Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen met Yanmar 1GM10

Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 11:34 #416973

  • Baya
  • Baya's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hier weer een motor-probleem in de hoop dat deze opgelost kan worden.

Ik ben technisch van aard, maar van termen weet ik niet zo veel vanaf, dus hopelijk zet ik mijn verhaal begrijpelijk neer.
Eigenlijk liep mijn boot altijd als een zonnetje, maar afgelopen winter heb ik op advies toch diverse brandstoffilters vervangen, alsook de olie en oliefilter. Alles netjes bij de Yanmar dealer gekocht en na een middagje sleutelen startte de motor meteen. Done deal, dacht ik dus, maar helaas. Eenmaal weer in het water kwam ik erachter dat de motor wel meteen start en ook stationair soepel loopt, maar zo gauw ik de hendel omlaag druk - dus vermogen vraag - houdt ie in. Soms schiet ie opeens door, maar dat is minimaal. De dealer gebeld en deze gaf aan dat waarschijnlijk vuil in de brandstof zit. Klinkt logisch, dus weer eea vervangen, losgedraaid en schoongemaakt: De hele groffilter is vervangen ( Delphi296, in eerst instantie had ik alleen filter vervangen, maar nu dan toch maar het hele ding vervangen), de brandstofleiding van de groffilter naar de brandstofpomp ( met lepeltje om diesel door te pompen) is vervangen. De fijnfilter gecontroleerd ( die had ik al vervangen)en de diverse metalen brandstofleidingen losgemaakt (van fijnfilter naar nog een pompje (injectiepomp) en dan de leiding naar cilinderkop/compressiekamer) en doorgeblazen. Alles weer vastgezet, diesel doorgepompt en ontlucht.
Resultaat was dat de motor weer meteen startte, maar met precies hetzelfde euvel: de motor houdt weer in. Alleen, nu zag ik ook wit/grijze rook en stonk het naar verbrand rubber......

Temeer de motor altijd goed heeft gelopen, vermoed ik dat toch iets niet lekker met de brandstof gaat, maar wat?????? Wie o wie kan me helpen?

Alvast bedankt.
Eduard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 12:12 #416977

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Koelt de motor goed (komt er water uit de uitlaat?)

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 12:22 #416979

  • Baya
  • Baya's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo Stan,
Er stroomt inderdaad water uit de uitlaat, dus dat lijkt me in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 13:35 #416989

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Klinkt misschien dom, maar heb je na het oliefilter ook smeerolie bijgevuld? Die verbrande rubberlucht vind ik wel griezelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 13:52 #416994

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
heeft de motor in de winter, voor het vervangen van alles, ook nog een keer goed gelopen? of is dit de eerste test na einde vorig seizoen?

edit; rubberlucht; is er sprake van een watergekoelde uitlaad met rubberen aansluitslang?
2e; impeller nagekeken?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 18 juli 2013 13:54 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 17:16 #417054

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Baya schreef :
Hier weer een motor-probleem in de hoop dat deze opgelost kan worden.

Ik ben technisch van aard, maar van termen weet ik niet zo veel vanaf, dus hopelijk zet ik mijn verhaal begrijpelijk neer.
Eigenlijk liep mijn boot altijd als een zonnetje, maar afgelopen winter heb ik op advies toch diverse brandstoffilters vervangen, alsook de olie en oliefilter. Alles netjes bij de Yanmar dealer gekocht en na een middagje sleutelen startte de motor meteen. Done deal, dacht ik dus, maar helaas. Eenmaal weer in het water kwam ik erachter dat de motor wel meteen start en ook stationair soepel loopt, maar zo gauw ik de hendel omlaag druk - dus vermogen vraag - houdt ie in. Soms schiet ie opeens door, maar dat is minimaal. De dealer gebeld en deze gaf aan dat waarschijnlijk vuil in de brandstof zit. Klinkt logisch, dus weer eea vervangen, losgedraaid en schoongemaakt: De hele groffilter is vervangen ( Delphi296, in eerst instantie had ik alleen filter vervangen, maar nu dan toch maar het hele ding vervangen), de brandstofleiding van de groffilter naar de brandstofpomp ( met lepeltje om diesel door te pompen) is vervangen. De fijnfilter gecontroleerd ( die had ik al vervangen)en de diverse metalen brandstofleidingen losgemaakt (van fijnfilter naar nog een pompje (injectiepomp) en dan de leiding naar cilinderkop/compressiekamer) en doorgeblazen. Alles weer vastgezet, diesel doorgepompt en ontlucht.
Resultaat was dat de motor weer meteen startte, maar met precies hetzelfde euvel: de motor houdt weer in. Alleen, nu zag ik ook wit/grijze rook en stonk het naar verbrand rubber......

Temeer de motor altijd goed heeft gelopen, vermoed ik dat toch iets niet lekker met de brandstof gaat, maar wat?????? Wie o wie kan me helpen?

Alvast bedankt.
Eduard
Er kan ook zoveel vuil in de brandstoftank zitten dat de leiding tussen de tank en het groffilter verstopt zit.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 19:37 #417100

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als ik het zo lees denk ok toch aan een brandstof te kort , dit met geen vermogen en wit /grijze rook is dit de meest waarschijnlijke


Tja waar zit het

Als de motor is ontlucht en je laat hem even draaien om vervolgens weer even de ontluchtings nippels na te lopen , zie je dan meteen diesel.

Zeefje van opvoerpomp ook schoongemaakt ?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 18 juli 2013 20:13 #417112

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Fer schreef :
Zeefje van opvoerpomp ook schoongemaakt ?
Mvg Fer

De opvoerpomp van de 1GM10 heeft geen zeefje. Yanmar ontraadt het open maken van de pomp, er zitten geen onderdelen in die los vervangbaar zijn. Yanmar levert uitsluitend complete opvoerpompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 19 juli 2013 04:18 #417133

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als ik lees wat je allemaal vervangen en doorgeblazen hebt, is het niet vreemd dat er veel lucht in het brandstofsysteem zit. Het niet op toeren komen kan heel goed een luchtprobleem zijn. Waar zit je tank - hoger dan de motor en de filters, of zitten er onderdelen hoger dan het brandstofniveau in de tank ? Probeer nog eens een aantal keren tijdens dat de motor draait, het fijnfilter en daarna de zuigzijde van de injectiepomp (ontluchtingsschroef zit op de banjobout waar de brandstofleiding mee op de injectiepomp is bevestigd) te ontluchten. Er kunnen luchtbellen in je systeem zitten die je er met 1x ontluchten niet uitkrijgt.
Waar de rubberlucht vandaan komt is mij niet duidelijk, probeer dat te lokaliseren. Kan de uitlaatslang zijn, ik heb wel eens een slang met grote blazen aan de binnenkant gezien, waardoor de motor z'n uitlaatgas niet kwijt kan, en niet op z'n normale toeren komt.
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 05:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 19 juli 2013 04:27 #417134

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als de slang blazen heeft is de motor te warm geweest en als de blazen te groot zijn is de vernauwing in de uitlaad te groot waardoor de tegendruk te hoog word en de motor geen vermogen kan leveren.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 juli 2013 04:51 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen met Yanmar 1GM10 19 juli 2013 19:48 #417393

  • Baya
  • Baya's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Allen dank voor jullie reactie. Vandaag losse dieseltank aangesloten, compleet nieuwe brandstofleiding tot aan opvoerpompje gelegd, maar helaas geen positief resultaat. Soms geeft ie vol vermogen en dan houdt ie plots weer in. Vandaag geen rook of stank geconstateerd. Het lijkt er toch op dat het probleem bij de brandstof toevoer zit. Wat ik begrijp zou er zo' n 15% retour diesel moeten zijn, dit is nu zo goed als nihil, oftewel brandt ie alles op. Analyse nu is dat de HD pomp ontregeld is. Kapot wil niet zeggen, want dan zou ie niets meer pompen. Ik heb pompje voor onderzoek aangeboden, er blijft eigenlijk weinig over,toch? Hij loopt verder wel soepel, zeker stationair / op lage toeren. Maandag hoor ik meer.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl