Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: een cylinder vol water.......

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 20:53 #408314

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Gelukkig dat het is opgelost, anders had klusbaasje bijna een excuus gehad om niet naar de goulashmeeting te komen...ook weer opgelost :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 21:17 #408316

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Dat je een andere klep hebt ingedrukt als van diegene waar de stoter is afgebroken dacht ik ik ook al gelezen te hebben maar vroeg me dan af waar die dan door gebroken is.
Waterslag lijkt mij nm vreemd omdat de uitlaatklep voor odp al aan het openen is en zelfs als die op odp opent zo in theorie de cilinder volledig gevuld moeten zijn en dan zou de motor en dus de nokkenas dan niet draaien en kan de stoterstang niet breken.
Wel apart,daarom was naar mijn idee dus alleen dat eraf schieten aannemelijk maar dat kan eigenlijk niet als je niet die klep hebt opengeduwd.
Maakt ook niet uit verder als die weer goed loopt.

Baasklusje schreef :
snoopy schreef :
Maar waarom is volgens jou dan die klepstoter gebroken?
Klep omlaag duwen kan er voor zorgen dat de stoter van de tuimelaar afgaat en dan naast dat halve rondje komt en dan afbreekt ben dan benieuwd naar jou verklaring?

misschien is dat wel de verklaring, maar de klep met de afgebroken stoter heb ik (voor zover ik me herinner) niet ingedrukt; dat was de inlaat van cyl 3, en het water stond in cyl 2. Bovendien heb ik alleen uitlaatkleppen ingeduwd, in de gedachte dat het water dan richting uitlaat ging (en niet teveel de boot in spoot).
dus er kunnen 2 dingen gebeurd zijn:
- idd jouw verklaring, stoter naast de tuimelaar en toen afgebroken, mijn schuld
- water in cyl 3, het eerste starten drukt de openende inlaatklep tegen de waterkolom in deze cyl 3, en dan breekt de stoter.
Jouw verklaring klinkt ook zeer aannemelijk!
Ik heb niet gekeken of de stoters misschien naast de tuimelaars zijn gekomen, iig de 2 uitlaatkleppen die ik ingeduwd heb zaten nog keurig op hun klepstelboutje.

ik zal de gebroken klepstoter thuis eens macro op de foto zetten en dan posten, het breukvlak ziet er wel een beetje uit als een brosse breuk, grijze vlakjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 19 juni 2013 04:55 #408326

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Mooi. Veel plezier verder :P
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 23 juni 2013 08:40 #409595

hier nog even een paar macro-foto's van de afgebroken kop van de klepstoterstang.
De knop heeft geen verdere martelingen ondergaan, die lag dus los tussen de kleppen.... had ook in een gaatje naar beneden kunnen verdwijnen...
de bovenkant van de stoterstang heeft een heleboel klappen op zijn kop gehad van de tuimelaar (klepstelboutje) die er nog net een tikje tegenaan kon geven, dus die heeft helemaal een glimmend randje gekregen.
Is er een metallurg in de zaal die iets verstandigs kan zeggen over deze breuk (van een las)? Is er iets geks te zien aan het metaal?



Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 23 juni 2013 08:54 #409598

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Baasklusje schreef :
hier nog even een paar macro-foto's van de afgebroken kop van de klepstoterstang.
De knop heeft geen verdere martelingen ondergaan, die lag dus los tussen de kleppen.... had ook in een gaatje naar beneden kunnen verdwijnen...
de bovenkant van de stoterstang heeft een heleboel klappen op zijn kop gehad van de tuimelaar (klepstelboutje) die er nog net een tikje tegenaan kon geven, dus die heeft helemaal een glimmend randje gekregen.
Is er een metallurg in de zaal die iets verstandigs kan zeggen over deze breuk (van een las)? Is er iets geks te zien aan het metaal?




M.i. gewone mooie breuk t.g.v. de gebeurtenis.
Geen sporen van oude breuken of scheuren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 23 juni 2013 11:45 #409648

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Baasklusje schreef :
vandaag, in afwachting van de bestelde klepstoter, de beluchting maar eens gewijzigd.
rechts op de foto de oude (2002) volvo beluchting, die dus een slangetje naar het waterslot heeft (aan het kromme bochtje) maar geen ventiel
links de nieuwe, ook volvo, slechts 85 euro voor 1 euro plastic.
die heeft achter het blauwe schroefdopje een keurig rubber ventieltje.

Baasklusje schreef :
de beluchter:
er zit op (door de werf ingebouwd) een Volvo beluchter die met een slangetje is verbonden met het Volvo waterlock.
In de beluchter geen klepje, staat altijd open.
Bij draaiende pomp kom er een klein waterstraaltje door dat slangetje, de waterlock in.

Ik heb ook zo'n beluchter (echter zonder die 2 ronde buisjes) en daar zit wel een ventiel in. Dat is zo'n heel klein dun zwart rubber rondje. Als je die bout met boogje los draait zit deze daarin.
Hier kun je hem zien zitten als nummer 4.
Bij mij komt er nooit water uit. Enkele keer een drupje. Boogje is ook niet verbonden met waterlock, maar er hangt een los slangetje aan.
Als je de motor uit doet, zuigt deze lucht naar binnen door dat boogje.
Laatst bewerkt: 23 juni 2013 11:58 door glsf91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 23 juni 2013 11:51 #409652

glsf91 schreef :

Ik heb ook zo'n beluchter (echter zonder die 2 ronde buisjes) en daar zit wel een ventiel in. Dat is zo'n heel klein dun zwart rubber rondje. Als je die bout met boogje los draait zit deze daarin.
Bij mij komt er nooit water uit. Enkele keer een drupje. Boogje is ook niet verbonden met waterlock, maar er hangt een los slangetje aan.
Als je de motor uit doet, zuigt deze lucht naar binnen door dat boogje.

die ken ik, dat Y-vormige ding met een heel klein zwart membraantje als ventiel. Moeilijk om het niet kwijt te raken bij het schoonmaken (als je uitademt blaas je het al weg), en ook moeilijk om hem zo precies vast te zetten bij het monteren dat het ventieltje niet vast komt te zitten (pakkingring aan de goede kant!).
Dat is de Volvo beluchter van 2 generaties geleden, pakweg 1980.
Daarna kwam dus de foute die belucht (soms niet) via de waterlock, en nu dus de grijze plastic versie met een echt ventieltje.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 23 juni 2013 11:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 23 juni 2013 12:36 #409660

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zoal Douwe al zij mooie breuk en niet bijzonders aan te zien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 04:05 #444832

  • bobfrit
  • bobfrit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Zaterdag ook water in de cilinders en in het carter, gelukkig is de motor niet aangeslagen zodat ik geen kromme drijfstangen of kleppen verwacht gisteren alle olie en water uit de motor gezogen en aan de onderkant de olieleiding ook losgemaakt( komt best nog veel olie en water uit) alles goed droog gestart met de gloeikaarsen eruit, en ja hij draait weer :)heb de motor nog wel niet belast. Vandaag ga ik met Delta yacht verder kijken of er schade is en wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 04:24 #444837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
douwe schreef :

M.i. gewone mooie breuk t.g.v. de gebeurtenis.
Geen sporen van oude breuken of scheuren.

Zeer zeker niet mee eens.

Volgens mij is dit een klassieke vermoeiingsbreuk. Als je kijkt zie van die waaierachtige patronen. Bovendien zie je lichtere plekken waar de laatste geweldsbreuk is ontstaan.

Mijn mening: Dit was vroeg of laat toch wel gebeurt. Alleen nu met (bijna) stilstaande motor, en geen gevolgschade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 04:49 #444841

Wel toevallig dat dit nu 2 keer voorkomt bij een Spirit. Eerst bij Klusbaas (Spirit 36s) en nu bij Bobfrit (Spirit 37). Is dit gewoon pech, of onjuiste montage of iets dergelijks?
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 04:56 #444845

Sturgeon22 schreef :
Is dit gewoon pech, of onjuiste montage of iets dergelijks?

in mijn geval zat er een Volvo uitlaaddemper/waterslot in met daarop een buisje voor de slang van de beluchter. In sommige ongunstige omstandigheden kan die beluchter wel eens niet goed werken.
(vol waterslot, winddruk achterop de uitlaat (7B, 2 dagen bij mij)).
En dan kan er kennelijk wat gaan hevelen....
Volvo levert die watersloten ook niet meer, zal dus wel vaker mis gaan.
Alle kans dat bobfrit dezelfde Volvo installatie heeft.

Als het een fout is, dan van Volvo-Penta.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 07:27 #444935

De motor wordt in een Spirit ingebouwd en door de werf als compleet afgeleverd. De eindverantwoordelijke voor een deugdelijke installatie en inbouw is dus de werf en dus in dit geval Heygen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat VP alles goed gedaan heeft.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 07 okt 2013 07:35 #444941

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Joop66 schreef :
douwe schreef :

M.i. gewone mooie breuk t.g.v. de gebeurtenis.
Geen sporen van oude breuken of scheuren.

Zeer zeker niet mee eens.

Volgens mij is dit een klassieke vermoeiingsbreuk. Als je kijkt zie van die waaierachtige patronen. Bovendien zie je lichtere plekken waar de laatste geweldsbreuk is ontstaan.

Mijn mening: Dit was vroeg of laat toch wel gebeurt. Alleen nu met (bijna) stilstaande motor, en geen gevolgschade.

Geen vermoeingsbreuk maar een spontane breuk ontstaan door kracht, zoals in trekproeven wel voorkomt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 08 okt 2013 04:57 #445270

  • bobfrit
  • bobfrit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hoi
Goed nieuws op de Con Spirito, heel waarschijnlijk de tijd zal het wel moeten uitwijzen, ik heb geen schade aan de motor gisteren nog eens een oliespoeling gedaan, wel ook de laatste resten olie via de carterpan aflaten, hij heeft nu een uurtje in de touwen op vol vermogen gehangen geen rook of andere mogelijk symptomen van schade waargenomen ( draaiende motor één voor één de injecteurs een beetje losschroeven als het goed is gaat de motor trager draaien). Ga wel ook al is er niets te zien aan de beluchter een nieuwe plaatsen. Nu maar afwachten of het heuvel verholpen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 08 okt 2013 05:09 #445276

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Super hoor dat het goed is afgelopen en dat je zelf de boel weer draaien heb gemaakt.


Nog wel even een tip

Ga voor de de winterstop de motor nog even goed gebruiken zo dat alle vocht dat er nog in zit verdampt en of in de olie gaat zitten, vervolgens nog een keer olie aftappen en fitter vervangen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 08 okt 2013 05:13 #445280

Bob kent geen winterstop, die zeilt de winterwedstrijden (Goofies, Antwerprace) ;)
J24 - Jacqueline
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 08 okt 2013 14:31 #445545

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1917
bobfrit schreef :
Hoi
Goed nieuws op de Con Spirito, heel waarschijnlijk de tijd zal het wel moeten uitwijzen, ik heb geen schade aan de motor gisteren nog eens een oliespoeling gedaan, wel ook de laatste resten olie via de carterpan aflaten, hij heeft nu een uurtje in de touwen op vol vermogen gehangen geen rook of andere mogelijk symptomen van schade waargenomen ( draaiende motor één voor één de injecteurs een beetje losschroeven als het goed is gaat de motor trager draaien). Ga wel ook al is er niets te zien aan de beluchter een nieuwe plaatsen. Nu maar afwachten of het heuvel verholpen is.

Goed nieuws Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl