Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt

Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 25 juni 2013 19:46 #410641

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Na een hoop motorproblemen te hebben gehad met mijn Volvo Penta D1-30 besloot ik de olie van de keerkoppeling eens te verversen. Ik heb dit voor de winter ook een keer gedaan en de olie die er toen uit kwam zag er mooi schoon uit. Nadat de motor gereviseerd is door schade aan een van de zuigers hoorde ik een raar gerammel. Vandaar dat ik de olie weer een keer wou vervangen. Tot mijn verbazing zag de olie er nu bruin uit en met rare vlekken er in. (Zie foto).
Ik heb geen idee ofdat dit komt doordat er door het revisiebedrijf verkeerde olie in gedaan is ofdat er echt iets defect is. Normaalgesproken moet er in iedergeval ATF Dexron III olie in.
Hebben jullie enig idee of dat dit normaal is of niet?

Met vriendelijke groet,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 04:06 #410665

Dit lijkt op een vorm van ontmenging, lijkt me niet dat dit door een
(menging met) een verkeerde oliesoort komt, maar eerder door water in de olie.

Kan me weer niet voorstellen hoe er water in de keerkoppeling zou kunnen komen. Of heb je een saildrive versie?
Laatst bewerkt: 26 juni 2013 04:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 04:31 #410672

Er zijn ook diverse gewone keerkoppelingen met een koelspiraal of koelmantel hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 04:35 #410673

Bij deze grootte ook al? Dacht dat dat eerder zo was bij zwaardere types?

@TS: probeer te achterhalen of dit water is of een ander probleem met de olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 04:38 #410676

dit "lijkt" niet op water, krijg je meestal een melkachtige substantie, kan dit niet zijn dat in de opvang kan, of pomp nog iets zat wat je nu ziet als kleine eilandjes.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 06:04 #410691

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo

Het lijkt een beetje op vijlsel o.i.d. En dat zie je iedere keer omhoog komen. Ook als je er in blaast.
Hij wordt trouwens niet gekoeld o.i.d. Dus water kan het niet zijn.

Mvg,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 06:20 #410696

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Vijlsel of slijpsel in de olie na raar gerammel geeft niet veel vertrouwen. Heb je al weer (proef) gedraaid?. Als ie nog rammelt vermoedt ik problemen met de KK.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 06:27 #410699

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Doop er eens een magneetje in en kijk of er wat aan blijft hangen.
Je kan het ook eens door een Koffiefilter gooien en kijken wat er achter blijft.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie keerkoppeling bruin en gevlekt 26 juni 2013 07:34 #410715

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Hoe groot zijn die witte vlokjes?
Lijkt mij toe dat het een mengsel is van twee verschillende oliesoorten die niet met elkaar mengen.
Misschien resten van de oude olie met een andere soort die er door revisie bedrijf in gegooid is?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl