Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorvermogen versus bootlengte

Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:14 #414107

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hallo,
Kan iemand iets zeggen over het motorvermogen, concreet; is eenn15 pk motor voor een Etap 22 een (te) grote motor? Of is dit gewoon lekker comfortabel? Alvast dank voor de reacties/advies. Aart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:17 #414108

als je niet te veel van je motor verlangt is 2,5 tot 3 pk per ton boot gewicht zat. De trend is tegenwoordig om richting de 5 pk per ton te gaan wat ik zelf erg veel vind.

Ik zou zo zeggen dat voor een etap 22, een 8pk motor meer dan genoeg is, maar als je er een van 15 hebt liggen, waarom niet? Wel even kijken of de motorsteun dat extra gewicht aan kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:18 #414109

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Met alle respect, maar 15 pk op een Etap 22 is belachelijk. 8 pk, bij voorkeur met werkschroef is ruim voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:21 #414112

Borg schreef :
Met alle respect, maar 15 pk op een Etap 22 is belachelijk. 8 pk, bij voorkeur met werkschroef is ruim voldoende.
met de nadruk op ruim
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:27 #414115

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
..... en past niet in bun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 15:47 #414120

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
4-5 PK langstaart is het minimum om lekker te varen (schakeling voor/achteruit is echt wel gewenst.)

met een werkschroef (ja kan ook op een 4 PK) wordt het afremmen beter
en kan je met een lager toerental op kruis snelheid varen.

voordeel van de 15 pk is dat een 2 cilinder rustiger is als een 1 cilinder. wel zal je de motor constructie moeten versterken. dat moet voor een 8 pk eigenlijk al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:14 #414147

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank voor de snelle reacties. Ik vind het zelf ook erg veel. Ik heb de mogelijkheid om een Etap met deze motor te kopen en vroeg me dus af of er nadelen aan zijn met zoveel over-vermogen. Het is dus idd overkill en waarschijnlijk niet handig als ik de reacties lees. Alternatief kan nog zijn dst ik de boot koop en de motor inruil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:17 #414151

Het probleem is dat de motorophanging er waarschijnlijk niet op gemaakt is, dus dat je op de lange duur schade aan je boot krijgt daardoor.
Ook werkt je motor dan nooit op vol vermogen, en dat vinden motoren niet lekker.
Als je wel eens het gas open trekt, ga je niet sneller, maar trek je wel golven als een urkervisser.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 17:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:20 #414154

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De motor past dan kennelijk wel in de bun. Je hebt dan echter een nodeloos zware motor aan boord, die bovendien misschien wel meer kracht kan leveren dan waar de bun op is berekend.

Ik zou de boot en motor idd lekker zo kopen, en dan de motor ergens inruilen voor een 4 à 6 pk met keerkoppeling, werkschroef en eventuele laadspoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:29 #414159

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ja ik ga die optie zeker overwegen. De etap22 vind ik echt ok ondanks de wat hoge leeftijd. Maar mooie boot en past goed bij mijn gebruik. Ik zal bij de bezichtiging wel kijken naar de motorsteun. Zou jammer zijn als er schade is. Volgende week weet ik meer. Overigens dank zij dit forum al veel geleerd over de positieve en de aandachtspunten zoals de kit tussen dek en romp. Zeer zinvol voor zoekers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:31 #414161

Zou bovendien alleen voor viertakt gaan, is een stuk zuiniger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:32 #414163

Kijk dan vooral ook goed naar de aanhechting van de structurele schotten aan de romp en het dek. Dat zijn plekken die potentieel zwakker zijn dan de motorsteun zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:40 #414167

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Eeuh.. Dank maar kun je iets beschrijven waar ik dat zie, naast/boven de motorsteun?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:46 #414170

De motor zit in een bun begrijp ik, dan zal de schade, als die er is, waarschijnlijk het eerste optreden aan de zijkanten van de bun, daar waar deze aan de bodem en het dek verbonden zitten. Dit kan bijvoorbeeld zichbaar zijn door haarscheurtjes.

Ik weet niet precies hoe de constructie zit. Maar als een motor te zwaar is, dan treed de schade normaal gesproken het eerste op bij de constructie die in de lnegte richting van de boot loopt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:52 #414175

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ok duidelijk. De boot staat op de kant dus als het goed is kan ik dit goed bekijken. Ik laat nog wat weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 17:55 #414177

Je moet wel aan de binnenkant kijken, daar is het meestal beter zichtbaar dan van buitenkant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 18:04 #414184

  • Aartvane
  • Aartvane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Zeker ik ga er vannuit ook in de kuip/bun/ kajuit te kunnen kijken. Ben benieuwd wat ik ga treffen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 08 juli 2013 18:15 #414191

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Erikdejong schreef :
maar trek je wel golven als een urkervisser.

Of een lemster, die zijn net wat hoger :whistle:

Kijk vooral naar haarscheurtjes in de hoekjes en bij ander aanhechtingspunten, ook van de motor zelf. Hoewel het niet bepaald een structurele schade hoeft te zijn, is het wel een aanwijzing ( in gelcoat, zie je die in het laminaat zelf, dan vrijwel zeker!). Even een akoestische non destructieve test ( :silly: ) uitvoeren zou ook aanwijzingen kunnen geven. Kloppen met een hard stuk materiaal, kop van een schroevendraaier bijvoorbeeld. Relatief doffe geluiden geven aan dat er iets niet helemaal goed zit.
Laatst bewerkt: 08 juli 2013 18:25 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 05:51 #414309

Etap geeft zelf aan 5-8 pk. Dan is 15pk natuurlijk veel te veel.
Buiten de krachten die op de motorophanging komen met navenante scheurvorming, is dit gewoon niet efficient.
Een te zware motor wordt met normaal varen te weinig belast, waardoor je zeer waarschijnlijk problemen krijgt met vervuilde bougies. Deze branden niet regelmatig schoon. Verder heb je met een te zware motor een veel hoger brandstofverbruik omdat de motor altijd in een heel ongunstig werkgebied opereert. Ik zou je adviseren om niet verder te gaan dan 8 pk. En een werkschroef is zeer aan te bevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 07:11 #414345

De motorsteun is standaard een houten balkje dat met 4 bouten in de zijkant boven de bun is bevestigd.

Die bouten staan redelijk kort bij elkaar.
Mocht daar een probleem zijn, dan is dit heel eenvoudig op te lossen door de bevestigingsgaten wat verder uit elkaar te zetten met een wat grotere steun aan de zijkant van het balkje.

Heb dat een paar keer gedaan, een werkje van niks.

Zou wel eerst de motor bepalen die er in komt, de bun is niet erg ruim, dan kun je de steun zo stellen dat de betreffende motor goed past.

Eventueel de steun verstelbaar maken door meerdere gaatjes in de bevestigingsplaat te maken. Niet in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 07:33 #414353

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Er staat net een advertentie van een 6 pk motor op het forum, van Aernoudt, zou een perfect motortje zijn voor een Etap 22...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 07:36 #414355

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Is wel een tweetakt.
Als je toch een andere motor koopt zou ik, als het in de bun past, een 4-takt kopen.
Dat loopt een stuk stiller (en zuiniger, maar dat vind ik geen argument op een zeilboot :P )
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 09 juli 2013 07:36 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 07:57 #414358

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat bedoel ik: een zeilboot, dus dat geluid en wat hogere gebruik zou je, met als compensatie het lagere gewicht en de lagere aanschafprijs, dan evengoed kunnen accepteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motorvermogen versus bootlengte 09 juli 2013 08:13 #414371

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
De Mariner 6PK is heel stil. Stiller dan een 5 of 6 PK 1 cylinder 4 takt...
Het is een 2 cylinder, dus dat scheelt een hoop. Tevens zit er al een werkschroef op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl