Achter ons bootje (19f langkieler, 1400kg) hangt een 8pk Honda motor. Ik weet dat is een beetje veel maar dat ding zat er nu eenmaal bij en het start/loopt prima. Nu haal ik de rompsnelheid, ongeveer 5,5knts, bij 3300rpm. Harder wil de motor niet draaien. De Honda levert maximaal vermogen bij 4500-5000rpm en max koppel bij 4000rpm, volgens het boekje. Er zit een standaard schroef onder met een spoed van 9”.Werkt overigens prima voor haven in/uit en op/af tuigen. Normaal vind ik 3,5knts op de motor wel prima. Alleen tegen wind en golven op het Ijsselmeer bij 4bft of hoger haal ik deze snelheid niet meer.
Kortom de motor kan nooit het maximale vermogen leveren. Nu denk ik aan het monteren van een werkschroef. Als ik kijk op de website
www.solas-marine.nl zou het terugbrengen van de spoed met 2” het toerental met 1000rpm laten toenemen. Dus met een schroef van 7” zou ik beter uitkomen. Dat zou dus een Solas Amita 3 of 4 met 7” spoed kunnen worden.
Nu kan ik niet alle verbeteringen/verslechteringen overzien, wie kan helpen?
Voordelen van 7” ipv 9”;
Meer vermogen voor stoppen en achteruitvaren.
Langzamer varen bij lage toerentallen, handig met afmeren zonder wind of wachten voor een brug/sluis met een beetje wind.
Hogere snelheid bij veel wind/golven tegen.
Nadelen van 7” ipv 9”;
Hogere toeren, dus meer lawaai bij normale vaart (bij mij dus iets van 3,5knts)
Zijn er nog drie aspecten waarvan ik het effect niet weet.
a. Wat is het effect op het brandstofgebruik bij 3,5knts?
b. Wat is het effect op de weerstand tijdens het zeilen? (motor zit in bun dus schroef altijd in het water)
c. Wat zijn de effecten van een 3 blads of een 4 blads schroef?
Dank voor het meedenken.