Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: een cylinder vol water.......

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 14:09 #407818

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
JRomkes schreef :
Cilinder naar beneden tornen, condoom op de indicateurkraan, en weer omhoog tornen. Loopt ie leeg dan is er wat aan de hand, lekke klep, zuigerveren, koppakking, etc.

Of het condoom ploft!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 14:42 #407825

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een condoom gebruiken voor een compressie meting hand ik nog nooit van gehoord. :laugh:

Ik garandeer je overigens dat hij leeg loopt, want een cilinder is nooit helemaal lucht dicht er zal altijd lekkage zijn via de zuigervernslots.

Op mijn site staat een stukje over compressie test en lektest

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 14:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 14:48 #407826

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fer schreef :
Een condoom gebruiken voor een compressie meting hand ik nog nooit van gehoord. :laugh:

Ik garandeer je overigens dat hij leeg loopt, want een cilinder is nooit helemaal lucht dicht er zal altijd lekkage zijn via de zuigervernslots.

Op mijn site staat een stukje over compressie test en lektest

Mvg Fer

Ik ook niet Fer! Maar nu wel, maar of het werkt voordat hij ploft???????
MVG D
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 14:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 14:55 #407828

vandaag, in afwachting van de bestelde klepstoter, de beluchting maar eens gewijzigd.
rechts op de foto de oude (2002) volvo beluchting, die dus een slangetje naar het waterslot heeft (aan het kromme bochtje) maar geen ventiel
links de nieuwe, ook volvo, slechts 85 euro voor 1 euro plastic.
die heeft achter het blauwe schroefdopje een keurig rubber ventieltje.



overigens was ook de man van Droog Aquasport in Hoorn (Mark) helemaal geen fan van de oude volvo oplossing. Daar had hij al veel ellende mee gezien (water in de cylinders dus).
Wie nog zo'n oud model heeft (Dehler heeft ze massaal ingebouwd): vervangen zou ik zeggen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 16:21 #407848

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Snap niet dat men voor deze constructie heeft gekozen in der tijd want er zit toch een behoorlijk overdruk in de waterlock zeker als je er nog een zwanenhals heb op zitten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 16:57 #407862

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Niet fijn net voordat je met vakantie gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 17:01 #407863

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130

Heb even een plaatje van Vetus geleend met daarop een 'goed' aangelegd uitlaatsysteem. Een beluchter wordt wenselijk geacht als het injectiepunt minder dan 15 cm boven de waterlijn ligt.
De beluchter wordt in zo'n geval geplaatst voor de waterinjectie in de uitlaat, de bedoeling is om bij onderdruk de waterkolom te onderbreken. Bij beluchters zonder klepje wordt normaal gesproken op het hoogste punt een slangetje op afschot naar de romp gelegd, waar altijd een beetje lekwater doorsijpelt. Voordeel daarvan is dat je kunt zien dat de beluchter functioneert. Bij beluchters met klep moet je dat maar afwachten, de klep kan bijv. door kalkafzetting vast gaat zitten, en verliest dan zijn functie.
Bij overdruk vanaf buiten (zoals klusbaasje aangeeft, B7 op de uitlaat) helpt een beluchter niet. Je bent in die gevallen afhankelijk van de zwanenhals, die voldoende hoog moet zijn om te voorkomen dat vanaf buiten water binnenkomt in de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 17:07 #407867

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Misschien heel dom, maar er zijn toch huiddoorvoeren ook met een terugslagklepje? Als het door wind komt dan zal zo'n klepje ook helpen tot een oplossing.
Mooiste is natuurlijk de combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 17:18 #407874

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Het lijkt er op dat je de problemen alweer de baas bent. Lekker klusje in de vakantie, maar fijn dat het toch gelukt is. Zal ook eens kijken naar mijn beluchtersysteem. Zit als ik het zo lees vergelijkbaar als bij jou.

Waar lig je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 17:26 #407884

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!
Dat weet ik douwe, Waarom schrijf jij alles met uitroeptekens? :)
Of is dat gewoon je manier van schrijven..? :huh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 18:03 #407916

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fly-Tour schreef :
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!
Dat weet ik douwe, Waarom schrijf jij alles met uitroeptekens? :)
Of is dat gewoon je manier van schrijven..? :huh:

Maar gebruik dan ook de juiste benaming voor zo'n kraan!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 19:07 #407964

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Baasklusje schreef :
eindelijk heb ik ook eens een motorprobleem. helaas wel in de vakantie...

wat is het verhaal: (een VP MD 2030D met 800 uur op de klok)
- vanmorgen starten: motor draait een kwart slagje op de startmotor en stopt, kennelijk teveel compressie. Accu is prima.
- kleppendeksel eraf gehaald, staat de luchtinlaat van de middelste cylinder vol water, zo te zien en te ruiken buitenwater, geen koelvloeistof.
- waterslag dus, de middelste cylinder kan het water niet samendrukken en stopt de startmotor.
- uitlaatklep tegen de veerdruk in opengedrukt, motor een paar slaagjes laten draaien op de startmotor, klein fonteintje water eruit.
- kleppendeksel weer erop, en zowaar hij startte direct!
- omdat we een hele dag met wind 7+ precies op de kont hadden gelegen dacht ik dat wellicht door de winddruk op de uitlaat (vlak boven water) en 2 openstaande kleppen middelste cylinder wat water uit de uitlaatdemper door de wind in de cylinder is geduwd. (een beluchter helpt daar niet tegen).
- voorzichtig de haven uit, en zeilen.
- onderweg naar de sluis (3 uur varen) af en toe de motor gestart, geen probleem.
- in de sluis duidelijk problemen met motorvermogen, normaal heb je flink vermogen bij achteruitdraaien, maar nu kwam de motor niet op toeren.
- nu weer in de haven (voorzichtig in de stationair geparkeerd), en weer geen vermogen en geen toeren als de motor beetje moet werken. Wel in de vrij, probleemloos 3500 toeren.
- er komt diesel mee met het uitlaatwater, je ziet en ruikt het
- er zit grijze sludge in de olievuldop, dus water in de smeerolie
dat kan natuurlijk van het water op de zuiger zijn gekomen, een beetje erlangs gelekt.
- het peil van de olie staat nu (vanmorgen niet) ca een halve liter te hoog, maar water is er niet te zien. Het lijkt eerder diesel dan water....
- koelvloeistof in expansievat staat keurig op peil.
- roken is niet bijzonder, niet wit, niet blauw, niet zwart.

Dus ik snap het niet meer....
- een lekke koppakking zou toch verlies van koelvloeistof moeten betekenen? of bellen uitlaatgas in het expansievat?
- olie bij het uitlaatwater is iets met een verstuiver, dat zou kunnen
- geen vermogen is geen compressie op 1 0f meer cylinders?
- of zijn het twee problemen: beetje water via de uitlaat, en ergens een diesellek naar de motorolie waardoor er ook geen vermogen is?

Nog even alles doorgelezen.
Waar het m.i. fout gegaan is, is het moment dat je uitlaatklep open gedrukt hebt tegen de veerdruk in en toen de motor een paar slagen hebt laten maken.
Zuiger slaat dan tegen de klep aan met als gevolg schade aan klepstoter en misschien ook aan de klep. Klep lek, slechte compressie,geen verbranding, brandstof via cilinderwand in carter.
En omdat een cilinder niet meedoet minder vermogen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 19:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 19:19 #407975

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
JRomkes schreef :
douwe schreef :

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!

En als je een condoom op zak hebt kun je ook nog eens een idee van je compressie krijgen :silly:

't is wel heel erg off-topic.
Heb het mijn vrouw voorgesteld, ze vroeg of ze dan ook meteen het vermogen moest meten :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 19:29 #407979

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Jeroen toch :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 20:31 #408003

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Zeg jullie komen met die rare truukjes, ik vertel haar alleen wat ik hier allemaal leer :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 17 juni 2013 21:27 #408013

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!
Dat weet ik douwe, Waarom schrijf jij alles met uitroeptekens? :)
Of is dat gewoon je manier van schrijven..? :huh:

Maar gebruik dan ook de juiste benaming voor zo'n kraan!
Dat deed ik ook, jij schrijft namelijk zelf Tornkraan , Cilinderontluchtingskraan met uitroeptekens, en ik schreef ook Cilinderontluchtingskraan in mijn eerste post hier. En ik schreef daarnaast ook kleplichters, want dat bestaat namelijk ook op sommige motoren, maar is geen ontluchtingskraan. Tornkranen noemde ik niet, maar het betekent hetzelfde als cilinderontluchtingskranen.
Dus, ja, ''what's the point''.....?

Mvg,
Karel









Het valt me trouwens op dat zowat in elke post van jou uitroeptekens staan. Waar dat goed voor is mag Joost weten. Het zal wel een bepaalde manier van schrijven zijn.
De normaalste dingen worden met een uitroepteken vermeld, bijvoorbeeld als het om iets van hout maken gaat en wat je dan moet doen vervolgens...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 21:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 04:29 #408037

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fly-Tour schreef :
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
douwe schreef :
Fly-Tour schreef :
Philip schreef :
Toch wisselen voor het eerste gebruik, met al een beetje diesel in de olie is het smerend vermogen van de olie voor een flink deel weg. Maar dat is Thomas toch al van plan.
Baasklusje, heb jij handmatige cilinderontluchtingskranen of kleplichters?
Dan zou je voortaan van te voren kunnen rondstarten met de tornkranen of kleplichters open en dan ben je dus altijd safe voor het geval er water in zit, dat wordt er dan uitgeblazen.

Wij hebben op onze boot per cilinder een ontluchtingskraan. Wij tornen altijd met de hand een aantal keren zodat alle cilinders hun eventuele vocht kwijt zijn, motor wordt daarna gestart op perslucht. Is wel een hele grote motor, maar het komt op hetzelfde neer.

Dat zouden ze op alle motoren weer moeten maken.... :cheer:

Tornkranen,Cilinderontluchtings kranen!!
Dat zijn z.g. indicateurkranen. Kunje een indicateur toestel op zetten en dan alle drukken van het arbeidsproces meten en een indicateurdiagram
trekken waarmee je eventueel je vermogen mee kunt berekenen!
Dat weet ik douwe, Waarom schrijf jij alles met uitroeptekens? :)
Of is dat gewoon je manier van schrijven..? :huh:

Maar gebruik dan ook de juiste benaming voor zo'n kraan!
Dat deed ik ook, jij schrijft namelijk zelf Tornkraan , Cilinderontluchtingskraan met uitroeptekens, en ik schreef ook Cilinderontluchtingskraan in mijn eerste post hier. En ik schreef daarnaast ook kleplichters, want dat bestaat namelijk ook op sommige motoren, maar is geen ontluchtingskraan. Tornkranen noemde ik niet, maar het betekent hetzelfde als cilinderontluchtingskranen.
Dus, ja, ''what's the point''.....?

Mvg,
Karel

Beste Karel

Met uitroeptekens haal ik de termen aan die jij in jou beschrijving gebruikt voor een indicateurkraan.
Dat laatste is de officiele benaming in de motorwereld voor dat soort kraan!
Kleplichters is inderdaad een goede benaming!
Ik bedoel het allemaal goed.

Groetjes Douwe









Het valt me trouwens op dat zowat in elke post van jou uitroeptekens staan. Waar dat goed voor is mag Joost weten. Het zal wel een bepaalde manier van schrijven zijn.
De normaalste dingen worden met een uitroepteken vermeld, bijvoorbeeld als het om iets van hout maken gaat en wat je dan moet doen vervolgens...
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 04:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 04:33 #408038

de oorspronkelijke vraag was aan mij gesteld, of ik kleplichters op de motor heb?
het antwoord is: waarom zou ik het deksel eraf halen en kleppen open duwen als ik een makkelijke kleplichter had!

let op de vraagtekens en uitroeptekens!
heb ik het juist dat het een domme vraag was?

inmiddels zit er verse olie in, en een nieuw oliefilter erop.
in de oude olie (3,2 liter kwam eruit ipv 3,0) zat diesel, maar geen spoor van water. Koppakking dus nog heel, en geen water langs de zuigers gekomen. Wel wat grijze mayonnaise in het kleppendeksel, maar daar zat dan ook wat water onder.

hopelijk vanmorgen de nieuwe klepstoterstang erin, en dan eens horen hoe hij loopt en of er vermogen is.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 04:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 16:27 #408235

zo, vanmorgen om half 12 de nieuwe klepstoterstang erin, voor 16 euro helemaal uit Gent België gekomen (klasse, die VP service).
Klepjes gesteld, verse olie en filter, nieuwe impeller, nieuwe beluchter, en hij loopt weer als vanouds!

@douwe: de kleppen kunnen de zuigers niet raken bij deze motor, dus openduwen en rondtornen (om water te lozen) kan prima.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 16:38 #408239

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4131
Mooi zo, dan in het nog goed afgelopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 16:54 #408241

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Ajeto!

Mooi dat het zo vlot gelukt is.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 16:58 #408244

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Goe gedaon jochie, en prettige vakantie

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 17:13 #408250

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
mooi dat die weer goed loopt.
Maar waarom is volgens jou dan die klepstoter gebroken?
Klep omlaag duwen kan er voor zorgen dat de stoter van de tuimelaar afgaat en dan naast dat halve rondje komt en dan afbreekt ben dan benieuwd naar jou verklaring?

Baasklusje schreef :
zo, vanmorgen om half 12 de nieuwe klepstoterstang erin, voor 16 euro helemaal uit Gent België gekomen (klasse, die VP service).
Klepjes gesteld, verse olie en filter, nieuwe impeller, nieuwe beluchter, en hij loopt weer als vanouds!

@douwe: de kleppen kunnen de zuigers niet raken bij deze motor, dus openduwen en rondtornen (om water te lozen) kan prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 17:21 #408255

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Baasklusje schreef :
zo, vanmorgen om half 12 de nieuwe klepstoterstang erin, voor 16 euro helemaal uit Gent België gekomen (klasse, die VP service).
Klepjes gesteld, verse olie en filter, nieuwe impeller, nieuwe beluchter, en hij loopt weer als vanouds!

@douwe: de kleppen kunnen de zuigers niet raken bij deze motor, dus openduwen en rondtornen (om water te lozen) kan prima.

Gelukkig maar!
Veel plezier deze zomer!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 17:22 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een cylinder vol water....... 18 juni 2013 17:43 #408266

snoopy schreef :
Maar waarom is volgens jou dan die klepstoter gebroken?
Klep omlaag duwen kan er voor zorgen dat de stoter van de tuimelaar afgaat en dan naast dat halve rondje komt en dan afbreekt ben dan benieuwd naar jou verklaring?

misschien is dat wel de verklaring, maar de klep met de afgebroken stoter heb ik (voor zover ik me herinner) niet ingedrukt; dat was de inlaat van cyl 3, en het water stond in cyl 2. Bovendien heb ik alleen uitlaatkleppen ingeduwd, in de gedachte dat het water dan richting uitlaat ging (en niet teveel de boot in spoot).
dus er kunnen 2 dingen gebeurd zijn:
- idd jouw verklaring, stoter naast de tuimelaar en toen afgebroken, mijn schuld
- water in cyl 3, het eerste starten drukt de openende inlaatklep tegen de waterkolom in deze cyl 3, en dan breekt de stoter.
Jouw verklaring klinkt ook zeer aannemelijk!
Ik heb niet gekeken of de stoters misschien naast de tuimelaars zijn gekomen, iig de 2 uitlaatkleppen die ik ingeduwd heb zaten nog keurig op hun klepstelboutje.

ik zal de gebroken klepstoter thuis eens macro op de foto zetten en dan posten, het breukvlak ziet er wel een beetje uit als een brosse breuk, grijze vlakjes.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 17:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl