Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: witte , grijze en zwarte rook

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 17:50 #390609

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Lijkt er om dat je compressie te laag is

Je olie verbruik is welerg hoog

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 17:51 #390611

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zou om te beginnen wel de juiste olie er in gooien , denk dat de olie nu dunner is die je nu gebruikt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 17:55 #390614

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Geef de olie verschillen eens aan van voor de wissel en daarna. Dunnere olie geeft vaak een hoger verbruik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 17:58 #390616

wit = water/koelvloeistof
blauw = olie
zwart = slecht verbrande diesel

dacht ik.. (Fer?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 18:01 #390620

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dit hebben wij ook gehad maar dan met een 3gm30

was het gevolg van over verhitting na enkele uren slepen van lelievletten icm niet toerijkende kielkoeling omdat iemand de buizen lekker stevig mee geteerd had (dumdiedum)

scheepje had een gesloten koelsysteem icm een droge uitlaat

het was bij ons de koppakking en verbrande uitlaat kleppen
na opnieuw inslijpen en vervangen van de uitlaatkleppen draaide het blokje weer prima en rookvrij.
Laatst bewerkt: 23 apr 2013 18:15 door hypervisor. Reden: geen seals, dat had de om636 die in de andere sleepvlet stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 18:04 #390622

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bas van Dijk schreef :
wit = water/koelvloeistof
blauw = olie
zwart = slecht verbrande diesel

dacht ik.. (Fer?)


Klopt maar het is iets ingewikkelder en er kunnen meerder symptomen zijn dan allen olie, slechte verbranding

Wit bv kan ook een slechte verbranding zijn als deze witte rook adem afsnijdend is , als het waterdamp is kan je het namelijk wel inademen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 18:18 #390626

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
De olie die er vroeger in ging was Yanmar 15W/40, nu gaat er een minerale olie 15W40 van de Praxis in.
Vorig jaar heb ik bijgevuld met "Prostar Super Premium Heavy Duty Motorolie 15W".
Ik weet niet zeker of deze laatste ook wel minerale olie is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 18:33 #390632

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ik zou bijvullen alleen met gelijke olie doen, tenzij je echt niet anders kan.

Grts., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 18:46 #390637

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Is de motor direct gekoeld.

Ben je in staat om een compressie test te doen of door een vriend?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 23 apr 2013 20:54 #390669

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
De motor is direct gekoeld inderdaad.
De compressie testen heb ik nooit eerder gedaan. Ik kan wel aan zo'n setje komen denk ik:
www.conrad.nl/ce/nl/product/85...3godkDIA9w&WT.srch=1
Hoe doe je dat dan verder?

gr
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 07:18 #390718

pieter2 schreef :
Ik probeer de motor altijd een cyclus (opwarmen, in bedrijf, afkoelen temperatuur) door te laten komen (ca 5 minuten stationair, 15 minuten ca 2000 toeren en weer ca 5 minuten stationair).

Ik hoop dat je dat alles doet onder last , dus met de schroef in zijn werk.
Alleen direct na het starten kun je hem even onbelast laten lopen tot hij goed "rond" draait maar dan moet je hem belasten.
Onbelast draaien is voor elke verbrandingsmotor maar zeker voor een diesel (tenminste voor dit soort "klassieke" met een centrifugaalregelaar) slecht en kan leiden tot slijtage of "bore glazing".
En juist dat laatste leidt ot minder compressie en rookproblemen.
Maar dat wil gelukkig niet direct zegegn dat zoiets hier de oorzaak is hoor.

Jouw beschreven probleem doet me eerder denken aan een slechte verstuiving door vesleten of vervuilde nozzles.
Lichtgrijze rook betekent vaak onverbrande diesel doordat de vertsuivers geen goed verstuifpatroon hebben waar ook de vettige sporen op het water op duiden.
Let op; dit is wat anders dan teveel diesel door problemen met de regelaar of overbelasting want dat geeft donkere tot zwarte rook.
Misschien simpelweg een keer laten testen of de nozzles uitwisselen wat na veel jaren/draaiuren misschien best een keer nodig kan zijn.
Overigens zouden vervuilde of verbrande nozzles ook nog het gevolg kunnen zijn van te lang onbelast draaien.

Die compressiemeter is trouwens mogelijk ongeschikt voor jouw diesel want hij gaat maar tot 250 psi ( 17,5 Bar) wat vrij laag is voor een diesel.Mijn Vetus heeft bijv. een compressieverhouding van 23 .
Kun je beter deze nemen:
www.dieselkontor.de/product_in..._65&products_id=2968
Die gaat tot 1000psi maar is heelaas wel duurder.
je kunt zoiets beter laten doen want het is ook belangrijk hoe je dat doet..
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2013 07:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 07:59 #390726

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
idd laten doen is beter


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 09:15 #390737

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
De plaatjes zijn vreemd; twee plaatjes van een manometer tot 7bar en één plaatje van een manometer tot 20bar.
In de text gaat hij tot 17bar. Erg wazig :(
Die van mij is voor diesel en gaat tot 60bar.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 11:45 #390757

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Waar moeten we aan denken met welke compressie werkt deze Yanmar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 12:19 #390764

Staat in de workshop manual pagina 62.
Download:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...HMWorkshopManual.pdf
Maar liefst 27 tot 38 Bar.
Zoals ik al vermoedde.
Dat gaat dus niet werken met dat Conrad ding!
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2013 12:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 16:19 #390804

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Deze waardes ga je niet meer halen en is ook niet zo erg ( moet niet te laag worden) wat wel van belang is dat er niet meer dan 10% verschil zit in compresiedruk tussen de cilinders


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 18:54 #390851

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Yellow Boat schreef :
...
je kunt zoiets beter laten doen want het is ook belangrijk hoe je dat doet..
Ad

Is het ook uit te leggen hoe je dat doet? Ik kan wel zo'n compressiemeter lenen van iemand, maar ik vind het leuk om ook zelf wat te doen.
Laatst bewerkt: 24 apr 2013 18:55 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 19:02 #390856

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zal wel even een kleine handleiding in elkaar draaien


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 24 apr 2013 19:15 #390865

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Fijn, dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 25 apr 2013 06:03 #390910

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Dat is niet erg moeilijk hoor. Verwijder de verstuivers.Meet de druk met de compressie meter in het verstuivergat terwijl je op de startmotor rondtornd. Vang eventueel dieselolie uit de verstuiver leidingen even op in een poetsdoek. De compressie meter houdt de hoogste gemeten druk vast zodat je die kan aflezen na de proef. Herhaal dit na de meter te hebben genuld bij de volgende cilinder en maak een vergelijk. Zoals al gezegd de absolute waarde is minder belangrijk dan het verschil.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 25 apr 2013 06:06 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 07:26 #391628

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Allen dank tot zover.
Om de juiste compressie meter (adaptor) te vinden moet ik de maat van nippel weten.
In bijgaand figuur zie je een stukje van de manual. Wat is nu de juiste maat voor de adaptor van de compressiemeter: M20, M18 of M8??


Laatst bewerkt: 28 apr 2013 07:28 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 07:38 #391633

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Er zit geen draad in het blok maar je moet een tool gebruiken die de verstuiverhouder vervangt, deze zit in het setje als het goed is en word geklept met de brug die nu op de verstuiver zit gemonteerd.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 07:40 #391634

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Compressie meten doe je met een warme motor.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 12:39 #391674

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Fer schreef :
Er zit geen draad in het blok maar je moet een tool gebruiken die de verstuiverhouder vervangt, deze zit in het setje als het goed is en word geklept met de brug die nu op de verstuiver zit gemonteerd.

Mvg Fer

Ik kan alleen setjes vinden met de adaptor voor de verstuiver met draad.
Of moet je dan wat met dat H-vormige onderdeel doen?

zie voorbeeld
Laatst bewerkt: 28 apr 2013 12:41 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 12:58 #391678

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Vanwaar trouwens de keuze voor het gat van de verstuiver en niet dat van de gloeiplug? Verstuiver eruitschroeven lijkt me wat meer tricky omdat daar brandstof doorheen gaat en zo.. Als completen nono zou ik dan ook de gloeiplug eruitgeschroefd hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl