Ik heb ook geen Yanmar, maar het is waarschijnlijk een Kanzaki koppeling, dat is een conuskoppeling die erg lijkt op de TMC koppelingen.
Op de schakelas zit inwendig een excentrische pen met daarop een V-vormig blokje wat in de groef van de male dubbele conus loopt en deze aldus axiaal kan bewegen. Wanneer de dubbelconus in een van de females gedrukt wordt komt het V-blokje (en de schakelas) iets naar buiten, dit is normaal.
De schakelas moet correct in het midden staan in neutraal, en zijn volle slag maken naar voor- of achteruit. Dit is voor de meeste fabrikaten (van vooruit naar achteruit) 60 tot 70 mm in het bovenste gat, en 50 tot 60 mm in het onderste gat. Je kunt checken wat de koppeling doet door heel langzaam de koppeling handle naar voren te bewegen terwijl je met de hand de schroefas ACHTERUIT draait - uiteraard met gestopte motor. Op het moment dat de as niet meer achteruit draait (en dus gekoppeld is) moet je niet aan het eind van de slag zitten maar nog wat over hebben.
Hetzelfde doe je in de andere richting, dus handle achteruit bewegen terwijl je de schroefas vooruit draait - hier geldt hetzelfde.
Wanneer dit niet klopt moet de schakelas afgesteld worden. Op het eind van de schakelas zit een stelstift met borgmoer. Hiermee stel je de afstand af tussen V-blokje en conusgroef. Zet de koppeling in neutraal en draai langzaam de stelstift in terwijl je met de hand de schroefas draait. Wanneer het V-blokje vast loopt in de conusgroef voel je dat de schroefas zwaarder gaat draaien. Bij een TMC60 moet je dan de stelstift driekwart slag terug draaien en de borgmoer weer vastzetten.
Hierna ter controle weer de koppelingprocedure herhalen zoals eerder beschreven.
Wanneer dit niet tot resultaat leidt zijn waarschijnlijk de conus(sen) versleten, wat naar ik her en der lees en hoor bij Yanmar vaker voorkomt dan bij anderen (vooral bij de saildrives).
Overigens wordt voor conuskoppelingen voorgeschreven om niet te voorzichtig te schakelen om zodoende de tijd dat de conus slipt zo kort mogelijk te houden. Een klap of tik is normaal en geen reden tot zorgen.
Aad