Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren?

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 03:37 #408028

  • Ruud
  • Ruud's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Een paar jaar geleden heeft er een test van lichte buitenboordmotoren in de waterkampioen gestaan en als ik me goed herinner kwam de Tohatsu er goed uit. Het enige punt van twijfel bij mij was het schakelhandeltje dat gemaakt is van kunstof dat enigszinds kwetsbaar aandoet en ook is, want in een winkel zag ik er ooit een staan met afgeknapt exemplaar.Dus schakelen met beleid, en leg de motor nooit op die kant plat.( moet sowieso niet op die kant) Om te schakelen heb ik ooit een verlengstangetje gemonteerd waardoor ik er iets gemakkelijker bij kon vanuit de kuip. [/URL][/img]
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 03:38 door Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 04:52 #408044

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat kunststof handeltje had de mercury 2 takt 4 pk die ik had ook al. dat was ook een bij tohatsu gebouwde motor, net als alle mercury's tot een pk of 30
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 05:32 #408051

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Bedenk ik me nu pas: Tohatsu en de merken die Tohatsu's onder andere naam verkopen (Mercury, Mariner) hebben een 3,5 pk in het assortiment die ideaal is voor achter lichte zeilboten. Blokje heeft dezelfde afmetingen en het zelfde gewicht als een vaak wat licht bevonden (doch voor haven in en uit zwaar genoeg zijnde) 2 pk. Veel en veel lichter dus dan een 4pk.

Bovendien in tegenstelling tot de 2 pk ook leverbaar met een langstaart. Enige nadeel is het ontbreken van een achteruit, maar op een 17-voeter ga je die niet echt missen. Die enkele keer dat je een flink stuk achteruit wilt varen draai je gewoon de motor even om.

Rest alleen de afweging nog tussen een super lichte 3,5 pk tweetakt of een wat zwaardere 3,5 pk viertakt.
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 05:34 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 06:07 #408064

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
FMJ schreef :
Bedenk ik me nu pas: Tohatsu en de merken die Tohatsu's onder andere naam verkopen (Mercury, Mariner) hebben een 3,5 pk in het assortiment die ideaal is voor achter lichte zeilboten. Blokje heeft dezelfde afmetingen en het zelfde gewicht als een vaak wat licht bevonden (doch voor haven in en uit zwaar genoeg zijnde) 2 pk. Veel en veel lichter dus dan een 4pk.

Bovendien in tegenstelling tot de 2 pk ook leverbaar met een langstaart. Enige nadeel is het ontbreken van een achteruit, maar op een 17-voeter ga je die niet echt missen. Die enkele keer dat je een flink stuk achteruit wilt varen draai je gewoon de motor even om.

Rest alleen de afweging nog tussen een super lichte 3,5 pk tweetakt of een wat zwaardere 3,5 pk viertakt.
Op 17 ft zal dat geen probleem zijn, je zit heel dichtbij, maar bij grotere open boten is een achteruit bijna vereiste, vooral met zo'n lang achterdek. En dan het stangetje van ruud eraan in het verlengde naar de kuip toe.
Je bent op de motor varend ook nog eens een stuk minder snel met achteruitslaan, omdraaien kost veel tijd en handeling. Komt snel stil liggen in de box niet ten goede.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 06:10 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 06:24 #408070

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik zou in alle gevallen kiezen voor een motor met een fatsoenlijke schakeling. zonder ben je gewoon gehandicapped als je een box in moet varen of een noodstop moet maken.

omdraaien werkt in de praktijk niet omdat het veel te veel tijd kost.
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 06:24 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 06:44 #408074

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
17 voet is niet veel groter dan een 470 oid, die stop je dus gewoon af op de lijntjes als je de box invaart. Box achteruit uit is twee keer trekken aan de paal en je bent eruit. Enige waarvoor je een motor nodig hebt op een dusdanig klein bootje is voor het door een haven heen varen waarin niet gezeild mag worden en voor als de wind volledig wegvalt en je toch snel naar huis wilt. Beiden is alleen maar vooruit en als je normaal anticiperend vaart geen noodstops nodig. Als je er zou zeilen kon je ook niet plots achteruitslaan.

FYI: mini-650's hebben, als ze al een motor hebben, meestal een 2pk tweetakt mee, die scheepjes wegen 1000 kg - sommigen zelfs een stukje meer - en hebben een flinke mast erbovenop staan.

Maar het is maar net wat je wilt. Wil je kunnen varen alsof je een grote boot hebt met inboard, of wil je varen alsof je een kleine zeilboot hebt met de mogelijkheid voortgang te maken als je niet kan of mag zeilen. Uit de expiciete vraag naar een lichte motor leidde ik af dat de TS vooral dat laatste zocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 07:55 #408092

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Waterman schreef :
In ieder geval:
  • langstaart,
  • achteruit(en vrijloop),

  • niet lekken wanneer gekanteld (schroef uit het water) en
  • betrouwbaar


  • Eventueel: laadspoel voor accu

    oftewel minstens een 4 PK met voor en achteruit is het antwoord op de vraag van de TS.
    Laatst bewerkt: 18 juni 2013 07:56 door hypervisor.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Welke lichte BBM achter een 17 ft op rivieren? 18 juni 2013 13:09 #408204

    • Fly-Tour
    • Fly-Tour's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5857
    hypervisor schreef :
    Waterman schreef :
    In ieder geval:
    • langstaart,
  • achteruit(en vrijloop),

  • niet lekken wanneer gekanteld (schroef uit het water) en
  • betrouwbaar


  • Eventueel: laadspoel voor accu

    oftewel minstens een 4 PK met voor en achteruit is het antwoord op de vraag van de TS.
    Ja inderdaad.
    Wat men ook nog vergeet is dat je onder de 4 pk geen losse tank hebt. Dan moet je steeds bijvullen om de paar kilometer en dat is&%%^^$(ik spreek uit ervaring). Uhhh met andere woorden daar wordt je niet goed van op ten duur.
    Je wil niet midden op de drukke rivier de boot stil hoeven leggen om bij te vullen. Je wilt gewoon kunnen doorkachelen.

    En je moet ook gewoon normaal achteruit kunnen slaan bij het afmeren. Je kan dan zo'n stokje zoals Ruud heeft gemaakt in de lange uitvoering eraan maken, die dus naar de kuip gaat. Je koopt ook een bbm gashendel verlengstok en dan kan je gasgeven en schakelen vanuit de kuip.
    Sturen doe je dan met het roer van de boot, je zet de motor recht vast in de vergrendeling.
    Zie hoe ik het deed: Handmade verlengstok voor de schakelhendel, niet nodig natuurlijk op een 17 ft boot waar je waarschijnlijk bij de spiegel kan zitten om te sturen.
    Mijn favorieten:
    Een verwittigd man is er twéé waard.
    Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
    Gereed geld dingt scherp.
    Geen slapende honden wakker maken.
    Laatst bewerkt: 18 juni 2013 13:14 door Fly-Tour.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl