Baya schreef :
Hier weer een motor-probleem in de hoop dat deze opgelost kan worden.
Ik ben technisch van aard, maar van termen weet ik niet zo veel vanaf, dus hopelijk zet ik mijn verhaal begrijpelijk neer.
Eigenlijk liep mijn boot altijd als een zonnetje, maar afgelopen winter heb ik op advies toch diverse brandstoffilters vervangen, alsook de olie en oliefilter. Alles netjes bij de Yanmar dealer gekocht en na een middagje sleutelen startte de motor meteen. Done deal, dacht ik dus, maar helaas. Eenmaal weer in het water kwam ik erachter dat de motor wel meteen start en ook stationair soepel loopt, maar zo gauw ik de hendel omlaag druk - dus vermogen vraag - houdt ie in. Soms schiet ie opeens door, maar dat is minimaal. De dealer gebeld en deze gaf aan dat waarschijnlijk vuil in de brandstof zit. Klinkt logisch, dus weer eea vervangen, losgedraaid en schoongemaakt: De hele groffilter is vervangen ( Delphi296, in eerst instantie had ik alleen filter vervangen, maar nu dan toch maar het hele ding vervangen), de brandstofleiding van de groffilter naar de brandstofpomp ( met lepeltje om diesel door te pompen) is vervangen. De fijnfilter gecontroleerd ( die had ik al vervangen)en de diverse metalen brandstofleidingen losgemaakt (van fijnfilter naar nog een pompje (injectiepomp) en dan de leiding naar cilinderkop/compressiekamer) en doorgeblazen. Alles weer vastgezet, diesel doorgepompt en ontlucht.
Resultaat was dat de motor weer meteen startte, maar met precies hetzelfde euvel: de motor houdt weer in. Alleen, nu zag ik ook wit/grijze rook en stonk het naar verbrand rubber......
Temeer de motor altijd goed heeft gelopen, vermoed ik dat toch iets niet lekker met de brandstof gaat, maar wat?????? Wie o wie kan me helpen?
Alvast bedankt.
Eduard
Er kan ook zoveel vuil in de brandstoftank zitten dat de leiding tussen de tank en het groffilter verstopt zit.