Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uitlaat

uitlaat 02 juli 2013 12:35 #412493

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15

Beste forumleden,
in mijn bootje heb ik niet veel ruimte, en moet daardoor onconventionele oplossingen zoeken.

Recent heb ik een nieuwe motor laten plaatsen en daar werd deze uitlaat route in geplaatst (zie de foto)

Zoals je ziet heb ik de zwanenhals losgehaald (geen ruimte) (en zit deze hier niet op zn kop?); kan dat?
en verder nog opmerkingen over deze constructie? Demper niet te hoog? is de hoek goed, of moet deze horizontaal?
is varen zonder waterlock onverstandig?

de huiddoorvoer zit ruim 20cm boven de waterspiegel, het uitlaatspruitstuk zo'n 5 cm onder de huiddoorvoer.

Vast dank voor jullie reacties,

elwin
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 12:38 door elooije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 02 juli 2013 12:55 #412496

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Varen zonder waterlock is erg onverstandig. Het kan wel, maar dan moet de spiegeldoorvoer zodanig hoog zitten dat zelfs een hoge golf er niet inloopt (bij stilstaande motor)
Zoals de zwaanshals nu op de foto te zien is, zit ie onderste boven, dacht ik. Een zwaanshals wordt toegepast om bij een lage spiegeldoorvoer in het schip toch een hoog punt in de uitlaat te creëren, zodat er geen water in de motor kan lopen. Het hoogste punt is meestal onderdeks. De vraag is wel of een kunststof stuk, ondanks waterkoeling, hier wel zo op z'n plaats is. Laatst nog zo'n demper vervangen door een RVS potje doordat het buitenkoelwater even uitviel.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 02 juli 2013 12:56 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 02 juli 2013 13:15 #412503

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Wat fijn zo'n snelle reactie, dank Peter!

De spiegeldoorvoer zit op ruim 20cm boven de waterlijk en heeft een knik aan de buitenkant, samen met het rustige water in Amsterdam maak ik me over golven geen zorgen.
Is het zo dat het water wat in het systeem zit niet ook terug kan lopen naar de uitlaat? zeker als de demper zo hoog (bijna net zo hoog als de uitlaat) zit?

En inderdaad lijkt mij die zwanehals ook ondersteboven - en andersom past iet niet - daarom maar laten vervallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 02 juli 2013 18:43 #412615

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Elooije,
Als je bij Vetus op de site kijkt onder uitlaatsystemen zie je bovenin het complete plaatje zoals bedoeld.
Eerst de waterlock op het laagste punt zo laag mogelijk onder de uitlaat. Even ervoor na het spruitstuk wordt het buitenwater geïnjecteerd. In de waterlock vormt zich op de bodem een laagje water dat door de uitlaatgassen sterk wordt verdeeld en meegenomen.
Dan volgt de demper. Voor een goede werking is die plat gemonteerd, zodat de wanden overal goed gekoeld raken. Ik zou hem ook wel verticaal durven monteren, maar safe is safe. 't Is per slot kunststof. Overigens is dit het onderdeel dat ik er het eerst uit zou laten. De waterlock geeft meestal al voldoende demping. Tevens wordt voorzien in een opvangreservoir als de motor bij het stoppen soms terugslaat en weer wat koelwater terug naar binnen trekt.
Dan de zwaanshals. Zoals die nu bij jou op de foto staat (dus ondersteboven a.h.w.) zou ik het wel aandurven om er mee te varen. Immers, in deze stand vormt zich onderin de bocht een laagje water, en daarmee doet de zwaanshals eigenlijk dienst als waterlock. Maar feitelijk hoort ie andersom. De uitlaat zo hoog mogelijk in de spiegel.
Met wat voor pompje wordt het koelwater aangevoerd? Is het een Jabsco pompje dan zal hevelen via de pompinlaat niet gauw gebeuren. Is het een Sihi of ander Centrifugaal pompje met vrije doorlaat, dan moet in een beluchter van de koelwaterleiding voor de waterlock worden voorzien.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 05:52 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 03 juli 2013 19:52 #412990

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
hier alleen een waterlock, de slang gaat na het waterlock zo ver mogelijk omhoog en daarna weer naar beneden, ook op zo'n 20 cm van de waterlijn.
hoogste punt zal een 60 cm zijn.
op mijn motor zit een johnson impellerpompje.
gaat al +30 jaar goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 03 juli 2013 20:01 #412998

  • elooije
  • elooije's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Beste Frans,
hoe laag zit je waterlock? en is de slang dan ooit hoger dat het spruitstuk gekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 03 juli 2013 20:07 #413000

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
relatief zit waterlock zit op de zelfde hoogte als de huiddoorvoer.
het spruitstuk van mijn motor wijst net zoals jouw motor ook iets naar beneden en daar zit 30cm slang aan waarna het waterlock zit.

in het tweede gedeelte slang zit de slang wel hoger dan het spruitsuk maar niet veel, 10cm ofzo
Laatst bewerkt: 03 juli 2013 20:09 door fransb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat 05 juli 2013 20:02 #413603

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Elooije,
Je kunt uiteraard die hele zwaanshals ook weglaten en de slang tegen het onderdeks beugelen. Op die manier vormt de slang een zwaanshals. Vaak zie je daarvoor in bootjes een u-vormige pijp die met de bocht omhoog tegen de spiegel zit.
Je moet er wel voor zorgen dat de waterlock pot onder het spruitstuk komt te staan. De bedoeling is dat er voldoende reserve ruimte in de pot is om terugvloeiend koelwater zo te bergen dat het niet de motor inloopt. De demper op je foto is niet geschikt voor dat doel.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl