Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd

Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 16:49 #392097

Zou graag wat ervaringen horen over de mercedes om 636
Wil er misschien 1 inbouwen in mijn boot.
het zal dan om een gereviseerde gaan.

Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 16:52 #392101

Niets mis mee, ik ken een aantal boten waarin ze al vele jaren lang zonder problemen draaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 16:59 #392104

Bedankt voor de reactie.
Weet je ook misschien in wat voor boten ze zitten ik ben aan het kijken voor een 11 meter staal zeilschip van rond de 13 ton er zat een motor in van rond de 40 pk zou deze motor toereikend zijn? of beter wat zwaarder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:05 #392106

Het hangt er maar net af van wat je wilt. Veel mensen zullen het (te)licht vinden. En naar huidige maatstaven is dat misschien ook wel zo. Maar in mijn optiek is een motor niet meer dan een hulpmiddel, en dan vind ik 2,5 tot maximaal 3 pk per ton meer dan zat. En dan voldoet een 40pk voor jouw boot prima.

Wil je ook tegen harde wind en stevige golven ook nog je rompsnelheid kunnen halen, dan heb je er niet genoeg aan en moet je eerder naar een pk-tje of 70 gaan kijken.

Wil je gewoon een beetje lekker rond gaan scharrellen rond het ijsselmeer, de wadden en wellicht wat noordzee heir en daar. Dan zou ik persoonlijk die 40pk mans zat vinden. Wil je naar gebieden gaan varen waar wat extremer weer veelvuldig voorkomt, dan zou ik een beetje meer kiezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:09 #392109

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De Om 636 was/is een goede motor maar wel er op leeftijd ook als is deze gereviseerd het blijft een motor van zeg 50 jaar oud.

Komt de motor bij een bedrijf vandaan?

Aandacht punt is de koeling dit moet echt goed worden uitgevoerd, de kop is nog al gevoel voor schuren.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 17:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:11 #392111

ik had 30 pk voor 16 ton(colin archer type) bij max toeren tal. dat max toeren tal heb ik maar een keer gebruikt toen ik tegen een bft 9 op moest varen om uit een lagoon te varen waar een storm in blies. twe knopen max.
maar verder altijd genoeg gehad. bovendien zijn je zeilen de motor, dat diesel drinkertje is de hulp kracht.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:12 #392112

Ben me eigenlijk nog aan het oriënteren kwa motor en zag er van deze een paar langs komen particulier en bedrijven bieden ze aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:15 #392113

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Hanniball,
Prima motortje. In m'n jonge jaren reviseerde ik ze als hobby. 3 of 4 overmaten zuigers en lagertjes verkrijgbaar, en ik wist ook een adres die er gewoon bussen inperste en op nieuwbouwmaat uithoonde. Het verbruik is wat hoger als van direct ingespoten motoren, maar de loop is veel rustiger door de voorkamer inspuiting. Standaard aanbouwhuizen voor een aantal keerkoppelingen verkrijgbaar, bijv. ZF, Paragon en Hurth. De prijs voor onderdelen is redelijk normaal door de grote omzet en zijn lang leverbaar, niet zo idioot hoog als voor Volvo Penta.
In een auto wordt cirkulatie koeling gebruikt, en de pomp zit in de motor; voor boten moet je dan bunkoeling of koelpijpen toepassen, of een interkoeler met apart aangebouwde buitenwaterpomp gebruiken. Ook voor smeeroliekoeling moet je voorzieningen treffen i.p.v. rijwindkoeling. Maar allemaal goed te doen.
Vr.groet, peter

Heb je geen ervaring in het vak, laat het reviseren doen. Bijv. door Drinkwaard. Er zijn meer bedrijven die het ook goed doen.
Laatst bewerkt: 29 apr 2013 17:18 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:23 #392116

er zijn hier in spanje nog volop onderdelen te koop. er lopen nog duizenden van die diesels in de santana jeep, namaak landrover 90/110.
daar ligt een in licentie gebouwde mercedes motor in.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:25 #392117

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Oja daar heb ik wel eens van gehoord


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:38 #392123

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Sietse

Weet jij toevallige betrouwbare adressen of web sites waar ze onderdelen verkopen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:39 #392124

Bedankt voor de antwoorden zover ga er is over denken Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:41 #392126

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
hannyball schreef :
Bedankt voor de reactie.
Weet je ook misschien in wat voor boten ze zitten ik ben aan het kijken voor een 11 meter staal zeilschip van rond de 13 ton er zat een motor in van rond de 40 pk zou deze motor toereikend zijn? of beter wat zwaarder?
Mijn ouders hadden een Kok motorgrundel, 9 x 3,20 m, met lange doorlopende kiel, boot woog bijna 7 ton, de 22 pk Farymann was voor die boot absoluut voldoende zolang je met manoeuvreren iets meer vooruit dacht dan je met een licht overpowered kruisertje zou doen. We gingen ook rustig met 5 Bft het IJsselmeer op, ook met tegenwind, en voeren ook veel op de rivieren, ook de Gelderse IJssel met stroom tegen. Dus zoals Erik zegt: voor normaal gebruik moet die 40 pk als hulpmotor voldoende zijn. Maar wil je iets meer, bijvoorbeeld vanwege veel manoeuvreren en/of stroming, dan zou het krapjes kunnen zijn.

De vraag is natuurlijk ook: haalt die gereviseerde motor inderdaad wel die 40 pk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:46 #392129

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
sietse-ten schreef :
er zijn hier in spanje nog volop onderdelen te koop. er lopen nog duizenden van die diesels in de santana jeep, namaak landrover 90/110.
daar ligt een in licentie gebouwde mercedes motor in.
De eerste Ssan Yong SUV's hadden die meen ik ook. Nu vast niet meer, nu Renault indirect mede-eigenaar is..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 17:54 #392131

fer, santana is overgenomen door iveco en bouwen nu ook een oude suzuki jeep. maar ik heb laatst mijn buurman nog geholpen met een nieuwe waterpomp, die onderdelen haalde ik hier bij een algemene onderdelen leverancier, soort brezan , had ze op voorraad en zo niet drie dagen levertijd vanuit het schiereiland :evil: zo noemen ze spanje hier.

die oude landrover wordt hier nog steeds gebouwd, dat ding met die drie pookjes en terug wijkende radiateur. ook nog op bladveren.
die van mijn buurman is over de dertig en nog zijn eerste motor.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 29 apr 2013 19:26 #392168

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
in mijn vorige schip 11 meter,staal, zat die ook. Monster van een ding maar loopt op alles als het maar vettig is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 02 mei 2013 20:22 #392907

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Er zijn verschillende versies van de OM636. De sterkste versie is ooit, toen ze nieuw waren, voor 48 pk geratificeerd: dat is gelijk de enige versie die gas geeft op de brandstofpomp, alle andere versies geven gas met het luchtfilter. De meeste versies die in boten terecht zijn gekomen halen bij lange na die 40 pk niet: reken er maar op dat het een motor van maximaal 32 pk is, dan valt het niet tegen.
Aangezien de meeste al naar de grootste overmaat zijn opgeboord, en lang niet alles meer fijn leverbaar is, zou ik voor nieuwe inbouw naar een wat recenter motortje uitkijken. Zoals Fer zegt, is de OM636 inmiddels 40-60 jaar oud.
Voor zover ik weet is de Santana-motor waarover gepraat wordt een OM615-variant, een heel andere motor met bovenliggende nokkenas en rond de 60 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 16 mei 2013 18:17 #397218

Bedankt voor alle adviezen.

Mag slotje op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 16 mei 2013 18:53 #397241

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Ook ik ben mij aan het oriënteren, en kijk naar de oudere mercedes motoren. Wel de wat nieuwere versie dan de 615,16 en 17 serie.
Voor een 18 ton zwaar schip lijkt mij de OM601(4cilinder) OM602(5 cilinder) of OM603(6 cilinder) wel wat. De 601 is wat aan de lichte kant (65-70pk) en de 603 misschien weer wat te zwaar. Maar het is maar net wat er te krijgen is. Is dit een goede keuze? Misschien ook voor de topic starter?
(Drinkwaard vraagt voor een gereviseerde oude mercedes net zo veel als een nieuwe mitsubihi.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 17 mei 2013 06:01 #397327

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Voor de OM636/OM61x serie heeft Drinkwaard jarenlang marinisatie-sets geleverd, maar of dat voor de OM60x ook zo is? Ik zie ze eigenlijk nooit als scheepsmotor, hoewel je dat wel zou verwachten.
De oudere sets passen niet, omdat onder meer het bellhousing heel anders is. Een passende keerkoppeling vinden lijkt me dan ook een puzzel.
Zelf heb ik een (ooit) 55 pk OM621 op 13,5 ton, en dat zou ruim voldoende zijn als dat vermogen er ook echt uitkomt. Deze is op en levert hooguit de helft, wat te weinig is om langere stukken op de motor te varen. Voor manouvreren voldoet het echter nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 17 mei 2013 10:47 #397408

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
De OM601 t/m 603 serie tref ik ook maar nauwelijks aan in schepen. Als mijn informatie juist is zijn dit een van de beste motoren ooit geproduceerd door mercedes. Drinkwaard vraag bijna 8000 euro voor een gereviseerd exemplaar. Ze zijn er dus wel gemariniseerd. Een ombouwset kost (incl Hurth koppeling) tegen de 4000 euro aan. De voorganger van de 60X sersie (615,16 en 17) zijn wel volop gebruikt maar zoals hierboven al eens gezegd: Te gedateerd om veel geld aan uit te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 18 mei 2013 04:08 #397548

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Een redelijk goed blok via een autosloper zal rond de 1500 euro zitten, kan voor iets minder als je zelf een schadewagen ervoor sloopt. Nauwelijks interessant eigenlijk, als zo'n gereviseerd blok ook inclusief marinisatie-set is. En als het dat niet is, dan zit je met zo'n gebruikt blok inclusief ombouwset op de volledige nieuwprijs van een Cushcraft 80 pk. Wat ik er niet als een verkeerde motor vond uitzien op de hiswa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 18 mei 2013 05:40 #397559

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Het klopt dat de kosten van een geriviseerde 'oude' mercedes te hoog zijn. Het wordt pas interessant als er bijvoorbeeld voor weinig een exemplaar uit een bootje of een auto te bemachtigen is.

Wat ik mij wel af vraag: Ben je wel beter af met een budget blok uit het oosten? Cushcraft ken ik niet, kan er ook niets over vinden. Bedoel je misschien Craftsman? Dat lijkt mij ook wel wat. Er is al veel over gesproken, maar bedrijven als Timray lijken ook steeds redelijkere motoren op de markt te brengen. Al zijn ze echt schrikbarend zwaar, dus in mijn ogen niet echt geschikt voor een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 18 mei 2013 07:16 #397580

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Wij hebben onze 636 3 jaar geleden vervangen. Die 40 pk zat er al lang niet meer in toen. We haalden max 4.5 knopen, dus bij een beetje zeegang of stroom tegen was het bijna niet meer te doen.

Wij zijn uitgekomen op een FNM-AM60. Onze boot is 14 ton en 60pk is ruim voldoende, als we willen halen we 8 knopen op de motor. Wij hebben een shoroom model gekocht voor €8500 inclusief hydraulische keerkoppeling bij Clouds. www.marantmotortechniek.nl/producten/scheepsmotoren is volgens mij de importeur. Zijn wel zware blokken, maar dat maakt met jou gewicht niet zo veel uit lijkt me. Heb geen idee wat een nieuw blok kost, maar misschien iets vriendelijker dan de bekende merken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen mercedes om 636 gereviseerd 18 mei 2013 07:32 #397582

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Guia IV schreef :
Wij hebben onze 636 3 jaar geleden vervangen. Die 40 pk zat er al lang niet meer in toen. We haalden max 4.5 knopen, dus bij een beetje zeegang of stroom tegen was het bijna niet meer te doen.

Wij zijn uitgekomen op een FNM-AM60. Onze boot is 14 ton en 60pk is ruim voldoende, als we willen halen we 8 knopen op de motor. Wij hebben een shoroom model gekocht voor €8500 inclusief hydraulische keerkoppeling bij Clouds. www.marantmotortechniek.nl/producten/scheepsmotoren is volgens mij de importeur. Zijn wel zware blokken, maar dat maakt met jou gewicht niet zo veel uit lijkt me. Heb geen idee wat een nieuw blok kost, maar misschien iets vriendelijker dan de bekende merken.
Dit was zeker niet te duur!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl