Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volgorde van in- en uitlaatkleppen

Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 17:25 #391522

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Goedendag,

Ik heb gisteren voor het eerst de kleppen van mijn Iveco 8061m12 gesteld. Ik was echter wat verrast door de volgorde van de kleppen. Ik wil even voor de zekerheid checken of ik goed zit.

Ik dacht dat de kleppen van kotoren altijd als volgt geordend waren uitlaat/inlaat. Inlaat/uitlaat uitlaat/inlaat etc.

Toen ik gisteren echter het tuimelmoment opzocht, sloot bij alle cilinders de eerste klep (uitlaat), waarna de tweede klep opende. Kortom ik heb volgens mij een volgorde: uitlaat/inlaat uitlaat/inlaat uitlaat/inlaat etc.

Is er iemand die (zeker) weet wat de volgorde van de kleppen is bij mijn Iveco? Komt het voor dat er motoren zijn die een volgorde hebben zoals ik in tweede instantie beschrijf of doe ik iets fout en is de volgorde altijd zoals ik die in eerste instantie beschrijf.

Ik hoor graag.

Gr,

Daniel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 19:02 #391548

Volgens mij hangt het van het motortype af.
Vaak is het zoals jij zegt omdat het handig is de spruitstukken zo te maken dat inlaat en en uitlaat samen komen zeg maar. Maar bv bij mijn motorfiets is het ook om en om en zitten alle uitlaten aan 1 kant van het blok en alle inlaten aan de andere kant. Dus volgens mij heeft het vnl te maken met of de inlaat en uitlaat aan de zelfde kant of aan tegenoverliggende kanten van het blok zitten.

In ieder geval kan je zeker zijn dat als het blok de juiste richting omdraait dat de volgorde is:
Compressieslag (alle kleppen dicht)
Arbeidslag (alle kleppen dicht)
Uitlaatslag (uitlaatklep open, inlaatklep dicht)
Inlaatslag (uitlaatklep dicht, inlaatklep open)

En waarschijnlijk ten overvloede: klep naar binnen gedrukt door tuimelaar = klep open. Als je speling voelt is de klep gesloten.

succes,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 19:13 #391552

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
Wendan20,
Je moet wel goed weten wat de uitlaat- dan wel de inlaatklep is. Vaak zijn de inlaat- en uitlaatkanalen in de kop enigszins gebogen en zie je snel de inlaat- voor de uitlaatklep aan. En de goede draairichting van je motor.
Even ter verduidelijking.
Vr.groet, peter

Uitbreiding: Vooral goed opletten als inlaat en uitlaatspruitstuk aan weerskanten van de motor zitten.
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 19:20 door Petervdw. Reden: Uitbreiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 19:13 #391553

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Thanks! Ik dacht het ook te zien. Bij iedere cilinder was dezelfde volgorde van sluiten en openen bij het pendelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 19:37 #391560

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Wendan20 schreef :
Goedendag,

Ik heb gisteren voor het eerst de kleppen van mijn Iveco 8061m12 gesteld. Ik was echter wat verrast door de volgorde van de kleppen. Ik wil even voor de zekerheid checken of ik goed zit.

Ik dacht dat de kleppen van kotoren altijd als volgt geordend waren uitlaat/inlaat. Inlaat/uitlaat uitlaat/inlaat etc.

Toen ik gisteren echter het tuimelmoment opzocht, sloot bij alle cilinders de eerste klep (uitlaat), waarna de tweede klep opende. Kortom ik heb volgens mij een volgorde: uitlaat/inlaat uitlaat/inlaat uitlaat/inlaat etc.

Is er iemand die (zeker) weet wat de volgorde van de kleppen is bij mijn Iveco? Komt het voor dat er motoren zijn die een volgorde hebben zoals ik in tweede instantie beschrijf of doe ik iets fout en is de volgorde altijd zoals ik die in eerste instantie beschrijf.

Ik hoor graag.

Gr,

Daniel

Ik neem aan dat de motor loopt!
Zo ja,dan is de volgorde goed!
Als de volgorde verkeerd zou zijn,dan zou de motor het niet doen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 27 apr 2013 20:46 #391567

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Deze motor moet goed gesteld worden en de de inlaatklep 0.3 en de uitlaatklep 0.5 mm

Ontstekingsvolgorden 1,5,3,6,2,4 wel zo handig om te weten anders toen je je wezenloos


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 21:22 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 05:45 #391595

Mmm, vraag me sowieso af hoe je kleppen kunt gaan stellen ( wat toch best een beetje kennis vergt) zonder handleiding en enig inzicht in de werking van een verbrandingsmotor.
Want wat ik nu lees...... :huh: :lol:
Misschien eens een dieselcursusje?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 05:47 #391597

Yellow Boat schreef :
Mmm, vraag me sowieso af hoe je kleppen kunt gaan stellen ( wat toch best een beetje kennis vergt) zonder handleiding en enig inzicht in de werking van een verbrandingsmotor.

dat valt wel mee hoor, hartchirurgen zetten er ook nieuwe kleppen in zonder dat ze weten hoe de hersenen werken....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 05:56 #391599

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
maar zij zijn wel op de hoogte van de werking van het hart...

ik zou zelf geen kleppen gaan stellen van een motor waarvan ik het antwoord op de vraag van TS niet weet.


Gr Rob
Clever 23
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 05:57 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 06:44 #391612

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kleppenstellen is een vak apart , je kan wel de theorie snappen van stellen maar het moet in je handen zitten .

Met een voelermaat werken is gevoel kwestie en het vast draaien van de stelbout/moer is ook een kwestie van gevoel, als,je de contra moer vast draait wil de bout ook me gaan dit moet je tegen gaan zodat de afstelling niet veranderd.

Hè is niet moeilijk maar je moet wel dubbel controleren of je het goed doet en doe me een lol torn de motor eerst voordat je hem start, dot ivm kleppen die vast kunnen lopen op de zuiger nog je het hopeloos verkeerd hebben gedaan


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 07:21 #391626

Fer schreef :
Kleppenstellen is een vak apart , je kan wel de theorie snappen van stellen maar het moet in je handen zitten .

Met een voelermaat werken is gevoel kwestie en het vast draaien van de stelbout/moer is ook een kwestie van gevoel, als,je de contra moer vast draait wil de bout ook me gaan dit moet je tegen gaan zodat de afstelling niet veranderd.

Hè is niet moeilijk maar je moet wel dubbel controleren of je het goed doet en doe me een lol torn de motor eerst voordat je hem start, dot ivm kleppen die vast kunnen lopen op de zuiger nog je het hopeloos verkeerd hebben gedaan


Mvg Fer

Het dingetje heet niet voor niets een voelermaat :ohmy: :laugh: .
En , bij een beetje grof vastdraaien van de stelboutje kun je hem ook afdraaien :ohmy:
Gebeurde mij een keer met mijn MD5A. :blush:

Ad
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 07:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 07:29 #391630

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
tja is zo maar sommige mensen hebben te weinig gevoel in hun handen en te veel kracht :laugh:


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 08:27 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 08:08 #391637

Mmm , ik heb ook altijd problemen passende handschoenen te vinden.:ohmy:
Daar zal het wel aan liggen. :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 16:05 #391716

  • Wendan20
  • Wendan20's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
He Fer, mag ik vragen hoe je aan de waardes van 0,3 en 0,5 komt. Ik heb een handleiding waar 0,35 (uitlaat) en 0,25 (inlaat staat)?

Ik vond het stellen overigens reuze meevallen. Ik heb de methode gebruikt dat ik bij het tuimelen van klep 1 klep 6 stel enz. Het tuimelmoment vond ik erg makkelijk waar te nemen. Je weet bij het tuimelen van 1 dus 100% zeker dat klep 6 tussen de compressie en de arbeidsslag zit en dus dat de kleppen dicht zijn en gesteld kunnen worden.

Het was inderdaad wel zo dat ik sommige kleppen weer even los moest maken en opnieuw moest stellen en vastzetten. Soms draait het stelschroefje inderdaad een beetje mee waardoor het voelermatje wat te strak zit.

Kortom ik vond het reuze meevallen. Motor loopt ook weer wat rustiger. Vooral als hij stationair loopt. Voor mij was de check nog even of de volgorde van de kleppen klopt bij mijn waarneming. Daar ben ik inmiddels achter dat dat klopt.

Allen dank voor het meedenken!

Gr,

Daniel
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 16:16 door Wendan20.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volgorde van in- en uitlaatkleppen 28 apr 2013 16:15 #391724

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
ik heb een kleppen boekje waar dit is stond, zal het morgen op de zaak even nagaan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl