Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel uit natte uitlaat

Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 18:03 #391533

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Goedendag, onlangs zijn mijn verstuivers gereviseerd. Ze hebben alle zes nieuwe nozzels gekregen. Sindsdien heb ik echter op onregelmatige tijden een diesel film op het water liggen. Dit was voor het revisren van de verstuivers niet zo!

Ik heb sinsdien het brandstoffilter, oliefilters, olie en het luchtfilter vernieuwd. Daarnaast zijn de kleppen gesteld. Maar ik blijf af en toe een grijze diesel film op het water Zien. Vooral als de motor koud is.

Ik heb overigens een Iveco 8061M12

Is er iemand die dit ook heeft gehad. Of is er iemand die mij kan vertellen waar ik evt kan zoeken.

Alvast bedankt.

Groet,

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 18:36 #391540

Jep heb ik ook. Weet niet waarom, maar vaar gewoon snel ervan weg in de hoop dat niemand gezien heeft ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 18:39 #391541

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Wendan20,
Waarschijnlijk blijft er een verstuiver hangen of verstuift niet goed. Zodra de motor warmer is en meer toeren maakt verbrandt ook de slecht verstoven brandstof. Het hangen van een verstuiver kan door vuil zijn of door verkeerde montage (krom getrokken). Sommige motoren zoals VP vereisen het vastzetten van de verstuivers met een momentsleutel. Doe je dat niet, dan vervormt de roodkoperen bus in de kop (bij VP, hè) en krijg je op den duur ellende. Rookt de motor ook buitensporig? Dat is een teken dat er ergens een slechte verstuiving plaatsvindt. Andere oorzaak kan zijn: lekke koppakking en doorblazen uitlaatgas naar het koelwater. In dit geval niet zo voor de hand liggend, omdat de kop er niet af geweest is.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 18:43 door Petervdw. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 19:18 #391554

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi Peter, dank voor je uitgebreide antwoord. De motor rookt inderdaad behoorlijk als hij koud is. Hij blijft nog wel wat roken als hij warm is, maar niet buitensporig veel.

Je zou toch zeggen dat de verstuivers goed moeten zijn als ze gereviseerd zijn? Kan ik iets fout gedaan hebben bij het terugplaatsen? Ik heb het daar ook over gehad met de motorboer die ze heeft gereviseerd en hij gaf aan dat ik daar niets fout kon doen.

Wat zou je tip zijn? Verstuivers er weer er uit en laten afpersen/checken? Hoe kan ik achterhalen of je vermoeden klopt dat er wellicht een verstuiver niet goed werkt?

Groet,

Daniel
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 19:21 door Wendan20.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 19:28 #391558

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Daniel,
Tja, moeilijk te zeggen, ik ken de Iveco niet. Zelf zou ik de verstuivers er weer uithalen en even laten persen. Kijk vooral in je instructieboek van de motor of er bijzonderheden over de montage gegeven worden, bijv. aanhaalmomenten of zo.
Dat roken is wel een indicatie en hoort niet, zeker niet als de motor warm is.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 20:56 #391568

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heb je de verstuivers laten reviseren of heb je dit zelf gedaan?

Heb je aan de brandstofpomp gezetten

Verstuiver terug geplaatst met nieuwe brandplaatjes


Wat voor brandstofpomp heb je vermoed CAV misschien heb ie een foto van de pomp dan zou ik die graag willen zien



Diesel op het water kan twee oorzaken hebben

1 De verstuiverdruk is te laag waardoor de diesel niet goed word vernevel

2 de timing staat niet goed


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 21:03 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 27 apr 2013 20:59 #391569

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Verstuivers kan je ook zelf op een primitiefs manier testen maar daar kom ik op terug aal ik me antwoorden van je hebt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 04:24 #391581

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi Fer, ik heb de verstuivers zelf verwijderd en teruggeplaatst en ik heb ze laten reviseren. Die man had ook zo'n kastje waar hij het nevelbeeld kon bekijken.

Ik heb overigens een Cav brandstofpomp. Ik heb daar niet aangezetn! Het is een type 644. Ik kon dit echter niet zo goed lezen want het plaatje zit tussen de pomp en de motor. Het kan ook 1644 zijn. Ik ben momenteel op mijn boot en een foto sturen is nu een beetje lastig. Ik heb geen camera op mijn ipad1.

Ik heb geen nieuwe brandplaatsje geplaatst. Het kan zijn dat de motorboer die ze gereviseerd heeft nieuwe heeft toegevoegd, maar ik heb dat in ieder geval niet bewust gedaan. Ik ga dat spoortje in ieder geval even onderzoeken.

Ben benieuwd wat voor tip je hebt over het zelf testen van een verstuiver.

Groet,

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 05:16 #391585

Weet je zeker dat bij de revisie en afstelling de juiste verstuiverdruk is gebruikt en eventueel gecorrigeerd?
Meestal zit er boven in de verstuiverhouder een vulplaatje dat in verschillende diktes te koop is en waarmee de openingsdruk wordt afgesteld.( zie rode pijl ; zo is het bij de Vetus)
Meestal kun je gewoon de bestaande gebruiken bij een nieuwe nozzle maar soms moet er een andere in.
Als daar een te dunne in zit is de inspuitdruk te laag en verstuift hij niet goed.
Maar ja , dat zou de betreffende monteur toch moeten weten.
Ad
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 05:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 06:07 #391604

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
helemaal gelijk Ad.
Maar na plaatsen van een nieuw vul plaatje moet de verstuiver weer getest worden om de verstuiving en opening druk te controleren.
Waarschijnlijk is er een verstuiver niet goed of lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 06:51 #391615

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik ga er maar even van uit dat de monteur weet wat hij doet mede omdat hij zoals ik heb begrepen uit de tekst van de TSer de monteur een test apparaat heeft.

Brandplaatjes zijn niet te reviseren, het is een afdichtingen ring die tussen de verstuiver en de kop zit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 15:59 #391714

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo allemaal,

Door jullie meedenken heb ik vanmorgen besloten om de bouten van de verstuivers wat strakker aan te draaien. Ik ben momenteel op mijn boot en ik heb momenteel geen momentsleutel. Dus maar gewoon wat strakker.

Dat heeft geresulteerd in het feit dat sindsdien geen diesel meer op het water ligt. Daarnaast rookt de motor ook minder. Bij warme motor zo goed als niet meer!!

Ik kijk het nog even aan, maar het lijkt te zijn opgelost. Waarschijnlijk niet strak genoeg aangedraaid, waardoor waarschijnlijk de druk niet hoog genoeg was voor de ontbranding.

Vwb de plaatjes en de afstelling; ik ga er ook vanuit dat dit goed gebeurd is. Het is een gerenomeerd bedrijf met testapparatuur. Hij heeft ook het verschil laten zien tussen de oude en de nieuwe die een veel beter verstuivend beeld gaven.

@Fer: ik ben nog wel benieuwd hoe jouw methode is voor het zelf testen van de verstuivers.

Allemaal hartelijk dank.

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 16:07 #391717

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Je had dus en lekkende cilinder waardoor de compressie minder was.


Aanhaalmoment zijn er voor een reden die heb je nu ontdekt. :laugh:


Ik heb nog een tip voor iedereen die wel eens een verstuiver vast wilt zetten, spuit een niet brandbare vloeistof rondom de verstuiver en deze moet dan blijven zitten zo niet heb je een afdichtings probleem


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 16:08 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 28 apr 2013 16:10 #391719

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bij die motoren kan je de verstuivers nog wel op kraken controleren.

Met rondtornen moeten beide verstuivers evenveel kraakgeluid geven.

Dus in dit geval niet voelen en zien, maar horen. ;)

Met apart voorpompen moet de nokkenas in een bepaalde stand staan, anders lijkt het soms/vaak of er eentje niet werkt.

Dit doe je overigens met een koude motor.

mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 30 apr 2013 08:37 #392252

Hallo,

zeker de verstuivers er weer uit halen ,brandplaatjes er uit halen en nieuwe plaatsen.
Lekken zal dan over zijn (80%)
ten 2e,als je plaatjes lekken gaan de verstuivers vast branden,zijn dan wanneer nodig,er bijna niet meer uit te krijgen.

vr.gr.Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 17:11 #392845

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Nou mensen na 3 dagen geen diesel uit de uitlaat kwam er vandaag wel weer diesel uit. :(
Het blijft me wel boeien waarom het probleem zich onregelmatig voordoet. Dat was overigens voor het aandraaien van de bouten van de verstuivers ook al. Je zou toch met gezond verstand zeggen dat er of een goeie of een slechte verbranding is en dat deze dan ook constant is :S

Ik ga het voorstel vanHans maar opvolgen. Is dat een 'doe het zelf' klusje met die brandplaatjes Heeft iemdan ervaring?

Alvast bedankt,

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 17:15 #392847

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Begrijp ik het goed dat je de verstuivers er uit heb gehad maar niet een nieuwe brandplaatje heb geplaatst!! Dat is vragen om problemen

Toen de boel nog niet goed vast zat heeft de verstuiver gelekt en zal de afdichting nu helemaal niet meer in orden zijn.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 18:48 #392879

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Wendan20 schreef :
Nou mensen na 3 dagen geen diesel uit de uitlaat kwam er vandaag wel weer diesel uit. :(
Het blijft me wel boeien waarom het probleem zich onregelmatig voordoet. Dat was overigens voor het aandraaien van de bouten van de verstuivers ook al. Je zou toch met gezond verstand zeggen dat er of een goeie of een slechte verbranding is en dat deze dan ook constant is :S

Ik ga het voorstel vanHans maar opvolgen. Is dat een 'doe het zelf' klusje met die brandplaatjes Heeft iemdan ervaring?

Alvast bedankt,

Daniel

Net geplaatst, geen idee of het bij jou hetzelfde eruit ziet, maar wellicht heb je er wat aan.
www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=25#392875

vr gr

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 18:54 #392882

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi Fer, dank voor je snelle reactie!

Ik heb de evsrtuivers er niet uitgehaald. Ik heb alleen de bouten waarmee de verstuivers vastzitten strakker aangedraaid. Daar zat nog behoorlijk wat ruimte op. Daarna kwam er drie dagen geen diesel uit de uitlaat en sinds vandaag weer wel. Kortom ik ben het even kwijt.....

Ik heb in ieder geval een momentsleutel besteld en heb ook de waardes gevonden voor het vastzetten vd bouten.

Daarnaast denk ik nu dat ik de verstuivers er wel nog een keer uit ga halen en dat ik nog een keerbij die motoren boer langs ga. Dan wil ik graag het verstuiverbeeld zien en de druk waarbij ze verstuiven. Desnoods opnieuw branderplaatjes er in en opnieuw plaatsen met mijn (nieuwe) momentsleutel :-)

Is het vervangen vd de branderplaatjes evt een doe het zelf klusje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 19:03 #392885

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja hoor het ie maar een ringetje die tussen de verstuiver en de kop zit, het er uit halen van de oude afdichting is soms een lastig klusje omdat deze soms goed vast geplakt zitten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 02 mei 2013 19:07 #392886

met een fiets spaak wil het wel vaak lukken.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 03 mei 2013 18:37 #393197

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag contact gehad met de dieselboer die mijn verstuivers heeft gereviseerd. Hij blijft er bij dat er niets fout kan zijn met de verstuivers, want het enige wat hij heeft gedaan is de nozzels vervangen. Hij heeft wel aangeboden om ze nog een keer te testen en dat ga ik doen. Ik pak dan mijn handleiding er bij en zal dan kijken of de juiste druk wordt bereikt.

Hij vond het verhaal van de brandplaatjes minder geloofwaardig omdat hij zei dat het een direct ingespoten diesel is en als de brandplaatsjes niet ok waren ik een vervelende damp in mijn machinekamer zou hebben. Dat heb ik niet en ik kan niet beoordelen of dat klopt wat hij zegt. Hoofdzakelijk omdat op dit forum veel adviezen zijn gegeven om die plaatjes te vernieuwen?

Wat hij als mogelijke oorzaak aangaf, is dat de motor inmiddels wat ouder is en wellicht wat minder compressie heeft dan toen hij jong was. Nu de verstuivers weer goed werken wordt dus meer en beter de diesel in de verbrandingskamer ingespoten. Als de compressie wat lager is zou het kunnen zijn dat deze onvoldoende is om alles te verbranden.

Wat hij als mogelijke oplossing suggereerde was het moment van inspuiten iets te vervroegen. Dit zodat er net wat meer tijd was om de diesel te verbranden.

Mijn vraag aan jullie is;

Wat vinden jullie van dit verhaal?
En is dat een makelijke klus? Ik heb een CAV pomp op mijn Iveco 8061M12 en hij had het over de pomp 0,5 mm richting de motor draaien.

Voor mij een nieuw avontuur waar ik wel wat adviezen en/of tips in kan gebruiken.

Groet,

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 03 mei 2013 18:55 #393207

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Wendan20 schreef :
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag contact gehad met de dieselboer die mijn verstuivers heeft gereviseerd. Hij blijft er bij dat er niets fout kan zijn met de verstuivers, want het enige wat hij heeft gedaan is de nozzels vervangen. Hij heeft wel aangeboden om ze nog een keer te testen en dat ga ik doen. Ik pak dan mijn handleiding er bij en zal dan kijken of de juiste druk wordt bereikt.

Hij vond het verhaal van de brandplaatjes minder geloofwaardig omdat hij zei dat het een direct ingespoten diesel is en als de brandplaatsjes niet ok waren ik een vervelende damp in mijn machinekamer zou hebben. Dat heb ik niet en ik kan niet beoordelen of dat klopt wat hij zegt. Hoofdzakelijk omdat op dit forum veel adviezen zijn gegeven om die plaatjes te vernieuwen?

Wat hij als mogelijke oorzaak aangaf, is dat de motor inmiddels wat ouder is en wellicht wat minder compressie heeft dan toen hij jong was. Nu de verstuivers weer goed werken wordt dus meer en beter de diesel in de verbrandingskamer ingespoten. Als de compressie wat lager is zou het kunnen zijn dat deze onvoldoende is om alles te verbranden.

Wat hij als mogelijke oplossing suggereerde was het moment van inspuiten iets te vervroegen. Dit zodat er net wat meer tijd was om de diesel te verbranden.

Mijn vraag aan jullie is;

Wat vinden jullie van dit verhaal?
En is dat een makelijke klus? Ik heb een CAV pomp op mijn Iveco 8061M12 en hij had het over de pomp 0,5 mm richting de motor draaien.

Voor mij een nieuw avontuur waar ik wel wat adviezen en/of tips in kan gebruiken.

Groet,

Daniel
Met nieuwe verstuivertips wordt er NIET meer brandstof ingespoten. Wel wordt de brandstof beter verstoven waardoor de verbranding beter plaats vindt. Wanneer er veel compressie verlies is t.o.v. een nieuwe motor zal de motor moeilijk starten. Bedoelt hij niet 5 graden vervroegen i.p.v. "5 mm richting motor draaien".
De opmerking dat de brandstof meer tijd heeft om te verbranden door de inspuiting te vervroegen vind ik een enigzins twijfelachtige uitspraak.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 mei 2013 18:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 03 mei 2013 19:51 #393224

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hij bedoelde vervroegen, maar zei je kunt hem 0,5 mm verdraaien. Gewoon om te proberen. Hij vermoede dat het probleem dan zou zijn opgelost.

Hoe denken jullie daarover? Is dat lastig om een pomp iets te vervroegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel uit natte uitlaat 03 mei 2013 20:04 #393229

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Compressie verlies door leeftijd os heel goed mogelijk en kan idd voor een slechter verbranding zorgen.

Wat betreft het brandplaatjes heeft hij deels gelijk maar bij zeer kleine verlies zal dit niet zomaar merken aan rook in de motorruimte.


Vervroegen kan maar pas wel op.

De inspuitdruk verhogen werkt ook maar de druk mag niet te hoog worden afgesteld omdat de brandstofpomp dan te zwaarbelast word.

Persoonlijk zou ik maar eerst even de boel laten nakijken en nieuw afdichtingen plaatsen en uiteraard met het juiste moment vast zetten.


Als je dot allemaal heb gedaan ga dan maar eerst even goed doorvaren met de boot of te wel trappen met die bak haha


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 mei 2013 20:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl