Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: witte , grijze en zwarte rook

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 12:58 #391678

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Vanwaar trouwens de keuze voor het gat van de verstuiver en niet dat van de gloeiplug? Verstuiver eruitschroeven lijkt me wat meer tricky omdat daar brandstof doorheen gaat en zo.. Als completen nono zou ik dan ook de gloeiplug eruitgeschroefd hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 13:32 #391680

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De GM serie heeft geen gloeiplug ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 28 apr 2013 20:42 #391824

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Het is wel vreemd. Ik heb een behoorlijke tijd gezocht op internet, maar nergens een setje compressie tester gevonden waarvan wordt aangegeven dat die set geschikt is voor de Yanmar 2GM20.
Weet iemand wellicht welke setje geschikt is?

vr gr
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 29 apr 2013 17:59 #392134

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
In dit geval is en dummie verstuiverhoider nodig maar er zit vaak ook wel een passende tool bij met brug die je in het verstuivergat kan plaatsen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 05:39 #392217

pieter2 schreef :
Het is wel vreemd. Ik heb een behoorlijke tijd gezocht op internet, maar nergens een setje compressie tester gevonden waarvan wordt aangegeven dat die set geschikt is voor de Yanmar 2GM20.
Weet iemand wellicht welke setje geschikt is?

vr gr
Pieter

Zoeken op een compressietester die geschikt is voor een Yanmar zal niet lukken.
De verstuiverhouders zijn gewoon standaard typen en niet echt speciaal voor een bepaalde motor.
Je moet zoeken naar een set met dummy verstuiverhouders en gloeipluggen ( hier dus niet nodig) zoals bijv. die in een paar posts geleden.
Wat je ook kunt doen is kijken welk type verstuiver erin zit ( staat meestal wel in het handboek of in de workshop manual en vragen of dat type dummy erbij zit.
Op deze website staan veel types en wie schetst de verbazing , ook een voor Yanmar: www.dieselkontor.de/index.php?...29_70&sort=2a&page=2
Daarmee zou je op die site naar hun compressiesetjes kunnen kijken of er gewoon een mailtje aan wagen.
www.dieselkontor.de/index.php?...33_41&sort=2a&page=1
Maar met dezelfde vragen kun je natuurlijk ook bij nederlandse websites zoeken. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 05:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 08:11 #392244

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Fer schreef :
De GM serie heeft geen gloeiplug ;)

Mvg Fer

Had ik moeten weten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 14:34 #392308

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De meeste diesel compressie test sets hebben genoeg tool om een test te doen, ook hebben ze allemaal draad het gaat er om dat hij in het verstuivergat past en dat hij afdicht en dat gebeurd doormiddel van het brandslpaatje/afdichtingsring die in de verstuivergat hoort te zitten.

De brug die bij z'n set zit bevestig je op de draadeinden die werden gebruikt om het vast zetten van de verstuiver.


Als je handig ben maal je zelf een tool en dan hoef je ook niet z'n uitgebreide set te kopen maar à
Een een meter met er bij horende stuk slang.

Zal even in me gereedschap kist kijken als ik weer thuis ben en als ik het kan vinden even een fotootje plaatsen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:18 #392341

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nog even een tip

Doe de test meerdere keren om meet fouten uit te sluiten en als je bij 1 cilinder een veel lagere druk meet doe dan even wat olie in de cilinder en doe de test opnieuw , als je dan wel een hogere druk meet lekt de zuiger en niet de klep


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 apr 2013 16:36 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:26 #392347

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Fer schreef :
Nog even een tip

Doe de test meerdere keren om meet fouten uit te sluiten en als je bij 1 cilinder een veel lagere druk meet doe dan even wat olie in de cilinder en doe de test opnieuw , als je dan wel een hogere druk meet lekt de zuiger niet maar heb je een waarschijnlijk een lekke klep


Mvg Fer
euh als je er olie indoet en je hebt een hogere druk heb je verlies langs de zuiger als het weinig uitmaakt is er een klep lek. olie dicht klepzittingen niet af wel zuiger/cilinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:29 #392350

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Zal ik doen.
Hoe doe ik olie in de cylinder? Kan dat gewoon via het gaatje van de injector?
Gewone motorolie?

Ik heb vandaag de aanvoerleidingen een klein beetje open gedraaid bij lopende motor. De achterste injector geeft niet zoveel effect (totdat je de moer echt ver open draait). De voorste geeft direct effect.
Ik had dit ergens gelezen op internet. Dat betekent dan dat ik de achterste injector het meest zou moeten wantrouwen?
Klopt het dat die injectoren best heet worden?

vr gr
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:33 #392353

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ook een goed methode om te kijken welke cilinder niet goede me werkt


Ja de verstuivers worden warm/heet


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:38 #392356

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
snoopy schreef :
Fer schreef :
Nog even een tip

Doe de test meerdere keren om meet fouten uit te sluiten en als je bij 1 cilinder een veel lagere druk meet doe dan even wat olie in de cilinder en doe de test opnieuw , als je dan wel een hogere druk meet lekt de zuiger niet maar heb je een waarschijnlijk een lekke klep


Mvg Fer
euh als je er olie indoet en je hebt een hogere druk heb je verlies langs de zuiger als het weinig uitmaakt is er een klep lek. olie dicht klepzittingen niet af wel zuiger/cilinder.


Ja dat bedoel ik uhhmm ben in Amsterdam geweest en tja drank heb z'n zijn invloed hoe je dingen op typte en bla bla


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:40 #392357

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bij de injector test is het van belang dat de motor bij elke los gehaalde injector de zelfde toeval heeft


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 30 apr 2013 16:45 #392364

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
haha ik schrok al,twijvelde al bijna aan mezelf.
Overigens met olie in de cilinder gieten wel ff een paar keer rond draaien zonder een injector of compressiemeter erin,bij iets teveel olie staat die anders gelijk stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 02 mei 2013 17:42 #392857

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Even een update tussendoor:
Ik heb de verstuivers laten controleren door Harrie Banis in Bussum. Hier was niets mis mee.
Jammer (nu moet ik zoeken naar een andere oorzaak), maar het is niet anders.
Ben nu bezig de hitteplaatjes te verwijderen en nieuwe te plaatsen.
Wat ik mij daarbij afvraag: Ik krijg de plaatjes er niet volledig ingeduwd. Er blijft nog een tiende mm oid uitsteken. De oude zit echt volledig in de sponning van de voorkamer-kop.
Dat betekent dan ook dat de verstuiver ca 0,1 mm hoger komt, of draai je dat weg door de verstuiver aan te draaien? Het hitteplaatje is gemaakt van een of ander los materiaal, dus dat is wel indrukbaar.
Iemand ervaring hiermee?

Nu ga ik op zoek naar een setje voor de compressiemeting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 02 mei 2013 18:46 #392875

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Voor mij was het nog een puzzel om te zien hoe zo'n brandplaatje vervangen moest worden. Wellicht hebben anderen dan ook nog wat aan deze foto's:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: witte , grijze en zwarte rook 02 mei 2013 18:46 #392876

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
de laatste twee:
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl