Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten?

Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 16:30 #421854

  • Eekapoes
  • Eekapoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
De Volvo penta md5a in onze dufour heeft nu toch echt de geest gegeven. We zijn nu aan het kijken naar alternatieven. Ik heb een goed uitziende draaiend te bezichtigen Volvo penta md5a gevonden. Een andere optie is een buitenboordmotor op de spiegel. Vanwege de relatief hoge spiegel hebben we dan ook nog een elektrische starter nodig natuurlijk. Iemand enig idee wat een redelijke prijs is voor de Volvo? We zullen dan ook nog iemand moeten hebben die hem inbouwt natuurlijk. Of behoort het blok repareren/lassen tegenwoordig ook tot de reële mogelijkheden? Wij hebben de afgelopen jaren kleine reparaties aan de motor gewoon zelf gedaan ,maar dit gaat eigenlijk wel de pet te boven. Hoe komen we aan een betrouwbaar mannetje dat mee kan kijken, adviseren en eventueel inbouwen? We zijn een keer nogal genaaid door zo'n kerel dus nu wat voorzichtig geworden.
Laatst bewerkt: 05 aug 2013 16:30 door Eekapoes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 16:49 #421864

Bert Droog aquasport in Hoorn heeft mij verleden jaar prima behandeld met mijn MD5 revisie. ( nieuwe cylinderbus en zuiger ) Volvodealer én vakkundig!Hangt natuurlijk wel af waar jullie ligplaats is of dat je ( eventueel ) naar Hoorn kunt varen.( nee geen aandelen o.i.d. )

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 16:52 #421866

Wat voor Dufour heb je? Ik zie eigenlijk nooit 8+ meter boten met een bbm, zal wel een reden voor zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 16:58 #421870

  • Eekapoes
  • Eekapoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Evaluationcopy schreef :
Wat voor Dufour heb je? Ik zie eigenlijk nooit 8+ meter boten met een bbm, zal wel een reden voor zijn

Het is een Dufour 24, je ziet ze wel meer met buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 16:59 #421871

  • Eekapoes
  • Eekapoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Cees Schouten schreef :
Bert Droog aquasport in Hoorn heeft mij verleden jaar prima behandeld met mijn MD5 revisie. ( nieuwe cylinderbus en zuiger ) Volvodealer én vakkundig!Hangt natuurlijk wel af waar jullie ligplaats is of dat je ( eventueel ) naar Hoorn kunt varen.( nee geen aandelen o.i.d. )

Succes!

Boot ligt in M'dam. Vaart in principe wel maar dan mag ik wel de brandweer meenemen om hem leeg te pompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 17:03 #421875

Denk dat het ook afhangt of je het acceptabel vindt qua uiterlijk, een BBM achterop. Met een langstaart+werkschroef zul je wel wat zeegang aankunnen, hangt ook weer af van je vaargebied.

Qua betrouwbaarheid, geluid, verbruikskosten en onderhoudsvriendelijkheid zou ik het wel weten. Tank kan ook weg (of kun je voor benzine gaan gebruiken) en op de plek van de oude motor krijg je zeeën van bergruimte..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 17:11 #421879

  • Eekapoes
  • Eekapoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Nachtvlinder schreef :
Denk dat het ook afhangt of je het acceptabel vindt qua uiterlijk, een BBM achterop. Met een langstaart+werkschroef zul je wel wat zeegang aankunnen, hangt ook weer af van je vaargebied.

Qua betrouwbaarheid, geluid, verbruikskosten en onderhoudsvriendelijkheid zou ik het wel weten. Tank kan ook weg (of kun je voor benzine gaan gebruiken) en op de plek van de oude motor krijg je zeeën van bergruimte..

Vaargebied is IJssel/Markermeer en evt wadden. Ik weet niet of je de dufour 24 kent? Het is al geen schoonheid dus zo'n motor achterop kan prima vind ik. Wat moet ik mij bij een werkschroef voorstellen? Daar komt natuurlijk een hele installatie bij kijken? Een schroef zit er al onder natuurlijk, die kan je dan hergebruiken denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 20:27 #421979

Dan zou een BBM geen bezwaar zijn. Werkschroef is uitgerekend op de specifieke BBM en geeft meer koppel (en minder topspeed wat een planerend rubberbootje nodig heeft), wat nuttig is voor een waterverplaatsende boot. Denk niet dat je je huidige schroef kunt herbruiken. Werkschroef is bv al inbegrepen bij de Yamaha "high thrust" motoren en daarop gedimensioneerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 05 aug 2013 22:40 #421989

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Ik heb bij mijn maxi 77 de kapotte inboard (mb2)ook vervangen voor een BB met elektrische start.
Voordelen:
-kosten
-onderhoud


nadelen:
-benzine aan boord
-gevoeliger voor storingen
-te veel gewicht achterin
-boot slechter te manouveren in de haven(doordat de schroef naast het roer zit ipv in één lijn)
-(de)montage ieder jaar rondom de winter
-diefstalgevoelig
-spiegel verstevigen?

Ik had destijds geen geld voor inboard, dus de keuze was snel gemaakt.
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 06 aug 2013 03:42 #421999

@Baak, eens met je voor- en nadelen, maar waarom is een moderne BBM gevoeliger voor verstoringen dan een diesel inboord als beide normaal onderhouden worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gereviseerde motor of buitenboordmotor en kosten? 06 aug 2013 04:21 #422002

Ik heb een BBM gehad achter een 7 meter Kolibri, dat was juist heerlijk manoeuvreren in de haven, motor was gewoon te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl