Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omkeerschroefstoring Sabb 10 pk Diesel type G

Omkeerschroefstoring Sabb 10 pk Diesel type G 12 aug 2013 10:20 #424623

Geachte Deskundigen.

Onderwerp. Storing Verstelbare schroef

Als zeiler varende op de motor op ca 70% vermogen,hoorde wij plotseling een grote dreun ,en bonkende geluiden ,het aanhangroer begon heftig mee te schudden., oorzaak boomtak die vermoedelijk de schroef heeft geraakt
Na het schrikeffect :hierna op half vermogen(zonder bijgeluiden of extra trillingen) de thuishaven bereikt en vervolgens de box ingevaren.

Hierna getest i.d box op: maximaal toerental in Vooruit, en geen bijgeluiden waarneembaar. Maar de werking omkeermechanisme ,deze doet het meestal niet of nauwelijks.

Evenzo bij vrije Vaart ,achteruit varen is nu onmogelijk.

Bij vrije Vaart vooruit varen op maximaal vermogen begint het roer te schudden en wordt de indruk gewekt dat er weer een obstakel de schroef raakt. Bij verminderen toerental/Vaart zijn deze verschijnselen weer verdwenen.

Samengevat Achteruit varen is onmogelijk en bij Vooruit kan maximaal op ca 70 % vermogen gevaren worden.

Mijn vraag :a) Kan het soms zijn dat door de klap op de schroef de afstelling in zijn Achteruit verschoven is ?
b) De slidingbolts op eindstand staan,dus minder geleiding hebben en vanwege meer speling ruimte (slijtage ? )gaan kantelen ,mogelijk mede de oorzaak zijn dat bij vol vermogen tijdens de Vaart, de bonkende geluiden veroorzaken.?
c) Of de binnen-buitenschroefas raakt bij volvermogen tijdens de Vaart,het roer ?

Tijdens het zwemmen de schroef en roer gecontroleerd, en voor zover mogelijk geen onregelmatigheden kunnen vinden.

Wie heeft mogelijk een oplossing voor het(Afstellings ?) probleem, in eerste aanleg zonder dat de boot uit het water moet.

Met vriendelijke groet Polleke van Delft
t
aanbrengen van een nieuwe schroefasnok, moet bet schroefdraad zowel
op de as als in de nok vertind worden . De nok dient op haar plaats aangebracht to worden, terwijl het tin (soldeer) vloeit - beide onderdelen
verhitten met een . brandlamp . De nok wordt voorzichtig bijgevijld totdat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Omkeerschroefstoring Sabb 10 pk Diesel type G 12 aug 2013 13:52 #424798

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
polleke van Delft schreef :
Geachte Deskundigen.

Onderwerp. Storing Verstelbare schroef

Als zeiler varende op de motor op ca 70% vermogen,hoorde wij plotseling een grote dreun ,en bonkende geluiden ,het aanhangroer begon heftig mee te schudden., oorzaak boomtak die vermoedelijk de schroef heeft geraakt
Na het schrikeffect :hierna op half vermogen(zonder bijgeluiden of extra trillingen) de thuishaven bereikt en vervolgens de box ingevaren.

Hierna getest i.d box op: maximaal toerental in Vooruit, en geen bijgeluiden waarneembaar. Maar de werking omkeermechanisme ,deze doet het meestal niet of nauwelijks.

Evenzo bij vrije Vaart ,achteruit varen is nu onmogelijk.

Bij vrije Vaart vooruit varen op maximaal vermogen begint het roer te schudden en wordt de indruk gewekt dat er weer een obstakel de schroef raakt. Bij verminderen toerental/Vaart zijn deze verschijnselen weer verdwenen.

Samengevat Achteruit varen is onmogelijk en bij Vooruit kan maximaal op ca 70 % vermogen gevaren worden.

Mijn vraag :a) Kan het soms zijn dat door de klap op de schroef de afstelling in zijn Achteruit verschoven is ?
b) De slidingbolts op eindstand staan,dus minder geleiding hebben en vanwege meer speling ruimte (slijtage ? )gaan kantelen ,mogelijk mede de oorzaak zijn dat bij vol vermogen tijdens de Vaart, de bonkende geluiden veroorzaken.?
c) Of de binnen-buitenschroefas raakt bij volvermogen tijdens de Vaart,het roer ?

Tijdens het zwemmen de schroef en roer gecontroleerd, en voor zover mogelijk geen onregelmatigheden kunnen vinden.

Wie heeft mogelijk een oplossing voor het(Afstellings ?) probleem, in eerste aanleg zonder dat de boot uit het water moet.

Met vriendelijke groet Polleke van Delft
t
aanbrengen van een nieuwe schroefasnok, moet bet schroefdraad zowel
op de as als in de nok vertind worden . De nok dient op haar plaats aangebracht to worden, terwijl het tin (soldeer) vloeit - beide onderdelen
verhitten met een . brandlamp . De nok wordt voorzichtig bijgevijld totdat
Je hebt waarschijnlijk meer begrip van je installatie dan wij, omdat het een niet veel voorkomende oude installatie is.
De impact die het object gegeven heeft doet mij het ergste vermoeden.
Schroefas trekken en nakijken en repareren :(
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl