pieter2 schreef :
Ik probeer de motor altijd een cyclus (opwarmen, in bedrijf, afkoelen temperatuur) door te laten komen (ca 5 minuten stationair, 15 minuten ca 2000 toeren en weer ca 5 minuten stationair).
Ik hoop dat je dat alles doet onder last , dus met de schroef in zijn werk.
Alleen direct na het starten kun je hem even onbelast laten lopen tot hij goed "rond" draait maar dan moet je hem belasten.
Onbelast draaien is voor elke verbrandingsmotor maar zeker voor een diesel (tenminste voor dit soort "klassieke" met een centrifugaalregelaar) slecht en kan leiden tot slijtage of "bore glazing".
En juist dat laatste leidt ot minder compressie en rookproblemen.
Maar dat wil gelukkig niet direct zegegn dat zoiets hier de oorzaak is hoor.
Jouw beschreven probleem doet me eerder denken aan een slechte verstuiving door vesleten of vervuilde nozzles.
Lichtgrijze rook betekent vaak onverbrande diesel doordat de vertsuivers geen goed verstuifpatroon hebben waar ook de vettige sporen op het water op duiden.
Let op; dit is wat anders dan
teveel diesel door problemen met de regelaar of overbelasting want dat geeft donkere tot zwarte rook.
Misschien simpelweg een keer laten testen of de nozzles uitwisselen wat na veel jaren/draaiuren misschien best een keer nodig kan zijn.
Overigens zouden vervuilde of verbrande nozzles ook nog het gevolg kunnen zijn van te lang onbelast draaien.
Die compressiemeter is trouwens mogelijk ongeschikt voor jouw diesel want hij gaat maar tot 250 psi ( 17,5 Bar) wat vrij laag is voor een diesel.Mijn Vetus heeft bijv. een compressieverhouding van 23 .
Kun je beter deze nemen:
www.dieselkontor.de/product_in..._65&products_id=2968
Die gaat tot 1000psi maar is heelaas wel duurder.
je kunt zoiets beter
laten doen want het is ook belangrijk
hoe je dat doet..
Ad