Fer schreef :
Mooie motor heb hem ook in me schip staan
Wat voor brandstofpomp heb je ?
Dank je! Ik vind het ook wel een fijn lopend apparaat; brengt mijn 150 ton zware woonschip makkelijk op 5.5 knopen (schroef heeft een diameter van 1 m en schroefas 7 cm! Keerkoppeling is ZF electro-hydraulisch (schakelt best vloeiend zonder klappen). Dit is nog de originele voortstuwing tot het momement dat ze uit de vaart ging (15 jaar geleden). Maar zwaar spul allemaal! Mooie machine maar uitlaatpakking zweet enigszins door de laatste tijd. Niet qua geluid maar wel enige rook in machinekamer. Hoop dat ie niet ineens doorslaat, maar mss toch maar eens vervangen. Motor is een van de eerste turbo's (schijnt) en heeft een CAV brandstofpomp (mechanisch uiteraart). Een paar jaar terug de olie in de brandstofpomp vervangen waarna het "pendelen" nagenoeg is verdwenen. Deze olie schijnt langzaam verdunt te worden door diesel via lekkage plunjers. Overschot loopt er dan uit via speciaal gebogen pijpje. Was nog een hele verhandeling op het "andere forum" hoe dit pijpje er precies uit zou moeten zien
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Motor start zomers als een zonnetje en rookt eigenlijk alleen als ie koud is vlak na de start. 's Winters moet ik wel meer moeite doen om hem aan de praat te krijgen, maar durf er eigenlijk niet aan te (laten) sleutelen omdat ie het best goed doet...
Wat doe jij voor specifiek preventief onderhoud? Wat zijn de zwakkere onderdelen? Ik vrees alleen voor de turbo en koelwaterpomp (gesloten circuit). Doe verder alleen de filtertjes en binnenkort dus toch maar olie (en koelvloeistof als ik het dok in ga komende week).