Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha of Mercury

Yamaha of Mercury 26 juli 2013 18:56 #418948

Beste mede forumleden,

Even een technische vraag..,
Voor in de bun van mijn Domp 740 overweeg ik een andere motor.

Als er gekozen moet worden tussen een werkmotor (langstaart) elektrisch startend en remote bedienbaar, welke heeft dan de voorkeur. Een 9,9 pk Mercury Bigfoot of een 9,9 pk werkmotor van Yamaha.
Nergens op het internet kan ik echte argumenten vinden welke de keuze vereenvoudigen. Wat ik wel veel lees zijn "gevoel" kwesties.
Heeft er iemand echt goede (technische) argumenten?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Léon-Marc

Ridder Allard 2.0
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 26 juli 2013 19:54 #418956

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
De Yamaha

Een grotere overbreng verhouding en hierdoor een grotere schroef die beter presteert bij achteruit varen door de rubberflap die de uitlaatgassen omkeert.

P.S vaar al jaren tevreden met een Mercury en sinds kort ook met een FT 9.9 Yamaha
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 19:56 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 26 juli 2013 20:34 #418971

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Yamaha!

De Mercury motoren staan niet bekend om hun service vriendelijkheid. Dus als je de motor zo min mogelijk uit de bun wilt halen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 06:35 #419015

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Persoonlijk vind ik Mercury net iets betere kwaliteit.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 07:03 #419023

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Betaal je bij Mercury niet meer voor de naam?
Bestaat er geen Tohatsu gelijke van de Mercury?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 07:55 #419038

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Jutter schreef :
Persoonlijk vind ik Mercury net iets betere kwaliteit.

Ik moet het daarmee toch echt oneens zijn, op basis van ervaring. In een zeilschoolomgeving met vele BB motoren, van malta's tot 9.9 werkmotoren, letterlijk nooit noemenswaardige problemen met de vele Yamaya's. Nouja, oke, een keer met een 30 jaar oude Malta waar het gerammel van de lagers al enige tijd harder was dan het motorgeluid, maar goed, dat mag ook wel.

Met Mercury echter niets dan ellende. Niet goed lopen, slecht starten, afslaan terwijl ze een tijdje stationair lopen, etc. En dat ondanks het onderhoud bij de dealer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 09:06 #419082

Oké, dat zijn tenminste wat argumenten.
De Yamaha zit technisch dus iets anders in elkaar als de Mercury begrijp ik van Henk.

Roelb heeft duidelijk veel verschillende motoren gezien in het veld en spreekt uit ervaring.

Ik ga er nog eens over denken. Het wordt in ieder geval niet zonder meer de Mercury (was mijn eerste keuze).

Bedankt voor de input.
En als er nog argumenten zijn, laat het gerust weten!

Groet,
Ridder Allard 2.0
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 10:24 #419106

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
roelb schreef :
Jutter schreef :
Persoonlijk vind ik Mercury net iets betere kwaliteit.

Ik moet het daarmee toch echt oneens zijn, op basis van ervaring. In een zeilschoolomgeving met vele BB motoren, van malta's tot 9.9 werkmotoren, letterlijk nooit noemenswaardige problemen met de vele Yamaya's. Nouja, oke, een keer met een 30 jaar oude Malta waar het gerammel van de lagers al enige tijd harder was dan het motorgeluid, maar goed, dat mag ook wel.

Met Mercury echter niets dan ellende. Niet goed lopen, slecht starten, afslaan terwijl ze een tijdje stationair lopen, etc. En dat ondanks het onderhoud bij de dealer.

Dat mag hoor, mijn ervaring met beide merken betreft vooral varen op zee met 60/80 pk 3 cilinders. Het alluminium van Mercury is daar duidelijk beter voor geschikt. Yamaha heeft dan meer last van corrosie.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 27 juli 2013 17:47 #419182

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ik denk dat je deze vergelijking moet maken tussen de nieuwe Yamaha en nieuwe Mercury motoren.
In het verleden was ik zeker een voorstander van Yamaha op basis van jaren werken in de watersport.
Volgens mij is Yamaha met Mercury en Mariner verschillende series samen gaan ontwikkelen.
Yamaha met mercury een serie, of dat nu de kleinere of grotere waren weet ik niet.
Ook Mariner met Mercury.
Ik denk dat het momenteel lood om oud ijzer is tussen de merken, ze ontwikkelen samen om de kosten te drukken.

Wat dachten jullie van Honda? Erg goed hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 28 juli 2013 12:20 #419349

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
Jutter schreef :
Dat mag hoor, mijn ervaring met beide merken betreft vooral varen op zee met 60/80 pk 3 cilinders. Het alluminium van Mercury is daar duidelijk beter voor geschikt. Yamaha heeft dan meer last van corrosie.

Oke, op zout heb ik er inderdaad geen ervaringen mee.

Nog wel een overweging bij de kleinere Mercury's zonder afstandsbediening is dat de gashendel en keerkoppeling geintegreerd zijn en er geen vrijloop is (of is dat tegenwoordig veranderd?).

Zonder vrijloop vind ik het iig ondingen, ik wil gewoon gas kunnen geven zonder dat 'ie automatisch in zijn versnelling gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 28 juli 2013 12:49 #419352

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb van de japanners ervaring met Yamaha (de nieuwe 4-takten = Selva), Mercury (onder de 30 pk is Tohatsu) en Honda (alles eigen ontwikkeling)

de Mercury vond ik de minste. alleen de kunststof schakelhendel al. technisch verder was ie prima, nooit gezeur mee gehad. alleen erg veel kunststof...

en Yamaha of Honda... moeilijke keuze.. de Yamaha is goedkoper in aanschaf, maar de Honda is qua onderdelen goedkoper.

De Honda ook net een slagje beter qua afwerking en bouwkwaliteit.
maar of dat het prijsverschil verantwoord... dat is je eigen overweging natuurlijk.

ik heb momenteel een oudere Honda (b100 serie uit de 80 er jaren) en ben er eigelijk best wel blij mee, zeker nu ik hem ongeveer helemaal uit elkaar gehad heb en technisch gezien eigelijk geen minpunten ben tegen gekomen, eigelijk alleen maar plussen.

ik heb alle keerringen vervangen ivm olie lekkage en water in staartolie

oorzaak was de aandrijfas die 0,5 cm uit het lood stond. de trilling die dit veroorzaakte heeft alle keerringen doen lekken.

oorzaak van de 0,5 cm speling is een vorige eigenaar die er een nieuwe staart onder gezet heeft ivm een defecte bak o.i.d. en daarbij de aandrijfas met een moordenaar o.i.d. heeft los gebeukt.

na roodgloeiend stoken en uitrichten in de draaibank was dat opgelost

de hele klus heeft aan onderdelen nog geen 160 euro gekost waarvan preventieve zaken (als gelijk de impeller en de pakkingen van het impellerhuis meenemen en de kunststof olievulplaat voor een aluminium exemplaar met nieuwe pakking(die was krom getrokken door de leeftijd en liet zich niet meer goed aantrekken daardoor, bekende kwaal van deze motor)) al bijna 80 euro waren.

een dergelijke klus moet je bij een Yamaha eens proberen, dan ben je het dubbele kwijt.

voorbeeld: voor mijn 2 takt 4 pk was ik alleen voor 3 keerringen in het staartstuk (ingaande as, uitgaande as en schakelstang)al 40 euro kwijt tov 13 euro bij de honda

Als ik een antwoord moet geven op de vraag Yamaha of Mercury zou ik Honda antwoorden. daar die keuze er niet dus is mijn advies Yamaha.
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 13:17 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 28 juli 2013 13:43 #419361

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als je echt een perfecte motor wil moet je een Honda nemen, de nieuwere modellen zoals de bf 8 of 10 heb je echt helemaal nooit wat mee, start altijd, gebruikt geen motorolie, nooit geen gedoe, en ook nog zuinig. Tevens in high/power thrust te verkrijgen. Onderhoud kost niet zo veel en is goed zelf te doen.
Ik spreek uit ervaring. Ik heb een bf 10 uit 2000 en een bf 8 uit 2008, allebei perfect.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 13:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 28 juli 2013 14:27 #419369

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
flytour, ook de bf8 en 10 (en een mercury of Yamaha) zal je ooit wat mee krijgen. De keerringen slijten namelijk ook, of ze verdrogen met de jaren.

de bf8 en 10 zijn doorontwikkelingen van de bf75 en b100. alleen de cilinder inhoud wijkt af. (is meer bij de bf8 en 10)

veel onderdelen zijn gelijk, zelfs de nummers van die keerringen zijn gelijk. de pakkingen echter zijn wel anders.

je kan bij wijze van spreken het blok zo over zetten op het carter van een bf75. enkel het koelwater komt op een andere plek binnen.

onderhoud is idd bij de honda erg goed zelf te doen. beter als de yamaha. de service manuals zijn erg goed en goed te vinden op het net.

toch raad ik zaken als keerringen van het motorblok vervangen of het staartstuk uit elkaar halen af als je nog nooit echt aan een motor hebt gesleuteld. en alleen maar olie vervangen hebt, carborateurs schoongemaakt hebt e.d.

de kans dat je iets sloopt door de verkeerde gereedschappen te gebruiken of te veel kracht te zetten is altijd aanwezig. dat geld voor alles.

de reden van de problemen die ik gehad heb was absoluut geen ouderdom maar juist doordat een vorige eigenaar er te makkelijk over dacht waardoor de aandrijf as dus krom was.

iets wat echt niet had hoeven gebeuren hoe vast gerot het ook gezeten zou hebben. want het asje de bak in waar die aandrijf as op staat is ook niet heel moeilijk te verwijderen.

maar idd de honda's zijn heel erg zuinig, en verbruiken geen olie. , ze starten perfect en zijn ze zeer betrouwbaar, maar dat geld ook voor de Yamaha.

Natuurlijk gaat het alleen op als ze in een goede staat van onderhoud zijn.

Het enige echte argument om toch voor de Honda te kiezen is juist de bewezen kwaliteit, aangezien het ontwerp al sinds de 70 er jaren nagenoeg ongewijzigd is.
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 14:29 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 29 juli 2013 21:26 #419813

mijn ervaring: oude witte Yamaha 9.9 mer werkschroef en elektrische start: geweldig!. Startte altijd, liep altijd, ook als 'ie meer onder dan boven water had gezeten met zeilen. Problemen met starten kwamen pas toen de rest van de motor versleten was: het aluminium ban het staartstuk ed was door corrosie te dun geworden.
Toen motor ingeruild voor nieuwe 8 PK Yamaha werkmotor, handstart: je moet wel flink trekken -zware motor, maar dan loopt 'ie ook. Loopt altijd. Nu 2 1/2 jaar oud. Grotere stuwkracht als de oude 9.9!
Ik ben er zeer over te spreken.

Succes, en wijsheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yamaha of Mercury 01 aug 2013 15:04 #420612

Even een update...
Mede dankzij jullie adviezen (als je iets niet weet kun je het beter aan iemand vragen die er wel verstand van heeft) heb ik inmiddels een Yamaha besteld.
Ik ben benieuwd !!!!
Bedankt voor jullie adviezen in deze!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl