Voor de Yanmar haal ik eveneens bij de autopomp.
Nou ,er is wel wat veranderd in jou beschreven 20 jaar.
De brandstof diesel is veranderd.
Er word nu al geruime tijd via eeg normen minimaal 5,75 % gemengd in de standaard diesel.
In biodiesel zit meer water dus de diesel bacteriën vinden dit prachtig.
Ze groeien hier lekker op.
Ik vaar al dik 30 jaar maar voeg nu sinds 1 jaar een biocide of enzymen toe.
lees maar eens:
de diesel van vandaag is anders dan die van vroeger:
Diesel mag tegenwoordig van de overheid minder zwavel bevatten dan vroeger. Zwavel die je verbrandt is immers flink belastend voor het milieu. Maar zwavel heeft wel een smerende werking binnenin je motor en bovendien houden dieselbacteriën niet van zwavel. Brute pech dus.
Bovendien wordt er tegenwoordig meer en meer biodiesel toegevoegd aan de diesel. Biodiesel wordt gewonnen uit plantaardige producten en is dus interessant, aangezien de oliereserves op de wereld aan het slinken zijn. Maar biodiesel heeft de eigenschap om water nu net aan te trekken, wat dieselbacteriën op hun beurt dan weer prima vinden. 2 x brute pech dus.
Hier staat meer:
www.bootcoachbob.nl/kennisbank...formatie-oplossingen
www.bardahlstore.nl/bacteriegroei/
www.nuloneurope.com/facts/nl/Factsheet%20109.pdf