Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: onzekerheid door het zeilersforum.

onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 10:02 #409625

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik heb op dit forum al veel zaken voorbij zien komen die voor mij nuttige informatie bevatte, mijn eigen kennis bevestigde of zelfs mij rechtstreeks van goede raad voorzagen.

De laatste tijd zie ik onderwerpen langskomen zoals een discussie over het ontkalken van motoren, het risico op verkalken bij te hoge temperatuur enz. Daardoor ben ik juist onzekerder geworden over de werking van mijn eigen motortje.

Daarom heb ik met een infra-rood-oppervlaktetermometer eens wat temperaturen opgenomen. Na een half uurtje stationair lopen is de oppervlaktetemperatuur van de motor c.a. 85 graden. De behuizing van de termostaat is dan 55 graden. Na een kwartier op laag vermogen werken stijgt de oppervlaktetemperatuur tot c.a. 90 graden en is de behuizing van de termostaat 60 graden. Na nog eens een kwartiertje op half vermogen werken is de temperatuur van het blok 96 graden en het koelwater 70 graden. Warmer wordt het niet alleen waar de uitlaat aan het blok geschroefd zit loopt de temperatuur wel op tot 101 graden.

Is dit normaal (met name het verschil tussen de behuizing van de termostaat en de rest van het blok) of moet ik me zorgen gaan maken? Volgens de handleiding wordt door de termostaat een optimale werktemperatuur van 50 tot 70 graden geregeld.

Klopt het dat de koelwatertermperatuur die langs de termostaat stroomt veel kouder is dan de oppervlakte termperatuur van het blok of zitten mijn koelkanalen verstopt?

Nou ja, dingen waarvan ik niet wist dat het bestond maar die me nu op dit forum wat onzeker maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 11:21 #409645

het klinkt allemaal als keurige temperaturen. (een direct gekoelde motor, neem ik aan?).
Toen mijn VP MD11C ooit wat verkalkte kanalen had stond de infraroodthermometer bij de uitlaatbocht op ca 250 graden. Dat was een goede reden voor een ontkalkbeurt :woohoo:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 11:56 #409653

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1506
De waarden die jij noemt zij allemaal heel netjes, de wat hogere temperatuur bij de thermostaat komt doordat de rest van het blok iets warmer is, en zijn warmte uitstraalt naar het thermostaathuis, heel normaal dus.
Een uitlaat temperatuur van 100 gr gemeten vlak bij het blok van 100 gr is zelfs laag te noemen !
Vaak staat er in de specs van een motor de max. uitlaat(gassen) temperatuur, omdat je aan de hand daarvan het (grove) rendement kan berekenen, dit is per type motor weer anders en heb je de gegevens van de fabriek bij nodig.
Over het algemeen kan je stellen dat als uitlaattemp. niet boven de 400 gr. komt, bij een langzaam lopende diesel, zonder b.v een turbo e.d
je aan de veilige kant zit.
Heel handig is de waarden die jij nu hebt gemeten op te schrijven, en als referentie te gebruiken voor toekomstige metingen, dus als ze erg af gaan wijken, naar boven of naar beneden, is er iets aan de hand.

Hoop dat ik je gerust gesteld heb :)
Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 23 juni 2013 11:57 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 12:35 #409659

Dat een motorblok heter i dan het koelwater wat eruit komt is vrij logisch.
Immers , er kan alleen warmte worden overgedragen als er een positief temperatuurverschil is.
Dus in feite moet de motor wel warmer zijn om de warmte te kunnen afvoeren.
Overigens , die hoeveelheid met het koelwater af te voeren warmte is ongeveer gelijk als het geleverde motor vermogen.
De verdeling van de bij de verbranding van de diesel onstane warmte is bii onze vrij simpele motoren ongeveer 1/3 energie , 1/3 uitlaat en 1/3 koelwater.
Bij bijv een 20 pk = 15 KW motor dus maar liefst eveneens 15 KW warmte die er met het koelwater wordt afgevoerd!
Das evenveel als een kleine CV-ketel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 12:44 #409661

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De waarden die heb gemeten kloppen welaardig, maar ontkalken moet je niet alleen doen wanneer de motor echt te warm word maar moet je eigenlijk om de paar jaar doen.

Op me site ben ik nu bezig met een motor die er wat slecht aan toe was en heb de kop er afgehaald en meteen even de kleppen geslepen zodat de compressie ook weer optimaal is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 18:02 #409777

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
En zo krijg je naast "onzekerheid door het zeilersforum" ook zekerheid door het zeilersforum... ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 23 juni 2013 18:25 #409790

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties. Inderdaad, ik was even aan het twijfelen maar ben nu weer uitermate gerustgesteld.

De tip voor ontkalken zal ik zeker meenemen maar dat laat ik aan een professional over

:-) :-) :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:09 #410602

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Yellow Boat schreef :
De verdeling van de bij de verbranding van de diesel onstane warmte is bii onze vrij simpele motoren ongeveer 1/3 energie , 1/3 uitlaat en 1/3 koelwater.
Bij een 15 KW motor dus maar liefst eveneens 15 KW warmte die er met het koelwater wordt afgevoerd!
15 kW? Je zegt toch dat 1/3 naar het koelwater gaat?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:12 #410604

Yellow Boat schreef :
1/3 energie , 1/3 uitlaat en 1/3 koelwater.

15-15-15
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 18:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:17 #410606

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Bij een 15kW motor gaat dus 5kW naar de schroef, 5kW door de uitlaat en 5kW wordt afgevoerd door het koelwater.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:20 #410608

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Nope, een 15kw motor betekent 15 kw nuttige energie. 1/3 is dus 15 kw
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:20 #410609

Gijper schreef :
Bij een 15kW motor gaat dus 5kW naar de schroef, 5kW door de uitlaat en 5kW wordt afgevoerd door het koelwater.
nee
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 18:29 #410615

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
OK, 15kW aan de krukas, 15kW door de uitlaat en 15kW naar het koelwater? :dry:
Dus alles bij elkaar 45kW dus 33% rendement?
Yellow Boat zei: "De verdeling van de bij de verbranding van de diesel onstane warmte energie is bii onze vrij simpele motoren ongeveer 1/3 nuttige energie , 1/3 uitlaat en 1/3 koelwater.".
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 18:33 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 25 juni 2013 20:49 #410649

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Precies... en het vermogen van de motor wordt gemeten aan de krukas. Je meet daar dus de 1/3 nuttige energie. Vandaar 3 x 15KW ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 26 juni 2013 00:07 #410659

En je hebt dus feitelijk een 30kW kachel in je boot staan als je de motor op vol vermogen gebruikt ;)

Ik gebruik die energie om de boot mee te verwarmen in de winter!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onzekerheid door het zeilersforum. 26 juni 2013 03:13 #410660

Erikdejong schreef :
En je hebt dus feitelijk een 30kW kachel in je boot staan als je de motor op vol vermogen gebruikt ;)

Ik gebruik die energie om de boot mee te verwarmen in de winter!

Ofwel een mooi voorbeeld van "warmtekrachtkoppeling"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl