Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ontluchten brandstofleiding

ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 13:07 #406512

Hallo allemaal.
Ik heb vandaag mijn brandstofleiding los gehad van de tank om een plastic (lekkend) t-stuk naar de kachel te vervangen door een bronzen t-stuk met teflon tape.
Toen ik de brandstofkraan weer open deed hoorde ik een aantal luchtbellen in de tank, dus ik weet dat er weer diesel in de leiding zit. Maar toen ik de bovenkant van de wierpot open deed kwam hier diesel uit en geen lucht.
Waar zou de luchtbel anders gebleven kunnen zijn? Ik wil wel graag dat alles blijft draaien.
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 13:17 #406519

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
ZuiderZeiler schreef :
Hallo allemaal.
Ik heb vandaag mijn brandstofleiding los gehad van de tank om een plastic (lekkend) t-stuk naar de kachel te vervangen door een bronzen t-stuk met teflon tape.
Toen ik de brandstofkraan weer open deed hoorde ik een aantal luchtbellen in de tank, dus ik weet dat er weer diesel in de leiding zit. Maar toen ik de bovenkant van de wierpot open deed kwam hier diesel uit en geen lucht.
Waar zou de luchtbel anders gebleven kunnen zijn? Ik wil wel graag dat alles blijft draaien.

Diesel uit de wierpot???. :side:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 13:42 #406530

Teflon mag niet in brandstofleidingen! Gebruik een geschikte vloeibaar pakking voor je fitwerk of ouderwetse hennep met fitterskit.

Ik neem aan dat je een retourleiding hebt daar je zegt lucht in de tank te horen? Start de motor dan NIET, maar probeer met je handel op de opvoerpomp het hele LD dieselcircuit (van aanvoer tot retour) luchtvrij te maken. Als je geluk hebt blijft het HD gedeelte dan vrij van lucht en ben je snel klaar. Bij mijn Loper gaat dit goed als ik het groffilter vervang. Als je wél lucht in je HD gedeelte hebt wordt het ontluchten op de HD pomp en evt bij de verstuivers als je te lang doorgestart hebt.
Laatst bewerkt: 13 juni 2013 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 14:40 #406562

Ik bedoelde natuurlijk waterafscheider ipv wierpot.
Waarom mag teflon niet trouwens? Ik heb dit gevraagd en volgens de winkelier was het geen probleem. Op een van de stukken die eruit kwam zat trouwens ook teflon.
Overigens als ik mij niet vergis begint mijn retourleiding net naast de brandstof injectoren, dus na de hoge druk pomp...
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Laatst bewerkt: 13 juni 2013 14:45 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 14:44 #406564

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ZuiderZeiler schreef :
Ik bedoelde natuurlijk waterafscheider ipv wierpot.
Waarom mag teflon niet trouwens? Ik heb dit gevraagd en volgens de winkelier was het geen probleem. Op een van de stukken die eruit kwam zat trouwens ook teflon.
Hmmm, ik dacht al: wat een vreemd verhaal is dit :side:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 juni 2013 14:44 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 14:46 #406566

Over teflon is destijds een uitgebreide draad geweest op het Watersportforum. Precieze argumenten weet ik niet meer, volgens mij is Teflon resistent voor ongeveer alles, misschien was er een risico dat er deeltjes in de brandstof zelf zouden komen (maar dit kan met paardenhaar natuurlijk net zo!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 14:48 #406567

ZuiderZeiler schreef :
Overigens als ik mij niet vergis begint mijn retourleiding net naast de brandstof injectoren, dus na de hoge druk pomp...

Dan is het geen retour maar lekolieleiding. Dan werkt het rondpompen van het lagedruk gedeelte ook niet, omdat dit "doodloopt" tegen de HD pomp. Je zult dan volledig moeten ontluchten zoals in je handleiding zou moeten staan. Met de stroom mee op verschillende punten dus.
Laatst bewerkt: 13 juni 2013 15:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 15:09 #406577

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De teflon afdichttape die ik ken lost op den duur op. Jaren ervaring ermee opgedaan. Te herkennen aan de druppels die na verloop van tijd onder de afdichtingen ontstaan. Dan is het beter een vloeibaar product voor afdichten te gebruiken zoals Loctite in het assortiment heeft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 15:24 #406590

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ZuiderZeiler schreef :
Hallo allemaal.
Ik heb vandaag mijn brandstofleiding los gehad van de tank om een plastic (lekkend) t-stuk naar de kachel te vervangen door een bronzen t-stuk met teflon tape.
Toen ik de brandstofkraan weer open deed hoorde ik een aantal luchtbellen in de tank, dus ik weet dat er weer diesel in de leiding zit. Maar toen ik de bovenkant van de wierpot open deed kwam hier diesel uit en geen lucht.
Waar zou de luchtbel anders gebleven kunnen zijn? Ik wil wel graag dat alles blijft draaien.
Je moet het niet al te ingewikkeld maken. Waar die lucht gebleven is, is niet zo interessant.
Als de brandstofaanvoerleiding (ook die naar de motor) los is geweest, dan moet er ontlucht worden, anders loop je de kans dat je motor onregelmatig gaat lopen of zelfs niet aan wil slaan. Tenzij het systeem op de een of andere manier zelf-ontluchtend is, maar dat is meer uitzondering dan regel.
Ik neem aan dat je dit wel eens heb gedaan. Meestal is het namelijk ook nodig als je het groffilter hebt vervangen. Ik neem aan dat je dat regelmatig doet en dat je weet hoe je het brandstof systeem moet ontluchten.

Wat die teflontape betreft: ik heb dat verhaal ook gehoord, dat dit niet kan in combinatie met diesel. Of het waar is weet ik niet. Ik heb het risico niet genomen en heb andere afdchtingsmiddelen gebruikt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 16:09 #406624

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Teflon kan gewoon gebruiken en als je dit niet wilt dan kan je ook loctite 5331 ,543 gebruiken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 16:21 #406629

Het groffilter heb ik nog niet eerder zelf hoeven vervangen, door alle sores met mijn motor heb ik nog niet vaak zelf onderhoud hoeven doen. Uiteraard heb ik er wel een paar keer naar laten kijken bij het winterklaar maken.
Ik heb nu de leiding los gehaald voor het filter boven de opvoerpomp, en er stroomde ongeveer 200 ml diesel uit zonder dat ik hoefde te pompen. Heb het maar weer dichtgemaakt.
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ontluchten brandstofleiding 13 juni 2013 16:26 #406632

ZuiderZeiler schreef :
er stroomde ongeveer 200 ml diesel uit zonder dat ik hoefde te pompen. Heb het maar weer dichtgemaakt.

Dan zal er wel geen lucht meer zitten in het stuk ervoor en ben je klaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl