Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2002 s-drive

Volvo Penta 2002 s-drive 22 juli 2013 06:11 #417736

  • BramBoer
  • BramBoer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
:S Vorig jaar is de aandrijfas van de s-drive gekeramiseerd. De monteur had water in de staartolie opgemerkt. Dat betekende lekkage. Enfin,dit voorjaar merkte ik dat er olie op het water te zien was. Na speurwerk zag ik olie bij de motor en was de staartolie een soort mayonaise. Mijn theorie±
de aandrijfas lekt. Bij draaiende motor wordt water opgezogen. Het volume van de olie en water neemt toe. Het overtollige wordt geloosd door het gaatje van de peilstok.

Weet iemand een andere mogelijke oorzaak. De monteur denkt dat er ergens een 0/ringetje lekt, of dat de manchet niet goed meer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 22 juli 2013 06:33 #417744

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als er water in de olie van de saildrive zit, is de oorzaak meestal een versleten keerring. Op de schroefas zitten twee keerringen, eentje om te verhinderen dat olie naar buiten kan, en eentje om te verhinderen dat water naar binnen kan. Als de schroefas niet ingelopen is, volstaat het vervangen van de keerringen. Als de schroefas wel is ingelopen, is de goedkoopste manier het plaatsen van een sleeve. Is al vaker hier op het forum aan de orde geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 22 juli 2013 08:38 #417778

  • BramBoer
  • BramBoer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik vermoedde het al. Bedankt voor het versterken van mijn gedachte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 22 juli 2013 09:05 #417783

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is idd een seal die lek is zoals je zelf al vermoede

Op mijn site staat precies beschreven hoe je dit zelf kan oplossen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 22 juli 2013 13:46 #417837

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Als je op het forum zoekt naar: saildrive sleeve uisge beatha, dan vind je een uitgebreid topic over de reparatie ervan. Je kunt natuurlijk ook op mijn site kijken waar verhaal en foto's staan. Succes met de klus in ieder geval!
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 07:32 #419261

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Ik heb dat ook eens (120S) gerepareerd met een sleeve. As was ook wat ingelopen.
Was geen succes bij mij. Nog steeds water in de olie na het seizoen.
Vervolgens sleeve verwijderd en de nieuwe keerringen iets verplaatst gemonteerd. Nu al jaren geen last meer. Uiteraard moet je dan wel goed voor zorgen dat ze loodrecht op de as blijven staan. Ik dacht dat ik ze ook met primocon "vast" heb gezet (althans de buitenste) zodat ze niet snel kunnen verschuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 07:42 #419268

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Hoe heb je de sleeve verwijderd?
Keerringen met de juiste maat hoef je niet te borgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 07:43 #419269

Probleempje van de speedy sleeves is dat die van rvs 304 zijn gemaakt ( vraag niet waarom) en niet in een ander materiaal te krijgen zijn voor zover ik weet. En rvs 304 is, zoals bekend niet echt geschikt voor zeewater ( zie elders in dit forum).
Vooral op zeewater kan het snel weer lekkage geven.
Ik had dat probleem ook na twee jaar opnieuw.
Beter is inderdaad oplassen/opspuiten met de juiste rvs soort ( bijv. een duplex of hoog chroom gehalte soort of met keramiek ( stuk duurder).
Maar pas op, er zijn types keramiek die ook dan problemen opleveren. dat ligt dan niet zozeer aan de keramische laag maar aan de hechting met de rvs as die aangetast wordt.
Ik heb e.e.a. ervaren bij het opspuiten van assen in de chemische industrie bij toepassing in een waterig medium met veel zout erin.

Even een goed adresje in het noorden( als het toegetaan is).
Smit coating in Appingedam die ook bij bovenstaand probleem advies gegeven heeft.
www.smitcoating.nl/
Eigenlijk alleen voor de industrie maar particulier kan ook wel.

En nog even een achterafje;
De oppervlakte van een speedy sleeve is niet mooi glad gepolijst maar ziet er een beetje ruw uit.
Dat hoort ook zo want simmerring afdiuchtingen horen op een iets ruw geslepen oppervlak te lopen om olie toe te laten op het dichtvlak ( net zoiets als de cilinderwanden van een diesel).
Ga je dat oppervlak polijsten is lekkage en een snelle slijtage voorgeprogrammeerd .
Dat opruwen kan eventueel met 500-1000 schuurpapier terwijl de as draait ( dus in de omtrekrichting, tangentiaal dus, niet in de lengterichting van de as) maar beter is op een draaibank met de juiste spoed.
Meer info daarover is wel te vinden op de SKF website.www.skf.com/benelux/nl/knowledge-centre/index.html
Is heelaas een heel gezoek maar zoek maar eens op seals of shaft seals.
Ad
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 07:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 08:41 #419289

  • BramBoer
  • BramBoer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Nou, bedankt voor al jullie adviezen en ervaringen. Intussen is vrijdag de bot op de wal gezet. De monteur heeft de boel gedemonteerd en de vorige jaar vervangen keerringen opnieuw vervangen. Een van de keerringen was kapot, de veer lag eruit.
Hopelijk is het nu wel in orde. De tijd zal het leren, anders verdrink ik de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 08:55 #419293

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
Probleempje van de speedy sleeves is dat die van rvs 304 zijn gemaakt ( vraag niet waarom) en niet in een ander materiaal te krijgen zijn voor zover ik weet. En rvs 304 is, zoals bekend niet echt geschikt voor zeewater ( zie elders in dit forum).Vooral op zeewater kan het snel weer lekkage geven.
Ik had dat probleem ook na twee jaar opnieuw.

Je moet de juiste soort kiezen : de Gold sleeve is zeer slijtvast en absoluut corrosiebestendig. Zie www.skf.com/files/877995.pdf
Yellow Boat schreef :
Beter is inderdaad oplassen/opspuiten met de juiste rvs soort ( bijv. een duplex of hoog chroom gehalte soort of met keramiek ( stuk duurder).Ad
Oplassen of opspuiten is geen optie voor een saildrive as met z'n vele pasvlakken. Je brengt veel warmte in het materiaal, waardoor alle pasvlakken nageslepen moeten worden, en de vraag is of de spline nog binnen de toleranties blijft. De kosten overschrijden dan al snel de kosten van een nieuwe as
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 09:01 #419298

Welke saildrive is het eigenlijk?
Ik ken geen 2000S saildrive.
Neem even aan dat het een 130S of 150S is
Daar zijn ook nieuwe assen voor te koop maar wel knap duur.( iets van €675).
Dan is het opspuiten of verbussen een goedkopere optie.
Maar dan wel met het geschikte materiaal.

Enneh voor wie alles over asafdichtingen wil weten:
http://www.skf.com/binary/12-66340/457010_tcm_12-66340.pdf?WT.oss=Shaft%20seals%20(rotating)%20roughness%20shaft&WT.z_oss_boost=0&tabname=All&WT.z_oss_rank=5

Pas op , link werkt alleen als je hem even geheel kopieert.ook de zwarte stukken.
Ad

Hen3: link hersteld.
Laatst bewerkt: 29 juli 2013 05:47 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 09:12 #419304

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik zelf gebruik als het nodig is de Gold slee en werk prima mis goed geplaatste.
Er zitten twee keringen en als je maar 1 sleeve plaats omdat niet de hele as in ingevreten moet je er goed voor zorgen dat de sleeve op de juiste plaats komt, eigenlijk geld dit ook voor als je twee sleeves plaats.

Kijk voor een beschrijving van 1 sleeve plaatsen even op me site , ij de hoek projecten en dan saildrive revisie.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 09:20 #419307

Fer schreef :
Ik zelf gebruik als het nodig is de Gold slee en werk prima mis goed geplaatste.


Mvg Fer

Beetje off topic maar waar koop jij die gold sleeves voor deze maat want ik kon ze een jaar of 8 geleden niet vinden , tenminste niet in de benodigde maat.Vandaar dat ik de geone heb gebruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 09:37 #419311

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Brammer, dit is een groothandel die oa in Haarlem zit.

het kan zijn dat deze deze speciaal moeten bestellen en dat ze dus niet in de standaard catalogi zitten van Brammer of SKF

Het is wel zo dat de 304 ook werkt hoor moge de maat er echt niet zijn, heb eigenlijk nooit problemen gehad .

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 09:38 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 28 juli 2013 20:17 #419472

Een goede reparatie van de as als deze is ingelopen is opchromen op de juiste plaatsen. Door opchromen wordt geen warmte ingebracht en de chroom is corrosie bestendig. De Chroom is veel harder dan het oppervlak van de oorspronkelijke as dus de reparatie is ook nog beter dan nieuw.
gr,

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 29 juli 2013 02:43 #419482

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Weet niet of ik nou zo blij word als ik lees dat de speedy sleeves van rvs 304 zijn gemaakt terwijl ik deze 1,5jr geleden heb geplaatst na uitgebreide post in het forum. Wist niet van het bestaan van gold sleeves af, maar had die, dit lezend, liever geplaatst ipv degene die ik nu heb geplaatst.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 29 juli 2013 06:21 #419525

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Gregor

De 304 sleeve werk ook en gaat mits goed aangebracht jaren mee en kost ook een stuk minder dan opchromen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 29 juli 2013 07:42 #419563

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Fer schreef :
Gregor

De 304 sleeve werk ook en gaat mits goed aangebracht jaren mee en kost ook een stuk minder dan opchromen.

Mvg Fer
Dank je Fer. Werd wat ongerust door het bovenstaande.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002 s-drive 03 aug 2013 19:41 #421206

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
CeesS schreef :
Hoe heb je de sleeve verwijderd?
Keerringen met de juiste maat hoef je niet te borgen.

Weet ik niet meer. Is al 5 jaar geleden.
Klopt, maar omdat ik ze op een andere positie heb geplaatst heb ik dit toch maar gedaan voor de zekerheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl