Dat je een andere klep hebt ingedrukt als van diegene waar de stoter is afgebroken dacht ik ik ook al gelezen te hebben maar vroeg me dan af waar die dan door gebroken is.
Waterslag lijkt mij nm vreemd omdat de uitlaatklep voor odp al aan het openen is en zelfs als die op odp opent zo in theorie de cilinder volledig gevuld moeten zijn en dan zou de motor en dus de nokkenas dan niet draaien en kan de stoterstang niet breken.
Wel apart,daarom was naar mijn idee dus alleen dat eraf schieten aannemelijk maar dat kan eigenlijk niet als je niet die klep hebt opengeduwd.
snoopy schreef :
Maar waarom is volgens jou dan die klepstoter gebroken?
Klep omlaag duwen kan er voor zorgen dat de stoter van de tuimelaar afgaat en dan naast dat halve rondje komt en dan afbreekt ben dan benieuwd naar jou verklaring?
misschien is dat wel de verklaring, maar de klep met de afgebroken stoter heb ik (voor zover ik me herinner) niet ingedrukt; dat was de inlaat van cyl 3, en het water stond in cyl 2. Bovendien heb ik alleen uitlaatkleppen ingeduwd, in de gedachte dat het water dan richting uitlaat ging (en niet teveel de boot in spoot).
dus er kunnen 2 dingen gebeurd zijn:
- idd jouw verklaring, stoter naast de tuimelaar en toen afgebroken, mijn schuld
- water in cyl 3, het eerste starten drukt de openende inlaatklep tegen de waterkolom in deze cyl 3, en dan breekt de stoter.
Jouw verklaring klinkt ook zeer aannemelijk!
Ik heb niet gekeken of de stoters misschien naast de tuimelaars zijn gekomen, iig de 2 uitlaatkleppen die ik ingeduwd heb zaten nog keurig op hun klepstelboutje.
ik zal de gebroken klepstoter thuis eens macro op de foto zetten en dan posten, het breukvlak ziet er wel een beetje uit als een brosse breuk, grijze vlakjes.