Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MS2 B keerkoppeling versleten?

MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 05:05 #411312

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Beste

Sinds de laatste twee a drie keer op de motor varen had ik een vaag vermoeden dat boot niet meer de vaart liep dan die zou moeten bij een bepaald toerental. Al is dit erg moeilijk waar te nemen.

Ik vaar altijd met vrij draaiende schroef tijdens het zeilen, omdat het een klap geeft als ik deze in zn vooruit of achteruit schakel als de schroef toeren maakt. En omdat het moeilijk is de boel weer vrij te krijgen als ik m weer neutraal schakel.

Maar toch wilde ik gisteren tijdens een overtochtje eens proberen of het toch niet mogelijk was de schroef stil te zetten omdat ik een tocht van ca 1200 mijl voor de boeg heb en overmatige slijtage wil voorkomen.

Nadat de motor in zijn vooruit stond bleef de schroef vrolijk door draaien.
Het schakelmechanisme werkt naar behoren, de koppeling lijkt dus versleten te zijn.
Echter wat ik mij afvraag is hoe de motor toch met deze koppeling voortstuwing kan leveren met een nauwelijks merkbaar snelheidsverlies. Ondanks dat de schroef door de minste of geringste weerstand rond kan draaien terwijl de koppeling vooruit geschakeld staat en de motor uit is.

Het gaat om een MS2 B keerkoppeling achter een volvo penta 2003.

Deze ben ik nu aan het uitbouwen en gaat vandaag nog naar een specialist, maar misschien kan iemand van dit forum mij ook een verklaring geven?
Ik heb eerder met een versleten koppeling te maken gehad, en dat was duidelijk merkbaar tijdens het op toeren komen van de motor. Dat is nu absoluut niet het geval.

Graag jullie hulp!

Groeten,

Marius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 12:06 #411524

De aandrijving van de motoras drukt een konus aan.
De prop kan sneller draaien dan de motoras, zo iets als de vrijloop op je fiets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 17:59 #411646

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
ik zet hem altijd in zijn achteruit om meedraaien te voorkomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 18:03 #411648

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bij mijn Dufour draaide de schroef in vooruit ook gewoon vrij rond. Om stil te zetten moest ik achteruit inschakelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 19:25 #411664

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Nu ik de koppeling heb gedemonteerd kan ik de uitgaande as van de koppeling vrij draaien als ik deze vooruit of achteruit schakel.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de uitgaande as van de motor in positie veranderd als deze draait, en zo de koppeling zijn werk doet. Staat de motor uit, dan heeft de koppeling geen werking. En kan ik ongeacht de schakel toestand de schroef as vrij draaien? Bovenstaande lijkt me volstrekt onlogisch.

Het kan niet goed zijn dat de schroefas vrij kan draaien op het moment de kast in zijn vooruit staat en de motor niet loopt.

Bij mijn vorige boot schakelde ik ook altijd achteruit tijdens het zeilen om draaien te voorkomen. Maar met deze motor en koppeling ging dat niet lekker, en was het ook moeilijk de boel weer in zijn neutraal te krijgen op het moment dat het moet. Wordt dit probleem herkent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 28 juni 2013 21:42 #411677

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Dit is normaal voor een conus koppeling. deze bestaat in principe uit een dubbel "mannetje" wat op een spline op de uitgaande as zit en axiaal kan bewegen via de hendel die aan de koppelingkabel zit. De "vrouwtjes" zitten in de vrij op de uitgaande as gelagerde voor= en achteruit tandwielen.Zodra het "mannetje" voor- of achteruit wordt geschakeld gaat hij koppel overbrengen, en omdat de spline niet recht is maar schuin loopt, een soort schroefdraad dus, drukt de schakelconus zichzelf vast door de axiale kracht die door het koppel op de "splineschroefdraad" wordt uitgeoefend. De koppelingfabrikanten noemen dit "mechanisch zelfbekrachtigend". Dit werkt maar in 1 draairichting, dus als de koppeling bijvoorbeeld in vooruit staat drijft de motor de schroefas aan en drukt de conus zich vast. Als je nu de motor stopt en vervolgens de schroefas in de vooruitrichting draait keert het koppel op de conus om en lost hij zichzelf. Daarom moet je op een zeilboot ook altijd de schroef blokkeren door de koppeling in achteruit te zetten (voor een conuskoppeling tenminste, een lamellenkoppeling koppelt in twee draairichtingen).
Als je een conuskoppeling zeilend met gestopte motor in vooruit zet gaat de conus slippen en verslijt. Uiteraard kun je ook kiezen om de schroef vrij mee te laten draaien door de koppeling in neutraal te zetten, dan slijten de conussen niet.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 29 juni 2013 05:22 #411699

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik denk dat ik het begrepen heb, maar voor de goede orde.

-Als je een conus koppeling hebt schakel je bij het zeilen best je koppeling in achteruit. ( dan draait de schroef niet .)

vraagje: Waarom is het beter dat de schroef niet meedraait ?
snelheid ?
slijtage ?

-Als je een lamellenkopeling hebt blokeerd de schroef als de motor niet draaid en je vooruit ( of achteruit ) geschakeld staat.


Ik zet mijn koppeling meestal in zijn vrij, dacht dat dit de juiste stand was, maar als er een beter manier is wil ik het graag weten.

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 29 juni 2013 05:43 #411702

Van Drinkwaard begreep ik dat tijdens het zeilen je het beste de KK in z'n werk zet om slijtage tegen te gaan. Afhankelijk van het type KK vooruit of achteruit. Onze vorige motor had een Hurth HWB50 KK. Die zette we altijd in z'n achteruit. Daar het een lamellen koppeling is maakt vooruit of achteruit niet uit. Maar uit gewoonte zetten wij de KK altijd in de achteruit. Bij de huidige KK ook.

Het scheelt bij ons ook aanzienlijk in het trillen van het roer. Als de schroef stil staat voelt de helmstok veel rustiger aan. Wij hebben een tweeblads schroef, maar dat maakt niet uit, denk ik.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 29 juni 2013 09:40 #411732

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Zeilend de schroef blokkeren of mee laten draaien is vrije keuze, en afhankelijk van een aantal factoren, zoals schroef en type keerkoppeling.
De meeste hydraulische koppelingen hebben een oliepomp die door de motorzijde wordt aangedreven en de meeste hiervan mogen niet vrij meedraaien omdat ze bij gestopte motor geen smering hebben.
De meeste driebladschroeven geven vrij meedraaiend minder weerstand dan gestopt, maar soms maakt het herrie, en alles wat draait slijt uiteraard, alhoewel dit bij een goede koppeling/schroefasinstallatie geen punt van belang hoort te zijn. Afhankelijk van constructie schroef/onderwaterschip/scheg geven sommige tweebladschroeven minder zeilweerstand in gestopte toestand.
Het snelheidsverschil meedraaiende of gestopte schroef is het grootst bij weinig wind.

Overigens was de vraag van TS of het normaal was dat je een vooruit gekoppelde schroefas vooruit kan draaien als de motor gestopt is, bij een conus koppeling is dit dus zo en dit is zijdelings gelinkt aan het blokkeren van de schroef in zeilende toestand, een item waar regelmatig vragen over opdoemen.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 29 juni 2013 20:54 #411819

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Beste,

Dank voor jullie reacties! De ms2 is een conus koppeling

Uit het verhaal van Aad maak ik nu dus op dat mijn zorgen om een versleten koppeling onterecht zijn. Dit verklaard ook waarom de motor wel gewoon vermogen kan overbrengen op de as.
Nu heb ik met mijn domme kop de koppeling in alle haast gedemonteerd en naar een specialist gebracht (Klaassen in Uithoorn) omdat ik vrijdag a.s. wil vertrekken voor een lange zeiltocht.

Ben benieuwd wat zijn conclusie is na de koppeling op de testbank te hebben gehad.Dit hoor ik maandag.

Over het stilzetten van de schroef: Zelf ben ik voorstander van het stilzetten hiervan omdat dit slijtage en geluid voorkomt. Echter is het bij mij niet te doen omdat de koppeling min of meer 'vast zit' na deze achteruit te hebben geschakeld en te hebben gezeild. Met wat gerommel met de handel komt de koppeling weer in de neutraal. Dat is niet prettig bij het willen starten van de motor tijdens het aanlopen van een haven.

Dank tot zover! Ik wacht even de conclusie van Klaassen af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 29 juni 2013 21:04 #411820

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
mjanssen schreef :
Met wat gerommel met de handel komt de koppeling weer in de neutraal. Dat is niet prettig bij het willen starten van de motor tijdens het aanlopen van een haven.
Wij hebben een tijdlang de KK in de achteruit gezet bij het uitzetten van de motor, zelfde verhaal als bij jou: hij zit dan zo vast als een huis.

De "oplossing" voor het vastzitten is echter enorm simpel: motor starten met de KK in zijn werk :) Dan staat ie even achteruit te slaan, so what... zodra de motor loopt, kan je de KK gewoon bedienen. Dus niet eerst in z'n vrij zetten en dan starten. Ik meen te lezen dat jij dat wel doet, en dat is inderdaad een heel vervelend gebeuren waarvan ik me niet kan voorstellen dat het goed is voor de KK.

Overigens is de vrijloop tijdens het zeilen volgens ons nog steeds het gemakkelijkst, dus doen we dat maar tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 30 juni 2013 06:51 #411848

Oei... De motor starten in z' n werk lijkt me niet gezond voor je startmotor. Is de belasting dan niet veel te groot? Fer weet daar vast meer over te vertellen...

Zoals ik eerder schreef voel je bij ons een lichte vibratie aan de helmstok. Niet ernstig, maar wel irritant. Vandaar dat ie bij ons altijd in z'n achteruit wordt gezet. In z'n vrij zetten is geen enkel probleem. Nu zit bij een Contessa 32 de schroef op slechts enkele cm's van het roer. Dat zal wel de oorzaak zijn.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MS2 B keerkoppeling versleten? 30 juni 2013 08:40 #411882

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Schroefvermogen is een derde macht met toerental, tijdens starten trekt een schroef geen noemenswaard vermogen. De startmotor zal wel ietsje zwaarder belast worden maar niet zodanig dat je je hier zorgen over moet maken.
Klopt dat bij zeilend schip de conus zich vasttrekt bij gestopte motor in achteruit, en de simpelste oplossing is inderdaad starten met koppeling in achteruit en in neutraal zetten wanneer de motor loopt. Wanneer het dan nog zwaar gaat even een beetje gas geven en van daaruit naar neutraal.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl