omtrend 2 en 4 takt.

het is deze kloon om precies te zijn

dx.com/p/2-1-lcd-tach-hour-met...ck-1-x-cr2430-151352
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 19:01 #425564

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Ik kan me niet voorstellen dat het ding alleen 2 takts aan kan, zou niet al te slim zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 19:10 #425568

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
nee hij is voor beide geschikt mits er een instelling omgezet wordt, en dat schijnt niet al te goed uitgelegd staan hoe je dat moet doen. ik vermoed dat de rare meetwaardes (letterlijk de helft van wat het moet zijn bij dit type motor aangezien de toeren begrenzer van de cdi bij 6200 toeren in grijpt) verklaart.

deze chinese teller kende ik nog niet, ik kende alleen deze dingen:

Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

daarom dacht ik dat het om zo'n soort type ging, de tiny tach triggerde me wel op het feit dat ze er dus ook voor 4 takt zijn.

het SKU nummer in de afbeelding van keeszeiler wijste me op de bij dealextreme verkrijgbare tiny tach kloon.

gezien de reviews vermoed ik een instel probleem. oftewel ding staat op 2 takt ipv 4 takt.

@flytour 8 pk op 1400 kilo is 2x wat je nodig hebt om de rompsnelheid te halen. met mijn b100 achter mijn FS23 (1150 Kilo) ga ik met de gashendel vol open ruim 6 knopen op vlak water. ik vaar dus half gas
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 19:19 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 19:18 #425570

hypervisor schreef :
de getoonde is een chinese kloon van de tiny tach. het is dus geen tiny tach!

volgens de reviews van dit ding is de handleiding erg onduidelijk omtrend 2 en 4 takt.

het is deze kloon om precies te zijn

dx.com/p/2-1-lcd-tach-hour-met...ck-1-x-cr2430-151352

Dat is inderdaad het dingetje dat ik gebruik.
Bediening/instelling is wat vaag. Maar eerst aangesloten op 4takt motor in een auto en toen de instellingen aangepast.
Op mijn honda bb klopt de aanwijzing, stationair is keurig rond de 900rpm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 13 aug 2013 19:42 #425572

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
in de haven vast in de box 3100 rpm is echt te weinig,
als de motor 5000 á 6000 max. mag maken.
bij het wast liggen belast je de motor het zwaarste omdat dit de meeste "weerstand" geeft.
naar mijn gevoel zal hij zo min.4500 rpm moeten halen.
het wordt dus zoeken naar ;
- motor zelf niet 100 %
- schroef klopt niet.
ik lees 4 blad met minder spoed, dit kan een oplossing zijn mits de spoed goed is.
de motor moet als het echt nodig is (stroom/wind tegen) juist zoveel mogelijk toeren maken om optimale vermogen te kunnen leveren.
het geluid (valt bij 4 takt wel mee) is door b.v. "noppen" isolatie platen in de bun te plaatsen te reduceren.
dit zal aanzienlijk schelen.
8 pk met 1700 kg ??? bij echt wat zwaardere omstandigheden.
ik had de 7,5 pk met 3 blad standaard werkschroef in een Albatros van ca. 800kg en we gingen voor de lol met wind 10bf de Elfhoevenplas in Reeuwijk op.
was echt genieten het water spoot er overheen.
Hanno
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 19:45 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 12 apr 2015 12:49 #615360

Even een update.

Gisteren de 9" schroef vervangen door eentje met een spoed van 7", voordat de boot in het water ging.
Effecten:

minimale snelheid is lager, handig met manoeuvreren
max toerental is nu 4200 rpm
max snelheid niet gemeten maar dat blijft natuurlijk de rompsnelheid
boot veel makkelijker te stoppen of op snelheid te brengen

kortom ik ben tevreden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 12 apr 2015 13:09 #615364

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
2linkerhanden schreef :
Proost schreef :
Volgens mij kijk je meer naar het maximale toerental dan naar de prestaties van de combinatie motor-schroef. Als je nu met minder toeren en een werkschroef wel voldoende voortstuwing hebt om meer snelheid te hebben tot aan de rompsnelheid, dan ben je toch klaar!. Dan maar niet op maximale toeren, bespaart ook nog veel brandstof.

hier ben ik het absoluut niet mee eens.
een motor zo belasten geeft altijd problemen met de koeling.
kan een dure vast loper tot gevolg hebben.
NOOIT dit zo doen.

de oplossing is het zo aanpassen van de bestaande schroef, dat de motor net z'n max. toeren niet haalt terwijl de boot in de box vast ligt.
dan zal hij vrij varend wel z'n max. toeren halen.

Hanno

Hoe meet je of de motor te warm wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 12 apr 2015 20:35 #615539

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Wordt nooit temperatuur gemeten op bbm's van dit formaat. En waarom zou men een werkschroef aanbevelen voor bepaalde toepassingen? Toch niet om motoren te vernielen zodat weer een motor verkocht kan worden?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Werkschroef op een Honda 8pk (19ft 1400kg) 12 apr 2015 21:54 #615564

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Proost schreef :
Wordt nooit temperatuur gemeten op bbm's van dit formaat. En waarom zou men een werkschroef aanbevelen voor bepaalde toepassingen? Toch niet om motoren te vernielen zodat weer een motor verkocht kan worden?

lijkt mij ook. ik heb ook een werkschroef. 6 pk voor een schip van 1500 kg. Bij ongeveer 20% van het vermogen loop ik 4,4 knoop bij een rompsnelheid van 6. mij hoor je niet klagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl