Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Info merken diesels

Info merken diesels 11 juni 2013 18:39 #405865

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Beste forumleden,

Als nieuweling op t forum ook maar een beginneling vraag?

Welk merk motoren in zeilboot rond 7 a 8 meter kun je beter mijden? En welke juist niet?
Is er ergens info te vinden met achtergrond info over de (betrouwbaarheid, kosten, sleutelgemak) van de verschillende merken?
Ik sta nog steeds op t punt een boot van zeventiger jaren te kópen en ben benieuwd naar t onderscheid van vetus, janmar, farymann, velvo penta etc
Kan iemand me verder helpen?

Douwe
Zwolle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 18:57 #405876

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Volvo Penta en Yanmar zijn goede merken

Bij volvo penta is de MD5 wel een motor waar nog maar moeilijk wat onderdelen voor zij te krijgen en heeft weinig pks, maar is geen slechte motor.

als ik moge kiezen zou ik voor Volvo Penta MD11 gaan of Yanmar GM2 , beide zijn 2 cilinders of jonger types


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 11 juni 2013 18:59 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 19:06 #405883

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijden:
Renault (heel moeilijk om daar nog onderdelen voor te krijgen)
Farymann (ook daarvan gaan de onderdelen schaarser worden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 19:06 #405884

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Och, ook Vetus heb ik al 9 jaar geen probleem mee!. Persoonlijk denk ik dat de tevredenheid ook afhangt van de bereikbaarheid van de motor voor de service ervan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 19:12 #405889

En ook de ene diesel is de andere niet. Als een slechte ervaring is gebaseerd op slechts 1 motor die iemand ooit eens in zijn boot gehad heeft, dan zou ik dat ook niet zo vertrouwen.
Als je iets koopt van een gevestigd merk, dan denk ik dat je per definitie geen miskoop doet.
Motoren kosten altijd geld, en hebben altijd onderhoud nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 20:50 #405925

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Vetus absoluut te mijden.
Motor is redelijk,
dienst na verkoop is een ramp.
Technische ondersteuning heel moeilijk,
lastig en niet te overtuigen.
En als je dan na lang aandringen de technieker eindelijk bij jou aan boord krijgt,
hem de zaak laat zien,
en bewijst dat jij gelijk hebt,
en hij schoorvoetend en met veel tegenzin dat moet beamen.

Dan komt hij naderhand de afspraak niet na om het probleem na analyse door de technische dienst definitief te laten bevestigen.

By the way er zit een bedradingsfout in de M2O2 motoren van Vetus die ervoor zorgt dat je op termijn je accu vernielt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 11 juni 2013 22:30 #405930

Als de originele motor er nog in zit dan zal die of heel erg OK zijn of vrijwel overleden. Kies daarom bij voorkeur voor een schip waarin de motor in goede staat verkeert. Ik zou mijn keuze niet van het merk motor laten afhangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 06:53 #406006

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Off topic
Tony2920 schreef :
Vetus absoluut te mijden.
Motor is redelijk,
dienst na verkoop is een ramp.
Technische ondersteuning heel moeilijk,
lastig en niet te overtuigen.
En als je dan na lang aandringen de technieker eindelijk bij jou aan boord krijgt,
hem de zaak laat zien,
en bewijst dat jij gelijk hebt,
en hij schoorvoetend en met veel tegenzin dat moet beamen.

Dan komt hij naderhand de afspraak niet na om het probleem na analyse door de technische dienst definitief te laten bevestigen.

By the way er zit een bedradingsfout in de M2O2 motoren van Vetus die ervoor zorgt dat je op termijn je accu vernielt.


Vetus absoluut mijden is kort door de bocht. Er zijn vele tevreden Vetusbezitters.
Ga je voor technische ondersteuning van de motor van je auto naar de fabriek die hem in elkaar gezet of omgebouwd heeft?. Ik ga naar een monteur die bekend is met het type. Ook voor vragen!. Als je er zeker van bent dat iets fout is, zet dat dan op papier en vraag om een oplossing op korte termijn. Wordt het niet opgelost, schroom niet te zeggen dat je deskundigen inschakelt hebt en eventueel juridische hulp inroept. De grote klok kan ook nog wel eens helpen want veel aandacht voor voorkomende problemen wil men niet. Als je in geval van bedradingsfouten van bepaalde type motoren negatieve berichten lanceert, zal niemand zo'n motor kopen voordat het verholpen is. Pas op met wat je publiekelijk en zwart op wit (ook hier ) verkondigd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 07:00 #406017

Mijn Vetus blok is gewoon een Mitsubishi zoals terug te vinden in wel meer merken (Sole bv), niks mis mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 07:26 #406026

Proost schreef :
Off topic


Vetus absoluut mijden is kort door de bocht. Er zijn vele tevreden Vetusbezitters.

Precies , ik vaar er nu 10 jaar en bijna 1600 bedrijfsuren op de teller mee zonder grote problemen behalve uiteraard de slijtage zaken als impeller en waterpomp.
En het contactslot is niet bepaald van geweldige kwaliteit maar of dat aan vetus ligt waag ik te betwijfelen.
Voor de rest altijd starten en lopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 07:35 #406028

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
En het contactslot is niet bepaald van geweldige kwaliteit maar of dat aan vetus ligt waag ik te betwijfelen.
Natuurlijk wel. Vetus maakt natuurlijk dat ding niet zelf maar moetwel wel een goede uitzoeken die ze er bij leveren. Geldt uiteraard voor elke andere mariniseerder.
Laatst bewerkt: 12 juni 2013 07:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 07:39 #406031

De Sole mini (= vetus etc) was een van de redenen voor mij om de boot te kopen die we nu hebben.. Liever dat dan een oude volvo of ander (goed) merk.
Toch echt een andere categorie dan de chinese zware blokken...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 07:55 #406036

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
ISO788 Hans schreef :
De Sole mini (= vetus etc) was een van de redenen voor mij om de boot te kopen die we nu hebben.. Liever dat dan een oude volvo of ander (goed) merk.
Toch echt een andere categorie dan de chinese zware blokken...

Niet alleen zware Chinese blokken, oude 10 pk Farymann 1 cilinder = 145 kg. Vetus (Mitsubishi) 16 pk 2 cilinder = 98 kg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 08:23 #406045

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
ISO788 Hans schreef :
Toch echt een andere categorie dan de chinese zware blokken...


En zijn die blokken uit china tegenwoordig daadwerkelijk van mindere kwaliteit?
Ik heb ze een poosje terug uitgebreid vergeleken met de bekende merken. Deze machines zijn veelal een kopie van succesvolle europese en japanse motoren.
Het grootste verschil is het gewicht, uiteraard een niet te onderschatten factor bij de keuze van een motor in een boot.

Er wordt veel kritiek geleverd op de kwaliteit. De spookverhalen heb ik overal op het net wel gelezen. Maar wat zijn de feiten over de chinese blokken van nu? De prijzen liegen er namelijke niet om...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 15:19 #406143

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
De chinezen die ik tot nu toe heb gezien zijn gebaseerd op erg ouderwetse ontwerpen en inderdaad erg zwaar voor hun vermogen. Als dat niet erg is, lijken het wel aardige motoren te zijn. Ik zou ze alleen kwa levensduur ook ongeveer inschalen bij de motoren waar de ontwerpen van zijn afgeleid, en dan zijn ze ineens niet bijzonder goedkoop meer...

@TS: te mijden is alles waarvoor slecht onderdelen leverbaar zijn, zoals de al genoemde Renault's en Faryman's, maar ook bijvoorbeeld Fiat/Arona, BMW/Hatz, etc. Echt slechte motoren uit de jaren 70 zijn allang dood en vervangen, dus de betere motoren zijn degenen die over zijn gebleven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info merken diesels 12 juni 2013 17:13 #406224

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Proost schreef :
Off topic
Tony2920 schreef :
Vetus absoluut te mijden.
Motor is redelijk,
dienst na verkoop is een ramp.
Technische ondersteuning heel moeilijk,
lastig en niet te overtuigen.
En als je dan na lang aandringen de technieker eindelijk bij jou aan boord krijgt,
hem de zaak laat zien,
en bewijst dat jij gelijk hebt,
en hij schoorvoetend en met veel tegenzin dat moet beamen.

Dan komt hij naderhand de afspraak niet na om het probleem na analyse door de technische dienst definitief te laten bevestigen.

By the way er zit een bedradingsfout in de M2O2 motoren van Vetus die ervoor zorgt dat je op termijn je accu vernielt.


Vetus absoluut mijden is kort door de bocht. Er zijn vele tevreden Vetusbezitters.
Ga je voor technische ondersteuning van de motor van je auto naar de fabriek die hem in elkaar gezet of omgebouwd heeft?. Ik ga naar een monteur die bekend is met het type. Ook voor vragen!. Als je er zeker van bent dat iets fout is, zet dat dan op papier en vraag om een oplossing op korte termijn. Wordt het niet opgelost, schroom niet te zeggen dat je deskundigen inschakelt hebt en eventueel juridische hulp inroept. De grote klok kan ook nog wel eens helpen want veel aandacht voor voorkomende problemen wil men niet. Als je in geval van bedradingsfouten van bepaalde type motoren negatieve berichten lanceert, zal niemand zo'n motor kopen voordat het verholpen is. Pas op met wat je publiekelijk en zwart op wit (ook hier ) verkondigd.
Motor ingebouwd in december 2011.
Fout ontdekt in juni 2012
Fout gemeld in juni 2012 na overleg inbouwer en Vetus, door inroepen garantieregeling.
Eerst alternator vervangen in juli 2012 zelfde euvel,
verder onderzoek was niet nodig ze gingen nog een andere alternator leveren, dat gebeurde in oktober 2012 zelfde euvel.
Dan ben ik zelf met de eerste vervangalternator naar een testbank geweest. alternator perfect in orde.
Vetus op de hoogte gebracht van dat testrestultaat en gevraagd dat ze dat zouden komen nakijken bij mij aan boord.
Eerst toegezegd dat ze zouden komen dan afgeblazen wegens te veel werk.
( december 2012 )
Januari en februari en maart niets gebeurd noch gehoord.
April geen tijd.
Na lang aandringen kon uiteindelijk een technieker komen nameten in mei 2013.
Moest na de meting mijn analyse bevestigen.
Bedradingsfout.
Moest nog door Vetus technische dienst verder nagekeken worden.
Het is nu meer dan een maand geleden en ik heb niets meer gehoord van Vetus.

Pas op met wat je publiekelijk en zwart op wit (ook hier ) verkondigd.


Ik pas op met wat ik verkondig.
Maar mijn ervaring met de technische dienst van Vetus is allesbehalve schitterend vlot en efficient.
Het niet nakomen van beloofde inspecties, het niet serieus genomen worden en het met kluitjes in het riet gestuurd worden kan en wil ik niet aanvaarden.

Als je een onafhankelijk expert (regio Zeeland ) kent die met electrische verbindingen en alternatoren goed uit de weg kan en mij een onafhankelijke analyse van mijn probleem kan geven mag je me zijn informatie per PB doorgeven

Want als ik gelijk heb, waar ik trouwens niet aan twijfel, dan hebben meerdere gebruikers van Vetus M2O2 motoren een probleem dat hen veel geld kan gaan kosten.

Vetus motoren zijn misschien goed hun dienst na verkoop en hun technische dienst zijn in mijn ogen veel tekort geschoten bij het oplossen van mijn probleem, en dan ben ik nog heel beleefd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl