Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is het voor motor?

Wat is het voor motor? 27 mei 2013 17:34 #400593

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277


Dit is de bbm die op mijn net aangekochte Jaguar 22 zat. Hij heeft waarsch. 1 tot 2 jaar boven het water gehangen.

Toch....3x trekken en hij startte.

Ik ben er al achter dat het waarschijnlijk een Evinrude Yachtwin is, een 2-takt maar meer weet ik er niet van. De kap is enigszins vergaan.

In zijn vooruit en in zijn achteruit draait de schroef ook keurig.

Ik heb hem even stationair laten draaien vanavond en er vallen mij een paar dingen op:
- hij rookt behoorlijk
- er komt keurig een waterstraaltje uit het koelsysteem maar het water borrelt behoorlijk
- toen ik de motor weer optrok bemerkte ik olievlekken in het water.

Is dit herkenbaar en normaal?
Jullie merken het..... een leek, dus #durftevragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 17:51 #400615

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Het ziet eruit als een evinrude, dus die aanname is juist.

- roken, ja dat doen ze! Hoeveel heb je gesmeerd?
- koelwaterstraal is meer controlestraal, onder bij de schroef wordt ook water en rook afgevoerd.
- olievlekken? Constant? Of had je de motor verzopen? Was het geen benzine?

Gr. Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 17:58 #400618

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Mike87 schreef :
Het ziet eruit als een evinrude, dus die aanname is juist.

- roken, ja dat doen ze! Hoeveel heb je gesmeerd?
- koelwaterstraal is meer controlestraal, onder bij de schroef wordt ook water en rook afgevoerd.
- olievlekken? Constant? Of had je de motor verzopen? Was het geen benzine?

Gr. Mike

- Geen idee hoeveel gesmeerd is. Hij loopt op de oude benzine die nog in de (volle) tank zit.
- OK, dus de hoop bubbels in het water is een goed teken.
- Ik denk dat het benzine was. Morgen wil ik hem wat langer stationair laten lopen en als dat goed gaat een klein stukje varen.
Ik zal dan een beter foto plaatsen, mogelijk dat iemand dan een type weet zodat ik een manual kan scoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 18:02 #400627

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
het is een 2 takt, en die roken behoorlijk, zeker als ze nog koud zijn.

smering behoort 1:50 (1 deel olie op 50 delen benzine) te zijn 20cc per liter dus 100 cc op een 5 liter jerrycan.


olie op het water als je stationair draait is niet raar als ie nog koud is, koud verbrand de olie nog niet volledig en gaat dus gedeeltelijk de uitlaat in. oftewel de sloot
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 18:04 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 18:03 #400628

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Oude benzine nooit gebruiken. Gewoon verse peut erin. En ik smeerde altijd 1:100 (vaak 1:90).
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 18:05 #400632

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
yamaha/mercury kan je rustig 1:100 smeren, al smeer ik ze iets rijker (1:75)

die Johnsons/evinrudes zijn een wat ouder ontwerp, gewoon 1:50 aanhouden, beter voor de zuigerveren en krukas lagers

er zijn een aantal types met stickers die claimen dat johnson/evinrude ook 1:100 draait, maar OMC is hier in 1985 op terug gekomen. 1:50 dus

edit: ik heb het desbetreffende service bulletin even op gezocht, de reden dat omc is terug gekomen op de 1:100 is omdat de 1:100 niet genoeg smeerde om roest te voorkomen op de gietijzeren cilinderwanden (bussen).

yamaha is aluminium en heeft geen bussen in de cylinders, en heeft daar dus geen last van.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 18:23 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 18:22 #400643

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
En de olie in de staart? Hoe kan ik die controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 18:38 #400671

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
onderop bij de koppeling zitten 2 schroefjes, bovenste schroef er uit draaien. blikje er onder, en de onderste er ook uit draaien. daarna als de olie er ui is de onderste er weer in, en dan bovenin nieuwe olie doen, versnellingsbak olie api-gl5 ook bekend als hypoid. daarna schroef terug plaatsen.

vervangen is het beste omdat het om oude olie gaat in dit geval.
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 18:44 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 19:44 #400717

  • Hedrion
  • Hedrion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
hypervisor schreef :
daarna als de olie er ui is de onderste er weer in, en dan bovenin nieuwe olie doen, versnellingsbak olie api-gl5 ook bekend als hypoid. daarna schroef terug plaatsen.

vervangen is het beste omdat het om oude olie gaat in dit geval.

Uhh, via het bovenste gaatje vullen?? Dan is de kans groot dat er te weinig olie in gaat door lucht insluiting. De enige goede manier is olie vullen met een knijp (of pomp) fles via het onderste gaatje totdat de olie in het bovenste gaatje zichtbaar is. Dan de bovenste plug er weer in. de knijpfles uit het onderste gaatje halen en snel de onderste plug er weer in.

Petra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 27 mei 2013 19:52 #400720

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
hedrion, ja dat is hoe het in het onderhouds boekje staat maar mijn ervaring is dat als je het van onderaf doet en je draait de bovenste schroef terug alvorens de tuut er uit te halen en onderop de schroef terug te draaien er toch weer een deel uit loopt. ik vind het gekledder op die manier.

ik doe het daarom eigelijk altijd van bovenaf met een klein trechtertje en rustig aan. ik heb nog nooit last gehad van lucht insluiting. gewoon niet te gehaast werken en even rustig de olie de tijd geven om te zakken.

plus de bussen van de watersport winkel met tuutje zijn 3x zo duur als een fles gearbox oil. en die heeft dat tuutje ook niet
Laatst bewerkt: 27 mei 2013 19:54 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat is het voor motor? 29 mei 2013 05:43 #401147

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Gisteren de benzine vervangen.
En wat denk je ............ niet meer starten.
Uiteraard moest eerst de brandstof doorgepompt worden.

Maar het trekkoord sloeg vast.
Kap eraf gehaald. Beetje rommelen en toen lukte het wel.
Kap erop en toen bleek dat ik de lift van de motor nog een stukje naar beneden kon duwen.

Zit er een startblokkering op als de motor te hoog hangt?
Volgende keer ff proberen.

Maar vervolgens dus lekker even laten lopen en hierna even voor het eerst met mijn bootje het water op geweest. Heerlijk weer uiteraard.

Motortje liep goed en weer veilig terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl