Baasklusje schreef :
eindelijk heb ik ook eens een motorprobleem. helaas wel in de vakantie...
wat is het verhaal: (een VP MD 2030D met 800 uur op de klok)
- vanmorgen starten: motor draait een kwart slagje op de startmotor en stopt, kennelijk teveel compressie. Accu is prima.
- kleppendeksel eraf gehaald, staat de luchtinlaat van de middelste cylinder vol water, zo te zien en te ruiken buitenwater, geen koelvloeistof.
- waterslag dus, de middelste cylinder kan het water niet samendrukken en stopt de startmotor.
- uitlaatklep tegen de veerdruk in opengedrukt, motor een paar slaagjes laten draaien op de startmotor, klein fonteintje water eruit.
- kleppendeksel weer erop, en zowaar hij startte direct!
- omdat we een hele dag met wind 7+ precies op de kont hadden gelegen dacht ik dat wellicht door de winddruk op de uitlaat (vlak boven water) en 2 openstaande kleppen middelste cylinder wat water uit de uitlaatdemper door de wind in de cylinder is geduwd. (een beluchter helpt daar niet tegen).
- voorzichtig de haven uit, en zeilen.
- onderweg naar de sluis (3 uur varen) af en toe de motor gestart, geen probleem.
- in de sluis duidelijk problemen met motorvermogen, normaal heb je flink vermogen bij achteruitdraaien, maar nu kwam de motor niet op toeren.
- nu weer in de haven (voorzichtig in de stationair geparkeerd), en weer geen vermogen en geen toeren als de motor beetje moet werken. Wel in de vrij, probleemloos 3500 toeren.
- er komt diesel mee met het uitlaatwater, je ziet en ruikt het
- er zit grijze sludge in de olievuldop, dus water in de smeerolie
dat kan natuurlijk van het water op de zuiger zijn gekomen, een beetje erlangs gelekt.
- het peil van de olie staat nu (vanmorgen niet) ca een halve liter te hoog, maar water is er niet te zien. Het lijkt eerder diesel dan water....
- koelvloeistof in expansievat staat keurig op peil.
- roken is niet bijzonder, niet wit, niet blauw, niet zwart.
Dus ik snap het niet meer....
- een lekke koppakking zou toch verlies van koelvloeistof moeten betekenen? of bellen uitlaatgas in het expansievat?
- olie bij het uitlaatwater is iets met een verstuiver, dat zou kunnen
- geen vermogen is geen compressie op 1 0f meer cylinders?
- of zijn het twee problemen: beetje water via de uitlaat, en ergens een diesellek naar de motorolie waardoor er ook geen vermogen is?
Nog even alles doorgelezen.
Waar het m.i. fout gegaan is, is het moment dat je uitlaatklep open gedrukt hebt tegen de veerdruk in en toen de motor een paar slagen hebt laten maken.
Zuiger slaat dan tegen de klep aan met als gevolg schade aan klepstoter en misschien ook aan de klep. Klep lek, slechte compressie,geen verbranding, brandstof via cilinderwand in carter.
En omdat een cilinder niet meedoet minder vermogen!