Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Honda 5 pk 4 takt valt uit

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 13 aug 2013 11:21 #425289

  • jaapz35
  • jaapz35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Voorlopig case closed. De carburateur is schoongemaakt. De motor werkt tot nu toe zoals de bedoeling is. Volgens de dealer hebben ze tegenwoordig veel vervuilde carburateurs omdat er biobrand bijgemengd is. Dat zorgt voor vervuiling en verstoppingen.

De irritante piep blijft bij lage toeren en snelheden. Dit lijkt toch een vreemd samenspel te zijn tussen de schroef en de boot. Het geluid doet zich alleen voor tijdens het varen. Als de motor in de bak zit of als ik met de motor gas geef in de box hoor je niets vreemds.
Misschien een keer een andere schroef proberen??

Nu hoop ik dat ik niet te vroeg gejuigd heb en dat de motor het goed blijft doen...ik heb goede hoop.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 11:22 door jaapz35.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 13 aug 2013 13:45 #425339

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik betwijfel de redenatie van de dealer wat betreft de vervuiling van de carb door biobrandstof. Dan zou dit probleem veel vaker voor moeten komen (wellicht ook bij andere merken), en ik geloof niet dat dat het geval is.

Je had de motor toch bij de dealer gekocht? Waarschijnlijk heeft hij daar gewoon heel lang stil gestaan voordat jij hem kocht, lange stilstand kan een carburateur wel degelijk van vervuild raken. (Nijdig vervuild ook..)
Of het nou een klein carburateurtje is, of eentje van een auto.


NB: Jaap, wat voor boot heb je eigenlijk? Gezien het z35 achter je naam.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 13:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 05:16 #425611

  • jaapz35
  • jaapz35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Volgens dealer krijgen ze veel motoren terug door de brandstof.

Ik heb een oceanix ts. Een oud bootje.

youtube.com/watch?v=bn6HZsOC2wc

Hier een filmpje ervan. Die z is de eerste letter van mijn achternaam en die 35 was toen mijn leeftijd..

Heeft er iemand verstand van verschillende schroeven onder dit motortje en het eventuele effect op de resonantie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 05:23 #425614

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
Die biobrandstof levert wel degelijk meer problemen op en het curieuze is in deze dat hoe moderne de motor is hoe hoger de gevoeligheid is voor vervuiling. Oude motoren zijn veel minder kritisch ten aanzien van de brandstof dan moderne motoren. In het verleden was de brandstof veel minder schoon dan nu en daar waren de motoren voor berekend. De biobrandstof an sich is niet slecht, maar als het wat ouder wordt komen de problemen. En dat is bij watersporters snel het geval, zeker bij zeilers. Het brandstofgebruik is laag en de vervuiling door o.a. bacteriegroei in de biobrandstof neemt toe. Gevolg is vervuiling in de motor. In de autowereld lopen al processen tegen overheden om de biobrandstof uit de brandstof te halen vanwege (grote) schade aan motoren. Audi's schijnen hier het meest last van te hebben (jaja, voorsprong door techniek ;) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 05:29 #425616

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik had bij mijn vorige bootje ook veel last van snel vervuilende benzine. Een paar maanden stil staan was garantie voor ellende dus voor elke winterstop goed aftappen of leegmaken en in de auto gooien.
Anders in het voorjaar garantie voor gezeik. Of dat komt door biospul of dat het motortje wat kieskeuriger was geworden weet ik niet, dat ik het vervelend vond was een feit dus nu aan de diesel :P
Overigens helpt het niet helemaal, mijn pa heeft hetzelfde gezeur met de grasmaaier...

Mijn autootje staat nu ook al een poos stil dus ik ben benieuwd. Gelukkig is die motor (ontwerp jaren '50) niet heel modern.
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 05:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 05:50 #425624

  • jaapz35
  • jaapz35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Ik heb even zitten googelen en ik zie inderdaad meer problemen met brandstof. Kom weinig tegen over problemen met brandstof en buitenboordmotoren. Wel geeft honda aan dat het geen probleem is om de nieuwe brandstof( huidige verhouding bio en gewone benzine) te gebruiken.

'Oude' benzine ging in dit geval niet op want de benzine was een dag oud. En ook nog getankt bij een pomp met een grote omloopsnelheid.

Misschien hebben veel meer buitenboordmotor gebruikers dit probleem maar hebben ze de link nog niet gelegd tussen biobrandstof en vervuilde carburateur.

Er is ook spul verkrijgbaar om je benzine langer goed te houden. (Startron). Dit heb ik er nu ook maar ingegooid. Hier is ook al een topic over.
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 05:52 door jaapz35.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 06:01 #425626

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Wat ik begrepen heb is dat de BP Ultimate (98) geen bio component bevat. Dit deed ik dan ook in de aanhangmotor van de Efsix. Samen met Startron benzine additief. Geen problemen gehad, ondanks 4 takt motor (vaak net even gevoeliger door kleinere sproeiertjes e.d.).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 07:02 #425640

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nu ik al deze verhalen lees over 4 takts die na een wintertje al gezeik hadden...
Ik heb eigenlijk nog nooit wat gehad, op acceleratieproblemen na.? Terwijl mijn motoren in de winter misschien hooguit 1 of 2 x gebruikt worden, vaar niet tot heel weinig in de winter. Ik heb de carburateurs ook nooit afgetapt. Ik heb wèl eens het gevoel dat bij mijn motor de acceleratiepomp+sproeier iets tekort doet bij abrupt gasgeven....
Verder loopt ie als een zonnetje.
Wellicht een vervuilde acceleratiesproeier..

Ik tank meest bij de Shell of de Texaco, ook wel eens BP.
Ik heb in het verleden al meermalen uitgeprobeerd of er verschil optreedt als ik 98 tank bij de BP, maar het maakt niets uit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 07:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 08:41 #425701

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Hoi,

Ik heb zelf ook een Honda BF5 achter m'n 7m zeiljachtje hangen. Mijn ervaring is dat het een erg betrouwbaar motortje is: ik heb nog nooit gehad dat hij niet wilde starten of onverwacht uitviel.

Ik heb zelf wel interesse in de discussie over een andere schroef. De standaardschroef is niet echt geschikt voor een boot van ca. 1500kg. Veel gas geven leidt vooral tot heel veel cavitatie. Betekent dat de boot niet heel veel sneller dan 4kn wil lopen. Betekent ookdat afremmen op de motor behoorlijk slecht gaat: het is niet zoals bij een binneboord motor dat de boot direct stilligt bij een klapje achteruit.

Ik ben zelf ook op zoek naar een andere schroef, alla de Yamaha High Thrust of Honda power Thrust. Liefst zou ik een vierblads schroef met kleine spoed installeren. Honda heeft echter voor de motoren t/m 5 pk geen High Trust schroeven en voor zover ik kan achterhalen via internet en mijn motordealer zijn er geen alternatieven voorhanden. Als iemand de oplossing weet, dan houd ik mij aanbevolen.
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 08:42 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 09:30 #425713

  • Maturin
  • Maturin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hier een linkje naar ethanol in benzine. In Amerika mikken ze hier en daar 15% ethanol in de benzine. Veel problemen daar lees ik. Of zo'n additief werkt? Ik hoop het. In ieder geval eens proberen.

www.frost-auto.nl/?informatie-...anol-in-brandstof,71
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Honda 5 pk 4 takt valt uit 14 aug 2013 10:58 #425750

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
burg024 schreef :
Hoi,

Ik heb zelf ook een Honda BF5 achter m'n 7m zeiljachtje hangen. Mijn ervaring is dat het een erg betrouwbaar motortje is: ik heb nog nooit gehad dat hij niet wilde starten of onverwacht uitviel.

Ik heb zelf wel interesse in de discussie over een andere schroef. De standaardschroef is niet echt geschikt voor een boot van ca. 1500kg. Veel gas geven leidt vooral tot heel veel cavitatie. Betekent dat de boot niet heel veel sneller dan 4kn wil lopen. Betekent ookdat afremmen op de motor behoorlijk slecht gaat: het is niet zoals bij een binneboord motor dat de boot direct stilligt bij een klapje achteruit.

Ik ben zelf ook op zoek naar een andere schroef, alla de Yamaha High Thrust of Honda power Thrust. Liefst zou ik een vierblads schroef met kleine spoed installeren. Honda heeft echter voor de motoren t/m 5 pk geen High Trust schroeven en voor zover ik kan achterhalen via internet en mijn motordealer zijn er geen alternatieven voorhanden. Als iemand de oplossing weet, dan houd ik mij aanbevolen.
De enige oplossing die ik weet is een Honda bf 6 kopen (niet meer nieuw leverbaar, dat zijn nog de vierkante modellen), daar kan je wel een werkschroef op monteren als het goed is.
Anders heeft Yamaha tegenwoordig nog de witte modellen f4-5-6. Ik geloof dat dat een soort high thrust motoren zijn :unsure:
Het probleem wat je nu hebt met afmeren en afremmen is dat je schroef in zijn achteruit veel lucht hapt door de uitlaatgassen door de schroef, dat komt omdat het geen werkschroef is, een werkschroef heeft daar iets tegen waardoor hij geen lucht hapt achteruitslaand, vraag me niet hoe dat precies werkt..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2013 11:03 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl