Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alleen stationair

Alleen stationair 10 juli 2013 15:29 #414917

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Nadat we een lekkage hadden ontdekt, hebben we de drukleiding tussen de brandstofpomp (druk pomp) en de verstuiver vervangen.

daarna reageert de motor niet meer op het gas. Hij loopt stationair, er is geen lekkage meer maar het openduwen van de gashandel, belast of onbelast heet geen enkel effect.

Oorspronkelijk dacht ik dat het een ontluchtingsverhaal zou zijn dus we hebben alle stappen voor "Bleeding the Engine" uitgevoerd.

Heeft iemand nog een tip voor onze bukh DV10 sme??

Oh ja, de gashandle, gaskabel enz. werken gewoon en duwen tegen de handel.
Laatst bewerkt: 10 juli 2013 15:29 door xkipper. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 16:00 #414923

bij lopende motor de verstuiverleidingen aan de verstuivers iets los draaien. Zorg er hierbij voor dat de gashandel iets open staat.
valt het toerental gelijk terug draai je de leiding direct weer vast.
goede kans dat het toerental bij een of meerdere cilinders niet terug valt dan even los laten zodat de lucht uit de inspuitpomp/leiding kan komen.

doe dit bij alle cilinders ook de niet vervangen leidingen.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 17:32 #414970

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Hoi Erik,
alvast bedankt voor je tip. Alleen weet je of het ook werkt met een éénpittertje of slaat die dan meteen af? (ik denk het eigenlijk van wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 17:39 #414972

zou af kunnen slaan inderdaad., maar kan evengoed zijn dat de eventuele luchtbel van pomp naar verstuiver er wel uit komt.

het klinkt nl als een gebrek aan brandstof als er vermogen gevraagd wordt,

het is ook zaak om met de sleutel op de wartel direct te reageren als de motor inzakt. misschien dat je op deze manier met een paar keer open en dicht eventuele lucht weg krijgt.

dit alles er van uitgaand dat bij vervangen van de leiding er lucht achter is gebleven.
Uiteraard kan er ook iets heel anders gebeurd zijn waarbij de toevoer gewoon geblokkeerd word
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 17:59 #414985

Bij een één cilinder zou ik toch ernstig gaan denken aan een verkeerd aangesloten morse kabel of iets anders qua brandstof toevoer. Als er lucht is de hoge druk brandstof leiding zou zitten bij een één pitter dan start ie mooi echt niet!
Als je de regulateur open zet dan merk je "helemaal" geen verschil? Als er namelijk meer brandstof ingespoten zou worden zou er in ieder geval een geluid verschil moeten zijn, en meer (zwarte)rook uit de uitlaat moeten komen, zeker als de toeren niet omhoog gaan.

Mijn tweede vermoeden zou zijn een blokkage in de nieuwe hoge druk verstuiver leiding.

Oplossing zou zijn weer demonteren en dan met perslucht in beide richtingen door spuiten om enig soort blokkerend vuil er uit te blazen.

Succes!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 18:12 #414994

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Iets anders lijkt me niet voor de hand liggend. Voor dat we de zogenaamde pressure-pipe vervingen functioneerde de motor goed (behalve dan dat er wat diesel uit lekte):unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 18:13 #414995

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik hen wel een aantal punten om na te kijken

1 de leiding bij de verstuiver iets los draaien met draaiende motor zodat alle lucht kan ontsnappen

2 de lek leiding ontluchten als deze naar het filter word terug geleid , als deze nar de tank terug gaat zal het wel goed zitten.

3 haal de gaskachel los bij de motor en bedien deze , zo controleer je of de moshandel wel echt goed zit en of de afstelling nog in orden is.

4kijk of de stopknop wel goed werkt en met name wel goed terug veerd , deze kan perongeluk verkeerd staan omdat je er gegaan het gezeten met sleutelen. Als je een stop Solenoïde het ook deze afstelling even controleren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 18:20 #414996

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
jeroenimo schreef :
Bij een één cilinder zou ik toch ernstig gaan denken aan een verkeerd aangesloten morse kabel of iets anders qua brandstof toevoer.

Oplossing zou zijn weer demonteren en dan met perslucht in beide richtingen door spuiten om enig soort blokkerend vuil er uit te blazen.

Succes!

:S Oei Jeroen, nu moet ik met mijn billen bloot voor het gebrek aan technische kennis. Ik heb het boek "Dieselmotoren voor de Watersport" van Hollandia er even op nageslagen maar euhhhh? Wat is een morse-kabel?? Overigens is er met de motor niets gebeurt behalve het vervangen van de brandstofleiding dus de "morsekabel" hebben we niets aan veranderd. Dat van die blokkade gaan we wel even proberen maar ik verwacht weinig effect. Als we de brandstofleiding bij de verstuiver losschroeven (helemaal) en we draaien met de hand de motor rond, dan sproeit die keurig "pufjes" brandstof. Zoals gezegd, gaan we dat met die compressor toch proberen. en al bedankt voor het antwoord.

Ook Fer uiteraard bedankt voor je antwoord. We gaan de stopknop bij (ik neem aan dat dat het handeltje is dat vast zit aan het staafje van de stopmagneet, controleren en uiteraard eerst nog eens met draaiende motor voorzichtjes proberen grondig te ontluchten. En ook zal ik de lekleiding nog eens controleren. (De lekleiding gaat vanaf het blok naar het filter en dan in het verlengde naar de tank terug en als we die afkoppelen loopt er diesel uit alsof aan de andere kant iemand een tankstation laat leeglopen). Voor de "SolenoÏde" geldt hetzelfde als voor morse-kabel, daar moet ik eerst maar eens op googlen wat dat is.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. We gaan weer sleutelen morgenochtend.
Laatst bewerkt: 10 juli 2013 18:29 door xkipper. Reden: aanvulling n.a.v. antwoord FER
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 10 juli 2013 18:33 #414999

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Haal de banjo los van de lekleiding die op de verstuiver zit met draaiend motor dan ontlucht je de verstuiver, dit hoeft meestal nooit maar er zijn uitzonderingen :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 04:15 #415040

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Gelukkig, kennis weer wat uitgebreid. Solenoïd (e) is wat ik altijd de stopmagneet noemde (spoel / electromagneet)en de Morse-kabel is wat ik vroeger op de bromfiets altijd de gaskabel noemde.

Kennis is rijkdom, zonder geld maar welvarender dan ooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 04:27 #415042

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
jeroenimo schreef :
Bij een één cilinder zou ik toch ernstig gaan denken aan een verkeerd aangesloten morse kabel of iets anders qua brandstof toevoer. Als er lucht is de hoge druk brandstof leiding zou zitten bij een één pitter dan start ie mooi echt niet!
Als je de regulateur open zet dan merk je "helemaal" geen verschil? Als er namelijk meer brandstof ingespoten zou worden zou er in ieder geval een geluid verschil moeten zijn, en meer (zwarte)rook uit de uitlaat moeten komen, zeker als de toeren niet omhoog gaan.

Mijn tweede vermoeden zou zijn een blokkage in de nieuwe hoge druk verstuiver leiding.

Oplossing zou zijn weer demonteren en dan met perslucht in beide richtingen door spuiten om enig soort blokkerend vuil er uit te blazen.

Succes!

Perslucht heeft een druk van ong. 8 bar.
De druk in de hogedruk leiding bedraagt ong. 200 a 300bar.
Ik neem aan dat doorblazen met lucht niet werkt als de blokkade met de persdruk van de HD brandstof pomp ook niet opgeheven wordt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 04:34 #415043

Nou, als er een verstuiver aan het eind zit waar een opening in zit die je met het blote oog nog net kan zien, dan kan je d'r 1500 bar op zetten en schiet een verstopping er mooi niet door heen!

De hele verstuiverleiding er af halen en doorblazen met bijv 8 bar, nou reken maar dat de "verstopping" er uit komt, mits er wat in zit.....

Wat raar is is dat de motor wél start! Maar niet op toeren komt, zelfs niet een klein beetje.
Als er lucht in het systeem zit, dan zal een één cilinder echt niet starten! Meerder cilinders starten makkelijker dan, maar zullen dan op "een poot" minder lopen.

Vandaar mijn theorie dat er echt iets mis is met de toevoer die niet op gang komt.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 04:37 #415044

Overigens is dit een morse kabel:



Beetje het zelfde als een Bahco, die zijn naam heeft gekregen van het merk

Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 06:22 #415076

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik ben geen kenner, maar als ik het zo allemaal lees, zou ik toch ook eens kijken of er niets is verschoven aan de hendel op de brandstofpomp.
Kijk eens of die niet ingeduwd of uitgetrokken is geworden bij het werken aan de drukleiding.

kijk eens of je nog weerstand ( buiten de weerstand van de veer) voelt bij het verduwen van de gashendel op de brandstofpomp.

Zoals eerder gezegd ben ik geen kenner maar aangezien, de motor start, en loopt op stationair, en je blijkbaar goed ontlucht hebt.
Oh en nog zo iets, de brandstofkraan staat toch open?
( eigen ervaring dat dit soms vergeten wordt )

succes

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 07:12 #415093

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Bij de montage van de hoge druk leiding de wartels toch niet te vast gezet? Bij conische aansluitingen is het goed mogelijk dat de leidingdoortocht afgeknepen wordt. Het aanzetten is weinig kritisch, maar bij al teveel innijpen raakt de leiding (gaatje ca. 1 mm) zo versperd, dat er onmogelijk meer brandstof gaat passeren. Kans is niet gering dat er weer lekkage optreedt. Drukstoot in een HD brandstofleiding loopt bij normaal bedrijf al op tot zo'n 1500 tot 3000 bar.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 07:26 #415095

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Petervdw schreef :
Bij de montage van de hoge druk leiding de wartels toch niet te vast gezet? Bij conische aansluitingen is het goed mogelijk dat de leidingdoortocht afgeknepen wordt. Het aanzetten is weinig kritisch, maar bij al teveel innijpen raakt de leiding (gaatje ca. 1 mm) zo versperd, dat er onmogelijk meer brandstof gaat passeren. Kans is niet gering dat er weer lekkage optreedt. Drukstoot in een HD brandstofleiding loopt bij normaal bedrijf al op tot zo'n 1500 tot 3000 bar.
Vr.groet, peter

Dat lijkt me nog al veel. :S Verstuiverdruk is 150 bar.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 07:30 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 07:40 #415099

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Ja, de verstuiver openingsdruk staat afgesteld op ca. 200 bar of zo. Maar de situatie met een handpompje is heel anders als met een brandstofpomp op een dieseltje dat 2000 tot 3000 toeren draait. De nok heft de plunjer van de brandstofpomp met zo'n versnelling, dat het al een wonder is dat de leiding heel blijft, of nog erger, niet uit de wartel schiet. Die drukken van 1500 tot 3000 heb ik zelf met elektronische apparatuur aan een Mercedes dieseltje gemeten. En 3000 bar is nog niets als je dan de leiding begint in te snoeren met de wartel. Komt voor.
Echt waar, ik beweer niet graag zomaar iets.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 07:45 door Petervdw. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 10:45 #415157

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Volgens Bosch:

Dit geldt voor VE pompen. Bij moderne, direct ingespoten diesels liggen de drukken hoger denk ik maar daar gaat het hier niet over.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 10:48 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 13:14 #415200

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Fer schreef :
Ik hen wel een aantal punten om na te kijken

1 de leiding bij de verstuiver iets los draaien met draaiende motor zodat alle lucht kan ontsnappen

2 de lek leiding ontluchten als deze naar het filter word terug geleid , als deze nar de tank terug gaat zal het wel goed zitten.

3 haal de gaskachel los bij de motor en bedien deze , zo controleer je of de moshandel wel echt goed zit en of de afstelling nog in orden is.

4kijk of de stopknop wel goed werkt en met name wel goed terug veerd , deze kan perongeluk verkeerd staan omdat je er gegaan het gezeten met sleutelen. Als je een stop Solenoïde het ook deze afstelling even controleren

Mvg Fer

1) is gedaan, als de motor loopt en we draaien de bout waarmee de drukleiding is vastgeschroefd een beetje los, dan spuit de diesel, zonder luchtbellen er tussen door. De motor slaat dan wel af. Door snel weer aandraaien kunnen we dit voorkomen.
2) de lekleiding hebben we ontlucht maar daar zat geen lucht in. Ook als we de bout bij de ring losdraaien komt daar meteen diesel uit en geen luchtbellen
3) Als de morsekabel is losgekoppeld kan ik de gashandel met de hand bewegen. De uitslag van de gashandel wordt begrensd door twee bouten die de zo te zien in 25 jaar nooit los gemaakt zijn. Als ik bij draaiende motor de gashandel met de hand beweegt heeft dit geen invloed. Met de morsekabel gemonteerd wordt ook nagenoeg de beugel precies binnen de begrenzing bewogen.
4) De stopmagneet werkt in ieder geval wel om de motor af te zetten. Op het staafje van de stopmagneet is te zien tot hoever het staafje doorgaans terug in de soleoïde. Het staafje springt keurig terug in de basisstand.

Overigens is de kans dat we bij het demonteren/monteren van de drukleiding hier iets aan geraakt hebben niet zo groot want zowel de gashandel en de morsekabel als de stopmagneet zitten aan stuurboord van de motor terwijl de drukleiding aan bakboord zit.

Om uit te sluiten dat de nieuwe drukleiding (gedeeltelijk) geblokkeerd is o.i.d. hebben we ter controle de oude drukleiding nog even gemonteerd. het probleem blijft hetzelfde. Motor loopt regelmatig maar gasgeven heeft geen enkel effect.

Ik houdt me van harte aanbevolen voor tips en zal eens kijken of ik ter informatie een filmpje kan monteren.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen en creatieve oplossingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 13:43 #415205

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
trage gasolie? :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 14:11 #415209

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jutter schreef :
Petervdw schreef :
Bij de montage van de hoge druk leiding de wartels toch niet te vast gezet? Bij conische aansluitingen is het goed mogelijk dat de leidingdoortocht afgeknepen wordt. Het aanzetten is weinig kritisch, maar bij al teveel innijpen raakt de leiding (gaatje ca. 1 mm) zo versperd, dat er onmogelijk meer brandstof gaat passeren. Kans is niet gering dat er weer lekkage optreedt. Drukstoot in een HD brandstofleiding loopt bij normaal bedrijf al op tot zo'n 1500 tot 3000 bar.
Vr.groet, peter

Dat lijkt me nog al veel. :S Verstuiverdruk is 150 bar.
Verhaal van Peter klopt. De verstuiver opent bij een bepaalde waarde maar loopt daarna op naar een hele grote waarde.
Motoren met een common railsysteem hebben ook een continu druk van van ong. 1500 bar om een goede verstuiving te verwezenlijken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 14:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 14:52 #415217

Brandstof pomp defect?

Iets anders weet ik nu ook niet meer.....
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 15:28 #415226

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Moeilijk probleem. Hopelijk niet de regulateur.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 16:07 #415238

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Xkipper

Om te beginnen mijn complimenten over de duidelijke terugkoppeling van mijn vragen , helaas word het er niet makkelijker op maar we gaan er tegen aan. :)

Foto van de leiding die je heb vervangen en een filmpje zou mooi zijn .

Nu even nog wat vragen.

1 Wil de motor geen omwenteling sneller draaien of als je heeeeeeeel voorzichtig gas geeft blijft hij dan wel draaien.

2 start de motor wel normaal een loopt deze ook zoals je gewent ben.

3 als je de leiding die tussen opvoerpomp en de HP-pomp los haalt en je laat de motor op de startmotor draaien komt er dan een goede straal brandstof de boot in .

4 heb je een originele leiding gebruikt

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 11 juli 2013 16:57 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alleen stationair 11 juli 2013 16:53 #415250

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Zou het iets kunnen zijn aan de verstuiver of brandplaatje. Als je die los hebt gemaakt om de drukleiding er af te krijgen (dat is het geval bij mijn motor), kan er van alles veranderd zijn.

Ook kan het interessant zijn om te weten wat er lekte voordat je de hoge druk leiding bent gaan vervangen.

Verder nog een idee om even te checken of je de goede leiding hebt gekocht en hebt gemonteerd met de goede volgringetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl