Probleempje van de speedy sleeves is dat die van rvs 304 zijn gemaakt ( vraag niet waarom) en niet in een ander materiaal te krijgen zijn voor zover ik weet. En rvs 304 is, zoals bekend niet echt geschikt voor zeewater ( zie elders in dit forum).
Vooral op zeewater kan het snel weer lekkage geven.
Ik had dat probleem ook na twee jaar opnieuw.
Beter is inderdaad oplassen/opspuiten met de juiste rvs soort ( bijv. een duplex of hoog chroom gehalte soort of met keramiek ( stuk duurder).
Maar pas op, er zijn types keramiek die ook dan problemen opleveren. dat ligt dan niet zozeer aan de keramische laag maar aan de hechting met de rvs as die aangetast wordt.
Ik heb e.e.a. ervaren bij het opspuiten van assen in de chemische industrie bij toepassing in een waterig medium met veel zout erin.
Even een goed adresje in het noorden( als het toegetaan is).
Smit coating in Appingedam die ook bij bovenstaand probleem advies gegeven heeft.
www.smitcoating.nl/
Eigenlijk alleen voor de industrie maar particulier kan ook wel.
En nog even een achterafje;
De oppervlakte van een speedy sleeve is niet mooi glad gepolijst maar ziet er een beetje ruw uit.
Dat hoort ook zo want simmerring afdiuchtingen horen op een iets ruw geslepen oppervlak te lopen om olie toe te laten op het dichtvlak ( net zoiets als de cilinderwanden van een diesel).
Ga je dat oppervlak polijsten is lekkage en een snelle slijtage voorgeprogrammeerd .
Dat opruwen kan eventueel met 500-1000 schuurpapier terwijl de as draait ( dus in de omtrekrichting, tangentiaal dus,
niet in de lengterichting van de as) maar beter is op een draaibank met de juiste spoed.
Meer info daarover is wel te vinden op de SKF website.
www.skf.com/benelux/nl/knowledge-centre/index.html
Is heelaas een heel gezoek maar zoek maar eens op seals of shaft seals.
Ad