Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keerkoppeling Yanmar 2GM20

Keerkoppeling Yanmar 2GM20 29 juni 2013 19:57 #411812

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
De keerkoppeling van onze 2gm20 gaf bij het in zijn achteruit zetten (eerst rustig in neutraal gestaan) een hard geluid. De boot bouwde daarna niet echt snelheid op. In de box bed weg gehaald en gekeken hoe het schakelen ging. Van uit neutraal naar achteruit of vooruit komt de schakelas een aantal mm naar buiten, hoort dit. Verder vast gesteld dat in zijn vooruit de schakelhefboom op de keerkoppeling helemaal in zijn eind stand staat. In zijn achteruit kan ik de schakelhefboom nog een stukje door duwen met de hand. Nu heb ik het eind van de kabel(waar hij geklemt wordt) op de keerkoppeling iets om hoog geschoven. Nu zit er bij het schakelen op de schakelhefboom naar vooruit en achteruit even veel speling. Met de hand nog een klein beetje door te duwen. Motor weer gestart, schakelen in zijn achteruit klinkt nu mooi en er lijkt weer aandrijving te zijn. Schakelen in zijn vooruit geeft nu een tik, wel goede voortstuwing. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling Yanmar 2GM20 30 juni 2013 07:03 #411853

Ik heb geen Yanmar, maar ik denk dat onderstaande voor de meeste keerkoppelingen van toepassing is.
Is het niet een kwestie van je morse kabel opnieuw afstellen? Staat er in de handleiding van de keerkoppeling niet beschreven wat de minimale hoek moet zijn in z'n werk (vooruit of achteruit) t.o.v. de neutraalstand? Bij mij kan ik dat aanpassen door het aangrijpingspunt van de morse kabel aan de lever naar boven of beneden kan plaatsen. er zitten hierboor meerdere gaatjes in de lever. dit geldt ook voor de bedieningshendel. Let ook op dat de lever in z'n vrij exact recht staat. Meestal is dat haaks t.o.v. de in/uitgaande as.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling Yanmar 2GM20 30 juni 2013 08:16 #411878

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Ik heb ook geen Yanmar, maar het is waarschijnlijk een Kanzaki koppeling, dat is een conuskoppeling die erg lijkt op de TMC koppelingen.
Op de schakelas zit inwendig een excentrische pen met daarop een V-vormig blokje wat in de groef van de male dubbele conus loopt en deze aldus axiaal kan bewegen. Wanneer de dubbelconus in een van de females gedrukt wordt komt het V-blokje (en de schakelas) iets naar buiten, dit is normaal.
De schakelas moet correct in het midden staan in neutraal, en zijn volle slag maken naar voor- of achteruit. Dit is voor de meeste fabrikaten (van vooruit naar achteruit) 60 tot 70 mm in het bovenste gat, en 50 tot 60 mm in het onderste gat. Je kunt checken wat de koppeling doet door heel langzaam de koppeling handle naar voren te bewegen terwijl je met de hand de schroefas ACHTERUIT draait - uiteraard met gestopte motor. Op het moment dat de as niet meer achteruit draait (en dus gekoppeld is) moet je niet aan het eind van de slag zitten maar nog wat over hebben.
Hetzelfde doe je in de andere richting, dus handle achteruit bewegen terwijl je de schroefas vooruit draait - hier geldt hetzelfde.
Wanneer dit niet klopt moet de schakelas afgesteld worden. Op het eind van de schakelas zit een stelstift met borgmoer. Hiermee stel je de afstand af tussen V-blokje en conusgroef. Zet de koppeling in neutraal en draai langzaam de stelstift in terwijl je met de hand de schroefas draait. Wanneer het V-blokje vast loopt in de conusgroef voel je dat de schroefas zwaarder gaat draaien. Bij een TMC60 moet je dan de stelstift driekwart slag terug draaien en de borgmoer weer vastzetten.
Hierna ter controle weer de koppelingprocedure herhalen zoals eerder beschreven.
Wanneer dit niet tot resultaat leidt zijn waarschijnlijk de conus(sen) versleten, wat naar ik her en der lees en hoor bij Yanmar vaker voorkomt dan bij anderen (vooral bij de saildrives).

Overigens wordt voor conuskoppelingen voorgeschreven om niet te voorzichtig te schakelen om zodoende de tijd dat de conus slipt zo kort mogelijk te houden. Een klap of tik is normaal en geen reden tot zorgen.

Aad
Laatst bewerkt: 30 juni 2013 08:19 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerkoppeling Yanmar 2GM20 30 juni 2013 16:19 #411953

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Aad, Het is inderdaad een Kanzaki koppeling. Goed om te horen dat het iets naar buiten komen van de schakelas normaal is. Het is me niet opgevallen dat op de schakelas van de keerkoppeling twee bevestigings punten zijn om de morsekabel aan te bevestigen. Wanneer de morsekabel een te korte slag maakt hoe kan ik deze dan vergroten. Op de Teleflex morse bediening kan ik alleen de kabel in een nippel naar binnen of naar buiten draaien. Hiermee verstel ik volgens mij alleen de neutraal stand van de schakelhefboom van de keer koppeling. Wanneer we weer op de boot zijn ga ik wel aan de schroefas draaien en langzaam de handel van de Teleflex bedienen. Heeft Fer misschien de handleidingen van de Teleflex bediening en de Kanzaki keer koppeling, waar iets over het afstellen instaat. We hebben trouwens een schroefas en geen saildrive. Al vast bedankt voor het meedenken.
Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl