Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren?

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 08 juni 2013 18:38 #404848

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wil je een met losse tank?
Niet zo een waar een tankje op de motor zit wat je steeds moet vullen?
Het prettigst lijkt mij als je ,zeker op de rivieren, een motor met een losse tank hebt zodat je niet hoeft te stoppen om bij te vullen om de zoveel kilometer.

Ik heb nu datzelfde euvel en ben dus ook naar een andere motor op zoek.
Het handigst is ook als je een motor neemt met F-N-R schakeling, zodat je niet altijd 180 graden hoeft te sturen om achteruit te kunnen varen.( Ook een reden voor mezelf dat ik iets anders ga kopen....)

Mijn advies: koop een motor met een losse tank en Voor-Vrij-Achteruit schakeling (FNR).

De twee bovengenoemde eigenschappen zijn wel zo handig!


Bijvoorbeeld een 4,5 of 6 pk Mercury four stroke, knuppelbesturing, wegen 25 kilo. De 4 pk heeft tevens een vast tankje, de nieuwste modellen van de 4,5 en 6 pk hebben alle drie tevens een vast tankje behave alleen de losse tank.

....Of de Honda BF 5 four stroke, Losse tank, FNR, knuppelbesturing.. weegt 27 kilo.

Suzuki four stroke, DF 4,5 of 6, ook zo'n 25 kilo. Knuppelbesturing. Hebben ook FNR en een losse tank en vaak ook een vast tankje.

Bij Mercury, Suzuki en de Honda BF5 is een laadspoel optioneel.

Met Mercury en Honda heb ik altijd de beste ervaringen gehad. Vaar al jaren met een kleine Mercury 3.3 tweetakt (achter m'n zeilboot) en vaar ook al jaren met een Honda bf8 (achter m'n sloep), beide altijd goed op kunnen vertrouwen.

Je koopt op het moment bijvoorbeeld al een 4 pk Mercury four stroke voor rond de 500-600, 6 pk's vragen ze behoorlijk meer voor. De Honda's Bf 5 staan ook vaak voor leuk geld te koop.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 juni 2013 19:01 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 03:53 #404882

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
De Mercury motor is exact dezelfde als de Tohatsu, alleen het naamplaatje verschilt, net als de prijs. Ik heb ze toevallig beide. Het verschil tussen de 4,de 5 en 6pk is de carburateur, die je dus gewoon kunt wisselen mocht je meer vermogen nodig hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 09:42 #404926

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ruud schreef :
De Mercury motor is exact dezelfde als de Tohatsu, alleen het naamplaatje verschilt, net als de prijs. Ik heb ze toevallig beide. Het verschil tussen de 4,de 5 en 6pk is de carburateur, die je dus gewoon kunt wisselen mocht je meer vermogen nodig hebben.
En dat is ideaal, ik zoek zo'n Mercury op het moment, maar ik ga af op de 4 of 5 pk, als ik het nodig acht laat ik er wel een zwaardere 6 pk carb op zetten. Weet je wat een 4 pk scheelt in prijs met een 6..? pff, nou dat is wel de moeite waard, zo'n carburateurtje komt later wel weer....
Ik vind het wel toeval dat iemand dit onderwerp start, want ik wou het zelf ook bijna doen, maar heb eigenlijk m'n keuze al vast staan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 09:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 15:34 #404994

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Waterman schreef :
Welke lichte (van gewicht) BBM's zijn aan te raden om achter een 17 voet kajuitzeiler (Lanavarre L17) te hangen om in Nederland op grote rivieren te varen?

In ieder geval:
  • langstaart,
  • achteruit(en vrijloop),
  • niet lekken wanneer gekanteld (schroef uit het water) en
  • betrouwbaar
  • losse tank
Waterman schreef :
Eventueel: laadspoel voor accu

Weegt het gewichtsvoordeel van een 2-takt tov een 4-takt op tegen het geluidsnadeel?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 16:29 #405017

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ruud schreef :
De Mercury motor is exact dezelfde als de Tohatsu, alleen het naamplaatje verschilt, net als de prijs. Ik heb ze toevallig beide. Het verschil tussen de 4,de 5 en 6pk is de carburateur, die je dus gewoon kunt wisselen mocht je meer vermogen nodig hebben.

Kan ook alleen de hoofdsproeier zijn die je moet wisselen heb ik ergens (ooit) gelezen, ook voor Suzuki 4,5 en 6.) Maar niet verder vertellen. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 19:02 #405072

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waterman schreef :
Waterman schreef :
Welke lichte (van gewicht) BBM's zijn aan te raden om achter een 17 voet kajuitzeiler (Lanavarre L17) te hangen om in Nederland op grote rivieren te varen?

In ieder geval:
  • langstaart,
  • achteruit(en vrijloop),
  • niet lekken wanneer gekanteld (schroef uit het water) en
  • betrouwbaar
  • losse tank
Waterman schreef :
Eventueel: laadspoel voor accu

Weegt het gewichtsvoordeel van een 2-takt tov een 4-takt op tegen het geluidsnadeel?
Zo'n viertakt weegt 25 kilo, en hoeveel zou een tweetakt wegen, misschien 6-7 kilo lichter? Maar de voordelen van een viertakt wegen meer dan ruimschoots op tegen het lichtere gewicht van een tweetakt.
Een viertakt is veel stiller ook, en dat lijkt mij niet onder doen voor die paar kilo's extra, wat is nou 25 kilo..?.

Ik zou niet aan tweetakt beginnen, altijd eerst mengsmering in de benzine, mengsmering is ook weer duur, en een tweetakt loopt ook nog iets duurder dan een viertakt (ervaring, mijn 3.3 pk mercury 2tkt loopt onderhand duurder dan mijn Honda 8pk 4tkt).
Ik vaar zelf momenteel nog met dat tweetaktje achter m'n zeilboot, maar erger me na al die jaren er nog steeds aan dat ik mengsmering bij de benzine moet mengen (wat je moet afmeten eerst in een maatbeker), het kost een hoop tijd allemaal...

Toen ik voor m'n sloepje een 8 pk viertakt (voer eerst met dat kleine tweetaktje) kocht was ik er na de eerste paar keer tanken gelijk helemaal weg van dat ik geen mengsmering meer hoefde aan te mengen, gewoon tanken en klaar. En varen, eens in het seizoen eens motorolie doen en nog wat onderhoud en klaar.




Kortom:
Een viertakt is veel stiller en rustiger dan een tweetakt en loopt zuiniger en de benzine hoeft niet te worden aangemengd.
Ik kan wat betreft viertakt motoren bijna alleen maar voordelen noemen, een nadeel is dat ze sneller worden gejat :blush: Maar nee ,zonder gekheid....als je de financiele middelen ter beschikking hebt om een leuke viertakt te kunnen kopen i.p.v. de goedkopere tweetakts, DOEN. ;)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 19:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 19:17 #405079

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9649
25 kg op een 17ft scheepje aan het uiteinde van de boot is gewoon veel gewicht! Hoe lichter je op de uiteinde van de boot de boel kan maken hoe beter het is. Elke kilo gaat echt wel tellen in dit geval. Wat dat betreft is dat het voordeel van een 2-takt. Overigens er zijn weinig nieuwe 2-taks in de markt meer, maar degene die er zijn hebben een heel wat betere emissienorm dan de oude 2-takjes. En wat betreft bijvoegen, dat is nauwelijks werk, ik heb het nooit als een probleem ervaren. Het geluidsniveau zal voor een 2-takt wel hoger liggen en de duur van het gebruik zal dan gaan bepalen hoe stil je het wil hebben. Is de doelstelling haven in/haven uit dan is een 2-takt zeker een goede optie, wil je elke dag er uren mee varen dan is een 4-takt natuurlijk een plus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 19:27 #405085

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wallaby schreef :
25 kg op een 17ft scheepje aan het uiteinde van de boot is gewoon veel gewicht! Hoe lichter je op de uiteinde van de boot de boel kan maken hoe beter het is. Elke kilo gaat echt wel tellen in dit geval. Wat dat betreft is dat het voordeel van een 2-takt. Overigens er zijn weinig nieuwe 2-taks in de markt meer, maar degene die er zijn hebben een heel wat betere emissienorm dan de oude 2-takjes. En wat betreft bijvoegen, dat is nauwelijks werk, ik heb het nooit als een probleem ervaren. Het geluidsniveau zal voor een 2-takt wel hoger liggen en de duur van het gebruik zal dan gaan bepalen hoe stil je het wil hebben. Is de doelstelling haven in/haven uit dan is een 2-takt zeker een goede optie, wil je elke dag er uren mee varen dan is een 4-takt natuurlijk een plus.
Het bijmengen ervaart iedereen natuurlijk anders, oke, maar als je zoals ik een eindje (5 kilometer) naar de plas moet varen om te kunnen zeilen, dan is een stillere motor wel heerlijk, dan kun je tenminste normaal met elkaar praten aan boord.

Wat je noemt met het gewicht, ja er zit wel wat in, maarja, wil ts zo snel mogelijk of wil hij gewoon toerzeilen..? Bij het laatste zou ik mij niet al te druk maken om dat gewicht..
Ik heb ook een scheepje van om en nabij 17 vt (Zetes), en daar merk ik er niet veel van of ik met de motor eraan bijvoorbeeld twee jerrycans van 10 liter vol achterin heb staan of maar ééntje van 5 liter. Dus ja.... :unsure: En die extra benzine achterin weegt ook aardig hoor. Het extra genoemde gewicht is nog meer dan het verschil tussen m'n 3.3 en een nieuwere 4 pk 4tkt.. Om maar een voorbeeld te noemen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 19:38 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 19:47 #405094

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
op mijn 23 voeter hangt een 10 pk honda 4 takt
hij ligt niet verder achterover als met de 2 takt 4 pk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 19:59 #405097

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
hypervisor schreef :
op mijn 23 voeter hangt een 10 pk honda 4 takt
hij ligt niet verder achterover als met de 2 takt 4 pk...
Om heel eerlijk te zijn zou ik er geen moment van wakker liggen die extra kilo's. Je hebt eigenlijk alleen maar voordelen met een viertakt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 20:58 #405125

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Waterman schreef :
Weegt het gewichtsvoordeel van een 2-takt tov een 4-takt op tegen het geluidsnadeel?
Een 4-takt is stukken (ik geloof 1,5 tot 2x) zuiniger, dus je hebt minder (reserve)brandstof nodig, dat compenseert weer wat kilootjes.
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 20:58 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 21:01 #405126

  • foxman
  • foxman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
achter mijn met een lanaverre vergelijkbare jouet 17 hangt een 5 pk Tohatsu tweetakt met losse tank, F-N-R schakeling. motor is relatief licht en maakt relatief veel lawaai.
tweetakt is minder gevoelig voor verontreiniging van benzine en doet het eigenlijk altijd wel.
bij kleine lichte bootjes telt elke gram aan de spiegel. de boot is om te zeilen, de motor staat zo min mogelijk aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 09 juni 2013 21:04 #405127

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
foxman schreef :
achter mijn met een lanaverre vergelijkbare jouet 17 hangt een 5 pk Tohatsu tweetakt met losse tank, F-N-R schakeling. motor is relatief licht en maakt relatief veel lawaai.
tweetakt is minder gevoelig voor verontreiniging van benzine en doet het eigenlijk altijd wel.
bij kleine lichte bootjes telt elke gram aan de spiegel. de boot is om te zeilen, de motor staat zo min mogelijk aan.
Die verontreiniging is geen goede reden om heel eerlijk te zijn, je moet je brandstof sowieso schoon houden. Ik heb nog nooit verontreinigingsproblemen gehad met mijn viertakt en hij doet het altijd, en dat laatste kan ik van mijn tweetakt(s) die ik heb en gehad heb niet helemaal zeggen...ze werden/en deze wordt uitstekend onderhouden, maar gaven/en hij geeft wel eens startproblemen en verzopen/verzuipt nogal gauw. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd het geval was/is...
Je wilt snel kunnen starten wanneer je de zeilen gestreken hebt bijvoorbeeld, of in situaties die daar om vragen.
Hoeveel weegt die tohatsu en hoeveel verschilt het dus uiteindelijk nou werkelijk met een viertakt..?
Het gaat ook nog om een stukje comfort (afhankelijk van je vaarafstand tot het zeilwater mbt het geluidsniveau, de duur dat je in de herrie zit). En een stukje betrouwbaarheid...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juni 2013 21:23 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 06:23 #405195

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
een 2 takt heeft niet minder last van verzuipen als een 4 takt, dat heeft echt met andere zaken te maken.

bijvoorbeeld een te rijke aftelling of een probleem in de carborateur (vuil, lekkende vlotter o.i.d.) te maken. ook kan het vanuit je ontsteking komen.

verontreiniging hebben ze beide last van.
Laatst bewerkt: 10 juni 2013 06:23 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 07:32 #405215

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
hypervisor schreef :
een 2 takt heeft niet minder last van verzuipen als een 4 takt, dat heeft echt met andere zaken te maken.

bijvoorbeeld een te rijke aftelling of een probleem in de carborateur (vuil, lekkende vlotter o.i.d.) te maken. ook kan het vanuit je ontsteking komen.

verontreiniging hebben ze beide last van.
Ik had er dan vaak last van, maar dat betekent ook niet dat ze dat allemaal hebben. Ik had altijd gedoe met mijn tweetakts, maar ben wel altijd thuis gekomen. En kom dat nog steeds.

Maar verder? Ik zou na al mijn positieve ervaringen met een viertakt niet anders meer willen. Stil, zuinig en echt niet zo heel zwaar. En toch lijken ze mij ook betrouwbaarder en ze zijn sowieso iets gemakkelijker in het gebruik, tanken en klaar. En dat zuinige gaat gepaard met het niet nodig hebben van mengsmering, om maar te noemen: ik betaalde laatst voor een busje mengsmering bijna 10 euro, en als je veel vaart en verhouding 1:50 hebt gaan er heel wat busjes mengsmering doorheen met een tweetakt, viertakt heeft al die poespas niet. Het scheelt op ten duur geld. De bovengenoemde zaken genieten, afhankelijk van de te varen afstand op de motor, hun prioriteit. Waaruit de TS ook zijn beslissing zal maken denk ik......:moet ik ver varen voor het zeilen en wil ik een rustige motor of hoef ik maar een halve kilometer te varen en kan ik zeilen, tja tja... :S

Ieder heeft natuurlijk zijn doorgronde reden om een twee of viertakt te kopen, die redenen hebben zich, lijkt mij, nu ruimschoots geuit en daaruit zal de TS inmiddels wel wijzer zijn geworden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juni 2013 07:38 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 08:35 #405235

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik heb met 4 takt ook enkel goede ervaringen, maar ze zijn gecompliceerder, en daardoor kwetsbaarder

belangrijkste verschillen:

Olie:

- als je ze op de verkeerde kant op slaat loopt je carter leeg,
- oliefilter zal je eens per zoveel draaiuren moeten vervangen

Koeling:

- het koelsyteem heeft een thermostaat, als je thermostaat weigert loop je dus risico om je koppakking te verbranden of erger

mechanisch:

- de klepjes moeten gesteld worden. of in elk geval periodiek gecontroleerd worden
- distributieriem moet gecontroleerd en indien nodig vervangen worden

en je hebt veel meer slangetjes onder de kap zoals een carter ontluchting, wat koelslangen enz enz die je dus ook moet inspecteren.

verder zijn er een aantal zaken die gewoon extra slijtage gevoelig zijn tov een 2 takt

de klepjes kunnen slijten of verbranden, nieuwe kleppen plaatsen lukt de meesten nog wel. maar zittingen inslijpen is specialistisch werk
ook heb je een nokkenasje die kan in slijten. yamaha gebuikt hier tegenwoordig een kunststof exemplaar voor. bij de 1 cilinders

misschien is het onbekendheid / een vooroordeel van mij uit, maar ik wordt er niet echt warm van. De toekomst zal dus moeten leren of het net zo lang mee gaat als traditioneel.

ik vind de keuze dus niet zo makkelijk, een 2 takt is lekker licht, veel simpeler en dus makkelijk te onderhouden. bij problemen is het zoekgebied beperkt.

en qua kosten... of ik 1x de olie ververs per jaar en door het jaar een beetje bij moet vullen of 1 fles 2 takt olie per jaar er doorheen stook, dat is om het even. een busje mengsmering kost @ action nog geen 4 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 08:44 #405242

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
hypervisor schreef :
ik heb met 4 takt ook enkel goede ervaringen, maar ze zijn gecompliceerder, en daardoor kwetsbaarder

belangrijkste verschillen:

Olie:

- als je ze op de verkeerde kant op slaat loopt je carter leeg,
- oliefilter zal je eens per zoveel draaiuren moeten vervangen

Koeling:

- het koelsyteem heeft een thermostaat, als je thermostaat weigert loop je dus risico om je koppakking te verbranden of erger

mechanisch:

- de klepjes moeten gesteld worden. of in elk geval periodiek gecontroleerd worden
- distributieriem moet gecontroleerd en indien nodig vervangen worden

en je hebt veel meer slangetjes onder de kap zoals een carter ontluchting, wat koelslangen enz enz die je dus ook moet inspecteren.

verder zijn er een aantal zaken die gewoon extra slijtage gevoelig zijn tov een 2 takt

de klepjes kunnen slijten of verbranden, nieuwe kleppen plaatsen lukt de meesten nog wel. maar zittingen inslijpen is specialistisch werk
ook heb je een nokkenasje die kan in slijten. yamaha gebuikt hier tegenwoordig een kunststof exemplaar voor. bij de 1 cilinders

misschien is het onbekendheid / een vooroordeel van mij uit, maar ik wordt er niet echt warm van. De toekomst zal dus moeten leren of het net zo lang mee gaat als traditioneel.

ik vind de keuze dus niet zo makkelijk, een 2 takt is lekker licht, veel simpeler en dus makkelijk te onderhouden. bij problemen is het zoekgebied beperkt.

en qua kosten... of ik 1x de olie ververs per jaar en door het jaar een beetje bij moet vullen of 1 fles 2 takt olie per jaar er doorheen stook, dat is om het even. een busje mengsmering kost @ action nog geen 4 euro.

Bij de nieuwere 4 takts van mercury en honda etc.. hoef jij de eerste 10 jaar echt geen kleppen te vervangen of stellen hoor.
Ze gaan vrijwel nooit stuk joh.....
En dat onderhoud valt ook wel mee hoor...en die koeling? Nou dat komt volgens mij nooit voor dat dat weigert....

Onderhoud-olie, nou dat filter eens in het seizoen is voldoende , en de boel verversen, busje goede kwaliteit motorolie kost nog geen 2 tientjes. En dat leeglopen gebeurt alleen maar als je hem op de verkeerde kant legt bij het transporteren lijkt mij, ik heb nog nooit gehad dat de olie wegliep omdat hij opgetrimd de verkeerde kant op stond ofzo.
En ja, eens in de zoveel tijd eens de distributieriem vervangen, maar echt niet ieder seizoen.

Ik denk dat je inderdaad bevooroordeeld was. Jij hebt toch zo'n oudere Honda? Die lopen meestal ook nog perfect terwijl ze al 20 jaar of ouder zijn en er varen er nog veel van rond. Nou doe dat maar eens na met een of andere oude tweetakt van ± 20 jaar oud, ze zijn vaak een beetje op en problematisch, en dan heb ik het niet over de recentere tweetakts.


Maargoed, de meningen over twee en viertakt motoren zijn behoorlijk verdeeld zie ik..
Alleen zijn tweetakts haast niet meer te koop, dus wordt het langzaamaan einde verhaal
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juni 2013 09:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 09:39 #405261

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik ben absoluut niet bevooroordeeld en ja mij honda loopt na wat onderhoud helemaal puik.

en hoe de staat na 20 jaar is valt of staat bij onderhoud, dat geld voor beiden. beide motoren hebben een compleet vergaan staartstuk als ze 20 jaar lang achter een boot in de gracht gehangen hebben

kleppen stellen is ook afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt. maar de enige zekerheid op juistheid is een controle moment. dat hebben contact punten ook.

idd is de enige echte reden om 2 of 4 takt te kiezen hoe vaak je het gebruikt.

gebruik je hem veel en vaak langere stukken - 4 takt,
gebruik je hem incidenteel en alleen om bij de plas te komen - 2 takt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 10 juni 2013 09:47 #405266

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
hypervisor schreef :
ik ben absoluut niet bevooroordeeld en ja mij honda loopt na wat onderhoud helemaal puik.

en hoe de staat na 20 jaar is valt of staat bij onderhoud, dat geld voor beiden. beide motoren hebben een compleet vergaan staartstuk als ze 20 jaar lang achter een boot in de gracht gehangen hebben

kleppen stellen is ook afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt. maar de enige zekerheid op juistheid is een controle moment. dat hebben contact punten ook.

idd is de enige echte reden om 2 of 4 takt te kiezen hoe vaak je het gebruikt.

gebruik je hem veel en vaak langere stukken - 4 takt,
gebruik je hem incidenteel en alleen om bij de plas te komen - 2 takt
Klopt als een bus, voor het eerste geval: gewoon altijd 4takt nemen.
Stel dat ik alleen m'n haven uit zou hoeven en verder niets , dan zou ik geen behoefte hebben aan een 4 takt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juni 2013 09:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 16 juni 2013 19:38 #407660

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Om nog even terug te komen op de verschillende carburateurs van de Tohatsu/Mercury motoren: Hier heb ik ze naast elkaar staan. De linker is van een 6pk Tohatsu en de rechter van een 5pk Mercury. [/URL][/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 16 juni 2013 21:24 #407664

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ruud schreef :
Om nog even terug te komen op de verschillende carburateurs van de Tohatsu/Mercury motoren: Hier heb ik ze naast elkaar staan. De linker is van een 6pk Tohatsu en de rechter van een 5pk Mercury. [/URL][/img]
Als ik het goed zie is een 5 pk carb. dus iets kleiner dan van een 6 pk.
Aankoop van een motor niet om laten dus. Kun je een leuke 4 pk kopen voor schappelijk geld, dan kun je hem altijd later nog opvoeren. Je hoeft dan niet in een keer een dure 6 pk te gaan kopen.
Er is tussen een 4 pk en een 6 pk namelijk een behoorlijk prijsverschil.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 21:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 17 juni 2013 12:45 #407798

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
die venturi is idd een flink stuk kleiner maar de rest van de carborateur oogt hetzelfde. is die venturi los of aangegoten?

klopt het dat het een keihin carborateur is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 17 juni 2013 19:10 #407969

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Het zijn inderdaad een Keihin carburateurs en ze zijn zonder problemen uitwisselbaar (eigen ervaring), en de venturi is gewoon onderdeel van de gietvorm van de carburateur, dus geen los gedeelte.
[/URL][/img]
Ik heb zelf een 6pk langstaart Tohatsu met werkschroef voor de valk en dat geeft zat power.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 17 juni 2013 21:47 #408014

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ruud schreef :
Het zijn inderdaad een Keihin carburateurs en ze zijn zonder problemen uitwisselbaar (eigen ervaring), en de venturi is gewoon onderdeel van de gietvorm van de carburateur, dus geen los gedeelte.
[/URL][/img]
Ik heb zelf een 6pk langstaart Tohatsu met werkschroef voor de valk en dat geeft zat power.
Ik ben ook van plan een Mercury te gaan kopen trouwens. En die nu zeker bevestigde info over die carburateurs heeft me nu serieus te denken gezet dat ik me maar focus op een 4 pk. Scheelt een hoop geld. Zo'n zwaardere carburateur heeft de dealer er nog wel een 2e hands liggen een keer, als ik meer pk's wil.

Ik lees hier trouwens geen enkele reactie van de TS. Zou hij al voorzien zijn?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 21:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 03:37 #408028

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Een paar jaar geleden heeft er een test van lichte buitenboordmotoren in de waterkampioen gestaan en als ik me goed herinner kwam de Tohatsu er goed uit. Het enige punt van twijfel bij mij was het schakelhandeltje dat gemaakt is van kunstof dat enigszinds kwetsbaar aandoet en ook is, want in een winkel zag ik er ooit een staan met afgeknapt exemplaar.Dus schakelen met beleid, en leg de motor nooit op die kant plat.( moet sowieso niet op die kant) Om te schakelen heb ik ooit een verlengstangetje gemonteerd waardoor ik er iets gemakkelijker bij kon vanuit de kuip. [/URL][/img]
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 03:38 door Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl